Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
magazyn dropshipping

30 najczęściej zadawanych pytań o dropshipping

Dropshipping otwiera szereg możliwości zarówno przed nowymi sklepami internetowymi, jak i istniejącymi od lat, które chcą poszerzyć swój asortyment. Możliwość pominięcia magazynu należącego do właściciela e-sklepu oraz brak konieczności zakupu towarów już na starcie sprawia, że jest to pomysł na biznes przy małym wkładzie finansowym. Jak działa dropshipping? Co musisz o nim wiedzieć?  I jak zacząć zarabiać na dropshippingu? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania!

Podstawowe informacje o dropshippingu

 

1. Co to jest dropshipping?

Dropshipping jest modelem logistycznym, w którym pomija się magazynowanie towarów u właściciela sklepu internetowego. Oferuje bezpośrednią wysyłkę towaru z magazynu hurtowni do klienta indywidualnego, dzięki czemu nie ma konieczności wynajmu obszernych powierzchni magazynowych i inwestowania w produkty, które mogą nie sprzedawać się tak dobrze, jak zakładaliśmy. Jednak to właściciel sklepu odpowiada za dopełnienie wszelkich formalności, bowiem towar kupowany jest właśnie od niego, a hurtownia jedynie prowadzi wysyłkę w jego imieniu. W rezultacie klient związany jest umową jedynie ze sklepem internetowym, zaś właściciel sklepu internetowego odpowiada za jego obsługę i ustala warunki współpracy z wybraną hurtownią (jak ma to miejsce przy standardowej sprzedaży obejmującej magazynowanie produktów).

 

2. Czy dropshipping to prowizja od sprzedaży?

Dropshippingu nie należy mylić z prowizją od sprzedaży. W przypadku modelu prowizyjnego, sprzedajemy produkty w cenie ustalonej przez producenta i pracujemy właśnie dla niego, a naszą pensję stanowi wartość procentowa obrotu, jaki udało się uzyskać.
W dropshippingu samodzielnie staramy uzyskać się jak najniższą cenę w hurtowni i ustalić marżę na poziomie zadowalającym zarówno nas, jak i potencjalnych klientów. Zarobek uzależniony jest więc od indywidualnie ustalonych cen i ilości przeprowadzonych transakcji. Może obejmować sprzedaż wielu produktów z różnych branż.

 

3. Dla kogo jest dropshipping?

Dropshipping jest doskonałą formą sprzedaży zarówno dla osób początkujących w sprzedaży on-line, jak i tych, które od dawna mają już swoje sklepy. Polecany jest:

  • jako forma pracy z domu – prowadzenie dropshippingu nie wymaga pracy w pełnym wymiarze godzin. Jest dobrym sposobem na dodatkowy zarobek dla osób pracujących na etacie, a także matek z dziećmi. Pozwala na wygodną pracę z każdego miejsca na ziemi bez konieczności inwestowania w sprzedawany towar i wiązania się umową na najem bądź kupno magazynu,
  • do sprawdzenia, które towary się sprzedają – kilkumiesięczna sprzedaż w modelu dropshippingowym pozwala określić towary, które dobrze sprzedają się w Twoim sklepie. Dzięki temu, w przyszłości, będziesz mógł zakupić ich większą ilość do swojego magazynu, a mniej popularne nadal wysyłać do klientów prosto z hurtowni,
  • jako forma poszerzenia asortymentu – jeśli sprzedajesz podstawowe urządzenia i chcesz pozwolić klientom na zakup dodatkowych akcesoriów, których duża ilość nie pozwala na wygodne magazynowanie, skorzystaj z dropshippingu. Szeroki wybór zatrzyma konsumenta w Twoim sklepie internetowym, gdzie znajdzie wszystko, czego potrzebuje.

sklep internetowy

 

4. Czy dropshipping wymaga założenia firmy?

I tak, i nie. Dzięki nowym przepisom, które umożliwiają prowadzenie działalności nieewidencjonowanej bez opłacania składek ZUS, nie musisz zakładać firmy by zarabiać na sprzedaży. Limit miesięcznych zarobków jest równy połowie stawki minimalnej określanej na dany rok. Po przekroczeniu ustalonej kwoty konieczne jest założenie firmy.

Problem w prowadzeniu dropshippingu bez firmy może polegać na współpracy z hurtowniami. Na ogół są to podmioty oferujące swoje produkty firmom, a nie osobom prywatnym. Pomimo tego wiele hurtowni podejmuje współpracę z osobami działającymi na podstawie działalności nieewidencjonowanej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy wybrana przez Ciebie hurtownia będzie skłonna do takiej formy współpracy – skontaktuj się z nią. Być może zostanie przygotowana dla Ciebie umowa umożliwiająca prowadzenie dropshippingu bez firmy.

 

5. Jakie podatki zapłacę?

Niezależnie od tego, czy masz własny magazyn, czy korzystasz z dropshippingu, zapłacisz podatek od swojego zarobku. Odprowadzana kwota jest uzależniona od narzucanej przez Ciebie marży. W przypadku zakupu towaru w hurtowni za 80 zł i jego sprzedaży klientowi za 100 zł, 20 zł stanowi podstawę Twojego opodatkowania.

 

6. Ile można zarobić na dropshippingu?

Zarobki, jakie uzyskasz są w pełni zależne od Ciebie. Wraz z upływem czasu masz szansę zarabiać coraz więcej. Będzie to związane z wypracowaniem większych rabatów w hurtowniach i możliwością zaoferowania konkurencyjnych cen swoim klientom.

 

7. Jak zacząć prowadzić dropshipping?

Do prowadzenia dropshippingu musisz posiadać sklep internetowy, który szybko i sprawnie otworzysz dzięki oprogramowaniu dla sklepów internetowych typu SaaS, takim jak Sky-Shop, gdzie uzyskasz platformę gotową do pracy i pełne wsparcie techniczne w cenie miesięcznego abonamentu. Kolejny krok stanowi nawiązanie i ustalenie indywidualnych zasad współpracy z hurtownią. Dzięki integracji z hurtowniami dostępnej w Sky-Shop automatycznie pobierzesz produkty do swojego sklepu i będziesz mógł rozpocząć sprzedaż. Unikniesz tym samym ich ręcznego, mozolnego dodawania.

 

Towary sprzedawane przez Ciebie w modelu dropshippingowym

Zanim przejdziesz do prowadzenia sprzedaży z bezpośrednią wysyłką do Twoich klientów, warto zapoznać się zarówno z obowiązkami, jak i cenami i warunkami prowadzenia współpracy z hurtownią. Już na wstępie należy wspomnieć, że są one ustalane indywidualnie i nie istnieje jedno gotowe rozwiązanie przygotowane dla ogółu kontrahentów.

 

8. Czy dropshipping wymaga kasy fiskalnej?

Hurtownia wysyłająca towar do Twojego klienta nie wysyła do niego żadnego paragonu ani faktury. To na Tobie ciąży obowiązek wystawienia dokumentu potwierdzającego zakup. Nie musisz korzystać z kasy fiskalnej. Dopuszczalnym, często stosowanym rozwiązaniem jest wystawianie faktur (imiennych, marża lub VAT) i wysyłanie ich przy pomocy e-maila. Jeśli posiadasz kasę fiskalną, masz obowiązek wystawiania paragonów i ich archiwizowania. W przypadku wydania faktury, zostanie ona podpięta do archiwizowanego paragonu. Sposób przekazania dowodu zakupu należy zawrzeć w regulaminie sklepu.

W przypadku gdyby to hurtownia pakowała do paczki paragon bądź fakturę, Twój klient otrzymałby je z kwotą, za którą Ty zakupiłeś towar od hurtowni, a nie wyższą, za jaki został zakupiony od Ciebie.

 

9. Czy każda hurtownia prowadzi dropshipping?

Jako że dropshipping jest znacznym udogodnieniem dla sklepów internetowych, a hurtownie nie czerpią z niego znaczących korzyści, nie jest rozwiązaniem dostępnym w każdej z nich. Informacje o możliwości skorzystania z bezpośrednich dostaw znajdują się na stronach internetowych, zazwyczaj w zakładce hurt. W przypadku braku informacji, można bezpośrednio skontaktować się z interesującym nas podmiotem. Tu zobaczysz listę hurtowni dropshippingowych, z którymi współpracujemy.

 

10. Jak obsługiwać zamówienia w dropshippingu?

Obsługa zamówień z dropshippingu wygląda standardowo. Towar zakupiony przez klienta pojawi się w panelu administracyjnym, a Ty będziesz odpowiedzialny za zamówienie go w hurtowni, skąd zostanie wysłany.

 

11. Gdzie mogę zobaczyć towary z hurtowni?

Zapoznanie się z towarami hurtowni jest możliwe jedynie po dokonaniu rejestracji w hurtowni. Jak wspominaliśmy wcześniej, konieczne jest do tego posiadanie firmy. Niektóre hurtownie posiadają moduł umożliwiający testowe zapoznanie się z asortymentem i przykładowymi cenami, który uruchamiany jest przez fikcyjny login w polu rejestracyjnym. Rozwiązanie nie występuje w każdej z nich.

 

12. Jakie są ceny towarów w hurtowniach?

Z cenami hurtowymi możemy zapoznać się dopiero w momencie ustalania współpracy. Kwoty, jakie zostaną Ci przedstawione będą ustalane indywidualne. Hurtownie dostosowują swoją ofertę do obrotu, jaki gwarantuje im dany sklep internetowy, a także długości wspólnej współpracy. Początkowo Twoje ceny mogą być wyższe, a przed wysyłką do klienta hurtownia będzie oczekiwała przedpłaty od Ciebie w celu zbudowania wiarygodności nowej firmy.

 

13. Jakie marże mogę narzucić?

Marża, jaką narzucasz w większości przypadkach nie podlega regulacjom. Może się jednak zdarzyć, że nie może być niższa niż cena detaliczna w danej hurtowni. Ustalenie optymalnej ceny powinno obejmować obserwację rynku i być zgodne z polityką cenową danej branży. Twoja oferta powinna móc konkurować z innymi podmiotami na rynku, równocześnie nie zaniżając cen. 

 

14. Jaka jest cena dostawy towaru z hurtowni?

Zdecydowana większość hurtowni współpracuje z firmami kurierskimi bądź posiada własnych dostawców. W trakcie omawiania współpracy zostaną Ci zaoferowane ceny dostaw dla klientów, do których będziesz mógł się ustosunkować.

 

15. Czy hurtownia wysyła paczki pobraniowe?

Wysyłka paczek pobraniowych stanowi kwestię indywidualną, do ustalenia. Niektóre z hurtowni nie dopuszczają takiej możliwości, z kolei inne wymagają opłacenia zamówienia przed jego wysyłką. Warto jednak ustalić kredyt kupiecki, by proces dropshippingu przebiegał sprawniej. Dzięki niemu płatność zostanie odroczona i przedpłata nie będzie konieczna. Towar zostanie od razu wysłany do klienta. Ty zapłacisz za niego w późniejszym terminie.

 

16. Czy w dropshippingu można wysyłać towar poza granice kraju?

Podobnie jak pozostałe kwestie, wysyła zagraniczna jest związana z indywidualnymi ustaleniami.

 

17. Co jeśli klient kupi towar z dwóch różnych hurtowni?

Może zdarzyć się, że Twój klient (np. podczas zakupu przez aukcje Allegro), zakupi kilka rzeczy pochodzących z różnych hurtowni lub magazynów. Zazwyczaj stosuje się wtedy zsumowany koszt dostawy (np. 10 zł pierwszą przesyłkę + 15 zł za drugi z wybranych towarów). W przypadku gdyby ta forma nie była zadowalająca, możesz wybrać cenę takiej wysyłki – najtańszą bądź najdroższą spośród dostępnych dla kupionych produktów opcji. Oprogramowanie Sky-Shop pozwala zarówno na zliczanie, jak i dzielenia kosztów wysyłki.

 

18. Jak rozliczać się z wystawionych faktur imiennych?

Faktury imienne należy wprowadzić do JPK (Jednolitego Pliku Kontrolnego). Jeśli klient nie posiada NIP, w polu na niego przeznaczonym wpisujemy BRAK. W przypadku pozostawienia pola pustego lub wpisania 0, system może wskazywać na błędne wypełnienie dokumentu. Kwestię dobrze skonsultować z osobą prowadzącą księgowość sklepu internetowego.

 

19. Czy hurtownia przyjmuje zwroty w dropshippingu?

Pamiętaj, że osoba kupująca towar jest Twoim klientem, a Ty klientem hurtowni. Ewentualny zwrot będzie więc Twoim problemem. W przypadku niektórych hurtowni istnieje możliwość zwracania towaru do jej magazynu i jego wysyłki kolejnemu, Twojemu klientowi, który zdecydował się na jego zakup. Niestety, pieniądze za towar trafiający z powrotem do magazynu, nie zostaną Ci zwrócone. Rozważając branżę, w której chcesz prowadzić dropshipping, weź pod uwagę gabaryty produktów, które mogą do Ciebie wrócić. Jeśli nie masz żadnego wolnego miejsca, lepiej unikać towarów wielkogabarytowych.

 

20. Czy hurtownia odpowiada za reklamacje?

Zdecydowana większość hurtowni przyjmuje reklamacje poszczególnych towarów na ustalonych zasadach reklamacyjnych.

 

21. Jak poznam stan magazynowy danego produktu?

W związku z tym, że nie posiadasz własnego magazynu, musisz korzystać z zapasów zgromadzonych przez hurtownię. Stan magazynowy na stronie hurtowni możesz sprawdzić w każdej chwili w czasie rzeczywistym. Dzięki Sky-Shop dane wyświetlane w Twoim sklepie mogą być aktualizowane aż do 8 razy na dobę, czyli co 3 godziny. Obserwacja popytu pozwoli Ci przygotować się na ewentualne jego wyprzedanie.

magazyn hurtowni

Dropshipping w Sky-Shop: kwestie techniczne

 

22. Jak zintegrować swój sklep z hurtownią?

Połączenie Twojego sklepu internetowego z wybraną hurtownią przebiega przez panel administracyjny i moduł integracji. Do jego przeprowadzenia konieczne jest podanie loginu i hasła z hurtowni lub link do pliku (w zależności od wymogów hurtowni).

 

23. Jaki jest koszt połączenia sklepu z hurtownią?

Oferujemy integrację dla sklepów założonych na platformie Sky-Shop z ponad 190 hurtowniami. Do ich przeprowadzenia konieczny jest integrator hurtowni. Dzięki niemu masz możliwość skorzystania z ofert wszystkich hurtowni, które Cię zainteresują.

 

24. Czy mogę zintegrować sklep z hurtownią, której nie ma na liście?

Jeśli na naszej liście nie ma hurtowni, z którą chcesz współpracować, wykonamy dla Ciebie nową integrację. Będzie to możliwe wyłącznie wtedy, gdy plik z hurtowni będzie zawierał wszystkie kluczowe dane (np. zdjęcia produktów). Całkowity koszt procesu wynosi 250 zł netto i obejmuje:

  • weryfikację plików hurtowni – 50 zł netto,
  • integracja z hurtownią jeśli jest to możliwe – 200 zł netto.

Niezwykle istotną kwestią jest upewnienie się, że wybrany podmiot na pewno jest hurtownią. Nie wykonujemy integracji ze sklepami.

 

25. Czy opłacając integrację z hurtownią, korzystam z niej na wyłączność?

Integracja z hurtownią wykonywana jest po uzgodnieniu warunków współpracy. W związku z tym, że jest to podmiot ogólnodostępny, z integracji mogą korzystać wszystkie sklepy internetowe Sky-Shop. Nie wykonujemy integracji dedykowanych jednemu sklepowi.  To dzięki temu masz szansę korzystać z ponad 190 hurtowni, w tym 50 oferujących dropshipping, które zostały zintegrowane już wcześniej.

hurtownie dropshipping

 

26. Czy mogę skorzystać z oferty wielu hurtowni?

Oczywiście! Możesz zintegrować swój sklep z dowolną ilością hurtowni dostępnych na liście. Szeroki asortyment, w którym klient znajdzie wszystko, czego potrzebuje gwarantuje zadowolenie i zwiększa szansę na skorzystanie z Twojej oferty.

 

27. Czy mogę pobrać tylko jeden produkt z hurtowni?

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest pobranie wszystkich produktów z danej hurtowni. Zaawansowane narzędzie umożliwia wybranie towarów z danej kategorii lub oferty wybranego producenta i selekcję asortymentu dostępnego w hurtowni. Wybór jednego, konkretnego towaru nie jest możliwy.

 

28. Co jeśli mam ten sam towar z dwóch różnych hurtowni?

Jeśli korzystasz z oferty kilku hurtowni, może zdarzyć się, że do Twojego sklepu kilkukrotnie pobierze się ten sam produkt. Jest to związane z tym, że każda z nich posiada odrębne numery ID dla swojego asortymentu. Duplikacja produktów w sklepie nie stanowi jednak problemu. Prawdopodobnie jeden z produktów będzie miał wyższą, a drugi niższą cenę. Teraz masz szansę zarządzać ich widocznością. Dobrą praktyką będzie np. ukrycie droższego z nich i ponowne przywrócenie widoczności, gdy skończą się tańsze egzemplarze. W okresach zwiększonego popytu na dany produkt możesz także zdecydować się na zastosowanie wyższych cen. Powielające się towary należy wyłapywać ręcznie, przeglądając kategorie producentów.

 

29. Czy zamówienia automatycznie przekażą się do hurtowni?

Zamówienie złożone przez Twojego klienta pojawi się w Twoim sklepie. To po Twojej stronie leży przekazanie go do hurtowni.

 

30. Zamówienia z Allegro zostaną przekazane do sklepu czy do hurtowni?

Żadne z zamówień pochodzących z dropshippingu nie jest bezpośrednio przekazywane do hurtowni. Produkty zakupione na Allegro najpierw pojawią się w Twoim sklepie, a następnie będziesz mógł przekazać je do hurtowni.

Zacznij zarabiać na dropshippingu – porada od Sky-Shop!

Na początku swojej przygody z dropshippingiem warto skupić się na budowaniu własnej marki. Duża konkurencja na rynku sprawia, że trudno będzie od razu zarabiać większe kwoty. By w przyszłości móc oferować konkurencyjne ceny, skup się na maksymalizacji sprzedaży na początku swojej działalności. Dość niska marża zapewni wygenerowanie wielu zakupów, dzięki czemu hurtownia zaoferuje Ci niższe ceny na przyszłość. To dzięki nim będziesz w stanie robić promocje, a także zwiększać zarobki pochodzące z naliczanej marży.

A jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, napisz! Pomożemy!

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu