Autor:maciek

#1: Strategia i przygotowanie do otwarcia sklepu internetowego

Chciałbyś otworzyć sklep internetowy, ale obawiasz się, że nie masz dostatecznej wiedzy? Działalność e-commerce jak każdy biznes opiera się na tych samych zasadach handlu. Dlatego powinieneś zacząć od przygotowania strategii Twojego przedsiębiorstwa. Brzmi groźnie? Nie martw się, przeprowadzimy Cię przez to!

1. Autokreacja swojego biznesu

W pierwszej kolejności zastanów się, czym będzie zajmować się Twoja firma. Sprzedażą przez internet? W porządku, ale to za mało. Odpowiedz sobie na pytanie, jakie produkty będą się znajdować w witrynie Twojego sklepu.

Nie masz pomysłu? Idź więc tropem Twoich zainteresować i mocnych stron. Ważne jest, abyś był ekspertem w branży, w której chcesz handlować. Nie zajmuj się czymś, czego nie lubisz, bo szybko stracisz zapał i nie będziesz wiarygodny w oczach Klientów.

Następnie skonkretyzuj Twój asortyment.

Przykład:

Jeśli chcesz sprzedawać kosmetyki – będą to damskie czy męskie, naturalne czy luksusowe, do pielęgnacji twarzy czy ciała, a może chcesz połączyć różne warianty?

Kolejnym krokiem jest określenie misji firmy / sklepu internetowego. Przecież nie chcesz tylko sprzedawać kosmetyki, prawda? Musisz wyróżnić się czymś na tle konkurencji. Pomoże Ci to później w opowiadaniu historii o Twoim sklepie podczas kampanii promocyjnej.

Skoro wykreowałeś już wizję swojej marki, to czas przejść do jej formalizacji. Zastanów się jaką formę prawną powinna przyjąć Twoja firma.

Będzie to działalność gospodarcza czy spółka (cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna lub akcyjna, z o.o.)? Każdy z wymienionych modeli ma swoje wady i zalety, jednak wybór rozwiązania zależy od indywidualnych uwarunkowań przedsiębiorcy.

Większość właścicieli sklepów internetowych zakłada działalność gospodarczą, dlatego kolejny tekst zostanie poświęcony tej formie prawnej. Artykuł  przeczytaj TUTAJ.

W tym punkcie powinieneś również ustalić wstępny budżet, ponieważ od razu będziesz wiedział na jakie inwestycje i działania reklamowe będziesz mógł sobie pozwolić.

Ostatnią częścią autokreacji jest wyznaczenie celów. Określ swoje kryteria sukcesu, zastanów się kiedy Twoje działania przyniosą zamierzone rezultaty.

Najlepiej aby dało się je zmierzyć, np. ilość nowych Klientów. Jeżeli po wyznaczonym czasie okaże się, że nie osiągnąłeś wskaźników, to może znaczyć, że popełniłeś błędy w komunikacji z Twoją grupą docelową, np. źle dobrałeś kanały przekazu.

2. Analiza otoczenia Twojego e-biznesu

Kolejnym krokiem przygotowania strategii Twojego sklepu internetowego jest analiza otoczenia. Co rozumiemy pod tym pojęciem? Powinieneś poznać Twoją grupę docelową czyli potencjalnych Klientów. Dzięki temu będziesz wiedział w jaki sposób i za pomocą jakich kanałów komunikować się z Twoimi odbiorcami

Zastanów się kim są Twoi Klienci, określ ich cechy: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, status finansowy, sytuacja rodzinna, zainteresowania i sposób zachowania w Internecie.

W tym punkcie powinieneś także przeanalizować konkurencję. Znajdź sklepy internetowe, które sprzedają podobne produkty i kierują swoje działania do Twojej grupy docelowej. Następnie zastanów się, czym możesz wyróżnić się na rynku oprócz misji Twojej firmy. Nie musi być to cena, możesz postawić na inne wartości istotne dla Klienta.

3. Analiza SWOT

Analiza SWOT jest najlepszym narzędziem do poznania Twojej sytuacji wyjściowej. Wielu osobom wydaje się, że jest ona również najtrudniejsza, jednak nie taki diabeł straszny jak go malują. Poznałeś już swojego potencjalnego Klienta i konkurencję, więc poradzisz sobie z analizą SWOT.

Na czym ona polega? Opiera się na wyszczególnieniu mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz jego szans i zagrożeń. A teraz po kolei!

  • Mocne strony (strenghts) są to wewnętrzne czynniki sukcesu, atuty Twojego przedsiębiorstwa, cechy wyróżniające na tle konkurencji, jakie trzeba wzmacniać np. innowacyjny produkt.
  • Natomiast słabe strony (weaknesses) to wewnętrzne czynniki negatywne, ograniczające efektywność i rozwój firmy, które trzeba niwelować, np. niski kapitał finansowy.
  • Z kolei szanse i zagrożenia odwołują się do czynników zewnętrznych. Szanse (opportunities) są pozytywnymi zjawiskami i procesami w otoczeniu przedsiębiorstwa, które odpowiednio wykorzystane mogą przyczynić się do jego rozwoju i osłabić zagrożenia, np. moda na dany towar.
  • Zagrożenia (threats) są odwrotnością szans czyli są trendami w otoczeniu e-sklepu, które mogą utrudniać jego rozwój i należy ich unikać, np. nowy konkurent.

swot

Zapoznałeś się już z teorią więc czas przejść do działania i przygotować analizę SWOT.

4. Promocja

Przed Tobą przyjemniejsza część strategii czyli zaplanowanie kampanii promocyjnej Twojego sklepu internetowego. Potencjalni Klienci, aby dokonać zakupu w Twoim sklepie, najpierw powinni się o nim dowiedzieć. Ta logiczna prawidłowość działa zarówno w standardowym handlu w punkcie stacjonarnym jak i w Internecie.

Dlatego musisz zatroszczyć się o to, aby Twoja grupa docelowa Cię zauważyła. Jak to zrobić? Znasz już cechy swojego odbiorcy i wiesz jakie są jego zwyczaje w Internecie, dlatego reklamuj się w takich witrynach sieci, gdzie konsument surfuje.

Przykład:

Jeżeli Twoim potencjalnym Klientem jest osoba w wieku 25 – 35, mieszkająca w dużym mieście, z wyższym wykształceniem, wolnego zawodu, z ponadprzeciętnym dochodem, powinieneś założyć firmowe konta na Twitterze, Google+ i Facebooku.

To bardzo ważne, aby wybrać dobre kanały komunikowania i przekazywać odpowiednie treści, ponieważ może to zaprocentować osiągnięciem Twoich celów.

Więcej o promocji Twojego sklepu internetowego przeczytasz TUTAJ.

5. Budżet

Wstępny budżet zaplanowałeś już w pierwszym etapie tworzenia strategii. Teraz przychodzi czas na dokładne wyliczenia. Podziel koszty na dwie części: związane z rozpoczęciem działalności i stałe.

Te pierwsze jak sama nazwa wskazuje dotyczą jednorazowych opłat przy założeniu firmy. W ich obrębie można mówić o kosztach utopionych związanych z rejestracją formy prawnej firmy, jeżeli prawo takie przewiduje, oraz początkowych,

Przykłady kosztów jednorazowych:

wyrobienie pieczątki, otwarcie firmowego konta w banku, kupienie laptopa czy zamówienie indywidualnej grafiki.

Do funduszy dotyczących rozpoczęcia działalności powinno doliczyć się również opłaty za początkową promocję, jeżeli będzie taka występować, np. produkcja spotu reklamowego czy zamówienie indywidualnej szaty graficznej bloga.

Natomiast koszty stałe zazwyczaj dotyczą comiesięcznych opłat.

Przykłady kosztów stałych:

koszt abonamentu za telefon i sklep, pensje dla pracowników czy kampanie Adwords.

Pamiętaj, że najlepiej jest mieć środki finansowe na minimum pierwsze pół roku działalności. Dzięki temu będziesz mógł spokojnie dbać o rozwój sklepu, gdy sprzedaż będzie się dopiero rozkręcać.

Warto jest również zrobić zestawienie przychodów i kosztów. Jak najprościej je przygotować? Policz swój kapitał finansowy i zaplanowany zysk na pół roku, następnie zestaw to z kosztami jednorazowymi i stałymi przez okres 6 miesięcy. Wtedy dowiesz jakie zyski możesz wygenerować na przestrzeni czasu. Powodzenia w liczeniu!

6. Wizja rozwoju na przyszłość

Pamiętaj, że założenie sklepu internetowego i postaranie się o pierwszą sprzedaż to nie wszystko! W Twojej głowie powinna być wizja rozwoju marki, którą będziesz realizować. Musisz dbać o promocję i szukać nowatorskich rozwiązań, by nie zostać w tyle za konkurencją.

To tak jak w stacjonarnym handlu – jeśli nie będziesz sprowadzać modnych produktów i odpowiadać na potrzeby Klientów, tylko kurczowo będziesz trzymać się starych rozwiązań, to odbiorcy przestaną odwiedzać Twoją witrynę i u Ciebie kupować. Idź do przodu!

Istotna jest również obsługa Klienta i budowanie lojalności odbiorców, ponieważ zgodnie z zasadą Pareto 20 % konsumentów przynosi 80 % zysków.

7. Jak możesz sobie ułatwić prowadzenie sklepu internetowego?

Wybierz platformę z abonamentem! W Sky-Shop możesz opłacać miesięczną ratę za prowadzenie sklepu, dzięki czemu rozkładasz koszty. Ponadto nasi technicy zajmują się administracją serweru – gwarantujemy dostępność Twojej witryny na poziomie aż 99,98%.

Rozwijamy oprogramowanie i dajemy Ci nowe możliwości, bo dla nas Twoje zadowolenie jest najważniejsze. W razie jakichkolwiek problemów zawsze możesz na nas liczyć – jesteśmy dostępni pod telefonem, na livechacie oraz szybko odpisujemy na maile.

Nasze oprogramowanie to wiele funkcji i integracji w cenie abonamentu oraz profesjonalna, darmowa grafika w jednym. Przetestuj Sky-Shop przez 14 dni za darmo!

8. Chcesz dowiedzieć się więcej o prowadzeniu sklepu internetowego?

Czytaj dalej nasz poradnik! W 10 kolejnych krokach dowiesz się jak rozwijać i prowadzić swój e-sklep, aby osiągnąć sukces. Z nami załatwisz formalności związane z założeniem działalności gospodarczej, przygotujesz sklep do pierwszej sprzedaży, zadbasz o prezentacje produktów i grafikę oraz dobrze zaplanujesz logistykę.

Następnie wprowadzimy Cię na wyższy poziom wtajemniczenia czyli promocję sklepu i eliminację porzuconych koszyków. Poznasz również wyjątkowe funkcjonalności naszego oprogramowania. Wykreuj swój sklep internetowy ze Sky-Shop!


Spis treści Poradnika:

5.00 avg. rating (97% score) - 1 vote 5