Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

#2 Social media dla sklepu internetowego: Instagram

W ostatnim artykule z cyklu dowiedziałeś się jak prowadzić fanpage sklepu internetowego na Facebooku. Dzisiaj poznasz zasady kreacji marki na Instagramie. Uważasz, że to medium nie pasuje do Twojej branży? Przekonaj się, że jest inaczej!

Dlaczego Instagram?

Kolejnym kanałem social media dla sklepu internetowego, z którego warto skorzystać, jest Instagram. Wśród wielu sprzedawców panuje powszechne przekonanie, że ten kanał pasuje jedynie do branży fashion. Nic bardziej mylnego!

Na Instagramie możesz pokazać ludzką twarz Twojego e-biznesu, nawet jeżeli jest trudny do promowania w mediach społecznościowych. Pewnie teraz czekasz na przykład. Mam dla Ciebie case  i to z branży budowlanej 😉

Źródło: Instagram

Jak widzisz, powyższe zdjęcie ma około 50 lików, co jest niezłym wynikiem, jak na tak trudny rodzaj usług do reklamowania. Ty również możesz zyskać followersów! Jeśli tylko będziesz kreował atrakcyjny i spójny content, to uzyskasz pozytywne efekty.

Pamiętaj, że na Instagramie konsumenci bardziej angażują się w życie marek niż w innych social mediach.

Zanim przejdziemy do kreacji marki na Instagramie, powinieneś poznać kilka cennych danych. Zgodnie z badaniami Sotrender, w Polsce z tego medium korzysta około 3,77 mln użytkowników, z czego większa część to kobiety. Warto wiedzieć, że Instagram jest najpopularniejszy w grupie wiekowej 19-25.

Decyzję o prowadzeniu kanału na Instagramie powinieneś podjąć nie tyle ze względu na branżę, co Twoją grupę docelową. Chcesz promować swój sklep w tym medium? W takim razie czytaj dalej drugą część cyklu Social media dla sklepu internetowego 🙂

Załóż konto e-sklepu na Instagramie

Zacznijmy od podstaw, czyli od stworzenia profilu na Instagramie. Podobnie jak na Facebooku, zdjęciem profilowym powinno być logo Twojej firmy, a nazwa powinna być tożsama z Twoim sklepem internetowym. Zamieść również adres internetowej witryny oraz cechy charakterystyczne Twojej marki, np. shop online, made in Poland, fashion jewelry.

Pamiętaj również, aby połączyć konto na Instagramie z fanpagem na Facebooku, dzięki czemu w tym drugim medium pojawi się specjalna zakładka. Sprawi to, że klient będzie mógł automatycznie z poziomu Facebooku zobaczyć Twoje zdjęcia na Instagramie oraz zacząć śledzić Twój profil.

Zakładka Instagram na fanpage’u na Facebooku e-sklepu Cotton Love.

Zadbaj o spójny i wartościowy content

Przejdziemy teraz już do prowadzenia profilu sklepu internetowego na Instagramie. W tym medium najważniejszy jest obraz. Musisz wrzucać atrakcyjne i profesjonalne zdjęcia, które będą ładnie wyglądać na mobilnych ekranach. Pamiętaj, że to właśnie na smartfonach konsumenci najczęściej korzystają z tego medium.

Fotografia musi przede wszystkim przykuwać oko odbiorcy, być przyjemna, zachęcać do śledzenia profilu i likowania. Jak to uzyskasz? Oczywiście, powinieneś mieć dobry aparat 🙂 Oprócz tego nakładaj na zdjęcia filtry. Najlepiej sprawdzają się te rozjaśniające, które sprawiają, że fotografie są w przyjemnych, jasnych barwach.

Pamiętaj również, aby content był spójny, w podobnym klimacie i kolorystyce. Możesz również spróbować uatrakcyjnić fotografie.  W tym przypadku niezastąpionym narzędziem jest Canva.com.  Ten prosty program graficzny przyda się zwłaszcza, gdy nie masz pomysłu na treści, bo na przykład działasz w trudnej branży. Zainspiruj się!

Skoro dowiedziałeś się już jakie powinny być Twoje zdjęcia, zastanówmy się co powinno na nich być. Pierwszą rzeczą, która się nasuwa, są produkty z Twojego sklepu internetowego. Jednak tutaj nie wystarczą tylko zdjęcia z karty produktu. Na Instagramie powinieneś udostępniać towar w czasie użytkowania, czyli fotografie bardziej lifestylowe, designerskie.

Designerskie zdjęcie produktu na Instagramie CottonoveLove.

Świetnie sprawdzą się też zdjęcia produktów od Twoich klientów, blogerów czy partnerów, z którymi współpracujesz. W ten sposób pokażesz, że Twoja marka jest modna i zyskujesz wiarygodność.

Zamieszczaj również zdjęcia Twojej firmy od kuchni, np. burza mózgu w czasie zebrania teamu, pakowanie paczek, testy nowych produktów. Ta metoda przyda się zwłaszcza, gdy działasz w trudnej branży.

Ponadto pomyśl o wrzucaniu zdjęć lifestylowych, chociażby dobrej kawki w poniedziałkowy poranek. W ten sposób pokażesz, że rozumiesz odbiorców. Zaufaj mi, że dzięki temu zdobędziesz więcej followersów!

Informuj również na Instagramie o promocjach i ofertach specjalnych w Twoim sklepie internetowym. Przygotuj dla followersów specjalny bon, aby czuli się docenieni.

Wstaw krótki opis i hasztagi

Pamiętaj również o zamieszczeniu krótkiego opisu. Najlepiej, aby wypowiedź była w formie pytania, napisana w bezpośredni i lifestylowy sposób. W takim przypadku masz większą szansę na zaangażowanie followersów i ich reakcje.

Musisz również zamieszczać hasztagi. Dlaczego hasztagi są ważne? Ponieważ służą one przede wszystkim do wyszukiwania i przeglądania treści. Na Instagramie możesz wstawić maksymalnie 30 znaczków, ale optymalnie jest 15.

Publikuj zdjęcia z najpopularniejszymi hasztagami, jak: #love, #instagood, #photoofetheday. W sieci jest wiele narzędzi, dzięki którym sprawdzisz popularne znaczniki, np. TagsforLikes.com.

Możesz również zamieszczać hasztagi, które motywują odbiorcę do likowania, a w zamian Ty zareagujesz pozytywnie na zdjęcie fana, np. #like4like (w skrócie #l4l).

Świetnym pomysłem jest również wykreowanie unikalnego hasztagu dla Twojego sklepu internetowego czy promowanej akcji, np. wyprzedaży lub konkursu. Dzięki temu followersi mogą podchwycić ten hasztag i oznaczać nim swoje zdjęcia z Twoimi produktami. W ten sposób zwiększysz rozpoznawalność marki.

Bądź systematyczny

Podobnie, jak w przypadku Facebooka i innych social media dla sklepu  internetowego, również na Instagramie powinieneś systematycznie publikować posty. Na początek , gdy masz sklep z branży fashion, wystarczy, abyś wrzucał zdjęcie raz dziennie. Jednak, gdy prowadzisz e-biznes trudny do promowania w social mediach, możesz zmniejszyć częstotliwość publikowania.

Powinieneś wcześniej przygotować sobie treści i harmonogram postów, aby nie zastanawiać się każdego dnia, co wrzucisz 🙂 Najlepiej, abyś wstawiał fotografie po południu.

Wchodź z odbiorcami w interakcje

W tej części tekstu dowiesz się, jak zyskać więcej followersów profilu Twojego sklepu internetowego na Instagramie. Kluczem jest wchodzenie w interakcje z odbiorcami!

Powinieneś znaleźć potencjalnych klientów po hasztagach, które obserwują (muszę być tożsame z Twoimi kluczowymi znacznikami) oraz przez to, że śledzą Twoją konkurencję. Co zrobić, gdy znajdziesz odpowiednie osoby? Poproś o je o zgodę na obserwowanie i poczekaj, aż użytkownicy zaczną Cię śledzić.

Pamiętaj również, aby pisać komentarze pod postami potencjalnych klientów czy popularnych osób z branży. Dzięki temu o profilu Twojego sklepu internetowego na Instagramie dowie się szersze grono odbiorców. Odpowiadaj także na reakcje na Twoje zdjęcia, np. likując fotografie fana.

Możesz również napisać wiadomość do ciekawego użytkownika Instagrama, np. z prośbą o obserwowanie.

Zorganizuj konkurs

Jak jeszcze możesz zyskać followersów na Instagramie? Tutaj genialnie sprawdza się organizowanie konkursów. Najlepsze rezultaty przynoszą zabawy, gdzie fan musi zrobić zdjęcie Twojego produktu i wstawić go na swój profil z unikalnym hasztagiem oraz oznaczeniem Twojej marki. W ten sposób dotrzesz do nowych odbiorców.

Przykład konkursu na profilu marki By Dziubeka na Instagramie.

Publikuj InstaStories i wideo

Wykorzystaj również potencjał InstaStories oraz publikuj materiały wideo. Bądź kreatywny i zwiększaj swoje zasięgi!

W tym artykule dowiedziałeś się jak promować sklep internetowy na Instagramie. Przed Tobą trzecia część cyklu „Social media dla sklepu internetowego”. Już wkrótce na blogu Sky-Shop.pl! Stay tuned 😉

5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR