Sky-Shop Blog Sklep internetowy Pomysł na sklep internetowy Darmowy sklep internetowy – czy to się opłaca w 2024?

Darmowy sklep internetowy – czy to się opłaca w 2024?

Sklep internetowy
9 min

Chcesz założyć własny sklep internetowy? Świetna decyzja. Przed Tobą wybór oprogramowania, które Ci to umożliwi – prawdopodobnie zależy Ci na tym, aby było ono jak najtańsze.

To całkowicie zrozumiałe, że na początku przedsiębiorczej drogi szukasz oszczędności. Może więc zainteresować Cię wizja stworzenia bezpłatnego sklepu.

Czy jednak darmowy sklep jest w ogóle możliwy? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Jak działa darmowy sklep internetowy?

Pod nazwą „darmowy sklep internetowy” kryją się oprogramowania dla sklepów internetowych, które dają użytkownikom dostęp do kodu strony. To rozwiązania typu Open Source.

Schemat ich działania jest prosty. Każdy użytkownik może bezpłatnie pobrać taki program i zainstalować na swoim, wcześniej kupionym serwerze.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że za darmo otrzymujesz wyłącznie “szkielet” sklepu, który musisz odpowiednio przygotować. Zdecydowanie nie będzie on od razu gotowy na to, aby prowadzić za jego pośrednictwem sprzedaż. Do tego etapu przed Tobą długa droga.

Nie posiada on bowiem wbudowanych integracji z dostawcami usług e-commerce (np. hurtowniami czy bramkami płatności) i wielu istotnych funkcji. Jego wygląd również pozostawia wiele do życzenia – konieczne jest więc wykupienie szablonu bądź stworzenie własnego projektu graficznego. 

Nie możesz też korzystać ze wsparcia twórców takich narzędzi. Samodzielnie troszczysz się o rozwój swojego sklepu i dostosowywanie go do aktualnych trendów rynkowych czy wymogów prawnych. Jesteś też odpowiedzialny za usuwanie usterek i ewentualnych awarii. 

Przykłady darmowych platform e-commerce

Na rynku istnieje wiele platform działających w modelu Open Source. Poniżej krótko omawiamy te najpopularniejsze.

PrestaShop

PrestaShop to darmowe oprogramowanie Open Source, który cieszy się w naszym kraju stosunkowo dużą popularnością. Istnieje ono od 2007 roku i jest wykorzystywane przez użytkowników na całym świecie.

Dane mówią, że ze skryptu PrestaShop korzysta około 150 tysięcy sklepów internetowych.

Magento

Magento to kolejny przykład oprogramowania Open Source. Platforma początkowo była rozwijana przez Varien Inc., w 2011 roku przejął ją eBay, a od 2020 jest w rękach Adobe.

Firma udostępnia użytkownikom dwie wersje oprogramowania – Magento Open Source (wersja darmowa – wcześniej Magento Community) oraz Magento Commerce (wersja płatna – wcześniej Magento Enterprise).

WooCommerce

WooCommerce to zdecydowanie najpopularniejsze oprogramowanie e-commerce. Korzysta z niego aż 30% sklepów internetowych na świecie.

Jest to w praktyce wtyczka do WordPressa (system CMS), która dodaje do strony funkcjonalność sklepu internetowego. Po jej instalacji możesz wprowadzać produkty, a także definiować ich najważniejsze parametry: opisy, zdjęcia, ceny czy stany magazynowe. Z kolei Twoi klienci z łatwością mogą je kupować.

Pamiętaj, że jeżeli prowadzisz już stronę na WordPress, nic nie stoi na przeszkodzie, aby uruchomić swój sklep internetowy na innym oprogramowaniu.

👉 Dowiedz się więcej: Co to jest WooCommerce?

Jak założyć sklep internetowy za darmo?

Decydujesz się na uruchomienie sklepu za pomocą jednego z rozwiązań Open Source? Musisz liczyć się z tym, że taka opcja zajmuje dużo czasu i de facto nie jest wcale darmowa, a pochłania wiele środków. 

Oto najważniejsze kroki tego procesu:

1. Wykupienie serwera o odpowiednich parametrach technicznych i domeny

Musisz wybrać hosting, który pozwoli Ci uruchomić sprawnie i szybko działający sklep internetowy. Jak możesz się domyślić, nie jest to najłatwiejsze zadanie.

Aby podjąć słuszną decyzję, uwzględnij następujące czynniki:

  • Rodzaj hostingu (współdzielony, dedykowany, VPS, a może działający w chmurze).
  • Ruch na stronie.
  • Awaryjność.
  • Czas ładowania strony.
  • Wsparcie techniczne.

Musisz także zadbać o kupno domeny

2. Instalacja platformy Open Source

Aby korzystać z platformy Open Source, musisz zainstalować ją na serwerze. Może się to odbyć na 2 sposoby:

  • Możesz zlecić instalację zewnętrznej firmie czy freelancerowi.
  • Możesz wykonać instalację samodzielnie, jeżeli posiadasz niezbędne umiejętności techniczne. Opiera się na manualnym graniu i skonfigurowaniu plików przy pomocy FTP.

Pamiętaj, że w tym momencie sklep nie jest jeszcze gotowy do sprzedaży! Musisz go skonfigurować zgodnie ze swoimi potrzebami, a także zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie systemu. W końcu kod źródłowy dostępny jest dla każdego, co oznacza, że wgląd do struktury sklepu mają także osoby niepożądane.

3. Konfiguracja sklepu 

Każde oprogramowanie trzeba dostosować do indywidualnych potrzeb przed rozpoczęciem sprzedaży online. Warto zatem wiedzieć, że proces konfiguracji platformy Open Source jest długi, czasochłonny i wymaga sporej wiedzy programistycznej.

Jeżeli chcesz z łatwością zarządzać witryną oraz dać komfort poruszania się po sklepie klientom, musisz zainstalować wtyczki, stworzyć funkcje i zaprojektować liczne integracje.

W przypadku gdy nie masz rozwiniętych umiejętności informatycznych, czeka Cię poszukiwanie informacji na forach i grupach dyskusyjnych. Wdrożenie nabytych danych będzie Cię kosztować mnóstwo roboczych godzin, co opóźni start Twojego e-biznesu.

Pamiętaj, że realia e-commerce dynamicznie się zmieniają, dlatego nie wystarczy, że raz zainstalujesz jakiś moduł czy wtyczkę. Musisz śledzić trendy na bieżąco i zmieniać parametry integracji, co może skutkować niepoprawnym działaniem mechanizmu sklepu.

Darmowy sklep internetowy vs. sklep na abonament

Platformy typu Open Source często stawiane są w opozycji do systemów abonamentowych, czyli SaaS.

Narzędzia działające w modelu SaaS, w przeciwieństwie do Open Source, dają bowiem dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego, który musisz jedynie dostosować do swoich preferencji. Aby go uruchomić, nie potrzebujesz umiejętności technicznych ani graficznych – poradzisz sobie z tym nawet, jeśli jesteś laikiem.

Wybierając takie rozwiązanie, nie musisz również martwić się o serwer czy aktualizacje. Wszystko to otrzymujesz w cenie abonamentu, którego ceny w przypadku Sky-Shop zaczynają się od 89 zł miesięcznie. To optymalne rozwiązanie zarówno, jeżeli planujesz dopiero zacząć sprzedawać online, jak i w sytuacji, gdy działasz już w branży i chcesz przenieść sklep. 

Wybierając takie rozwiązanie, zyskujesz także m.in.:

  • Intuicyjny kreator wyglądu sklepu.
  • Dostęp do setek integracji z hurtowniami, systemami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi, portalami aukcyjnymi (np. Allegro czy OLX), marketplaceami itd.
  • Możliwość korzystania z ofert specjalnych (np. rabat na dokumenty prawne czy 500 zł do wykorzystania na Allegro).
  • Bezpłatne i nieograniczone wsparcie techniczne.
  • Aplikację mobilną do obsługi sklepu.

Sprawdź szczegółowe porównanie platform SaaS i Open Source:

👉 Sprawdź szczegółowe porównanie platform SaaS i Open Source:

SaaS (Sky-Shop.pl)Open Source
Wiedza ITZbędnaPotrzebna/zatrudnienie programisty
Czas uruchomieniaNatychmiast po konfiguracji systemuDo kilku miesięcy. Zależny od tempa prac
HostingW cenie abonamentuDodatkowo płatny
Integracje z kanałami sprzedaży, hurtowniami, płatnościami, kurieramiGotowe do uruchomieniaDostępne jako dodatkowe moduły, które muszą być ze sobą kompatybilne
Aktualizacje i rozwój oprogramowaniaW cenie abonamentu, codziennieWykonywane przez programistę po ich zleceniu
Wsparcie techniczneW cenie abonamentu. Doradcy są dostępni w dni robocze od 8:00 do 18:00Brak
Usuwanie usterekNatychmiastowe, bez dodatkowych opłatPo zauważeniu błędu i zleceniu naprawy programiście
Wprowadzanie zmianSamodzielne, szybkie i prosteWymaga zaawansowanych zmian
Sklep w wersji mobilnejGotowy natychmiastDodatkowy projekt sklepu
Aplikacja mobilna do zarządzania sklepemW cenie abonamentu. Dostępna w wersji na Androida oraz iOS.Brak. Możliwe dodatkowe zlecenie jej wykonania

Potrzebujesz więcej informacji? Przeczytaj także:

👉 Sklep internetowy bez abonamentu. Kiedy i czy w ogóle warto?

👉 Sklep internetowy SaaS vs. Open Source

Za co zapłacisz, korzystając z darmowego oprogramowania sklepu internetowego?

Ustaliliśmy już, że stworzenie sklepu który działa działa w modelu Open Source, tak naprawdę wcale darmowe nie jest. Decydując się na takie rozwiązanie, musisz liczyć się z kosztami.

Zapłacisz przede wszystkim za:

  • Serwer.
  • Domenę.
  • Certyfikat SSL.
  • Szablon/projekt graficzny.
  • Instalację sklepu na serwerze i jego konfigurację – jeżeli nie masz umiejętności technicznych, by zrobić to samodzielnie.
  • Integracje: z Allegro, hurtowniami, bramkami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi i wieloma innymi systemami.
  • Aktualizacje.
  • Wsparcie techniczne.
  • Regulamin sklepu internetowego (jeśli nie tworzysz go samodzielnie).

Dla porównania w przypadku prowadzenia sklepu na Sky-Shop poza opłatą abonamentową zapłacisz tylko za:

  • Domenę.
  • Certyfikat SSL.
  • Regulamin sklepu internetowego.

👉 Przeczytaj, ile kosztuje sklep internetowy prowadzony na Sky-Shop. 

Czy założenie sklepu internetowego zupełnie za darmo jest możliwe?

Niestety, nie ma możliwości, by otworzyć e-sklep całkowicie za darmo.  Nawet, jeżeli masz umiejętności techniczne i graficzne, które pozwalają na samodzielne uruchomienie sklepu internetowego na oprogramowaniu Open Source czy stworzenie autorskiego oprogramowania. W takim przypadku, należącym bez wątpienia do rzadkości, i tak musisz zapłacić chociażby za hosting i domenę sklepu. Jego utrzymanie i rozwój również będzie wiązać się z kosztami.

Sklep internetowy to po prostu biznes jak każdy inny, który wymaga inwestycji, aby móc się cieszyć zyskami.

Na skróty

Wypróbuj platformę SaaS!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl.
  • Zyskaj dostęp do setek integracji.
  • Poświęcaj uwagę rozwojowi biznesu, a nie technicznym zawiłościom.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Wady i zalety sklepów SaaS i Open Source

Wciąż zastanawiasz się, jakie rozwiązanie wybrać dla swojego biznesu? By dokonać przemyślanego wyboru, określ:

  • swój budżet,
  • model sprzedażowy, w którym planujesz działać (tradycyjny e-sklep, dropshipping, sprzedaż wielokanałowa),
  • funkcje, które są dla Ciebie kluczowe (np. integracje z hurtowniami, integracja z Allegro, wsparcie SEO czy dostawa lokalna)
  • czas, w jakim chcesz uruchomić Twój sklep, 
  • potrzeby dotyczące ewentualnego wsparcia technicznego, 
  • to, czy chcesz budować sklep samodzielnie czy możesz skorzystać z usług agencji/freelancerów. 

I poznaj wady i zalety poszczególnych rozwiązań:

Zalety sklepu internetowego Open Source:

  • otwarty i elastyczny kod źródłowy,
  • wsparcie społeczności w sieci,
  • wysoka wydajność w przypadku wielu produktów.

Wady sklepu internetowego Open Source:

  • wymóg znalezienia i kupienia serwera,
  • konieczność dokupowania modułów czy wtyczek, dających możliwość integracji czy dodatkowe funkcje,
  • brak darmowych szablonów graficznych,
  • czasochłonna konfiguracja i tworzenie nowych integracji/funkcji,
  • konieczność samodzielnych aktualizacji i napraw w przypadku awarii,
  • wymóg posiadania dużych umiejętności programistycznych bądź zatrudnienia zewnętrznej firmy,
  • brak darmowego wsparcia technicznego. 

Zalety platformy sklepowej w modelu SaaS:

  • hosting w cenie abonamentu,
  • funkcjonalny i intuicyjny panel zarządzania, 
  • intuicyjny kreator wyglądu sklepu, działający na zasadzie „przeciągnij i upuść”,
  • ponad 1200 gotowych funkcji, 
  • rozbudowane integracje z Allegro, bramkami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi itd., 
  • zaawansowane integracje z hurtowniami, co jest szczególnie ważne, jeśli sprzedajesz w modelu dropshipping,
  • szybka konfiguracja sklepu internetowego – z którą bez problemu poradzą sobie „osoby nietechniczne”
  • wsparcie techniczne,
  • rozwój i aktualizacje oprogramowania,
  • możliwość dobrania pakietu abonamentowego do swoich potrzeb – dzięki temu nie płacisz za funkcje, z których nie korzystasz.

Wady sklepu w modelu SaaS:

  • brak możliwości edycji kodu źródłowego – w razie potrzeby możesz uzyskać jednak dostęp do API i przeprowadzić integrację z dowolną firmą zewnętrzną,
  • konieczność opłacania opłaty abonamentowej (w rozliczeniu miesięcznym, kwartalnym lub rocznym).

👉 Dowiedz się jeszcze więcej o modelu SaaS:

Podsumowanie

Jak więc widzisz, e-sklep za darmo to fikcja. Na jaką platformę warto zatem postawić? Jej wybór to kluczowa, ale także niełatwa decyzja. Zależy ona od wielu czynników, które wynikają z Twoich potrzeb, a także specyfiki działalności i branży.

Open Source, czyli tzw. darmowy sklep internetowy, sprawdzi się, jeżeli:

  • Posiadasz wiedzę technologiczną lub budżet, który pozwoli Ci opłacić usługi programistów.
  • Liczysz się z koniecznością samodzielnego rozwijania oprogramowania w zgodzie z uwarunkowaniami rynku i oczekiwaniami klientów.
  • Sprzedajesz kilkaset tysięcy produktów i potrzebujesz niestandardowych, tworzonych od podstaw rozwiązań.

Postaw na platformę SaaS, jeśli:

  • Chcesz jak najszybciej uruchomić sklep.
  • Zależy Ci na rozwijaniu biznesu, a nie platformy sklepowej.
  • Wolisz przeznaczyć budżet np. na marketing, a nie prace programistyczne.

Ten artykuł dotyczył jednak w największej mierze finansów. Jeżeli szukasz więc najbardziej optymalnego finansowo rozwiązania, będzie nim oprogramowanie działające w modelu SaaS. Nie sugeruj się wyłącznie dostępem do wybranego narzędzia, a wszystkimi kosztami związanymi z uruchomieniem i prowadzeniem e-sklepu.

Masz pytania związane ze Sky-Shop? Napisz na info@sky-shop.pl lub zadaj je w komentarzu.

4.24 avg. rating (85% score) - 33 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.