Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Historia sklepów internetowych

Obecnie e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija, a usługodawcy i sklepy internetowe wprowadzają coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. A jak e-handel wyglądał jeszcze kilkanaście lat temu? Przenieśmy się w czasie i poznajmy historię sklepów internetowych na świecie i w Polsce.

Historia sklepów internetowych na świecie

Początki e-commerce na świecie sięgają lat 80 XX wieku – pierwszego zakupu przez Internet dokonał wynalazca Michael Aldrich z Wielkiej Brytanii. Jednak prawdziwy rozwój e-handlu miał miejsce w latach 90 w Stanach Zjednoczonych, gdy rząd tego państwa zniósł zakaz komercyjnego wykorzystywania Internetu.

Wtedy zaczęły powstawać pierwsze sklepy internetowe, które nie przypominały tych dzisiejszych. Ze względu na brak odpowiednich technologii, klienci mogli składać zamówienia w witrynach internetowych jedynie przez telefon czy maila. Koszyk czy formularz zamówienia nie były jeszcze dostępne.

Uwaga! Nawet dzisiaj niektórzy początkujący e-przedsiębiorcy rozpoczynają przyjmowanie zamówień za pomocą maila, telefonu czy mediów społecznościowych.

Dopiero w 1994 roku nastąpił przełom w e-commerce. Wtedy zaczęły powstawać pierwsze prawdziwe sklepy internetowe, w których konsumenci mogli złożyć zamówienia za pomocą koszyka czy specjalnego formularza.

Popularyzatorem e-handlu stał się Jeff Bezos, który właśnie w 1994 roku w USA założył witrynę Amazon. Trzeci najbogatszy człowiek świata początkowo sprzedawał jedynie książki, a z czasem poszerzył swój asortyment i zakres działalności firmy. Rok później Pierre Omidyar stworzył serwis aukcyjny eBay, który był pierwowzorem dla polskiego Allegro.

Na początku XXI wieku zakupy przez Internet stały się popularne zarówno wśród klientów z Ameryki, jak i Europy. A jaka jest historia polskich sklepów internetowych? Tego dowiesz się z następnego akapitu 🙂

Historia sklepów internetowych w Polsce

Chociaż Internet w Polsce na niewielką skalę dostępny był już początkiem lat 90, to pierwszy sklep internetowy w naszym kraju powstał dopiero w 1994 roku. Była to księgarnia internetowa Nepo, której stronę internetową można znaleźć w sieci do dzisiaj.

Z kolei w 1996 roku firma Terent z Warszawy stworzyła pierwszy polski sklep internetowy z możliwością zakupu przez formularz zamówienia. W historii polskiego e-commerce na uwagę zasługuje również hipermarket internetowy To Tu z szerokim asortymentem, który został uruchomiony w 1997 roku w Poznaniu przez Wojciecha Bogajewskiego. Dwa lata później swoją ofertę w sieci zaczął udostępniać Merlin, a w ślad zanim poszedł Empik.

Jednak prawdziwym przełomem na polskim rynku e-commerce było powstanie portalu handlowego Allegro. Serwis aukcyjny został założony w 1999 roku przez Arjana Bakkera, a głównym programistom był Tomasz Dudziak. Początkowo na Allegro kupowali i sprzedawali jedynie pasjonaci, ale z czasem swoje sklepy zaczęli zakładać tam przedsiębiorcy.

Na początku XXI wieku polski rynek e-commerce odnotował znaczny wzrost i do końca 2001 roku w naszym kraju działało już 500 sklepów internetowych.

Przyszłość polskiego rynku e-commerce

Jak widzisz, historia sklepów internetowych w Polsce jest stosunkowo krótka. Jednak trzeba przyznać, że e-commerce w naszym kraju z roku na rok rośnie w bardzo szybkim tempie. Powiększa się również liczna sklepów internetowych i osób, które robią zakupu online. Dla przedsiębiorców trudniących się handlem powinien być to jasny sygnał, aby przeprowadzić cyfrową transformację swojego biznesu.


5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR