Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Jak założyć sklep internetowy w Czechach? 7 prostych kroków

Na naszym blogu znajdziesz już artykuły na temat otworzenia e-sklepu w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Teraz przyszedł czas na Czechy. Chociaż wielkość rynku e-commerce naszych południowych sąsiadów nie jest w czołówce Europy, to ze względy na cechy demograficzne kraj ten ma duży potencjał. Ponadto siła nabywcza Czechów jest większa niż Polaków. Jak wskazuje raport E-commerce: Jak sprostać wyzwaniom dynamicznego rozwoju i stać się dominującym graczem?, wyższe PKB per capita w tym państwie pozytywnie przekłada się na wartość koszyka – w 2013 roku była o 80 euro lepsza niż w Polsce. Dlatego opłaca się założyć sklep internetowy w Czechach. Przedstawiamy 7 kroków do otworzenia efektywnego e-biznesu na rynku naszych południowych sąsiadów.

1. Wybierz asortyment, który będziesz sprzedawał w sklepie internetowym w Czechach

Pierwszym krokiem do założenia e-sklepu w Czechach, jest wybór branży, w jakiej będziesz działał. Według wcześniej wymienionego przeze mnie raportu, nasi sąsiedzi zazwyczaj kupują przez Internet elektronikę (największy sklep Alza.cz), odzież i obuwie, urządzenia AGD oraz bilety.  W sieci popularna jest również branża sportowa.

Jak widać, jest to dosyć różnorodny asortyment, dlatego masz z czego wybierać. Najlepiej, abyś założył wyspecjalizowany sklep internetowy w Czechach, ale z dużą ilością produktów.

Nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę i sprzedawać popularny towar. Dobrym pomysłem może okazać się wejście w niszę, gdzie jest mniejsza konkurencja. Tak jak w przypadku innych biznesów, dokładnie przeanalizuj rynek, poznaj konkurencję i swojego klienta.

2. Zdecyduj się na oprogramowanie dostosowane do czeskiego rynku

Świetnie, zrobiłeś już biznesplan. Przed Tobą wybór platformy, umożliwiającej otworzenie sklepu internetowego w Czechach. W pierwszej kolejności powinieneś zwrócić uwagę na to, czy oprogramowanie daje opcję sprzedaży w języku czeskim. Następnie powinieneś móc wybrać walutę finalizacji transakcji – korony.

Obie te funkcjonalności dostępne są w Sky-Shop.pl w cenie abonamentu – możesz prowadzić witrynę nawet w 10 językach i handlować w 10 jednostkach monetarnych. Ponadto, dzięki funkcji geolokalizacji, klient po wejściu do sklepu internetowego, automatycznie otrzyma treść w swoim języku oraz zapłaci za przedmiot w obsługiwanej przez siebie walucie.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę? Zdecydowanie przeanalizuj integracje e-sklepu, ale to umówię w kolejnym punkcie 🙂

3. Zintegruj sklep internetowy z popularnymi systemami w Czechach

Doszliśmy już do trzeciego kroku do otworzenia sklepu internetowego w Czechach, a mianowicie integracji. Najpierw połącz witrynę z kurierami, którzy obsługują rynek naszych południowych sąsiadów. W Sky-Shop.pl możesz wysyłać paczki z pomocą najpopularniejszych dostawców na świecie, m.in. DHL, GLS czy FedEx.

Powinieneś wiedzieć, że Czesi najchętniej płacą za produkt za pobraniem, a na drugim miejscu jest przelew bankowy. Inne metody finalizacji transakcji, np. PayPal, nie są tak popularne w tym kraju. Jednak jeśli chcesz je wprowadzić do swojego sklepu internetowego, to w Sky-Shop.pl masz taką możliwość.

O jakich integracjach jeszcze musisz pamiętać? Czeski rynek e-commerce różni się nieco od polskiego. Za południową granicą serwis aukcyjny Aukro.cz (nasze Allegro) nie jest tak popularny, dlatego nie stanowi on niezbędnego kanału sprzedaży.

Natomiast Czesi chętnie korzystają z porównywarek cen. Największym takim marketplacem jest Heureka.cz, odpowiednik polskiego Ceneo.pl. Znana jest także porównywarka Zbozi.cz. Z oboma portalami możesz połączyć swój e-sklep w Sky-Shop.pl.

4. Skonfiguruj sklep internetowy

Nieodzownym krokiem do otworzenia efektywnego e-sklepu w Czechach jest jego konfiguracja. Obowiązują tutaj podobne reguły jak w innych krajach europejskich.

Najpierw zaprojektuj atrakcyjną grafikę witryny w intuicyjnym kreatorze szablonu Sky-Shop.plNastępnie przygotuj stopkę sklepu i dodaj produkty. Zadbaj o opisy artykułów, tak aby były napisane poprawnie w języku czeskim. Dodaj również atrakcyjne zdjęcia przedmiotów. Pamiętaj, że treść witryny buduje Twoją wiarygodność.

Więcej o konfiguracji sklepu internetowego przeczytasz TUTAJ.

5. Zadbaj o profesjonalną Obsługę Klienta

Czesi są nieufni wobec sprzedawców internetowych. Z tego powodu powinieneś zapewnić profesjonalną Obsługę Klienta swoim odbiorcom. Najlepiej, abyś zatrudnił czeskiego konsultanta z dobrym akcentem, który będzie rozmawiał na infolinii i pisał maile.

Dzięki temu zbudujesz swoją wiarygodność i zyskasz zaufanie naszych sąsiadów. Ponadto czeski pracownik pozwoli Ci na zrozumienie różnic kulturowych, będzie pozytywną „twarzą” Twojej marki i opoką w sytuacjach kryzysowych.

Jednak, jeśli na początku Cię nie stać na taki wydatek, to zrezygnuj z Call Center i porozumiewaj się z klientami jedynie mailowo.

6. Załóż firmę

Jeśli chcesz legalnie prowadzić sklep internetowy, musisz otworzyć firmę. Na szczęście prowadzenie przedsiębiorstwa w Czechach wiąże się z korzystniejszym system podatkowym niż w Polsce.

Z tego powodu wielu Polaków, działających w naszym państwie, woli zarejestrować firmę w Czechach. Pamiętaj, że założenie działalności za południową granicą jest proste. Ponadto wielu specjalistów na rynku oferuje pomoc w tej kwestii.

7. Rozpocznij promocję w Czechach

Uff, został Ci jeszcze tylko jeden krok do otworzenia rentownego sklepu internetowego w Czechach. Aby Twój e-biznes generował zyski, najpierw potencjalny klient musi dowiedzieć się o Twojej witrynie. Dlatego powinieneś zaplanować i wdrożyć kampanię reklamową.

W Czechach wyszukiwarka Google nie jest numerem jeden. Popularny w tym kraju jest Seznam i to właśnie w nim początkowo powinieneś się promować. Najprościej zainwestować w płatną reklamę w tej wyszukiwarce, Sklik, która jest odpowiednikiem Google AdWords.


Jak widzisz założenie i prowadzenie sklepu internetowego w Czechach nie jest trudne. Poznaj ten specyficzny rynek e-commerce, zbuduj swoją wiarygodność i kreuj markę!

Chcesz otrzymać jeszcze więcej wiedzy o sprzedaży internetowej? W takim razie pobierz TEN PORADNIK.


5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR