Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak prowadzić bloga sklepowego? 10 cennych wskazówek

Blog to idealne narzędzie promocji nie tylko dla influencerów, ale i właścicieli sklepów internetowych. Prowadzenie bloga może poprawić pozycję witryny i produktów w wynikach wyszukiwania Google oraz zwiększyć zaangażowanie klientów. Do tego wartościowe artykuły pomogą Ci dotrzeć do nowych odbiorców. Jak skutecznie prowadzić bloga sklepowego? 10 cennych wskazówek znajdziesz poniżej.

1. Załóż bloga w subdomenie sklepu internetowego

Tradycyjnie już zacznę od podstaw, a potem przejdę do bardziej zaawansowanych kwestii 😉 Powinieneś rozpocząć swoją przygodę z publikowaniem artykułów od założenia bloga w subdomenie swojego sklepu internetowego.

Przykład:
sklep: czarnesukienki.pl
blog: blog.czarnesukienki.pl

Dzięki temu treści pojawiające się na blogu, będą wzmacniać pozycję e-sklepu w wynikach wyszukiwania, ponieważ roboty Google zwracają uwagę na wartościowy content.

2. Zaprojektuj spójną grafikę bloga

Skoro założyłeś już bloga, powinieneś zadbać o spójną identyfikację wizualną. Zgodnie z zasadami brand marketingu Twoje kanały powinny cechować się indywidualną grafiką, która wzmocni unikatowość i rozpoznawalność Twojej marki. Spowoduje to również, że odbiorca z łatwością odróżni Twój sklep internetowy od konkurencyjnych witryn.

Przede wszystkim zamieść na blogu logo marki w widocznym miejscu. Ponadto zaprojektuj oprawę wizualną w barwach e-sklepu. Zachowaj także oryginalny krój czcionek. Pamiętaj również, aby ułatwić konsumentowi wejście z bloga do Twojego e-commerce. Dlatego wstaw button „Sklep” w widocznym miejscu na górze strony.

3. Zdefiniuj content bloga sklepowego

Zapoznałeś się już z podstawami założenia bloga sklepowego, a teraz przyszedł czas na wgłębienie się w jego prowadzenie. Najpierw powinieneś zastanowić się, jakie treści będziesz publikował. W przypadku sklepu internetowego z pewnością znajdziesz wartościowy content.

Proponuję, abyś podzielił zagadnienia tematycznie. Według tego planu nazwiesz później kategorie w menu bloga. Dzięki logicznemu podziałowi, czytelnicy łatwiej znajdą interesujące ich materiały. O czym możesz pisać? Przygotowałam kilka pomysłów dla sklepu internetowego z branży fashion.

Rodzaj publikowanych treści:

  • Aktualności – zapowiedź nowej kolekcji, premiera produktu, konkursy, promocje i oferty specjalne, informacje o wyjazdach na targi, zaproszenia i relacje z wydarzeń
  • Poradniki – np. Jak dopasować sukienkę do figury?
  • Stylizacje – np. Idealny strój do pracy, Stylizacje naszych klientek
  • Quizy – np. Jaka sukienka do Ciebie pasuje?
  • Wpisy gościnne – np. od partnerów sklepu.

Jak widzisz, z łatwością znajdziesz tematy artykułów dla bloga sklepowego. Pamiętaj również, aby tworzyć przekazy zgodnie z zasadami content marketingu. Oznacza to, że powinieneś zamieszczać wartościowe teksty, które będą przydatne dla sprecyzowanych odbiorców również za jakiś czas.

W tym przypadku grupą docelową są nie tylko Twoi klienci, ale i osoby, które nie znają Twojej marki, a w sieci poszukują cennych informacji. Gdy czytelnik zapozna się z interesującym materiałem na Twoim blogu, być może wejdzie do Twojego sklepu internetowego i złoży zamówienie.

Dobrze prowadzony blog sklepowy potrafi zwiększyć zasięg i generować sprzedaż.

4. Pisz krótko i interesująco

Przed Tobą kolejna wskazówka do skutecznego prowadzenia bloga sklepowego. Jak zapewne nie raz się przekonałeś, najlepiej czyta się krótkie treści. Dlatego staraj się pisać zwięźle i interesująco.

Ponadto dziel artykuł na części, wstawiając nagłówki. Podkreślaj również najważniejsze sformułowania oraz zamieszczaj ramki. Wyróżniające elementy sprawią, że odbiorca chętniej przeczyta tekst oraz zapamięta najważniejsze informacje.

5. Wstawiaj atrakcyjne grafiki do tekstu

Często mówi się, że obraz działa lepiej niż słowa. Ta zasada zdecydowanie sprawdza się w przypadku bloga. Dlatego ustawiaj dla artykułów atrakcyjne grafiki wyróżniające. Ponadto zamieszczaj w tekście ilustracje. Grafiki potrafią znacznie uatrakcyjnić przekaz.

Pamiętaj, aby fotografie były profesjonalne i w dobrej rozdzielczości. W przypadku, gdy będziesz pisał tekst o premierze nowych produktów w sklepie internetowym, zamieść atrakcyjne zdjęcia asortymentu.

Gdzie znaleźć grafiki do innych publikacji? W sieci jest wiele darmowych serwisów z ilustracjami. Inspiracje znajdziesz chociażby na Pexels czy Pixabay.

6. Zamieszczaj w artykułach słowa kluczowe

W tym puncie skupię się na poprawie widoczności Twojego sklepu internetowego i bloga w wyszukiwarce. Aby treści dobrze indeksowały się w Google, powinieneś zamieszczać w publikowanych artykułach słowa kluczowe.

Znajdź frazy, które najczęściej wpisują Twoi odbiorcy w wyszukiwarkę. Przydatnym narzędziem będzie tutaj Answer The Public. Na podstawie fraz napisz kilka artykułów pod SEO. Skontruj tytuł zgodny z pożądaną wypowiedzią i powtórz słowa kluczowe w nagłówkach oraz kilka razy w tekście.

Uważaj jednak, aby nie przesadzić z ilością wyrazów kluczowych, ponieważ może to przynieść odwrotny efekt do zamierzonego.

Konstruowanie treści pod kątem SEO sprawi, że Twoje artykuły będą miały lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, a dodatkowo pozytywnie wpłynie to na widoczność Twojego sklepu internetowego.

7. Systematycznie publikuj treści na blogu sklepowym

Jeżeli chcesz, aby Twój blog sklepowy angażował społeczności i realizował cele sprzedażowe, powinieneś systematycznie publikować teksty. Ustal optymalną częstotliwość zamieszczania artykułów.

Tutaj nie mam dla Ciebie gotowej recepty, ponieważ każda branża jest inna. Pamiętaj jednak, aby przypominać o sobie odbiorcom, ale z drugiej strony nie spamować.

Dobrym posunięciem może okazać się również publikowanie tekstów w tych samych dniach tygodnia i porach. Dzięki temu czytanie Twojego bloga sklepowego może stać się dla użytkowników rytuałem.

Postaraj się również optymalnie dobierać godzinę publikacji do prezentowanej treści. Przykładowo artykuły lifestylowe możesz zamieszczać popołudniami w weekend. Wszystko zależy od zachowania Twojej grupy docelowej w Internecie. Zwróć uwagę też na obserwowanie statystyk ruchu i optymalizowanie swoich działań.

8. Udostępniaj teksty w social mediach

Oprócz pory publikowania artykułów na blogu sklepowym, istotne jest kiedy udostępnisz je w social mediach. To właśnie te kanały informują użytkowników o pojawieniu się contentu oraz zachęcają ich do interakcji.

Dlatego powinieneś wstawiać posty z tekstami na Facebooku i Instagramie (jeżeli Twoja marka ma tam profil) w godzinach, gdy grupa docelowa przegląda aktualności w Internecie. Zwiększy to Twój zasięg i pozytywny odbiór przekazu.

Pamiętaj, że wartościowy content w mediach społecznościowych jest siłą Twojego sklepu internetowego!

9. Zachęcaj odbiorców do interakcji

Kolejnym krokiem do skutecznego prowadzenia bloga sklepowego, który związany jest z social mediami, jest zachęcanie odbiorców do interakcji. Gdy udostępniasz artykuł na Facebooku, staraj się pisać krótko i przyjemnie. Niech zapowiedź tekstu zachęca konsumenta do jego przeczytania.

Ponadto motywuj klientów do działania – likowania, udostępniania i komentowania posta – chociażby poprzez zadanie pytania. Dobrym pomysłem jest także włączenie komentowania na blogu sklepowym. Jeżeli obawiasz się negatywnych opinii albo spamu, to dodaj opcję zatwierdzenia każdej wypowiedzi w panelu bloga.

10. Kreuj się na eksperta

Zostało Ci już ostatnie zadanie do efektywnego pisania bloga sklepowego – powinieneś kreować się na eksperta w branży! Publikuj informacje i newsy z Twojego segmentu. Pokaż klientom, że się znasz i jesteś na bieżąco z trendami. Nie bój się zamieszczać swoich opinii, oczywiście popartych analizą rynku 😉

Sprawi to, że w oczach odbiorców staniesz się specjalistą, którego warto posłuchać czy zapytać o radę. Pamiętaj, że e-konsumenci chętnie kupują w sklepach internetowych, których właściciele są znanymi ekspertami i zapewniają profesjonalną Obsługę Klienta.

Podsumowanie

Poznałeś właśnie 10 cennych wskazówek do skutecznego prowadzenia bloga sklepowego. Oczywiście znalazłoby się ich więcej, ale nie chcę Cię zanudzić 🙂

Pamiętaj, że dobrze prowadzony blog potrafi zaangażować klientów, zainteresować nowych odbiorców oraz poprawić widoczność Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Wszystko to prowadzi Cię do najważniejszego celu – zwiększenia sprzedaży. Życzę Ci powodzenia w tworzeniu wartościowych treści! Daj znać w komentarzu, jak Ci idzie 😉

Żądny wiedzy? Już niedługo na blogu Sky-Shop.pl pojawią się kolejne artykuły na temat promocji sklepu internetowego. Stay tuned 😉


5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR