Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Kilka słów o Facebook Ads

Facebook jest serwisem społecznościowym, którego użytkownicy mogą się komunikować, tworzyć grupy zrzeszające ludzi wokół wspólnych spraw i tematów, czy dzielić się informacjami, zdjęciami oraz krótkimi treściami wideo. Jeszcze do niedawna wśród wielu osób istniało przekonanie, iż serwis, którego głównym twórcą jest Mark Zukerberg, to jedynie kolejny internetowy komunikator oraz źródło rozrywki w postaci gier. Tymczasem Facebook stał się drugim, obok Google AdWords, narzędziem służącym do tworzenia i wyświetlania reklam w Internecie.

Facebook może naprawdę wiele

Dziś Facebook Ads daje nam możliwość tworzenia kampanii reklamowych w ramach których formułowane są zestawy reklam określające sposób ich wyświetlania, czas i miejsce trwania oraz grupy odbiorców.

Ostatnim i nie mniej istotnym elementem są same reklamy, których mamy aż 14 rodzajów i które ze względu na cele zostały podzielone na trzy grupy:

rys1

rys2

rys3

Pomimo tak ogromnych możliwości reklamowych, Facebook wciąż jest postrzegany przez niektóre przedsiębiorstwa jako modny dodatek do strony internetowej. W rzeczywistości błękitny serwis stał się niezwykle przydatnym narzędziem zwiększającym rozpoznawalność marki i zaangażowanie klientów oraz przyczyniającym się do większej konwersji na stronach internetowych.

Wspomniane już możliwości tworzenia reklam za pośrednictwem Facebook Ads z dużym powodzeniem mogą być zarówno wykorzystywane w sprzedaży produktów, jak i usług.

Jednak trudno nie odnieść wrażenia, że narzędzie to zostało zaprojektowane w głównej mierze z myślą o e-handlu. To właśnie sklepy internetowe, poprzez właściwe kierowanie, jak i dobór celów reklamowych, mogą osiągać największe korzyści.

Reklamuj się tam, gdzie są Twoi klienci

Za sukcesem Facebook Ads stoi nie tylko szeroki wybór reklam i możliwość dokładnego określania grupy odbiorców. Skuteczność reklam to także miejsca, w których są one wyświetlane.

Istnieje bowiem opcja kierowania kreacji reklamowych do użytkowników Facebooka, Instragrama czy Audience Network, będącej siecią użytkowników aplikacji i witryn na urządzeniach mobilnych, filmach oraz w artykułach ekspresowych, pozwalających na szybkie wyświetlanie całych materiałów bez konieczności opuszczania Facebooka.

Tak ogromne możliwości sprawiają, że reklamodawcy mogą docierać do swoich potencjalnych klientów w miejscach, w których spędzają oni najwięcej czasu.

Zatem szansa, by właściciel sklepu mógł zaprezentować swoje ubrania osobie, która interesuje się modą, znajduje się wśród potencjalnych klientów sklepu i spędza dużo czasu w miejscu, w którym wyświetlają się reklamy, jest bardzo wysoka.

Równie duże jest prawdopodobieństwo, że taka osoba zainteresuje się reklamą i przejdzie na stronę sklepu, a dokonanie zakupu będzie już zależeć od atrakcyjności oferty i funkcjonalności samej strony.

Droga do sukcesu – większa konwersja sklepu

Ogromne możliwości Facebook Ads są jednocześnie jego wielką zaletą, jak i– dla mniej wprawionych użytkowników –wadą, gdyż trudno jest wskazać jeden uniwersalny rodzaj reklam przyczyniający się do większej konwersji wszystkich sklepów internetowych.

Wśród 14 celów reklamowych istnieje kilka najbardziej popularnych, które na ogół przynoszą korzyści wszystkim sklepom bez względu na ich asortyment. Za takie z pewnością można uznać reklamy zwiększające zasięg postów, których treść odnosi się do oferty sklepu i zachęca do kupna.

Innym rodzajem reklam jest promocja strony, która pozwala pozyskać nowe polubienia, a tym samym – budować świadomość i rozpoznawalność samego sklepu.

Spośród wszystkich celów reklamowych za równie skuteczne można uznać reklamy, których celem będzie promocja wydarzeń związanych z okresem promocji, wyprzedaży czy też inną specjalną ograniczoną czasowo ofertą.

Facebook sprzedaje i to bardzo dobrze, pod warunkiem, że transakcja może przebiec w szybki oraz prosty sposób w sklepie internetowym.

W celu zwiększenia ruchu na stronie, a ostatecznie konwersji, warto rozważyć skorzystanie również z innych celów reklamowych dostępnych w Facebook Ads. Jednym z potencjalnie najbardziej skutecznych dla e-handlu jest promocja katalogu produktów, która automatycznie dobiera produkty do grupy docelowej, zwiększając w ten sposób szansę, iż reklama wyświetli się ewentualnemu klientowi zainteresowanemu właśnie tym produktem.

Innym efektywnym rodzajem reklamy może być skierowanie klientów do witryny czy zwiększenie liczby konwersji. Oba przykłady zastosowania Facebook Ads wpływają na poprawę ruchu na stronie i zachęcenie do dokonania zakupu.

Promocja filmu, choć na pozór niewiele może mieć wspólnego ze sprzedażą, to płatne promowanie treści wideo, które w interesujący sposób prezentują ofertę sklepu oraz zachęcają do podjęcia decyzji o kupnie– może przyczynić się do wzrostu konwersji na stronie sklepu internetowego.

Nie pozwól klientowi zapomnieć o sobie – remarketing

Targetowanie reklam Facebook Ads nie opiera się wyłącznie na odpowiednim doborze grupy docelowej przez reklamodawcę. Za niezwykle wartościowy należy również uznać remarketing, dzięki któremu możemy dotrzeć z reklamami do osób, które odwiedziły już stronę sklepu.

Istnieje całkiem wysokie prawdopodobieństwo, że takie osoby były i nadal będą zainteresowane jego ofertą. Możliwość ponownego zaprezentowania swojej oferty i nie dopuszczenie, by klient zapomniał o sklepie, może okazać się wysoce skuteczne dla podniesienia poziomu konwersji sklepu internetowego.

W sytuacji, gdy jednak sam remarketing okazuje się niewystarczający, a treść reklamy nie przynosi pokładanych w niej nadziei, z pomocą przychodzi kolejne rozwiązanie oferowane przez Facebook – remarketing dynamiczny.

Spośród wszystkich sposobów dobierania grupy docelowej i treści przekazu reklamowego okazuje się, że remarketing dynamiczny, polegający na ponownej prezentacji oglądanego wcześniej produktu na stronie e-sklepu, może być najbardziej skutecznym rozwiązaniem.

Jego efektywność opiera się na prezentacji reklam na osi czasu lub w prawej kolumnie zawierających informacje i oferty odnoszące się tylko do tych produktów, którymi internauta był wcześniej zainteresowany szukając go na stronach sklepu online.

Zatem osoba odwiedzająca sklep internetowy, który oferuje pełną gamę przyrządów do ćwiczeń, odzież, obuwie dla sportowców oraz inne akcesoria, nie zobaczy reklam wszystkich produktów znajdujących się w ofercie. Zamiast tego w sytuacji, gdy remarketing dynamiczny będzie poprawnie skonfigurowany, trafi do niego oferta związana z tym produktem, którym był zainteresowany na stronie e-sklepu.

Możliwości, jakie stwarza Facebook Ads poprzez różnorodność celów reklam, miejsca ich wyświetlania, materiałów wideo, zdjęć, które mogą zostać wykorzystane, aż po bardzo precyzyjne dobieranie grupy odbiorców poszczególnych reklam, sprawiają, że jest to narzędzie o niezwykłym potencjale, a przy tym efektywne dla branży e-handlu.

Mierz efekty i licz wydatki

Poza wszystkimi wyżej wymienionymi opcjami tworzenia i docierania reklam, Facebook Ads posiada jeszcze jedną niebywale istotną funkcję, jaką jest bieżąca ocena skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych.

To właśnie narzędzie mierzenia rezultatów każdego z 14 rodzajów reklam umożliwia prowadzenie optymalizacji kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym oraz ustalenie, które działania przynoszą najlepsze efekty.

Tak różnorodny wachlarz opcji tworzenia reklam oraz różne potrzeby e-handlu sprawiają, że Facebook Ads okazuje się jednym z najbardziej przydatnych narzędzi służących zwiększeniu konwersji sklepów internetowych.


 

Autor:

Łukasz Mejza, Młodszy specjalista ds. social media w Grupie TENSE

Kontakt: l.mejza@grupatense.pl

logo-tense

5.00 avg. rating (98% score) - 3 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR