Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Czym są programy partnerskie? Wszystko, co musisz wiedzieć o afiliacji

Czym są programy partnerskie? Wszystko, co musisz wiedzieć o afiliacji

E-commerce
8 min

Programy partnerskie stanowią bardzo popularną formę reklamy cyfrowej . Sprzedawcy cenią ją sobie za skuteczność i bezpieczne modele rozliczeń. Z drugiej strony jest to także znakomity sposób na zarobek dla osób, które prowadzą własne strony internetowe. Jeśli chcesz promować swój e-sklep dzięki afiliacji, koniecznie zapoznaj się z naszym kompleksowym poradnikiem na jej temat!

Programy partnerskie – co to za forma reklamy?

Program partnerski (lub afiliacyjny) to w zasadzie rodzaj współpracy pomiędzy sprzedawcą a wydawcami, którzy reklamują jego produkty. W zamian otrzymują oni prowizję od transakcji lub stałą stawkę za dostarczenie określonych efektów. Aby przedsiębiorca mógł pozwolić sobie na prowadzenie kampanii tego typu, musi najpierw zbudować sieć serwisów gotowych do publikacji jego linków afiliacyjnych. Najczęściej stawia w tym celu na strony powiązane z branżą, w której działa (np. na blogi poświęcone klockom LEGO przy sprzedaży zabawek).

Za pierwszy program partnerski uchodzi system uruchomiony przez sklep internetowy Amazon. Już ponad 25 lat temu wydawcy mogli publikować na swoich stronach jego banery i linki afiliacyjne, kierując użytkowników do serwisu sprzedawcy i tworząc sieć wirtualnych handlowców.

Jak działa program partnerski w sieci afiliacyjnej?

Sposób działania programów partnerskich sprowadza się tak naprawdę do prostego schematu:

  1. Sprzedawca wybiera wydawców, którzy odpowiadają specyfice jego sklepu internetowego.
  2. Reklamodawca udostępnia partnerom bazę swoich produktów.
  3. Wydawcy publikują linki reklamodawcy na swoich stronach lub wykonują inne działania promocyjne.
  4. Użytkownicy klikają w reklamy na stronach wydawców i trafiają wprost do sklepu sprzedawcy.
  5. Reklamodawca wypłaca partnerom prowizje za transakcje pochodzące z ich stron.

Jak budować sieć wydawców w programach afiliacyjnych?

Tworząc program partnerski, nie powinieneś mieć żadnych problemów ze znalezieniem wydawców chcących zarabiać na polecaniu Twoich produktów lub usług. Mogą zaliczać się do nich na przykład:

  • blogerzy,
  • vlogerzy (prowadzący kanały na YouTube),
  • influencerzy działający w innych mediach społecznościowych (na Facebooku, Instagramie czy TikToku),
  • serwisy tematyczne,
  • porównywarki produktów,
  • bazy mailingowe.

W praktyce swoją własną sieć wydawców możesz zbudować z dowolnych podmiotów, które posiadają powierzchnię online lub działają w social media. Proces ten przeprowadzisz w 5 prostych krokach:

1. Zaplanuj swoją strategię

Zanim zaczniesz pozyskiwać wydawców w ramach programu partnerskiego, określ swoje cele marketingowe i zastanów się, jak chcesz je osiągnąć. Przeprowadź analizę grupy docelowej i odpowiedz sobie na pytanie, kim są Twoi potencjalni klienci. Pozwoli Ci to wybrać odpowiednie kanały dotarcia do nich. W strategii ustal też kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), dzięki którym będziesz monitorować, czy współpraca z poszczególnymi wydawcami przynosi oczekiwane rezultaty.

2. Wybierz odpowiednią platformę afiliacyjną

Choć sieć reklamową możesz budować samodzielnie od podstaw, to do dyspozycji masz również specjalistyczne platformy afiliacyjne. Stanowią one rozwiązanie, które ułatwi Ci znalezienie odpowiednich kanałów dotarcia do klientów. Witryny tego typu pełnią funkcję pośrednika pomiędzy reklamodawcą i wydawcami. Dzięki temu nie musisz marnować czasu na dopełnianie formalności z każdym blogerem, zajmować się rozliczeniami czy osobiście dostarczać materiałów na potrzeby publikacji. Wybrana platforma dopasuje po prostu najlepszych wydawców do Twojego sklepu internetowego, a Ty będziesz ich mógł zaakceptować lub odrzucić. Nadzorowaniem współpracy zajmie się pośrednik.

3. Stwórz atrakcyjną ofertę dla wydawców

Niezależnie od tego, czy korzystasz z platformy afiliacyjnej, czy na własną rękę proponujesz wydawcom udział w programie partnerskim, ustal najpierw warunki potencjalnej współpracy. Pamiętaj, że właściciele blogów, fanpage’y i innych serwisów będą oczekiwali określonej prowizji od sprzedaży. Dla najbardziej wymagających okaże się ona jednak niewystarczająca. Najlepszym wydawcom możesz więc zaoferować na przykład ekskluzywne kody rabatowe czy paczki prezentowe.

4. Przeprowadź research i rekrutację

Kiedy określisz już profil swoich odbiorców i wymagania co do wydawców, a następnie stworzysz atrakcyjną ofertę współpracy, przejdź do działania. Przeszukaj Internet pod kątem interesujących Cię serwisów i profili social media lub skorzystaj z sugestii platformy afiliacyjnej. Po wyborze potencjalnych partnerów prześlij im swoją propozycję, najlepiej dołączając do niej listę bestsellerów ze sklepu i przykładowe materiały promocyjne. Pamiętaj, że w momencie rozpoczęcia współpracy będziesz musiał udostępnić im banery w najpowszechniejszych formatach, rozmaite grafiki oraz plik XML z ofertą swojego e-commerce’u. Tę ostatnią z łatwością wygenerujesz w oprogramowaniu Sky-Shop.

5. Zadbaj o komunikację i analitykę

Współpraca reklamodawcy i wydawców wymaga przejrzystej, regularnej komunikacji. Postaraj się więc jak najszybciej odpowiadać na pytania partnerów i przesyłać im niezbędne materiały reklamowe. Pamiętaj też, że może wyręczać Cię w tym Twoja platforma afiliacyjna. Zadbaj ponadto o wymierne wynagrodzenia i terminowe płatności. W identyfikacji najskuteczniejszych wydawców pomogą Ci narzędzia analityczne, pozwalające monitorować stopień realizacji założonych celów.

Jak zacząć zarabiać na programach partnerskich dzięki własnej stronie?

Jako sprzedawca powinieneś pamiętać również o drugiej stronie medalu, którym w przypadku programów partnerskich jest perspektywa wydawców. Ułatwi Ci to ich poszukiwanie i ustalanie warunków współpracy. Mają oni mianowicie do wyboru dwie ścieżki. Pierwsza sprowadza się do rejestracji na wspomnianych już platformach afiliacyjnych, a druga polega na samodzielnym budowaniu marki. Reklamodawcy stawiają zazwyczaj na takie serwisy i profile, które są bogate w treści wysokiej jakości i mogą pochwalić się lojalnym gronem odbiorców. Często bardziej wartościowa okaże się mniejsza baza bardziej zaangażowanych użytkowników niż setki tysięcy obserwujących, którzy nie są nawet zainteresowani daną branżą.

Wydawcy w pierwszej kolejności powinni więc skupić się na tworzeniu wartościowego contentu i budowaniu rozpoznawalności marki. Od początku muszą też dobrze zdawać sobie sprawę z tego, kto jest ich odbiorcą, i zbierać dane analityczne na temat swojej działalności. Dzięki temu będą gotowi odpowiedzieć na określone potrzeby i wymagania reklamodawcy, kiedy otrzymają od niego ofertę współpracy. Polega ona zazwyczaj na publikowaniu linków afiliacyjnych w zamian za prowizję od sprzedaży, ale może obejmować też między innymi:

  • tworzenie materiałów na zamówienie (np. recenzji, rankingów, poradników itp.),
  • e-mail marketing,
  • lokowanie produktów,
  • organizowanie konkursów,
  • udostępnianie kodów rabatowych.

Programy afiliacyjne – rozliczanie kosztów reklamy

Jedną z najważniejszych cech programów partnerskich stanowią efektywnościowe modele rozliczania. Działają one w taki sposób, że reklamodawca płaci wyłącznie za konkretne rezultaty, a nie za samą publikację linków afiliacyjnych. Jest to zatem dla niego zabezpieczenie przed stratami finansowymi. Koszty poniesie bowiem wyłącznie w przypadku:

  • zarejestrowania transakcji dokonanej za pośrednictwem linku afiliacyjnego,
  • wykonania innej akcji, którą można wymiernie zweryfikować.

Z drugiej strony taki model współpracy działa motywująco na wydawcę, który swoją prowizję otrzyma wyłącznie za zwiększenie sprzedaży online w sklepie internetowym reklamodawcy lub za dostarczenie innej weryfikowalnej akcji.

W zależności od tego, jakie działanie jest podstawą prowizji w programie partnerskim, reklamodawcy mogą rozliczać się z wydawcami w dwóch popularnych modelach – CPS lub CPL:

Cost per sale – prowizja od sprzedaży w sklepie internetowym

Internetowe programy partnerskie w e-commerce najczęściej rozliczane są w modelu CPS, który polega na tym, że:

  1. Wydawca poleca oferowane przez Ciebie produkty.
  2. Polecenia doprowadzają do sprzedaży w sklepie.
  3. Wypłacasz wydawcy określoną prowizję od sprzedaży.

Proste, prawda? Taki model cenią sobie zarówno sprzedawcy, jak i wydawcy, ponieważ każda ze stron na nim zyskuje. Aby wdrożyć go w programie partnerskim, musisz mieć na swojej stronie koszyk zakupowy, czyli funkcję pozwalającą na dokonanie zakupu i finalizację transakcji w witrynie. Bardzo ważna okaże się również decyzja co do wysokości prowizji. Zazwyczaj wynosi ona od kilku do kilkunastu procent, choć w przypadku niektórych branż może sięgnąć nawet 20%.

Cost per lead – stawka za dostarczenie określonej akcji

Nieco inaczej działa model CPL, który w e-commerce nie znajduje zbyt szerokiego zastosowania. Lepiej sprawdza się natomiast przy sprzedaży określonych usług (np. kursów, kredytów czy ubezpieczeń). W takim przypadku reklamodawca wypłaca wydawcy ustaloną odgórnie stawkę, jeżeli zachęci on użytkownika do wykonania określonej akcji. Może to być np.:

  • wypełnienie formularza na stronie,
  • zapis do newslettera,
  • rejestracja w serwisie
  • itp.

Program partnerski – największe zalety dla reklamodawcy

Wciąż nie jesteś przekonany do programów partnerskich? W ramach podsumowania zapoznaj się z krótką listą kluczowych korzyści, które płyną z takich działań marketingowych:

  • Eliminacja ryzyka inwestycyjnego – dzięki temu, że płacisz wyłącznie za efekty, nie ponosisz żadnych zbędnych kosztów. Nie musisz obawiać się nietrafionej inwestycji, ponieważ każda wypłacona prowizja oznacza dla Ciebie wymierne zyski.
  • Prosty model współpracy – jeśli nie chcesz samodzielnie negocjować z wydawcami i zajmować się umowami, możesz po prostu przystąpić do programu partnerskiego w ramach wybranej platformy afiliacyjnej.
  • Darmowy dostęp do narzędzi afiliacyjnych – aby udostępnić wydawcom takie materiały jak linki afiliacyjne, banery, widgety produktowe czy pliki XML, nie musisz ponosić żadnych kosztów. Możesz uzyskać je za darmo na wybranej platformie afiliacyjnej.

Dzięki programom partnerskim możesz pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym. Wybierz więc odpowiednich wydawców i zacznij traktować te działania jako stały element swojej strategii marketingowej!

4.50 avg. rating (90% score) - 4 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.