Sky-Shop Blog Sklep internetowy Zwiększanie sprzedaży Odwrócony efekt ROPO zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym

Odwrócony efekt ROPO zwiększa sprzedaż w sklepie internetowym

Sklep internetowy
6 min

Efekt ROPO polegający na oglądaniu produktów online i  późniejszym realizowaniu zakupów w sklepach stacjonarnych stanowi bolączkę rynku e-commerce. Zjawisko w odwróconej formie określane jako efekt SOPO pomoże wynieść Twoją sprzedaż na wyżyny. Zobacz, jak sklepy stacjonarne zwiększą sprzedaż w sklepie internetowym!

  • Klient ogląda w sklepie stacjonarnym i kupuje online? To odwrócony efekt ROPO.
  • Najsilniej obserwowany jest w branży RTV&AGD oraz książek i multimediów.
  • Cena, szybki czas dostawy i szeroki asortyment to atuty, dzięki którym przejmiesz klientów sklepu stacjonarnego.

Co to efekt ROPO?


Efekt ROPO jest zjawiskiem potęgowanym przez rozwój mediów społecznościowych i mnogość kanałów, przez które dostarczane są informacje. Blogi publikujące recenzje produktów, fora tematyczne, porównywarki, a nawet influencerzy pokazujący swoje nowe nabytki, skłaniają do poszukiwania informacji o produkcie w internecie i dalszych zakupów stacjonarnych, wzbudzając potrzeby zakupowe. Research online, purchase offline pozwala znaleźć idealny produkt dopasowany do wymagań konsumenta i podjąć wstępną decyzję o jego zakupie. Wzbogaceni o wiedzę i opinie internautów możemy udać się do sklepu i po krótkim potwierdzeniu znalezionych w sieci informacji nabyć produkt.

Na czym polega odwrócone ROPO, czyli SOPO?


Choć z pozoru może wydawać się, że sklep stacjonarny stanowi oczywistą konkurencję dla swojego internetowego odpowiednika, nie zawsze musi tak być. Jeśli wykorzystujesz sprzedaż wielokanałową, zrozumiałe staje się powiązanie działań online i offline, bowiem uzupełniające się czynności będą generowały lepsze efekty sprzedażowe. Jednak wykorzystanie pozostałych graczy ze swojego segmentu rynku do zwiększania własnej sprzedaży nie jest już tak popularne. Szansę na rozwój otwiera przed nami odwrócony efekt ROPO znany także jako SOPO. Research offline, purchase online bądź see offline, purchase online działa na korzyść sklepów internetowych.

Świadomy klient korzysta ze zróżnicowanych form sprzedaży i wybiera miejsca, gdzie uzyska największe korzyści. W rezultacie bardzo często ogląda, testuje i przymierza produkt w sklepie stacjonarnym, a zakupu dokonuje online w sklepie internetowym oferującym najlepszą cenę.

ropo ecommerce - kupowanie online

ROPO i odwrócone ROPO ma znaczenie dla Twojej sprzedaży


Efekt ROPO, a także odwróconego ROPO może wystąpić w każdym segmencie sprzedaży, jednak badania wskazują, że niektóre branże są w większym stopniu podatne na wystąpienie zjawiska. Świadomość tego, czy klienci przychodzą do Ciebie tylko po charakterystykę produktu, czy też z chęcią zakupu w jak najniższej cenie pozwoli opracować strategię zachęcającą ich do zakupu.

Branże, w których obserwuje się ROPO


Efekt ROPO najsilniej obserwowany jest przy zakupach sprzętu RTV i AGD. Liczne porównania i testy dostępne online, szybko i sprawnie pozwalają odnaleźć model dopasowany do potrzeb klienta. Ponad 40% osób na tej podstawie podejmuje wstępną decyzję zakupową i kieruje się do sklepu stacjonarnego, gdzie dokonuje zakupu, co jest niekorzystne z punktu widzenia prowadzenia sklepu internetowego. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku odzieży i obuwia, komputerów oraz oprogramowania, a także asortymentu sportowego i związanego ze zdrowiem.

efekt ropo

Branże, w których obserwuje się odwrócone ROPO


Zachowania przeciwne, czyli odnajdowanie produktów stacjonarnie i kupowanie ich w internecie najsilniej zaznacza swoją obecność w branży RTV/AGD, książek i multimediów, a także sportu i turystyki. Jak widać, ROPO i odwrócone ROPO nie wykluczają się i niejednokrotnie silnie współwystępują w tym samym segmencie rynku. W związku z tym można mówić o dwóch grupach klientów, o których musimy pamiętać planując swoje działania.

branże odwrócone ropo

Jak wykorzystać odwrócony efekt ROPO?


Zdecydowana większość osób decydujących się na zakupy online po obejrzeniu asortymentu w sklepie stacjonarnym, poszukuje ofert w internecie jeszcze w trakcie przebywania w placówce. Kilka chwil spędzonych z telefonem w dłoni przy porównywaniu ofert, stanowi szansę dla Ciebie na przejęcie zdecydowanego na zakup klienta od konkurencji. Osoba trafiająca do Twojego sklepu internetowego jeszcze przed podejściem do kasy, musi zostać przekonana do oferty niemalże natychmiast. Na podstawie opinii respondentów, śmiało można powiedzieć, że w zakupach online ludzie poszukują zarówno oszczędności pieniędzy, jak i czasu.

ecommerce ropo

Na skorzystanie z odwróconego efektu ROPO masz więc szansę głównie gdy:

  • sklep stacjonarny nie posiada towaru na stanie i konieczne jest oczekiwanie na jego dostawę,
  • cena w sklepie stacjonarnym nie jest zadowalająca,
  • sklep stacjonarny posiada zbyt wąski asortyment,
  • zakup wiązałby się z bardzo długim oczekiwaniem w kolejce, czego klient chce uniknąć.

Klient trafiający do Ciebie zwróci więc szczególną uwagę na:

  • niższą cenę,
  • szybki czas dostawy,
  • szerokość asortymentu, w którym powinny znaleźć się zarówno główne produkty, jak i dedykowane do nich akcesoria.

Konieczne jest więc stworzenie sklepu internetowego, w którym niższa cena rzuci się w oczy, a dokonanie zakupu będzie szybkie i proste. Atrakcyjna szata graficzna i zaufanie, jakie zdobyłeś wcześniej ma szansę na wykorzystanie w koszyku zakupowym. W tym warto postawić na zminimalizowaną ilość kroków do przejścia, dzięki którym zakup przebiegnie sprawnie.
Co więcej, nie bój się informować, że oferowany przez Ciebie asortyment jest identyczny z tym, który możemy zakupić w sklepie stacjonarnym. Jednoznaczna wiadomość, że oglądany produkt to TEN model, o TYCH parametrach, z TAKĄ gwarancją, ale w niższej cenie może zaważyć na skorzystaniu z Twoich usług, bowiem klient nie będzie miał wątpliwości co do oryginalności przedmiotu i dostępnych w zestawie z nim dodatków, którymi jest zainteresowany.

Co możesz zrobić by zminimalizować efekt ROPO?


Do zminimalizowania ilości klientów jedynie przyglądających się Twoim produktom konieczne jest poznanie ich obaw dotyczących zakupów online. Szerokie grono osób wskazuje na to, że zakupy w internecie wiążą się z ograniczonym bezpieczeństwem danych osobowych. Dodatkowo, obawiają się oni oszust związanych z płatnością, co może skutecznie zniechęcać do zakupów na stronie i zachęcać do korzystania z niej jedynie w formie źródła informacji.

dlaczego ludzie nie kupują przez internet

W związku z tym kluczowym aspektem jest zapewnienie możliwie jak największego bezpieczeństwa płatności i danych osobowych dzięki użyciu certyfikatu SSL i poinformowanie o tym każdego, kto trafia do sklepu internetowego. Ponadto, podejmowane przez Ciebie działania marketingowe muszą nie tylko pokazać zalety Twojej oferty, ale także podkreślić wygodę zakupów w Twoim sklepie. W związku z  tym warto:

  • stosować zniżki w mediach społecznościowych,
  • we wpisach sponsorowanych na innych blogach zamieszczać bezpośrednie odnośniki do miejsca, w którym można zakupić produkt,
  • stosować liczne udogodnienia np. darmowe odesłanie towaru, co będzie zachęcające w przypadku zakupu odzieży, której rozmiar może zostać źle dobrany,
  • jasno określić reguły reklamacji, bowiem klienci sklepów internetowych niejednokrotnie się o nią martwią,
  • uwzględnić rabaty na powiązane ze sobą przedmioty bądź dorzucać gratisy, które nie są dostępne w sklepach stacjonarnych,
  • postawić na przejrzystą i wygodną nawigację po sklepie internetowym, dzięki której szybko i sprawnie będzie można odnaleźć poszukiwane produkty.

Jako że rynek e-commerce stale się rozrasta, niezwykle cenne informacje możemy pozyskiwać z obserwacji zachowań konsumentów, bo to one będą podpowiadać nam jakie kroki podejmować, by zatrzymać ich w e-sklepie.

Wszystkie dane zostały zebrane i opracowane przez Roberta Wolnego z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

5.00 avg. rating (98% score) - 7 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.