Autor:Kinga Banaśkiewicz
Specjalista ds. Content Marketingu
trendy ecommerce

Trendy w e-commerce w 2018

Początek roku to czas podsumowań, ale również ocena trendów, jakie pojawią się wraz z nadejściem kolejnego roku. Branża e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a wprowadzenie od 2018 roku ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele stanowi dodatkową szansę dla e-sprzedawców, którzy zostali z niej wykluczeni. Jak najlepiej ją wykorzystać? W którym kierunku powinny podążać sklepy internetowe w 2018 roku?

 

Sklepy internetowe? Będzie ich jeszcze więcej!

Na ten moment w Polsce działa blisko 23 tysiące sklepów internetowych. Szacuje się, że do 2020 roku ich liczba wzrośnie do 30 tysięcy. Branża e-commerce rozwija się z roku na rok w zaskakującym tempie, a polscy przedsiębiorcy widzą wiele pozytywów w przenoszeniu swoich usług do sieci. Jedną z zalet jest fakt, że oprogramowanie dla sklepu internetowego staje się coraz bardziej intuicyjne w obsłudze i przystępne dla użytkowników, a przy tym oferują dla administratorów szereg funkcjonalności. Własny sklep internetowy to gotowość do prowadzenia aktywnej sprzedaży, większa niezależność czy nowoczesność – platformy sklepowe oferują już pełne wsparcie dla urządzeń mobilnych. Nie inaczej jest w przypadku Sky-Shop.pl, przetestuj nas bezpłatnie przez 14 dni!

Powodów, dla których warto założyć sklep internetowy jest znacznie więcej, poznacie je [W TYM] artykule.

 

Omnichannel – nadal jednym z gorętszych trendów

Niezmiennie od kilku lat jednym z najgorętszych trendów jest omnichannel, czyli przenikanie się tradycyjnego i internetowego handlu. Rok 2018 nie przyniesie zmian w tej kwestii.

Wcześniej omnichannel najczęściej kojarzył się z wykorzystywaniem internetu jako dodatkowego kanału do wspierania sprzedaży tradycyjnej, aktualnie coraz częściej dobrze prosperujące e-przedsiębiorstwa otwierają swoje stacjonarne placówki.

rok 2018

Kolejny rok mobile

Tablety i smartfony gwarantują obecnie połowę ruchu w sieci, a za ich sprawą dokonuje się nawet 40% zakupów internetowych. Sprzedawcy, nie ignorujcie tego trendu. Miejcie na uwadze nie tylko wprowadzenie funkcjonalności stron przyjaznej dla urządzeń mobilnych, ale również o wygodnych dla użytkowników opcjach płatności. W zastosowaniu tego trendu w Twoim sklepie internetowym może pomóc Ci Kreator Wyglądu.

 

AI + Machine Learning = idealna obsługa klienta?

Aby móc użyć sformułowania „idealna obsługa klienta” trzeba dodać do tego trend ecommerce związany z analizą danych. Big Data w połączeniu z AI oraz Machine Learning umożliwia pozyskanie informacji na temat zachowań i upodobań nabywców, co przełoży się z pewnością na prostsze dopasowanie do nich drogi sprzedażowej oraz komunikacji marketingowej. Dają o sobie znać wirtualni asystenci, a także spersonalizowane oferty, które – do tej pory tworzone ręcznie – teraz są tylko kwestią analizy liczb i zachowań. Oczywiście, sztuczna inteligencja nie zastąpi kontaktu z fizycznym sprzedawcą. Osoby pełniące obowiązki w dziale Biura Obsługi Klienta będą odpowiadać na indywidualne życzenia oraz problemy.

 

Digital marketing rośnie w siłę

Social marketing, content marketing, e-mail marketing – o każdej z tych odmian digital marketingu będzie w 2018 roku głośno. Z dnia na dzień pojawiają się kanały internetowe, z pomocą których można docierać do klientów – tych aktualnych, jak i potencjalnych. Dodatkowo, dzięki rozwojowi technologicznemu można już sprawnie i względnie tanio z nich korzystać, a także mierzyć efekty działań.

Digital marketing może być szczególnie silnym trendem w Polsce, z powodu wprowadzonego zakazu handlu w niedziele. Od 1 marca 2018 r. w każdym miesiącu będą zaledwie dwie niedziele handlowe, od 1 stycznia 2019 roku – tylko jedna, a od 2020 r. niedzielny handel będzie możliwy tylko siedem razy w roku.

Więcej o skutkach Zakazu Handlu dla sklepów internetowych [W TYM MIEJSCU].

 

Wartościowy content „ożywi” Twoją e-firmę

Treści tworzone przez użytkowników to coś, co z pewnością przykuje uwagę każdego. Treści typu test produktów, opinie czy komentarze są wartościowe nie tylko dla sklepu, ale także dla nabywców. Dla e-przedsiębiorców, ponieważ nowy content na stronie to oznaka dla wyszukiwarki Google, że na stronie stale się coś dzieje. Natomiast klientom daje to poczucie, że czytają wiarygodne opinie o produkcie i ktoś, kto zaangażował się by napisać kilka zdań, nie może pisać nieprawdy.

Nielsen podaje, że 67% kupujących online czyta opinie i recenzje produktów, nim dokona zakupu. Pozwólmy na tworzenie treści tego typu. Dzięki nim nasza strona cały czas „żyje”.

 

Inne oblicze social media

W ubiegłym roku platformy społecznościowe przestały służyć jedynie do celów wizerunkowych czy komunikacyjnych i odkryły nowe możliwości e-handlu. Co się zatem zmieniło? Sprzedaż za pośrednictwem kanałów społecznościowych stała się możliwa. Jak pewnie niejednokrotnie słyszeliście – droga konsumenta od zapoznania się z ofertą do finalizacji transakcji powinna być jak najkrótsza, dlatego social media, typu Instagram czy Facebook, są do tego wymarzonym narzędziem. 

 

Szybkie i wygodne dostawy

Internet kojarzy nam się z błyskawicznym wyszukiwaniem informacji, a także równie sprawną realizacją zamówień oraz dokonywaniem zakupów. Wcześniej nabywcy wyczekiwali przesyłki kilka dni, jednak z każdym kolejnym rokiem czas ten się skracał. Dzisiaj kupując produkt, możemy się go spodziewać na drugi dzień, a w obrębie tego samego miasta nawet w kilka godzin. W roku 2018 nastąpi rozwój Same Delivery, czyli dostaw jeszcze tego samego dnia. Można tutaj wyróżnić Amazon Prime Air, którzy są prekursorami pomysłu dostaw dronem.

 

Personalizacja i customer experience

Aktualnie, aby klient czuł się ważny nie wystarczy, gdy może w intuicyjny sposób dokonać zakupu i otrzymać przesyłkę w wyznaczonym terminie. Wymagania wobec sklepów internetowych są coraz wyższe. Firmy prześcigają się w szybkiej obsłudze klienta, zmieniają produkty w zależności od potrzeb i preferencji klienta, wysyłają paczki zapakowane w finezyjny sposób, zapewniają możliwość zwrotu produktu w określonym czasie bez potrzeby podawania przyczyny, akceptują reklamacje dotyczące produktów bez dyskusji. Dzięki temu, nawet jeśli zakupiony produkt nie pasuje, są ogromne szanse, że klient do sklepu wróci. Ponieważ ufa, że Twojej firmie zależy przede wszystkim na jego zadowoleniu.

 

MarketPlace

Marketplace to witryna lub aplikacja, która ułatwia zakupy z wielu źródeł w jednym miejscu. Operator platformy udostępnia ją sprzedającym i kupującym, a sam koncentruje się na doborze dostawców, dbałości o sposób prezentacji, nadzór nad jakością usług i produktów oraz samym systemem transakcyjnym.

W ciągu ostatnich kilku lat widać prawdziwy boom na rynku marketplace. Zainteresowanie nimi permanentnie wzrasta. Z łatwością można wymienić szereg platform, które w zależności od zakątka świata będą liderami na danym kontynencie. Jakie korzyści oferują marketplace’y? Przede wszystkim bezpośredni dostęp do oferty producentów, bez pośredników i w czasie rzeczywistym. Zaletą jest także szeroki asortyment oraz jedna aplikacja mobilna, zamiast kilkudziesięciu pojedynczych.

Najbardziej znanymi przykładami marketplace są Allegro czy eBay.

 

Chatboty i messenger

W ubiegłym roku wzrosło także wykorzystanie chatbotów w komunikacji z nabywcami w niemal każdej branży. Aby program komputerowy mógł przeprowadzać konwersację z klientem niezbędne jest odpowiednie jego zaprojektowanie i zaprogramowanie. Na rynku istnieją już platformy, z pomocą których można stworzyć chatbota i wykorzystywać go na swoje potrzeby. Dla wielu początkujących e-przedsiębiorców może być to doskonały pomysł na biznes, ponieważ za kilka lat takie usługi będą bardzo potrzebne.

 

Podsumowanie

Nie mamy gwarancji, że wszystkie z powyżej wymienionych trendów e-commerce ujrzą światło dzienne, ale na pewno rok 2018 upłynie pod znakiem dalszych wzrostów tej gałęzi gospodarki. Wzrost zainteresowania ze strony klientów sklepami internetowymi, jeszcze większe znaczenie urządzeń mobilnych, a także wartościowy content sprawiają, że internetowi handlowcy mogą spodziewać się przełomu w bieżącym roku.

Niech ten rok, 2018 będzie dla wszystkich e-przedsiębiorców bogaty w sukcesy! 🙂

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5

Kinga Banaśkiewicz

Specjalista ds. Content Marketingu