Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds: marketingu i PR
6557260_21662521_xxl

Jak dobierać słowa kluczowe do sklepu internetowego?

Codziennie w pole wyszukiwarki Google użytkownicy wpisują miliony zapytań. Pojawienie się strony Twojego sklepu internetowego pośród wyników wyświetlonych w odpowiedzi na nie możliwe jest m.in. dzięki dobraniu i wykorzystywaniu w serwisie i w jego treściach optymalnych fraz.

Choć w ostatnich latach zmieniły się sposoby zamieszczania słów kluczowych w witrynach internetowych, wciąż mają ogromne znaczenie w przypadku ich optymalizacji oraz zajmowania przez nie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na czym skupić się podczas wyboru odpowiednich fraz? Pokrótce można powiedzieć: na wyrażeniach związanych z własną działalnością, grupie docelowej i jej intencjach oraz na słowach wykorzystywanych przez konkurencję.

Frazy związane z profilem działalności

Pierwszym źródłem, z którego możesz i z którego powinieneś czerpać frazy kluczowe, jest strona Twojego sklepu internetowego. Przejrzyj kategorie, artykuły i opisy produktów oraz wypisz najważniejsze Twoim zdaniem wyrażenia i określenia.

Chcąc dotrzeć do klientów na różnych etapach ścieżki zakupowej, warto spisać zarówno frazy ogólne (choć odznaczają się największą konkurencyjnością), jak i te szczegółowe (np. „odkurzacz sierść psa”).

Trafisz w ten sposób zarówno do użytkowników, którzy dopiero szukają informacji o danym produkcie, jak i do tych, którzy są zdecydowani na dokonanie zakupu czy skorzystanie z usługi.

Warto również zdecydować się na frazy lokalizacyjne (np. „fryzjer warszawa białołęka”) w przypadku prowadzenia biznesów lokalnych oraz na wyrażenia bardziej rozbudowane (tzw. długi ogon), które choć nie sprowadzają dużego ruchu na stronę, odznaczają się skutecznością.

Innym sposobem na dobranie optymalnych słów jest po prostu sprawdzenie, na jakie wyrażenia serwis pojawia się w wynikach wyszukiwania. Dowiesz się dzięki temu, które z nich przynoszą ruch na stronie, a które są nieopłacalne.

Twoja lista wciąż nie jest zbyt rozbudowana? W takim przypadku możesz skorzystać z podpowiedzi wyszukiwarki. Po wpisaniu frazy, która Cię interesuje, otrzymasz podpowiedzi tych najczęściej wpisywanych przez użytkowników, a także informacje dotyczące liczby wyników pojawiających się na daną frazę.

1

Źródło: https://www.google.pl/

Pomocnymi narzędziami propozycji fraz kluczowych są ponadto między innymi Planer słów kluczowych Google AdWords i SEMSTORM. Pierwszy z nich umożliwia wyszukanie nowych słów za pomocą wyrażeń, witryny lub kategorii, a także pobranie prognozy natężenia ruchu dla listy słów kluczowych. Informacje te wskażą, na które frazy możesz się zdecydować.

2

Źródło: https://adwords.google.com

Drugi natomiast udostępnia dane dotyczące słów, na które pojawia się Twoja witryna w top50 wyników wyszukiwania oraz ich liczby wyszukiwań (liczba wyszukiwań to jedno z podstawowych kryteriów, jakimi powinieneś się kierować podczas doboru słów na stronę).

Umożliwi Ci to ocenę skuteczności dotychczasowych działań oraz wyznaczenie wyrażeń z potencjałem. Pomocna w tym narzędziu jest także funkcjonalność Bazy słów kluczowych, która wskazuje, czego w powiązaniu z Twoją branżą poszukują internauci.

Poznaj intencje swoich użytkowników

Dobierając frazy, powinieneś pamiętać, że klient – w zależności od etapu zakupowego, na jakim się znajduje – wpisuje w pole wyszukiwarki różne sformułowania. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę intencje internautów i tworzyć frazy odpowiadające na różne warianty zapytań.

Dlatego też dobrze jest postawić się na miejscu internauty wpisującego zapytanie w pole wyszukiwarki i w taki sposób optymalizować treść na swojej stronie.

Więcej o intencjach użytkowników i odpowiednich dla nich typach słów kluczowych (nawigacyjnych, informacyjnych, transakcyjnych, komercyjnych) możesz przeczytać TUTAJ.

Bądź świadom tego, że roboty Google’a zanim wyświetlą użytkownikowi określone wyniki, „sprawdzą”, czy Twoja strona na pewno odpowiada na jego zapytania.

Wyszukiwarka podąża dziś bowiem nie tylko za słowem, ale również za lokalizacją i intencją potencjalnego klienta. Zadbaj więc o to, by treści w serwisie były nasycone frazami kluczowymi w naturalny sposób i przede wszystkim, by były wartościowe.

Analiza konkurencji

Ważna w przypadku dobierania słów na stronę jest również analiza działań konkurencji. Możliwość podpatrzenia, na jakie słowa najwięksi konkurenci zajmują wysokie pozycje, może stanowić dla Ciebie podpowiedź, które z nich i Ty powinieneś zawrzeć na swojej stronie.

Dowiesz się również, na jakie frazy pojawia się witryna konkurenta, a na które Twój sklep internetowy nie występuje. Przyglądanie się wyrażeniom wykorzystywanym przez inne serwisy tematycznie powiązane z Twoim pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie i reagować na zmiany zachodzące na rynku.

Analizę konkurencji umożliwiają dostępne na rynku narzędzia. Możesz dzięki nim sprawdzić także, jakie frazy wykorzystują inne firmy w płatnych wynikach wyszukiwania, co umożliwi Ci optymalizację swoich działań np. w AdWords.

O czym pamiętać, wybierając słowa kluczowe?
• Frazy powinny być związane z Twoją działalnością i oferowanymi produktami.
• W przypadku prowadzenia biznesu lokalnego, uwzględnij w słowach kluczowych jego lokalizację.
• W wytypowaniu skutecznych fraz pomoże Ci analiza widoczności Twojego serwisu oraz analiza słów wykorzystywanych przez konkurencję.
• Wybór fraz powinien być poprzedzony analizą ich liczby wyszukiwań oraz konkurencyjności, a następnie stale weryfikowany.

Podsumowanie

Dobierając frazy na stronę sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę te związane z własną branżą, wyrażenia wykorzystywane przez konkurencję, ich liczbę wyszukiwań oraz intencje internautów.

Pamiętaj jednak, że na nic zdadzą się umiejętnie dobrane frazy kluczowe, jeśli same treści i oczywiście oferta sklepu nie spełnią oczekiwań klientów oraz jeśli strona nie będzie poprawnie zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.

Internauci stają się coraz bardziej wymagający – wpisując każdego dnia w pole wyszukiwarki określone zapytanie, oczekują wartościowych treści i spersonalizowanych produktów.

Podobał Ci się ten artykuł? W takim razie zapraszam Cię na bloga SEMSTORM, gdzie znajdziesz wiele artykułów na temat optymalizacji swojej strony pod kątem wyszukiwarek, analityki oraz promocji produktów.

 


O Autorze:

Katarzyna Palka – Junior Marketing Specialist w SEMSTORM International Sp. z o.o, gdzie odpowiada za realizację działań z zakresu content marketingu. Posiada kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu, redagowaniu i korekcie treści zarówno tych informacyjnych, jak i marketingowych.

5.00 avg. rating (98% score) - 3 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds: marketingu i PR