Autor:Kinga Banaśkiewicz
Specjalista ds. Content Marketingu
handel

Zakaz handlu w niedzielę szansą dla sklepów internetowych

Mimo zawirowań na rynku i zmian w prawie, przyszłość branży e-commerce maluje się w pozytywnych barwach. Wzrost przychodów dla sklepów internetowych może spowodować również zakaz handlu w niedzielę.

 

20 grudnia Senat przyjął zmieniony projekt ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta, a następnie wprowadził kilka poprawek wobec projektu uchwalonego wcześniej przez Sejm. W przyjętej przez sejm wersji zakaz handlu w niedzielę będzie wchodził stopniowo. Od 1 marca 2018 r. w kolejnych miesiącach będą dwie niedziele handlowe, w 2019 r. – jedna niedziela w miesiącu, a od 2020 r. zakaz handlu będzie obowiązywał już we wszystkie niedziele.

 

Nowe możliwości dla e-handlu

Jak mówi wiele źródeł, wartość polskiego e-commerce określa się na około 40 mld złotych. Dodatkowo, zaobserwować można, że udział sprzedaży w internecie w ogólnym rynku handlu z roku na rok systematycznie rośnie. Nowa perspektywa spowoduje jeszcze bardziej dynamiczny wzrost. Jakie następstwa czekają sklepy internetowe?

galeria handlowa w niedzielę

 

1. Nastaje czas omnichannel

Jednym z najgorętszych trendów w branży e-commerce od wielu lat jest prowadzenie handlu w dwóch kanałach – stacjonarnym i internetowym. Model ten określa się jako omnichannel. Ustawa o zakazie handlu w niedziele dodatkowo przyczyni się do zwiększenia jego zasięgu. Tradycyjne sklepy, które na tą chwilę przeważają w branży handlowej coraz częściej dadzą o sobie znać w internecie.

 

2. Jeszcze więcej okazji do łupów sprzedażowych

W kalendarzu handlowym wciąż przybywa wydarzeń, które mają status świąt sprzedażowy – takich jak Black Friday czy Cyber Monday. Za sprawą nowych przepisów liczba dni do celebracji wzrośnie. Digital marketing, o którym do tej pory było głośno przed Black Friday, od przyszłego roku będzie się odbywać regularnie.

 

3. Podkręcenie tempa znaczenia sklepów internetowych

Polski rynek e-commerce, od kilku lat rośnie o kilkanaście procent rocznie. Za sprawą bonusowych dni, podczas których nie będzie miał konkurencji ze strony sklepów stacjonarnych, może to imponujące tempo wzrostu podtrzymać. Tym bardziej, że do tego momentu w weekendy Polacy zdecydowanie chętniej robili zakupy w sposób tradycyjny niż w internecie. Teraz może się to zmienić.

 

4. Nowi e-konsumenci

Nowa regulacja zachęci przedsiębiorstwa sprzedaży tradycyjnej do rozwijania kanału internetowego oraz sprawi, że na rynku da o sobie znać nowa grupa konsumentów – osoby, które do tej pory z różnych powodów nie interesowały się zakupami w sklepach internetowych.

 

Co myśli o Zakazie Handlu Sky-Shop.pl?

– W mojej opinii na pewno przyczyni się do zwiększenia sprzedaży w sklepach internetowych w niedziele z prostej przyczyny – mówi nam Maciej Cebertowicz, Manager Sky-Shop.pl – Jeżeli Klient chcąc dokonać zakupu w niedziele np: laptopa albo butów nie będzie mógł tego zrobić w sklepie stacjonarnym to dokona zakupu w sklepie internetowym. Oczywiście cały handel z niedzieli nie przełoży się 1:1 na sklepy internetowe, gdyż te zakupy przejdą na dni około niedzieli tj: sobotę i poniedziałek, niemniej jednak pewna część klientów będzie miała potrzebę dokonania zakupu „tu i teraz” i to oni zwiększą sprzedaż w sklepach internetowych w niedzielę, warto o nich powalczyć – przyznaje.

 

Podsumowanie

Pominięcie sklepów internetowych przy Ustawie o Zakazie Handlu w Niedzielę to ogromna szansa dla e-commerce oraz wzrostu tempa jego znaczenia na rynku. Nie jest jednak to reguła, ważne jest by wyróżnić się spośród konkurencji, której będzie z każdym dniem coraz więcej. Warto spróbować wykorzystać zakaz handlu w niedzielę do zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie internetowym.

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes 5

Kinga Banaśkiewicz

Specjalista ds. Content Marketingu