Autor:Klaudia Spiewak
Specjalista ds. Marketingu i PR

Proces zakupowy w sklepie internetowym

Tworzenie i optymalizacja sklepu internetowego powinny rozpocząć się od poznania etapów procesu zakupowego. Dzisiaj opowiem Ci o typowym procesie składania zamówienia oraz doradzę, jak zoptymalizować koszyk.

Czy każdy klient zamawia produkt w ten sam sposób?

Oczywiście, że nie 🙂 Proces zakupowy w sklepie internetowym może się różnić w zależności od m.in.:

  • Wygenerowanego ruchu – najczęściej odbiorca wchodzi do Twojej witryny z wyszukiwarki Google, ale czasem zdarzają się wyjątki od tej zasady, np. gdy klient znajdzie się na Twoim fanpage’u na Facebooku, a następnie przejdzie na stronę główną sklepu; ruch warunkują też kampanie reklamowe;
  • Typu klienta i jego zachowania w Internecie – chodzi o sposób poszukiwania produktów przez konsumentów, np. odbiorca może najpierw znaleźć Twoje produkty na Allegro, a następnie wyszukać Twój sklep internetowy po danych kontaktowych;
  • Znajomości Twojej marki – w sytuacji, gdy internauta zna już Twój e-sklep może wpisać w przeglądarkę jego domenę;

Jak pewnie się domyślasz, proces zakupowy w sklepie internetowym może być różnorodny, ale istnieją również typowe etapy zamawiania.

Jaki jest typowy proces zakupowy w sklepie internetowym?

Tak jak wyżej pisałam, klienci zazwyczaj wchodzą do Twojego sklepu internetowego z wyszukiwarki Google, szukając konkretnych produktów. Wtedy etapy procesu zakupowego są następujące:

Karta produktu -> Koszyk -> Wypełnienie danych -> Wybór dostawy i płatności.

Klient zapoznaje się z interesującym go przedmiotem na karcie produktu. Gdy konsumentowi wszystko odpowiada (cena, rodzaj i koszty dostawy, płatności online itd.) wtedy przechodzi do koszyka. W nim powinno znaleźć się podsumowanie zamówienia – tytuł produktu, parametry, zdjęcie, cena oraz ilość sztuk.

Następnie internauta przechodzi do składania zamówienia, gdzie wypełnia dane, wybiera sposób dostawy i rodzaj płatności. Później powinno nastąpić pokrycie kosztów za przedmiot, jednak niestety nie zawsze tak się dzieje. Powody porzuconych koszyków są różne, jednak optymalizacja procesu składania zamówienia pomoże Ci zniwelować te zależne od Ciebie.

Jak uprościć proces składania zamówienia?

Przypominam, że uproszczenie procesu zakupowego w sklepie internetowym pomoże Ci walczyć z porzuconymi koszykami. Jak w takim razie uprościć koszyk?

Proces składania zamówienia powinien składać się z 2, maksymalnie 3 ponumerowanych kroków. Dzięki temu odbiorca będzie czuł się bezpiecznie w Twoim sklepie i będzie wiedział, co po kolei po sobie następuje.

Ponadto w koszyku powinny być widoczne buttony „Powrót” i „Zamawienie”, tak by klient mógł intuicyjnie nawigować po e-sklepie. W miejscu finalizacji transakcji nie powinny znajdować się banery czy inne elementy rozpraszające.

Ponadto daj odbiorcy możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta w sklepie internetowym. Wymóg rejestracji może zniechęcić internautę do zakupów. Lepiej namawiaj konsumenta do założenia konta poprzez obietnicę rabatu.

Pamiętaj, też koszyk podobnie jak i cały sklep internetowy powinien szybko się ładować.

Jesteś rządny wiedzy? W takim razie przeczytaj inne nasze publikacje na blogu 😉 Zobacz również moje szkolenie na temat procesu zakupowego w sklepie internetowym w Akademii eCommerce.


5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5

Klaudia Spiewak

Specjalista ds. Marketingu i PR