Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak budować przewagę konkurencyjną sklepu internetowego?

Z rok na rok rośnie liczba sklepów internetowych w Polsce. Zgodnie z badaniami Sociomantic Labs, w 2020 roku ma być już ponad 30 tysięcy e-sklepów na rodzimym rynku e-commerce. Naturalne jest, że wraz z przybywającymi witrynami sprzedającymi wzmaga się konkurencja i walka o klienta, zwłaszcza w popularnych branżach. Dlatego powinieneś zbudować przewagę konkurencyjną Twojego sklepu internetowego. W tym artykule poznasz 6 obszarów, w których możesz osiągnąć dominację.

1. Cena

Zaczynamy od najprostszej metody na zbudowanie przewagi konkurencyjnej sklepu internetowego – ceny. Nadal najtańszy koszt produktu jest najczęstszym czynnikiem podjęcia decyzji zakupowej u internautów.

Polscy e-konsumenci są coraz bardziej świadomi. W poszukiwaniu wymarzonego przedmiotu w korzystnej cenie zajrzą na Allegro czy sprawdzą oferty w porównywarkach cen. Dlatego strategia niskich opłat sprawdzi się w przypadku popularnych branż i produktów (np. smarfony, artykuły GSM).

Należy jednak pamiętać, że wojna cenowa i nakładanie małych marż mogą być trudne do przetrwania, zwłaszcza na początku, gdy jeszcze nie mamy bazy klientów i pozytywnych opinii w sieci. Ponadto za niską ceną nie może iść niska jakość, ponieważ w ten sposób stracisz zaufanie i skutecznie odstraszysz odbiorców.

Gdy masz unikatowy asortyment, np. hand made czy autorskie sukienki, lepiej nie walcz ceną, a kreuj markę!

2. Unikalna baza produktów

Budowanie przewagi konkurencyjnej sklepu internetowego poprzez stworzenie unikalnej bazy produktów świetnie sprawdzi się, gdy sam tworzysz asortyment lub sprzedajesz produkty trudno dostępne czy mniej popularne.

W tym wypadku nie konkurujesz ceną, a swoim unikatowym asortymentem, który jest dostępny tylko w Twojej witrynie.  Konsumenci uwielbiają kupować indywidualne przedmioty, wyróżniające ich w tłumie ‚perełki”.

Ponadto wypromowanie e-sklepu z autorskimi produktami jest o wiele prostsze, niż w przypadku witryny z asortymentem, który można znaleźć wszędzie. Wykorzystaj fakt, że się wyróżniasz i mów o tym 🙂

Z drugiej strony unikalną bazę produktów możesz również skompletować, wchodząc w niszę i sprzedając towar trudno dostępny czy mniej popularny. Dla takich sklepów internetowych na dzień dobry jest mniejsza konkurencja, chociaż jest też mniej potencjalnych klientów. Jednak osoby, które złożyły już zamówienie w Twoim e-sklepie, mogą wracać do niego i polecać go innym.

3. Wartość dodana

Ten punt tak naprawdę z powodzeniem zastosujesz w każdym e-biznesie. Chodzi o to, aby zbudować przewagę konkurencyjną sklepu internetowego poprzez oferowanie klientowi wartości dodanej czyli wyjątkowej marki, z którą można się utożsamiać.

Nie ważne jest, czy sprzedajesz popularny asortyment z hurtowni czy masz autorskie produkty (chociaż w drugim przypadku będzie Ci prościej, patrz punt 2.), bo liczy się komunikacja z klientem.

Pokaż odbiorcy ludzką twarz w mediach społecznościowych, opowiadaj o swoich wartościach i misji na blogu, kanale na YouTube czy w artykułach na portalach branżowych. Zbuduj historię wokół swojej marki i konsekwentnie ją opowiadaj. Do tego niech w centrum Twojej komunikacji będzie klient i jego potrzeby.

Niemożliwe? Spójrz na znane i cenione brandy, które kiedyś zaczynały tak jak Ty – od zera.

4. Technologia

Chociaż zastosowanie rozwiązań technologicznych w celu optymalizacji e-sklepu oraz procesów powinno być dzisiaj standardem, to jednak wielu e-przedsiębiorców o tym zapomina. Jak wskazują najnowsze badania Gemius, aż 26 % internautów przyznaje, że przejrzysta i funkcjonalna strona powoduje zakup.

Dlatego, aby zbudować przewagę konkurencyjną sklepu internetowego, powinieneś wybrać stabilną i funkcjonalną platformę. Dzięki temu Twój e-sklep będzie szybko się ładował. Ponadto zaprojektuj atrakcyjną i intuicyjną grafikę oraz uprość koszyk.

5. Logistyka

Kolejnym obszarem, na którym możesz zdobyć przewagę konkurencyjną sklepu internetowego jest logistyka. Polacy zwracają uwagę na koszt dostawy, czas oczekiwania oraz rodzaj wysyłki.

Dlatego powinieneś zapewnić odbiorcom jak najniższą cenę wysyłki lub darmową dostawę produktu. Wiem, że nie każdy może sobie na to pozwolić, jednak w ten sposób z pewnością zyskasz dominację w branży. Jeśli nie masz środków na taką dogodność dla konsumenta, to organizuj dni darmowej wysyłki lub bierz udział w znanych na rynku inicjatywach.

Pamiętaj również, aby zapewnić klientowi najpopularniejsze metody wysyłki (kurier, Poczta Polska i paczkomaty). Ponadto skróć czas oczekiwania na towar do 24 godzin lub zainwestuj w usługę same day delivery. Zawsze możesz też pomyśleć  o darmowych zwrotach, co zbuduje poczucie bezpieczeństwa u internauty.

6. Obsługa Klienta

obsługa klienta w sklepie internetowym

To już ostatnia gałąź e-commerce, w której możesz zostać liderem i zbudować przewagę konkurencyjną swojego sklepu internetowego – Obsługa Klienta. Zapewnij klientowi profesjonalne doradztwo, którego nie znajdzie nigdzie indziej.

Kreuj się na eksperta w branży i bądź kompetentny. Dodatkowo bądź ludzki i buduj relacje. Właśnie w ten sposób zdobędziesz zaufanie odbiorców i polecenia.

Ponadto bycie specjalistą na rynku pomoże Ci zbudować silną markę. Wypowiadaj się w mediach branżowych i twórz swoją stabilną pozycję.

Pamiętaj również, aby zapewnić e-konsumentowi wiele dróg kontaktu – mail, infolinia czy live chat na stronie. Bądź zawsze dostępny w godzinach pracy wyznaczonych na stronie sklepu! Świetnie sprawdzi się również stacjonarny punt sprzedaży, który połączy kanały online i ofline.


Przedstawiłam Ci właśnie 6 obszarów, w których możesz zbudować przewagę konkurencyjną swojego sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, aby za bardzo nie skupiać się tylko na jednym elemencie układanki, ponieważ wszystkie wymienione tutaj metody są istotne. Nie pozwól też, aby kosztem jakości, obniżyć cenę. Liczę na Ciebie!


5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR