Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

#3 Social media dla sklepu internetowego: Twitter

Z naszego cyklu dowiedziałeś się już, jak kreować markę i budować społeczność na Facebooku oraz Instagramie. Dzisiaj odpowiemy na pytanie: jak prowadzić konto sklepu internetowego na Twitterze? Dzięki naszym radom wykorzystasz potęgę kolejnego kanału social media!

Początki konta sklepu internetowego na Twitterze

Zanim przejdę do kreacji konta sklepu internetowego na Twitterze, najpierw powinieneś poznać dane na temat użytkowników tego medium.

Od razu chcę Ci powiedzieć, abyś nie uprzedzał się do tego kanału. Wielu sprzedawców uważa, że ten portal społecznościowy nadaje się jedynie dla dziennikarzy, polityków i osób wykonujących wolne zawody. Poniekąd to prawda, ale uwierz mi, że Ty również możesz świetnie wykorzystać to medium.

W jaki sposób? Twitter to świetne narzędzie do tworzenia więzi z odbiorcami, ponieważ tutaj dyskusja toczy się szybko. Ten kanał pozytywnie wpłynie również na świadomość Twojej marki. Co jeszcze? Oczywiście, social media sprzedają.

Zgodnie ze statystyki w 2016 roku w Polsce z Twittera korzystało 4 mln internautów, czyli uwaga więcej osób niż z Instagrama. W tym kanale częściej aktywni są mężczyźni niż kobiety. Twitter jest najpopularniejszy w grupach wiekowych: 25-34 oraz 55+. Osoby, które „ćwierkają” najczęściej mają wyższe lub średnie wykształcenie.

Co z tych danych demograficznych wynika dla Ciebie? Powinieneś porównać cechy typowego użytkownika Twittera z profilem Twojej grupy docelowej. Jeżeli persony się zgadzają, to jest to jasny sygnał dla Ciebie, że powinieneś rozpocząć działania w tym medium.

Natomiast w przypadku, gdy cechy odbiorców są rozbieżne musisz zastanowić się, czy założenie konta sklepu internetowego na Twitterze może Ci przynieść inne korzyści. Jakie? Chociażby budowanie pozytywnego wizerunku czy nawiązanie kontaktów z partnerami biznesowymi i mediami branżowymi. Pamiętaj, że social media służą przede wszystkim budowaniu relacji.

Załóżmy więc, że prowadzenie konta sklepu internetowego na Twitterze ma swój cel i jest odpowiednio uzasadnione. W takim razie zastanówmy się, jak prowadzić firmowy profil w tym medium? Zacznę standardowo, czyli od budowania rozpoznawalności marki poprzez zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle i oczywiście opis.

Większość firm, podobnie jak w innych social media, ustawia jako zdjęcie profilowe swoje logo. Zabieg ten jest zasadny, ponieważ odbiorca, wchodząc na Twój profil nie będzie miał wątpliwości, z jakim sklepem internetowym ma do czynienia.

Natomiast, jeśli chodzi o zdjęcie w tle na Twitterze, tutaj możesz być bardziej kreatywny. Oznacza to, że fotografia ta nie musi być tożsama z jej odpowiednikiem na Facebooku i nawet lepiej, aby nie była.

Dlaczego? Ponieważ użytkownicy Twittera lubią czuć się wyjątkowi i indywidualni. Cieszą się, gdy oferuje się im unikatową treść, niepublikowaną nigdzie indziej. Dlatego przygotuj zdjęcie w tle, które świetnie będzie obrazować Twoją działalność i charakter Twojej firmowej tablicy.

Uwaga! Zadbaj o dobrą jakość i odpowiedni rozmiar zdjęcia profilowego oraz fotografii w tle.

Pamiętaj również, aby w koncie sklepu internetowego na Twitterze zamieścić krótki opis swojej działalności. Co jeszcze? Dodaj odnośnik do Twittera w Twoim sklepie internetowym. Jednak nie musisz łączyć Facebooka i dzisiaj omawianego medium, ponieważ te kanały bardzo się różnią. Z pewnością to zrozumiesz, gdy zapoznasz się z kolejnym akapitem 🙂

Zasady prowadzenia konta sklepu internetowego na Twitterze

Przechodzimy już do bardziej praktycznej części naszego poradnika, w której przede wszystkim skupię się na contencie. Komunikacja na Twitterze jest specyficzna. Maksymalnie możesz napisać tweet na 140 znaków. Jednak lepiej, abyś wykorzystał około 20 znaków mniej, bo być może inni użytkownicy będą chcieli dalej przekazać Twój post.

Pamiętaj również, że wstawiając link do treści, wybierasz dokładnie 23 znaki. W związku z tym okazuje się, że Twój komunikat będzie naprawdę krótki, ale o to chodzi! Zaufaj mi, że z czasem nauczysz się przekazywać swoje myśli krótko i w ciekawy sposób.

Teraz zastanówmy się, jaki content powinieneś udostępniać na koncie sklepu internetowego na Twitterze. Najważniejsze, aby był on różnorodny. Wstawiaj grafiki, infografiki, gifty, cytaty, sam tekst, dziel się materiałami z bloga i informuj o promocjach. Pamiętaj, aby znaleźć równowagę pomiędzy różnymi formami i cały czas testować swoje rozwiązania!

Aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, musisz również publikować wartościowy content, a nie tylko informacje o Twoim sklepie internetowym. Nie możesz nachalnie promować swoich produktów, bo internauci przestaną Cię obserwować. Niech w centrum Twoich działań będzie klient. Nie zaszkodzi też trochę dobrego humoru, którego zdecydowanie nie brakuje na profilu Tymbarka.

Konto Tymbarka na Twitterze

Źródło: Konto Tymbarka na Twitterze

Dobrym pomysłem jest również zorganizowanie konkursu jedynie dla użytkowników Twittera, ponieważ dzięki temu Twoi odbiorcy poczują się docenieni. Spójrz, jak to robi T-Mobile Polska.

Profil T-Mobile Polska na Twitterze

Źródło: Profil T-Mobile Polska na Twitterze

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę, prowadząc konto sklepu internetowego na Twitterze? Wstawiaj #hasztagi! To świetne narzędzie do przekazywania myśli i znajdowania potencjalnych klientów. Hasztagi w dużej mierze odpowiadają za Twój zasięg.

Najlepiej używaj średnio 3 przemyślanych znaczków w jednym tweecie. Możesz również stworzyć unikalnego hasztaga dla Twojego sklepu internetowego czy specjalnej akcji.

Zadbaj również o odpowiednią częstotliwość publikowania. Na Twitterze żywotność postów jest krótsza niż na Facebooku, dlatego w tym medium możesz częściej udostępniać treści. Ale nie przesadzaj! Optymalna częstotliwość publikowania na Twitterze dla sklepu internetowego zależy od branży i grupy docelowej.

Dobra rada! Bądź systematyczny w prowadzeniu konta sklepu internetowego na Twitterze. Przygotuj sobie harmonogram publikacji.

Kiedy najlepiej „ćwierkać”? Oczywiście, gdy są dostępni Twoi odbiorcy, więc dokładnie przeanalizuj ich zachowanie w Internecie.

Badania wskazują, że najlepsza pora publikacji na Twitterze to 15:00 od poniedziałku do piątku.

Jak zyskać zasięg profilu e-sklepu na Twitterze?

Teraz zajmiemy się kwestią, która przyprawia o ból głowy każdego początkującego użytkownika Twittera – zasięgiem. Oczywiście społeczność buduje się poprzez publikowanie wartościowego contentu, ale możesz sobie pomóc.

Zacznij od zamieszczania wzmianek o znanych osobach z branży lub reetweetowania ich postów, np. dzieląc się ciekawym artykułem.

Profil Agata Pisze, blogerki i Specjalistki od PR e-sklepu BosaStopka.pl na Twitter

Źródło: Profil Agata Pisze, blogerki i Specjalistki od PR e-sklepu BosaStopka.pl

Masz szansę, że bloger zacznie Cię śledzić czy w przypadku wzmianki przekaże Twój post dalej. Ponadto  dodawaj influencerów do osób obserwowanych z nadzieją, że oni odwzajemnią się tym samym.

Uwaga! Gdy konto Twojego sklepu internetowego na Twitterze działa już jakiś czas, powinieneś mieć więcej odbiorców, którzy Cię śledzą.

W jaki sposób jeszcze możesz zbudować swoje zasięgi? Oczywiście mówiąc o trendach i popularnych wydarzeniach. Udzielaj się również w dyskusjach branżowych, ponieważ wtedy potencjalni klienci będą mieli szansę zobaczyć konto Twojego sklepu internetowego na Twitterze.

Bonus

Jaką aktywnością jeszcze możesz się wykazać, gdy prowadzisz konto sklepu internetowego na Twitterze? Proponuję:

  • Śledzić statystyki – dzięki temu zoptymalizujesz swoje działania i wybierzesz najlepszą formę komunikacji z odbiorcami;
  • Reklamować profil – za pomocą Twitter Ads;
  • Zapisać się do grup tematycznych – w nich nawiążesz kontakty biznesowe i będziesz kreował się na eksperta w branży.

Podsumowanie

zakładanie konta na Twitter

Prowadzenie konta sklepu internetowego na Twitterze nie musi być trudne. Najpierw sprawdź, czy w tym kanale znajdziesz Twoją grupę docelową i zdefiniuj swoje cele. Następnie przygotuj content i harmonogram publikacji. Pamiętaj, aby udostępnić odbiorcom wartościowe treści z odpowiednimi hasztagami.

Nie zapomnij też o nawiązywaniu kontaktów z osobami z branży. Prowadzenie kanałów social media to sztuka budowania relacji, ale mam nadzieję, że opanujesz ją na ocenę celującą. Niech w centrum Twojej komunikacji będzie klient!

To jeszcze nie koniec! Zapoznałeś się dopiero z 3 częścią cyklu „Social media dla sklepu internetowego”, a kolejna jest już w planie. Do zobaczenia na naszym blogu!


5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR