Autor:Kinga Banaśkiewicz
Specjalista ds. Content Marketingu

Jak przetrwać sezonowość sprzedaży w sklepie internetowym?

Prowadząc sklep internetowy z pewnością zauważyłeś, że w ciągu roku można wyróżnić okresy wyraźnie wyższego i zdecydowanie niższego zainteresowania ze strony klientów. Sezonowość sprzedaży dotyka niemal każdego e-przedsiębiorce. Skala zjawiska zależy w dużej mierze od branży, w której działa e-sklep. Jak zatem radzić sobie radzić z „martwym okresem”? W poniższym artykule znajdziesz sposoby, które pomogą Ci osiągać zyski nawet w tych momentach roku, w których zainteresowanie ze strony nabywców jest mniejsze. Podpowiemy także, w jaki sposób Google AdWords może Ciebie w tym wesprzeć.

 

W jaki sposób walczyć z „martwym okresem”?

Sezonowością sprzedaży określa się okresy, podczas których sprzedaż produktów jest wyraźnie wyższa lub niższa niż w poprzednich miesiącach. Czas, w którym sklep internetowy odnotował wyższy poziom sprzedaży następuję najczęściej nadwyżka finansowa. Z kolei podczas „martwych miesięcy” właściciele są narażeni na poniesienie kosztów działalności z „własnej kieszeni”. Przedstawiamy kilka wariantów, które pomogą Wam w walce z sezonowością.

 

Wprowadź „happy days”

Marketing typu happy hours stosowany jest w wielu restauracjach. Polega on zaoferowaniu w tych godzinach, w których liczba klientów jest stosunkowo niewielka, promocje cenowe bądź bonusy do zamówienia. Dlaczego by takiego rozwiązania nie zastosować w internetowej działalności? Jeżeli liczba nabywców w sezonie wakacyjnym spada zaoferuj swoim nabywcom więcej, nie mniej.

Możesz wprowadzić sezonowe promocje, dołączyć gratisy bądź sprezentować klientowi dodatkową usługę. Dobrym pomysłem będzie także wprowadzenie wyprzedaży z początkiem nowego roku, tak jak robi to tradycyjny kanał sprzedaży. Aby zachować zasadę zdrowej konkurencji odpowiednio wyważ obniżkę cen – zbyt duże zniżki mogą popsuć rynek. Miej na uwadze także fakt, że jeśli zbyt mocno obniżysz ceny podczas martwego okresu, to powrót do stałych cen może okazać się zbyt dotkliwy dla klienta.

W sytuacji, w której obroty osiągnęły skrajnie niski poziom i wykorzystałeś już wszystkie dostępne możliwości uzyskania uwagi klienta, dopuszcza się maksymalne obniżenie cen do granic opłacalności. Stan ten nie może trwać zbyt długo, ponieważ może to przynieść silnie odczuwalne straty.

 

Włącz do oferty produkty sezonowe

Co dodatkowo można zrobić aby przetrwać na rynku? Jedna z kluczowych zasad głosi, że trzeba być elastycznym w stosunku do zachodzących zmian – tak też należy walczyć z sezonowością produktów.

Działasz w branży kosmetycznej? Możesz wzbogacić swoją ofertę lub odpowiednio wyeksponować te produkty, których sprzedaż rośnie w tych miesiącach, które dla Ciebie dotychczas były „martwe”. Jeśli jest to okres letni możesz włączyć do oferty mleczka do opalania czy środki przeciw komarom – z pewnością przydadzą się one każdemu z urlopowiczów. W przypadku kiedy zajmujesz się prowadzeniem internetowej księgarni zaprezentuj  na głównej witrynie przewodniki turystyczne.

 

Wyeksponuj sezonowość swojej oferty

Jeśli w Twojej branży trudno wyróżnić produkt, który będzie ściśle związany z okresem letnim, nie oznacza to, że sytuacja jest bez wyjścia. Co możemy zatem Wam poradzić w takiej sytuacji? Wyeksponuj te cechy sprzedawanych towarów lub usług, które będą kojarzyć się z wakacjami.

Przykładowo w branży motoryzacyjnej możesz zachęcić klienta, aby dokonał przeglądu przed wakacyjnymi wyprawami.

W sytuacji, kiedy Twój produkt bądź usługę trudno powiązać z wakacjami możesz rozważyć pomysł, aby wzbogacić ofertę o przydatny gratis podczas tego okresu. Każdy z nas lubi prezenty, dlatego to rozwiązanie może okazać się wystarczającym powodem dla klienta by dokonać zakupu właśnie w Twoim sklepie internetowym. Co możesz dodać? Przewodnik, latarkę czy też torbę plażową.

 

Intensyfikuj działania marketingowe

Internetowi przedsiębiorcy uważają, że podczas sezonu wypoczynkowego lepszym rozwiązaniem będzie zaniechanie promocji swojej marki – jest to błędny tok myślenia, który przyczynia się do jeszcze szybszego spadku sprzedaży.

Wiele firm podczas martwego okresu nie decyduje się na zmianę strategii i tną wydatki na marketing, podczas, gdy duzi gracze zwiększają budżet na ten cel. W sytuacji kiedy ruch na Twojej stronie z każdym dniem się zmniejsza i dodatkowo wstrzymujesz działania reklamowe zaczynasz tracić jeszcze szybciej. Dlatego zintensyfikuj działania marketingowe, wykorzystując przy tym wakacyjne cięcie cen na promocję w mediach społecznościowych. Podczas wakacyjnej stagnacji warto także dać o sobie znać wysyłając newslettera do swoich klientów.

 

Nie zapominaj o kliencie!

Planujesz urlop? Powierz swój e-biznes odpowiedniej osobie. W razie braku takiej możliwości, pamiętaj by umieścić na stronie swojego sklepu internetowego widoczną informację o przerwie w realizacji zamówień. 

Skonfiguruj też swoją pocztę, aby w razie otrzymania wiadomości od potencjalnego klienta wysyłana została automatyczna odpowiedź z odpowiednią informacją.

Czy wiesz, że przyczyną niemal 30% negatywnych opinii wystawianych przez kupujących to brak kontaktu ze sprzedającym oraz zbyt długi czas realizacji zamówienia?

Słabszy okres sprzedaży? Google AdWords Ci pomoże

Wykorzystując AdWords w kampanii reklamowej ponosimy koszt za kliknięcie, dzięki czemu każdy klient, którego uwagę przykuła nasza oferta, przynosi nam zyski. W czasie martwego okresu program ten może okazać się wyjątkowo pomocny.

W pierwszej kolejności zaplanuj kampanię dla konkretnego produktu w określonym czasie. Niektórzy z nabywców nigdy nie zostawiają zakupów na ostatnią chwilę, inni zaś robią wszystko dzień przed daną okolicznością bądź wyjazdem – weź to pod uwagę ustalając datę rozpoczęcia działań promocyjnych. Następnie dobierz odpowiednią lokalizację.

Nie czekaj na ostatnią chwilę, przygotuj kampanię AdWords odpowiednio wcześniej!

W ostatnim etapie skup się na zbadaniu i wyciągnięciu wniosków. Statystyki umożliwiają oszacowanie, czy Twoje działania są wystarczająco skuteczne. W przypadku braku satysfakcjonującego wyniku należy wprowadzić zmiany, które wpłyną na rozwój i udoskonalenie wizerunku firmy. Więcej o tym narzędziu [W TYM MIEJSCU].

 

Podsumowanie

Sezonowość sprzedaży jest nieuniknionym etapem w e-handlu. Część z e-przedsiębiorców uznaje to za duży minus tej gałęzi gospodarki, jednak Ty możesz należeć do grona, które obróci wadę w zaletę. Ten czas można dobrze spożytkować i wykorzystać. Jedni wolą przeznaczyć go na odpoczynek, inni na analizę działań firmy i wprowadzanie zmian, jeszcze inni nie próżnują i zasypują swoich klientów promocjami i wyprzedażami. Każda z tych opcji jest dobrym rozwiązaniem. Z pewnością i Ciebie dopadnie słabszy okres sprzedaży, ale możesz sprawić, że dotknie on Cię w mniejszym stopniu.

5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Kinga Banaśkiewicz

Specjalista ds. Content Marketingu