Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak stworzyć mailing, który sprzedaje?

Email jest najpopularniejszym kanałem komunikacji w Internecie. Aż 205,6 miliona maili jest wysyłanych w ciągu każdych 10 sekund, a aż 1/3 wszystkich wiadomości otwierana jest na iPhone, co oznacza, że stary email radzi sobie świetnie w erze urządzeń mobilnych.

Z punktu widzenia marketingu i sprzedaży jest on również świetnym narzędziem, bowiem pozwala osiągać nawet 3800% ROI, co jest wynikiem niemal niemożliwym do osiągnięcia w innych kanałach digital marketingu. Właśnie na efektywnej sprzedaży poprzez email marketing skupimy się w tym artykule.

Podczas czytania dowiesz się, jak tworzyć poszczególne elementy skutecznego maila sprzedażowego, by przeprowadzić go od momentu zauważenia wiadomości, przez jej przeczytanie, przejście na Twoją stronę www, aż do zakupu produktu lub usługi.

Aby subskrybent cokolwiek od Ciebie kupił, najpierw musi zauważyć i otworzyć Twojego maila, dlatego zacznijmy od tego, jak sprawić, by Twoje maile sprzedażowe były czytane.

Co zrobić, aby odbiorca otworzył Twojego maila

W momencie gdy Twój email ląduje w skrzynce odbiorczej, Twój potencjalny klient widzi jedynie tytuł wiadomości oraz nadawcę, od którego ją otrzymał. To o te elementy powinieneś zadbać przede wszystkim, aby zapewnić sobie większą szansę na to, że subskrybenci będą skłonni zapoznać się z treściami, jakie do nich wysyłasz.

Zacznijmy od nadawcy, czyli tego, jak powinieneś się “podpisać”. Wiarygodny nadawca wzbudza zaufanie i powoduje, że odbiorcy chętniej czytają od niego maile. Aż 56% ludzi otwiera email wyłącznie na podstawie zaufania, jakie ma do nadawcy.

Aby skutecznie sprzedawać, musisz budzić to zaufanie od samego początku komunikacji, a odpowiednie wypełnienie pola nadawcy jest jednym ze sposobów, by to robić. Pomoże Ci to także w uniknięciu zakładki Spam, do której przecież nie chcesz trafić.

Nazwa i email nadawcy

Podobnie jak w przypadku listów fizycznych, także i w mailach odbiorcy najpierw zazwyczaj spoglądają na nazwę nadawcy, który do nich pisze. Nieprawidłowe wykorzystanie pola “Od:” najpewniej będzie oznaczało także niższy Open Rate, a więc i mniejszą sprzedaż.

Aby tego uniknąć:

Podpisuj się imieniem, nie samą nazwą firmy
O wiele skuteczniejszym sposobem podpisywania się pod wiadomościami email jest użycie imienia, np. “Grzegorz z FreshMaila”, zamiast suchego “FreshMail Sp. z o.o.”. Czytelnicy chcą komunikować się z ludźmi, a nie z firmami, dlatego użycie imienia w polu nadawcy zwiększy szansę na to, że odbiorca chętniej zapozna się z tym, co masz mu do przekazania.

Wysyłaj wyłącznie z adresu na własnej domenie
Darmowe serwisy pocztowe, takie jak Gmail, czy Wp.pl nie powinny być wykorzystane w polu Nadawcy, ponieważ spowodowałoby to problemy z dostarczalnością wiadomości. Własna domena kosztuje tylko 100-200 zł rocznie, dlatego koniecznie używaj jej wysyłając emaile. Dzięki temu zyskasz na dostarczalności, otwieralności i sprzedasz więcej.

Kolejnym elementem, który ma bezpośredni wpływ na otwieralność maili jest tytuł wiadomości. Zobacz, jak go skutecznie stworzyć.

Tytuł

Tytuł wiadomości zazwyczaj mówi o tym, co znajdzie się w jej treści i powinien zachęcić do przeczytania całości. W przypadku mailingu, którego bezpośrednim celem jest sprzedaż (a nie np. promocja artykułów na blogu) warto pokazać korzyści, jakie czekają na odbiorcę w przesłanej wiadomości, np. “Zobacz ten email, aby zwiększyć sprzedaż o 50% taniej”. Powinieneś skupić się na tym, aby wiadomość została otwarta, ale bez tworzenia “przynęt”, które zmylą odbiorcę i spowodują, że będzie on zawiedziony treścią inną, niż zapowiadałeś w tytule.

Dobrze sprawdzają się tytuły intrygujące, które nie tłumaczą bezpośrednio treści maila, np:

  • Dziękuję Ci
  • Przepraszam
  • Zostało 100 sztuk

Nie możesz jednak powtarzać ich w każdej wiadomości, jaką wysyłasz. Dlatego aby każdy tytuł, jaki tworzysz, skutecznie skłaniał do otwarcia wiadomości, przestrzegaj następujących zasad:

  • rozważ umieszczenie symboli w tytule wiadomości, dzięki czemu przyciągniesz uwagę i zwiększysz szanse na otwarcie maila;
  • ogranicz się do 70 znaków, aby programy pocztowe nie skracały tytułu, natomiast najlepiej nie przekraczać długości ok. 60 znaków;
  • NIE używaj caps locka, ponieważ tytuły pisane dużymi literami wyglądają na spamerskie;
  • posługuj się personalizacją, wymieniając imię subskrybenta, np “Michał, zaoszczędź 40% na najbliższych zakupach”;
  • wykorzystaj liczby i procenty, by przyciągnąć uwagę i zasugerować korzyść (np. “58% taniej”).

Pamiętaj o przeprowadzeniu testów A/B, by nie wysyłać nieskutecznych kampanii do całej bazy. Testy A/B pozwolą Ci sprawdzić, jaki temat wiadomości jest najlepiej przyjmowany przez odbiorców.

Testy polegają na tym, że do pewnej części odbiorców wysyłane są dwa warianty kampanii, różniące się tematem wiadomości. To, w który wariant odbiorcy chętniej klikają, przesądza o tym, jaki temat zostanie wysłany do reszty odbiorców.

Następnie warto zadbać o “rozszerzenie” tytułu, często niewykorzystywane przez marketerów.

Preheader

Preheader to tekst, który będzie widoczny przed otwarciem wiadomości, obok lub pod jej tytułem. Powinieneś go dobrze wykorzystać, tak by stanowił przekonujące rozszerzenie tytułu. Niestety, wielu marketerów ciągle tego nie robi i marnuje potencjał tego bardzo istotnego elementu maila.

W preheaderze zamieść interesujący i jasny tekst, który jeszcze bardziej zachęci do otwarcia emaila. Tekst ten jest pobierany z pierwszego zdania wiadomości, dlatego zadbaj o to, by nie były to słowa “Otwórz ten mail w przeglądarce”, czy podobne, automatycznie ustawiane komunikaty:

 

freshmail_1

 

Dobry preheader ma także duże znaczenie w przypadku wiadomości otwieranych na urządzeniach mobilnych. Pamiętaj, że ich ekrany są dużo mniejsze, czas skupienia uwagi odbiorcy także, dlatego w tym przypadku jeszcze bardziej musisz postarać się o zwięzłe i skuteczne zachęcenie do otwarcia maila.

Powyższe elementy są kluczowe, aby odbiorca zapoznał się z Twoją wiadomością. Przejdźmy teraz do elementów, które zobaczy po jej otwarciu.

Jak stworzyć mail, który sprzedaje

Po otwarciu maila odbiorca przejrzy mailing i być może zacznie go czytać, a następnie podejmie pożądane przez Ciebie działanie (np. przejdzie na stronę sklepu). Aby do tego doszło, musisz wzbudzić jego zainteresowanie i zaufanie. Ludzie bardzo szybko ocenią subiektywną wartość Twojego maila i nie będą go czytać, jeśli popełnisz kardynalne błędy.

Zobaczmy, z czego składa się dobra treść mailingu.

Pierwszy rzut oka musi wszystko tłumaczyć

Po otwarciu wiadomości odbiorca, bez przewijania w dół, musi otrzymać informacje o treści najważniejszej oferty i widzieć wezwanie do działania (CTA), dzięki któremu będzie mógł szybko przejść na stronę umożliwiającą zakup.

Na samej górze warto umieścić logo, które po pobraniu obrazków błyskawicznie poinformuje klienta o tym, kto do niego napisał. Istotnym elementem jest także nagłówek lub po prostu “wciągający” tekst (szczególnie w przypadku mailingu bez grafik).

Przyjrzyj się poniższemu przykładowi mailingu od wydawnictwa Znak. Jak widzisz, zawiera on logo, informację o dużej przecenie, a okładki książek w tle błyskawicznie pokazują, czego dotyczy oferta. Zawarto także wyróżniające się wezwanie do działania, które widać bez konieczności przewijania strony:

 

freshmail_2

Szata graficzna i układ

Stosując grafiki w mailingach sprzedażowych należy pamiętać, by zawierały elementy identyfikacji wizualnej marki. Pomoże to wzbudzić zaufanie i przypomni o Tobie tym subskrybentom, którzy mieli już wcześniej doświadczenia z firmą.

Dbaj o to, aby mailing był przejrzysty, miał wyraźną strukturę i cel. Jeśli zawiera kilka ofert, powinny być one oddzielone od siebie wyraźnymi separatorami lub w inny sposób się odróżniać.

Grafiki powinny być dobrej jakości i pasować do całości mailingu. Pamiętaj, że zdjęcie mówi o produkcie znacznie więcej, niż jego opisy, a także pozwala szybciej zorientować się, czego dotyczy cała wiadomość.

Zasady te zostały wykorzystane w mailingu Yes, którego górny fragment widzisz poniżej. Zauważ, jak szybko można dowiedzieć się z niego najważniejszych rzeczy (kto pisze, czym się zajmuje, czego dotyczy mailing oraz co zrobić, by kupić produkt). Dzięki wysokiej jakości zdjęciu łatwo też zobaczyć, jak świetnie wygląda oferowany produkt:

freshmail_3

Wezwanie do działania

Tzw. call-to-action, o którym wspomniałem powyżej, to jeden z najważniejszych elementów mailingu. Po zapoznaniu się z treścią, odbiorca musi wiedzieć co robić, by zakupić produkt.

Jeśli mu tego nie pokażesz, najpewniej nie zada sobie trudu, by wejść na stronę i samodzielnie wyszukać ofertę. Aby więc skutecznie skłaniać do działania, stwórz CTA, które:

  • znajduje się ponad linią załamania mailingu – wtedy zobaczy go każdy otwierający;
  • nie wprowadza w konsternację zbyt wieloma opcjami do wyboru;
  • skutecznie wyróżnia się na tle całości mailingu, łatwo je zauważyć;
  • ma formę przycisku z linkiem prowadzącym do strony umożliwiającej zakup – taka forma zwiększa konwersję nawet  o 45%;
  • informuje, co się stanie po kliknięciu (dlatego piszemy np. “Odbieram ebook!” albo “Kupuję i płacę”, a nie “Zobacz, co tam jest” i podobne).

Zobacz, jak zrobili to twórcy kreacji Nintendo przedstawionej poniżej:

 

Źródło: https://freshmail.pl/inspirujace-newslettery/

Źródło: https://freshmail.pl/inspirujace-newslettery/

 

Zawsze pamiętaj o mobile

Projektując swój mailing, musisz przemyśleć, kto i na jakim urządzeniu będzie go czytał. W 2015 roku 21% wszystkich maili w Polsce zostało otwartych na urządzeniach mobilnych (Raport IAB Internet 2015/2016). Oznacza to, że jeśli nie zaplanujesz mailingu pod kątem mobile, możesz stracić aż ⅕ potencjalnych klientów.

Aby Twój mailing sprzedażowy dało się wygodnie czytać na urządzeniach przenośnych:

  • nie przesadzaj z ilością tekstu i zadbaj o dobrze widoczne fonty;
  • nie używaj zdjęć, które mają wiele szczegółów możliwych do zobaczenia wyłącznie w dużej rozdzielczości;
  • tworząc przyciski lub linki pamiętaj, że muszą być dostatecznie duże, by można było dotknąć je palcem na telefonie;
  • ułóż treść w jednej kolumnie, by uniknąć przesadnego zmniejszenia elementów lub problemów z wyświetlaniem;
  • ogranicz ilość treści do naprawdę ważnych rzeczy pamiętając, że użytkownicy mobilni mogą przeglądać Twój mail w środkach komunikacji, czy podczas innych aktywności i nie mają czasu czytać długich tekstów;

Zakończenie

Dobrze zaprojektowany mailing może znacząco zwiększyć Twoją sprzedaż bez wydawania ani grosza na dodatkową reklamę, czy obniżania ceny produktu. Pamiętaj jednak, że email marketing nie kończy się na stworzeniu skutecznego mailingu! Naprawdę dobre wyniki w tej materii wymagają także umiejętności segmentacji, personalizacji i budowy listy mailingowej.

Aby wysyłać skuteczne kampanie i zdobyć dużą dawkę email marketingowej wiedzy, zapraszam Cię do zapoznania się z blogiem FreshMaila.


O Autorze:

Grzegorz Gajcy, Content Designer we FreshMailu.

FreshMail to wszystko czego potrzebujesz aby wysyłać efektywne newslettery i mailingi. Intuicyjny system, piękne szablony, które łatwo dopasujesz do swoich potrzeb, rozbudowane raporty oraz wiele funkcjonalności, które pozwolą Ci łatwo i szybko tworzyć skuteczne kampanie email marketingowe.

To nie tylko niezawodny system do email marketingu, to także zespół profesjonalistów, specjalizujących się w kompleksowej obsłudze działań z zakresu email marketingu. Ludzie FreshMaila to eksperci z pasją podchodzący do swojej pracy i czerpiący satysfakcje z sukcesów swoich Klientów.

Jednak nie sztuka nazywać się ekspertem, sztuka jest to udowodnić – nam się udało. Jesteśmy najczęściej nagradzaną agencją za kreatywne działania email marketingowe w Polsce.

logo

 

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR