Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Darmowy sklep internetowy: jak to wygląda w praktyce?

Początkujący przedsiębiorca często szuka oszczędności i tnie koszty wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dla osoby, która rozpoczyna przygodę z e-commerce, atrakcyjnym rozwiązaniem może wydawać się otworzenie darmowego sklepu internetowego w modelu open source. Jednak czy można założyć e-sklep bezpłatnie? Przedstawiamy fakty o darmowym sklepie internetowym.

1. Co to jest model open source? 

Pod powyższą nazwą kryją się ogólnodostępne oprogramowania dla sklepów internetowych. Każdy użytkownik może bezpłatnie je pobrać ze strony i zainstalować na swoim serwerze. Do najpopularniejszych darmowych oprogramowań należą:

  • PrestaShop,
  • Magento,
  • WooCommerce.

2. Czy sklep internetowy w open source jest naprawdę za darmo?

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, pobranie oprogramowania dla sklepu internetowego jest za darmo. Jednak dochodzą do tego znaczne koszty, których często początkujący przedsiębiorca nie bierze pod uwagę.

Koniecznością będzie znalezienie osoby lub firmy od obsługi technicznej, aktualizacji sklepu i dodatków, który będzie czuwał nad stabilnością Twojego sklepu. Takiej osobie należy oczywiście odpowiednio płacić, a ich usługi nie są tanie. W zależności od miesiąca, osoba ta będzie musiała poświęcić na pracę nad Twoją internetową działalnością od jednej do nawet kilkudziesięciu godzin. Przy czym, koszt takiego serwisu może sięgać aż 200zł netto za godzinę. Wydatek ten może w znaczny sposób obciążyć Twój budżet, dlatego warto zastanowić się czy inwestycja w tego rodzaju oprogramowanie jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie w początkowej fazie prowadzenia e-biznesu.

Nie można zapomnieć także o dodatkowych funkcjach czy modułach. Jakakolwiek funkcja nawet podstawowa, która normalnie występuje w platformie sklepowej, w open source może nie istnieć i za jej wytworzenie lub dokupienie będzie trzeba odpowiednio zapłacić. Niestety, często są one nieaktualne bądź wraz z upływem czasu tracą aktualizacje.

Kolejnym kosztem, który musisz ponieść stanowi wykupienie serwera i domeny. Ceny wahają się w zależności od indywidualnych potrzeb Klientów w zakresie hostingu. Niestety nie zawsze można dobrać odpowiednie i sprawdzone rozwiązanie. Ponieważ po czasie może okazać się, że ilość produktów i ruch w sklepie mogą być większe niż przypuszczałeś.

Inaczej jest w przypadku platform sklepowych z abonamentem typu Sky-Shop.pl. U nas masz nielimitowany hosting, a pakiety cenowe przygotowane są na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia w pracy z Klientami.

Reasumując, mimo pozornie bezpłatnego funkcjonowania Twojego sklepu internetowego na oprogramowaniu open source dodatkowe koszty, które będziesz musiał ponosić za każdą funkcjonalność czy zmianę na stronie, mogą osiągnąć kwotę nawet 1000 zł netto miesięcznie, a niejednokrotnie więcej! Natomiast w przypadku korzystania z aplikacji SaaS zapłacisz od 69 do maksymalnie 299 złotych -zależne jest to od opcji abonamentu, na którą się zdecydujesz. Różnica jest pokaźna, prawda?

3. Jak wygląda konfiguracja darmowego sklepu internetowego?

Każde oprogramowanie dla sklepów internetowych trzeba dostosować do swoich indywidualnych potrzeb przed rozpoczęciem sprzedaży. Jednak proces konfiguracji w przypadku modelu open source jest długi, czasochłonny i wymaga sporej wiedzy programistycznej.

Jeżeli chcesz z łatwością zarządzać witryną oraz dać komfort poruszania się po sklepie Klientom, musisz zainstalować wtyczki, stworzyć funkcje i zaprojektować integracje.

W przypadku gdy nie masz rozwiniętych umiejętności informatycznych, czeka Cię poszukiwanie informacji na forach i grupach dyskusyjnych. Wdrożenie nabytych danych będzie Cię kosztować mnóstwo roboczych godzin, co opóźni start Twojego e-biznesu.

Natomiast gdy znasz się na programowaniu, to będziesz mógł dostosować otwarty skrypt do Twoich indywidualnych potrzeb. Ponadto konfiguracja e-sklepu powinna pójść Ci sprawnie.

Jednak realia e-commerce dynamicznie się zmieniają, dlatego nie wystarczy raz coś zainstalować. Trzeba śledzić trendy na bieżąco i zmieniać parametry integracji, co może skutkować niepoprawnym działaniem mechanizmu sklepu.

Jeżeli przeraża Cię konfiguracja darmowego sklepu internetowego, to możesz zlecić prace programiście czy specjalistom z firmy lub agencji. Jednak zanim zainwestujesz pieniądze, musisz znaleźć osobę godną zaufania, która sprosta Twoim oczekiwaniom, co również nie jest proste. Następnie będziesz musiał poczekać na realizację zlecenia oraz zapłacić często niemałą sumę.

Natomiast konfiguracja gotowego sklepu internetowego na abonament wygląda zupełnie inaczej. W Sky-Shop.pl masz od razu do dyspozycji ponad 1200 funkcji i rozbudowany system pomocy.

Z poziomu panelu administracyjnego sklepu możesz zintegrować się m.in. z porównywarkami cen, płatnościami i kurierami za pomocą paru kliknięć. Dzięki temu oszczędzasz czas i energię.

Natomiast w przypadku wątpliwości czy problemów, możesz skontaktować się z zawsze dostępnymi technikami. Ponadto specjaliści ze Sky-Shop.pl nieustannie rozwijają oprogramowanie, aktualizują je i czuwają nad jego prawidłowym działaniem.

4. Czy będziesz ponosić dodatkowe koszty?

Niestety w przypadku darmowego sklepu internetowego, ponosisz opłatę za każdą nową integrację, funkcję czy najmniejszy element graficzny. Twórcy oprogramowań open source często nie nadążają ze wprowadzaniem nowych zmian zgodnie z trendami na rynku.

Dlatego uruchomienie funkcji i integracji w witrynie wiążę się z ich pisaniem, co jest czasochłonne i kosztowne. Jednak nie przeskoczysz tego procesu. Jeśli chcesz odnieść sukces na rynku e-commerce, to Twój sklep internetowy musi spełniać oczekiwania Klientów i wychodzić naprzeciw ich potrzebom.

Podobnie jest w przypadku grafiki. Darmowe sklepy internetowe często nie oferują bezpłatnych skórek, dlatego wykupienie gotowego szablonu i wdrożenie go naraża Cię na dodatkowe opłaty.

A jak to wygląda w przypadku modelu SaaS? W Sky-Shop.pl nie ponosisz dodatkowych kosztów. W cenie abonamentu, za sklep internetowy,  masz większość integracji, aplikacji oraz bieżące aktualizacje. Ponadto możesz skorzystać z darmowego szablonu graficznego RWD, który możesz dostosować do swojego pomysłu za pomocą webmastarskiego edytora.

5. Zalety i wady oprogramowania open source oraz platformy sklepowej

Zalety darmowego oprogramowania:    

  • otwarty i elastyczny kod źródłowy
  • wsparcie społeczności w sieci
  • darmowa instalacja
  • wysoka wydajność w przypadku wielu produktów

Wady darmowego oprogramowania:

  • wymóg znalezia i kupienia serwera
  • płatne funkcjonalności
  • brak darmowych szablonów graficznych
  • czasochłonna konfiguracja i tworzenie nowych integracji/funkcji
  • wymóg posiadania dużych umiejętności programistycznych bądź zatrudnienia zewnętrznej firmy

Zalety platformy sklepowej na abonament:

  • hosting i administracja serweru w cenie abonamentu
  • funkcjonalności w cenie abonamentu
  • darmowe szablony graficzne RWD
  • szybka konfiguracja sklepu internetowego
  • support techniczny i rozwój oprogramowania

Wady platformy sklepowej na abonament:

  • ograniczony kod źródłowy
  • brak możliwości dostosowania do wyspecjalizowanych sklepów internetowych
  • płatność abonamentu

6. Jakie oprogramowanie powinieneś wybrać dla Twojego e-sklepu?

Zastanów się nad Twoimi możliwościami. Przeanalizuj budżet oraz oceń obiektywnie swoje umiejętności programistyczne.

Darmowe e-sklepy mają wielu fanów i wsparcie w sieci. Polecane są głównie osobom z umiejętnościami informatycznymi, które mogą poświęcić wiele czasu na konfigurację sklepu internetowego. Są również lepszym wyborem dla dużych e-biznesów z szeroką i specyficzną gamą produktów. 

Natomiast gotowe platformy sklepowe, jak Sky-Shop.pl, w ramach abonamentu zapewniają Klientom rozwój i opiekę. Rekomendowane są początkującym przedsiębiorcom na rynku e-commerce oraz średnim i małym sklepom internetowym. 

Dokonaj rachunku zysków i strat. Wybierz mądrze!

Więcej na temat sklepu internetowego na abonament przeczytasz TUTAJ.


Projektowanie sklepu internetowego

5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR