Autor:Kinga Banaśkiewicz
Specjalista ds. Content Marketingu
sklep

Historia sklepu internetowego Zalando

Jeżeli jesteś osobą, która posiada już sklep internetowy albo rozmyśla nad jego założeniem to zapewne zastanawiałeś się jaki jest przepis na sukces w e-commerce. W sieci możesz znaleźć wiele rad, które mają Ci pomóc w coraz to większych wynikach sprzedażowych. Jednak nic tak nie napawa do działania jak osiągnięcia prawdziwych graczy. Absolutnym pionierem w tej dziedzinie stanowi zdecydowanie historia Zalando. O tym, co jest kluczem do sukcesu opowiemy poniżej.

 

Zalando  to najpopularniejszy e-sklep, który został utworzony w 2008 roku w Niemczech przez Roberta Gentz, Davida Schneider oraz Rocketa Internet.  Główną specyfikacją domeny to obuwie i odzież. Funkcjonuje również szerszy asortyment, który zawiera produkty dekoracyjne, akcesoria domowe, a nawet meble. Spółka Zalando SE jest jednym z najbardziej znanych, czołowych sklepów internetowych w Niemczech. Dodatkowo od roku 2009, zaczynając od niemieckojęzycznej Austrii, firma poszerzyła swój rynek o kolejne kraje europejskie, takie jak Francja, Włochy, Holandia, Szwajcaria, Dania, Finlandia, Norwegia czy Polska. Zalando prowadzi również sprzedaż na terenie Rosji i Brazylii, w których działają firmy spin off, brazylijski Dafiti oraz rosyjska Lamoda.

zakupy w sklepie internetowym

W czym tkwi fenomen Zalando?

Bardzo szeroki asortyment

Ogromny wybór, jaki oferowało od początku działania Zalando, stanowił jedną z mocniejszych stron sklepu działającego w jednej branży. Teraz, kiedy do sprzedaży oprócz obuwia dołączono także odzież, jest ich ponad 1500. Pośród tak wielu możliwości z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. W ofercie występują nie tylko topowe marki, ale również takie, które nie przyczynią się do diametralnego zmniejszenia objętości portfela.

Jednak liczy się nie tylko marka, ale także wyczucie nadchodzących trendów. W tym celu zatrudniono Claudię Reth, której zadaniem było wybieranie, co z danej kolekcji trafi do sklepu internetowego.

Darmowa wysyłka i zwrot

Od chwili powstania e-firmy, bezpłatna wysyłka zamówienia oraz jej ewentualny zwrot, był jej głównym zamysłem. Nadanie następuje za pośrednictwem kuriera, gdzie podczas składania zamówienia określone jest w jakim przedziale czasowym możemy się spodziewać przesyłki. Warto zaznaczyć, że Zalando nie ustaliło minimalnej kwoty zakupu, która upoważniałaby do skorzystania z nieodpłatnego nadania paczki – co wyróżnia ich spośród innych sklepów internetowych. Zwrotu można dokonać w równie wygodnej formie. Na stronie wybieramy zakładkę „zwrot”, a następnie określamy dzień, w który kurier może odebrać paczkę z naszego domu. Wpływ środków na rachunek bankowy następuje w niespełna tydzień.

Reklama w TV i internecie

Zalando kojarzone jest przede wszystkim z reklamami z udziałem kuriera. Zabawne spoty reklamowe przyciągnęły tłum nowych klientów. Po wypuszczeniu nowego spotu reklamowego, na stronie odnotowuje się znaczny wzrost wejść. Na początku, kiedy został wyemitowany jeden z pierwszych spotów reklamowych, strona nie utrzymała oblężenia – tyle osób było ciekawych asortymentu sklepu internetowego.

Poniżej załączyliśmy kultową reklamę. Zalando wie jak to robić, prawda? 🙂

Zalando według badania Gemius/PBI:

  • Co miesiąc witrynę odwiedza 4,5 mln internautów, z czego niemal 3 mln korzystając z komputera, a 2 mln poprzez urządzenia mobilne.
  • Użytkownicy odwiedzają witrynę średnio 2-3 razy w miesiącu, przy czym częściej korzystają w tym celu z urządzeń mobilnych.
  • Mimo to internauci spędzają na witrynie niemal dwukrotnie więcej czasu korzystając komputerów niż z urządzeń mobilnych.
  • Popularność serwisu rośnie od końca każdego lata, a liczba użytkowników i liczba odsłon stale zwiększają się nawet o 10 procent miesięcznie.
  • Użytkownikami serwisu są głównie kobiety, młodzi dorośli oraz mieszkańcy największych miast.

 

Ogromny sukces Zalando w 2017

W ubiegłym roku Zalando odnotowało wzrost przychodów o 23,1%, przy kwocie 980 mln euro. Skorygowany EBIT wyniósł 20,3 mln euro, przy marżach w wysokości 2,1%.

W pierwszym kwartale firma po raz pierwszy odnotowała liczbę ponad 20 mln aktywnych klientów. Wzrosła także liczba zamówień, co było efektem zwiększonej lojalności klientów. Natężenie przywiązania do sklepu internetowego wynikało ze zwiększonego wykorzystania przez klientów aplikacji mobilnych.

Podsumowanie

Historia osiągnięć sklepu internetowego Zalando jest niezwykle imponująca. Strategia e-działalności była skrupulatnie przemyślana – założyciele doskonale wiedzieli, czego oczekują nabywcy. Przepisem na sukces okazał się bardzo szeroki asortyment, bezpłatna wysyłka oraz możliwość nieodpłatnego zwrotu. Reklama w telewizji oraz w internecie również była strzałem w dziesiątkę. Historia Zalando powinna być bodźcem do działania dla wielu e-przedsiębiorców, ponieważ pokazuje jak wiele można osiągnąć w e-commerce. Zmotywowani do działania? 🙂

PS: Głodny/a wiedzy i porad? Dołącz do naszej grupy wsparcia na FB -> [TUTAJ].

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Kinga Banaśkiewicz

Specjalista ds. Content Marketingu