Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Marketing automation w sklepie internetowym

Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym nie tylko usprawnia procesy promocyjne, ale i zwiększa sprzedaż. Marketing automation pozwala spersonalizować komunikaty, dotrzeć do potencjalnych klientów oraz zebrać leady. Co musisz wiedzieć o marketingu automation i dlaczego powinieneś wykorzystać go w swoim sklepie internetowym? Tego dowiesz się właśnie teraz.

Co to jest marketing automation?

Klasyczny marketing automation polega na wykorzystywaniu odpowiedniego oprogramowania do usprawniania procesów reklamowych i sprzedażowych. Zazwyczaj użytkowany jest system mailingowy, który przede wszystkim pozwala na dogłębną analizę bazy odbiorców.

Poznajemy cechy socjodemograficzne konsumentów oraz ich zachowanie w sieci, a co najważniejsze dowiadujemy się z jakiego źródła internauta do nas trafił (np. social media, Google AdWords). Dzięki temu stwierdzisz, które kanały reklamowe są najbardziej efektywne.

Następnie oprogramowanie dzieli bazę odbiorców na segmenty (dla Ciebie najbardziej istotne będą osoby zaangażowane w interakcje z marką) oraz przesyła do poszczególnych grup spersonalizowane komunikaty.

Ważne jest również to, że narzędzie do automatyzacji marketingu w sklepie internetowym umożliwia nam sprawdzenie raportów kampanii, dzięki czemu jeszcze lepiej możemy poznać odbiorców, wyodrębnić leady sprzedażowe i zoptymalizować mailing.

Oprogramowanie często zintegrowane jest z systemem CRM (Customer Relationship Management), co pozwala analizować zachowania również stałych klientów i tworzyć z nimi więź.

Chociaż na razie marketing automation w sklepie internetowym wygląda dosyć skomplikowanie, to w kolejnym części artykułu skupię się na praktyce i dużo Ci się rozjaśni 🙂

Zanim jednak pokażę Ci przykłady, to chcę Ci uzmysłowić, że automatyzacja marketingu w sklepie internetowym może przyjąć „mniej profesjonalne” oblicze i z pewnością jest Ci ono dobrze znajome.

Marketing automation w e-sklepie może polegać na maksymalnym uproszczeniu działań promocyjnych, np. poprzez planowanie postów na Facebooku i blogu czy dzielenie odbiorców newslettera ze względu na płeć.

Automatyzacja marketingu w sklepie internetowym to również komunikacja z klientami za pomocą chatbotów, np. ustawienie prostego komunikatu, że konsultanci odpowiedzą na wiadomość jak najszybciej.

Przykłady marketingu automation w sklepie internetowym

Tak jak obiecałam, poniżej znajdziesz konkretne przykłady automatyzacji marketingu w sklepie internetowym 🙂

  1. Wysyłanie drogą mailową spersonalizowanej oferty – masz bazę subskrybentów newslettera podzieloną na segmenty (np. osoby, które zapisały się na blogu, ale nie kupiły produktów; kobiety, które kupiły sukienki; kobiety, które kupiły bluzki; mężczyźni, którzy kupili swetry) i automatycznie wysyłasz tym konsumentom spersonalizowaną ofertę. Następnie opracowujesz własny system punktacji zachowania subskrybenta (np. otworzenie newslettera, kliknięcie w link), a oprogramowanie najbardziej aktywnym i zaangażowanym odbiorcom w interakcje z marką wysyła wiadomość z ofertą specjalną.
  2. Odzyskiwanie porzuconych koszyków – poprzez zachowanie klienta na stronie (widzisz w oprogramowaniu m.in. długość sesji, adres URL porzucenia i produkty) identyfikujesz powody porzucenia koszyka, tworzysz typy odbiorców i automatycznie wysyłasz do nich spersonalizowane przypomnienie o zamówieniu, np. z rabatem.
  3. Powiadomienia web push – automatyczna wysyłka do odbiorcy, który był w Twoim sklepie internetowym i zgodził się na wyświetlanie notyfikacji, krótkiej wiadomości tekstowej prosto na jego urządzenie, np. powiadomienie w przeglądarce o przyznanym rabacie z linkiem na kartę produktu.

Podsumowanie

Jak widzisz marketing automation możesz zastosować w sklepie internetowym na różne sposoby. Zacznij od najprostszych czynności takich jak planowanie publikacji w social mediach poprzez specjalne aplikacje. Dzisiaj najważniejsze jest dla mnie to, abyś zrozumiał, że automatyzacja marketingu w sklepie internetowym jest niezbędna i nie uciekniesz od tego.

Następnie skup się na działaniach bardziej zaawansowanych jak chociażby ratowanie porzuconych koszyków czy notyfikacje web push. Obie te funkcje możesz włączyć w panelu administracyjnego sklepu na Sky-Shop.pl. Przyjdzie też czas na inwestycję w specjalny system mailingowy jak FreshMail czy oprogramowanie stricte do marketingu automation.

Przydatny był ten artykuł? Już wkrótce przeczytasz na naszym blogu osobny tekst o powiadomieniach web push 🙂


5.00 avg. rating (96% score) - 1 vote 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR