Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak skutecznie prowadzić newsletter w e-commerce?

Email marketing to narzędzie, które – szczególnie w e-commerce – może przynieść Ci duże przychody. Według Custora, email marketing odpowiada za blisko ⅕ sprzedaży.

2 Custora raport

Jednak, aby Twoje działania email marketingowe przynosiły długotrwałe efekty, oprócz sprzedaży za pośrednictwem mailingu, powinieneś wprowadzić do swojej komunikacji z klientami również formę regularnej, cyklicznej wysyłki newsletterów. Dzięki temu nie tylko zbudujesz rozpoznawalny brand, a zacieśnisz relacje z e-klientami dostarczając im wartościowe treści. Taka sympatia klienta przekłada się w prostej linii w zysk.

Newsletter a mailing – czym to się różni?

Zacznijmy od podstawowego rozróżnienia, czym jest newsletter, a czym mailing.

Newsletter to przede wszystkim regularna forma komunikacji z odbiorcami, a jej szablon jest z reguły stały. Newsletter służy do tego, aby informować odbiorców o nowościach, inspirować, czy dostarczać przydatną dla subskrybentów treść. Częstą praktyką jest też, żeby w newsletterze zawrzeć pewną wartość dodaną, coś, czego “zwykli” klienci nie mają – np. stały rabat czy rozszerzoną ofertę tylko dla wybranych.

Z kolei mailing to najczęściej jednorazowa wysyłka kampanii, której głównym celem jest przekazanie oferty, poinformowanie o akcji sprzedażowej, czy po prostu reklama. Mailing skupia się więc mocno na sprzedaży lub innej, wybranej konwersji (np. zapis do klubu lojalnościowego).

Dobry newsletter – czyli jaki?

Jeśli chcesz więc prowadzić skuteczną komunikację ze swoimi subskrybentami za pomocą newslettera, musisz pamiętać o kilku podstawowych elementach, które on powinien zawierać oraz jakie treści powinieneś w nim przekazywać.

3 Dobry newsletter

Po pierwsze – żeby newsletter mógł działać poprawnie, musi trafiać do osób, które wyraziły chęć jego otrzymywania. Dlatego przy zapisie do bazy stosuj metodę double opt-in. Polega ona na tym, że po zapisie do newslettera, do nowego subskrybenta wysyłana jest automatyczna wiadomość z prośbą o potwierdzenie zapisu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że jest ona wartościowa i zawiera tylko realnych odbiorców, a nie boty czy spam-trapy, które mogą wyrządzić Ci więcej złego niż dobrego.

Po drugie – pamiętaj, że newsletter musi posiadać kilka niezbędnych elementów. Są nimi: link wypisu i stopka z informacjami na temat firmy. Dobrą praktyką jest również dodanie linku do podglądu wiadomości w przeglądarce, co ułatwi czytanie newslettera, jeśli pojawią się jakieś problemy z wyświetleniem go w skrzynce odbiorcy.

Po trzecie – jak Cię widzą tak Cię piszą. Kolejną ważną więc cechą dobrego newslettera jest jego wygląd. Dlatego ważne jest to, aby był on tworzony konsekwentnie i był spójny z koncepcją marketingową Twojego e-sklepu. Oznacza to nic innego, jak zachowanie jednego, głównego szablonu newslettera – dzięki temu Twoi odbiorcy od razu rozpoznają Twoje wiadomości spośród innych, a dodatkowo wzmocnisz tym rozpoznawalność swojej marki.

Ładny szablon newslettera powinien więc zawierać: nagłówek z logo, linki nawigacji (menu), treść główną (body) i stopkę. Każdą z tych części możesz wykorzystać do zwiększenia efektywności swoich newsletterów. W jaki sposób?

W nagłówku, czyli górnej części newslettera umieść logo i nazwę swojego e-sklepu. Pozwoli to odbiorcy od razu zidentyfikować, od kogo otrzymał wiadomość. Następnie dodaj menu nawigacyjne, czyli linki do wybranych kategorii w Twoim e-sklepie, szczególnie jeśli newsletter jest mocno rozbudowany. Dzięki temu łatwiej będzie odbiorcy przejść do interesującego go miejsca na stronie.

Pod menu zamieść główną treść Twojej wiadomości, czyli np. jeśli chcesz pokazać subskrybentom najnowsze trendy sezonu, umieść w tym miejscu atrakcyjny baner i wyraźne Call to Action. To sprawi, że najważniejsze informacje, jakie chcesz przekazać, pojawią się na ekranie od razu, bez konieczności scrollowania w dół.

Następnie dodaj pozostałe elementy treści głównej, czyli rozbudowanie i uzupełnienie Twojego przekazu. Mogą to być przykładowe stylizacje, lista przydatnych artykułów do przeczytania, czy praktyczne porady, jak coś używać. Dbaj o to, aby treść Twoich wiadomości była wartościowa i przydatna dla odbiorców. W newsletterach nie skupiaj się na sprzedaży, ale na budowaniu świadomości marki i przywiązania do niej, przez dostarczanie odbiorcom cennych porad, inspiracji i ciekawostek.

O różnych rodzajach treści newslettera przeczytasz w dalszej części artykułu.

Po treści głównej przyszła kolej na stopkę mailingu. Jest to dolna część wiadomości, w której najczęściej znajdują się podstawowe informacje na temat firmy i link wypisu. Jednak stopka nie musi spełniać jedynie zadania informatora. Działaj niestandardowo i wykorzystaj to miejsce np. do zbudowania silniejszych relacji z subskrybentem. Możesz więc dodać w stopce zaproszenie do śledzenia Twoich social mediów albo zachęcić odbiorców do zapisania się do Twojego klubu lojalnościowego. Możesz również podnieść wiarygodność swojego sklepu internetowego dodając na dole informacje o nagrodach czy serwisach z zaufanymi opiniami.

Takim oto sposobem przeszliśmy przez wszystkie podstawowe elementy dobrego newslettera. Przyszła więc pora na skupienie się na treści.

Jakie treści w newsletterze?

Prowadząc sklep internetowy i chcąc zwiększyć zaangażowanie subskrybentów, nie możesz skupiać się jedynie na treściach sprzedażowych. Sprawdzają się one przy akcjach promocyjnych typowych dla wysyłki mailingu, czy kiedy chcesz poinformować klientów o nowościach w e-sklepie. Dodatkowym argumentem, który powinien przekonać Cię do nie zasypywania odbiorcy ofertami sprzedażowymi jest to, że po pewnym czasie Twój subskrybent wypisze się w końcu z newslettera.

Zamiast tego postaw na treści przydatne dla odbiorcy. Skup się więc na dostarczaniu różnych inspiracji i pokazaniu, jak Twoje produkty mogą mieć zastosowanie w codziennym użytkowaniu. Wskazuj na nowinki z Twojej branży, dziel się wartościowymi artykułami, edukuj klientów, aby jak najlepiej korzystali z Twoich produktów.

Jeśli prowadzisz e-commerce modowy, pokaż najlepsze stylizacje, jakie można stworzyć z produktów dostępnym w Twoim sklepie. Zobacz na przykład newslettera od ShopBop, w którym marka pokazała stylowy zestaw akcesoriów na lato, a dodatkowo uzasadniła, dlaczego właśnie one powinny znaleźć się w szafie klientki.

4 ShopBop przyklad

Możesz też inspirować w inny sposób, np. pokazując, jak niestandardowo można wykorzystać produkty z Twojego sklepu lub wskazując na potrzeby i na nie natychmiast odpowiadać.

Opowiedz historię i wskaż na ciekawostki odnośnie do produktów, które klient może znaleźć w Twoim sklepie internetowym. Marka Sizeer w taki właśnie sposób nawiązała do historii kultowych vansów SK8-HI.

5 Sizeer przyklad mniejszy

Pamiętaj też, że na treść Twojego newslettera składa się nie tylko to, co odbiorca zobaczy po otwarciu maila, ale również to, jaki jest temat wiadomości i kto jest jej nadawcą.

Dlatego zadbaj o to, aby Twój temat był zachęcający, a jednocześnie wystarczająco informujący odbiorcę, co znajduje się w środku. Dodatkowym elementem, który może zachęcić odbiorcę do otwarcia wiadomości jest zwrócenie się do niego bezpośrednio po imieniu.

Personalizuj

Zadbaj o to, aby Twój subskrybent poczuł się wyjątkowo. Doceń jego indywidualność, zwracając się ze swoim przekazem tylko do niego. Albo przynajmniej zrób takie wrażenie.

Personalizacja newslettera to pierwszy krok do budowania relacji z klientem. Najczęściej spotykana opiera się na zwróceniu się do odbiorcy po imieniu. Jest to bardzo dobry zabieg, szczególnie jeśli personalizujesz temat wiadomości.

6 personalizuj

Jednak personalizacja to nie tylko dodanie imienia w treści Twojego newslettera. Aby przebiegła ona prawidłowo, musisz zacząć swoją pracę od segmentacji swojej bazy. Jest to zabieg, który pozwoli Ci lepiej zarządzać listą odbiorców i lepiej dopasowywać treść pod wybrane grupy. Dzięki temu będziesz mógł więc podzielić ją nie tylko pod względem płci (przez co np. wyślesz inną treść dla kobiet, a inną dla mężczyzn), ale również pod względem lojalności, czy najchętniej przeglądanych produktów. Pamiętaj, że aby w pełni korzystać z możliwości personalizacji i segmentacji, powinieneś zintegrować swój program do wysyłki newsletterów z CRMem Twojego e-sklepu i najlepiej z Google Analytics.

Z personalizacją i segmentacją bardzo mocno związana jest jeszcze jedna opcja, którą możesz wykorzystać w swoich kampaniach. Jest nią dodawanie treści dynamicznych.

Docieraj do odpowiednich osób

Jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców, którzy przecież bardzo się od siebie różnią, z dedykowanym contentem – nie musisz tworzyć i wysyłać osobnych newsletterów. Wystarczy, że w swoim szablonie zastosujesz treści dynamiczne. Musisz tylko posiadać dodatkowe dane na temat swoich subskrybentów, takie jak np. imię, miejsce zamieszkania, czy zadeklarowane zainteresowania.

Tworząc jeden szablon newslettera i umieszczając w nim elementy, które pojawią się tylko odpowiednim segmentom odbiorców, będziesz mieć pewność, że przekaz trafi w zainteresowania Twoich klientów.

Przykładowo, gdy Twojego odbiorcę szczególnie interesują porady “jak dbać o zakupiony sprzęt”, ale nigdy nie kliknął w inspiracje – dzięki zastosowaniu contentu dynamicznego możesz zrobić tak, by w kolejnym newsletterze pojawiły mu się tylko treści z poradami, jednocześnie nie tworząc osobnego szablon tylko dla tego konkretnego subskrybenta.

Podsumowanie

Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na to, aby Twój newsletter idealnie wpasowywał się w potrzeby i oczekiwania odbiorców. Jeśli będziesz stosować się do tych rad, stworzysz efektywny newsletter, który wzmocni rozpoznawalność Twojego e-sklepu i pomoże zbudować silną więź na linii sklep-klient.


O Autorze:

Eliza Bzdoń, Content Designer we FreshMailu.

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe.

To nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcje z sukcesów swoich Klientów.

Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.

logo

5.00 avg. rating (97% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR