Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

#1 Social media dla sklepu internetowego: Facebook

Jak zyskać zaangażowanie odbiorców i ich zaufanie? Oczywiście, dobrze prowadząc media społecznościowe. Poszczególne kanały social media to idealne metody promocji dla sklepów internetowych z różnych branż. Gdzie i w jaki sposób powinieneś promować swoją markę? Przedstawiamy najnowszy cykl na blogu Sky-Shop.pl, czyli Social media dla sklepu internetowego. Dzisiaj bierzemy na tapetę Facebooka, a w kolejnym wpisie przyjdzie czas na Instagrama. Gotowy? Startujemy!

Dlaczego Facebook dla sklepu internetowego?

Facebook to najpopularniejsze medium społeczniościowe w Polsce, dlatego właśnie od niego zaczynamy cykl Social media dla sklepu internetowego.  Zgodnie z danymi z 2016 roku konta na Facebooku ma ponad 15 mln Polaków, z czego 73 % użytkowników korzysta z niego każdego dnia. Z tych danych zdecydowanie wynika, że powinieneś prowadzić fanpage swojego sklepu internetowego na Facebooku.

Będzie to korzystne zarówno w celach wizerunkowych, jak i sprzedażowych. Ponadto to medium pomoże Ci w budowaniu społeczności i grupy lojalnych klientów.  W takim razie o czym powinieneś pamiętać, zakładając fanpage sklepu internetowego na Facebooku? O tym poniżej.

Zadbaj o rozpoznawalność sklepu internetowego

W tym punkcie  dowiesz się się, jak zbudować rozpoznawalność e-sklepu. Na początku zadbaj o podstawowe elementy: nazwę, zdjęcie profilowe, zakładkę „Informacje” i fotografię w tle.

Profil e-sklepu Mumciuch.pl na Facebooku, który buduje tożsamość marki.

Oczywiście tytuł strony powinien być tożsamy z nazwą Twojego sklepu internetowego. Natomiast zdjęciem profilowym zazwyczaj jest logo, aby zwiększyć rozpoznawalność marki i uruchomić skojarzenia w głowie konsumenta.

Pamiętaj również, aby w zakładce „Informacje” nie tylko zamieścić stronę swojego sklepu internetowego i inne kanały (Instagram, YouTube itd.), ale także branżę i rodzaj asortymentu. Napisz o tym, co wyróżnia Twój sklep internetowy na rynku, dlaczego akurat Twoje produkty są wyjątkowe, powiedz więc o wartościach Twojej marki i misji.

Ponadto zamieść na fanpage’u sklepu internetowego na Facebooku  dane kontaktowe, takie jak telefon i mail, oraz godziny dostępności Obsługi Klienta. Dzięki temu klient będzie mógł w łatwy sposób skontaktować się z Tobą w wyznaczonym czasie. Takie zabiegi zbudują wiarygodność Twojego sklepu.

Kolejnym ważnym elementem kreacji profilu na Facebooku jest zamieszczenie zdjęcia w tle. Pamiętaj, że powinno być ono spójne z Twoją identyfikacją wizualną oraz być atrakcyjne dla oka odbiorcy. Stylistykę zdjęcia w tle będziesz później wykorzystasz do tworzenia grafik i postów.

Zwróć uwagę także na rozmiar zdjęcia w tle i odpowiedni rodzaj pliku. Najlepiej, aby było ono w formacie PNG o wymiarach 851 x 315 pikseli. Plik nie powinien ważyć więcej niż 100 KB.

Zdefiniuj content na Fanpage sklepu internetowego

Świetnie, założyłeś już fanpage Twojego sklepu internetowego na Facebooku, więc przejdźmy do jego prowadzenia. W pierwszej kolejności zastanów się nad contentem, który będziesz publikował.

Jako właściciel e-biznesu nie powinieneś mieć problemu z tworzeniem treści na Facebooka. Możesz pisać chociażby o swoich produktach (zamieszczaj zdjęcia i link do sklepu), promocjach, udostępniać artykuły z bloga czy wrzucać posty lifestylowe.

Zdjęcie produktu w czasie użytkowania na fanpage’u sklepu internetowego LOVE TO SLEEP.

Dobrym pomysłem jest również zamieszczanie zdjęć z życia firmy, które będą pokazywać ludzką twarz Twojego sklepu internetowego. To naprawdę angażuje odbiorców!

Oczywiście, udostępniany content zależy od Twojej branży i grupy docelowej, ale pamiętaj, że w tym kanale możesz pozwolić sobie na większy luz.

Ustal politykę prowadzenia profilu

Kolejnym krokiem do efektywnego prowadzenia profilu marki na Facebooku jest zdefiniowanie polityki prowadzenia fanpage’a. Zastanów się, co dokładnie będziesz publikował – zdjęcia, filmy wideo, memy, grafiki, tekst itd. Pamiętaj, że najlepiej sprzedaje obraz, więc nie pozwól aby na Twoim profilu gościły jedynie suche treści bez materiałów wizualnych.

Nie nudź swoich klientów, a dostarczaj im wartościowych materiałów tworzonych zgodnie z zasadami content marketingu. Zainteresuj klientów! Dzięki temu osiągniesz efekt marketingu wirusowego, czyli wzajemnego przesyłania treści przez użytkowników.

Dalej określ charakter udostępnianych postów – długość, sposób zwracania się do odbiorców, styl (żartobliwe, elokwentne itp.). Mam dla Ciebie wskazówkę – lepsze efekty przynoszą krótkie i zwięzłe posty, napisane w bezpośredni sposób. Zachęcaj odbiorców do interakcji!

W social mediach ważna jest również częstotliwość publikowania. Powinieneś systematycznie udostępniać posty, jednak nie spamować! Częstotliwość publikowania zależy od branży Twojego sklepu internetowego oraz grupy docelowej.

Zastanów się również nad polityką wobec użytkowników. Podejmij decyzję, w jaki sposób będziesz odpowiadał na krytyczne komentarze i kiedy będziesz je usuwał, czy będziesz blokował użytkowników oraz w jakich przypadkach. Pamiętaj również, aby mieć na uwadze rodzaj interakcji z odbiorcami.

Nie zostawiaj reakcji fana bez odpowiedzi! Miło i szybko odpisuj na komentarze oraz wiadomości. Daj się poznać jako sympatyczny człowiek, a nie nieznajomy właściciel sklepu internetowego. Facebook to przede wszystkim  miejsce do budowania relacji i zaangażowania odbiorców. Twórz społeczność wokół Twojej marki, a nie jedynie sprzedawaj!

Dzięki zbudowaniu grupy lojalnych klientów zyskasz stałe dochody od osób, które nie będą podatne na oferty specjalnej konkurencji.

Ustalając politykę profilu, określ także zachowanie wobec innych fanpage’y, czyli polubienia i udostępnia. Najlepiej, abyś czasami dzielił się z odbiorcami wartościowymi materiałami partnerów biznesowych – to pozytywnie wpłynie na Twoje zasięgi. Jednak nie zaśmiecaj swojej tablicy!

Udostępnienie contentu partnerów na fanpage’u e-sklepu Cotton Love.

Publikuj również materiały (na portalach, blogach, kanałach klientów), w których gościnnie pojawia się Twój sklep internetowy, co z kolei przełoży się na Twoją wiarygodność.

Publikacja zdjęcia produktu w aranżacji wnętrz, autorstwa klientki, na profilu Cotton Love.

Odpal Facebook Ads

Założenie konta firmowego na Facebooku oraz jego prowadzenie jest darmowe, jednak jeśli chcesz więcej sprzedawać w swoim sklepie internetowym powinieneś zainwestować w płatną reklamę. Facebook Ads pozwoli Ci dotrzeć do większej grupy odbiorców. Tutaj ważne jest dokładne określenie targetu.

Więcej na temat Facebook Ads przeczytasz TUTAJ.

Dowiedziałeś się z tego artykułu, jak prowadzić fanpage sklepu internetowego na Facebooku. Zastosuj moje rady w praktyce i cały czas się dokształcaj, aby być na bieżąco z trendami. Pamiętaj, że nie możesz traktować mediów społecznościowych jako dodatek, ponieważ to ważna składowa budowania pozytywnego wizerunku i generowania sprzedaży. Bądź systematyczny!

A już dzisiaj zapraszam Cię do czytania drugiej części naszego cyklu „Social media dla sklepu internetowego”. Tym razem napiszę o Instagramie. Do zobaczenia na blogu Sky-Shop.pl 😉


5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR

  • Bardzo fajny artykuł, napisany prosto i zrozumiale dla osoby bez doświadczenia i szukających rzeczowych i przydatnych informacji. Obecnie Social Media są na pierwszym miejscu jeśli chodzi o promocje i warto o tym pamiętać a nawet nigdy nie zapominać. Pozdrawiam Mama Marketing