Black Friday 2020. Wskazówki, dzięki którym wykorzystasz jego potencjał

Katarzyna Kwartnik
Ecommerce

Ostatnie dwa miesiące roku to najwyższy sezon w branży e-commerce. Dla sprzedawców jest to idealna okazja nie tylko do zwiększenia zysków, ale także wyprzedania zalegającego towaru oraz dotarcia do nowych użytkowników, którzy wkrótce zamienią się w lojalnych klientów.

Pamiętaj jednak, że do tego gorącego okresu warto przygotować się dużo wcześniej. Black Friday czy Cyber Monday to nie tylko rabaty – to przemyślana strategia. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę? O tym przeczytasz poniżej.

Black Friday i Cyber Monday – skąd się wzięły?

Historia wyprzedaży związanych z ostatnim piątkiem listopada sięga kilkudziesięciu lat wstecz. Ta handlowa tradycja narodziła się w 1952 roku w USA – od tego czasu piątek po Święcie Dziękczynienia rozpoczyna sezon wyprzedaży, które trwają aż do Bożego Narodzenia.

Kilkadziesiąt lat później kolejkom pod galeriami handlowymi zaczęło towarzyszyć wzmożone zainteresowanie obniżkami cen w sklepach internetowych. Początkowo wyprzedaże w sieci były związane z Cyber Monday, czyli pierwszym poniedziałkiem po Święcie Dziękczynienia. Szybko jednak promocje internetowe dorównały popularnością tym tradycyjnym. Dziś to właśnie w Internecie toczy się najbardziej zacięta walka o klienta, który w tym wyjątkowym czasie dużo chętniej wydaje pieniądze.

Tradycja Czarnego Weekendu kilka lat temu na dobre zadomowiła się w naszym kraju. Nawet w wyszukiwarce widać, że w tym czasie zainteresowanie użytkowników specjalnymi okazjami wzrasta.

black-friday-google-trends

Jak wykorzystać ten potencjał?

Black Friday – statystyki

1. Sprzedaż w Black Friday w porównaniu do innych, zwykłych dni średnio na świecie wzrasta o 663%.

2. Do najchętniej kupowanych produktów przez Polaków w tym okresie należą kolejno:

  • odzież,
  • obuwie,
  • kosmetyki i perfumy,
  • elektronika,
  • AGD.

3. W Polsce przeważają w tym czasie zakupy dokonywane na komputerach, jednak stopniowo ten trend zmienia się w kierunku smartfonów. W wielu krajach na świecie urządzenia mobilne zdominowały rynek sprzedaży internetowej.

Źródło danych: black-friday.global

Dowiedz się więcej o Black Friday i Cyber Monday!

Black Friday i Cyber Monday: Jak zwiększać sprzedaż?

W okresie Czarnego Tygodnia wszystkie firmy związane z branżą e-commerce pracują z wyjątkową intensywnością. Oznacza to bardziej zaciętą niż zwykle konkurencję. Właśnie dlatego musisz przygotować się na przyjęcie większej  liczby klientów i zadbać o to, by wybrali oni właśnie Twój sklep.

Jak przygotować sklep do Black Friday?

1. Upewnij się, że Twój sklep jest gotowy na odwiedziny klientów

Oto, co dokładnie warto zrobić:

  1. Wzmożony ruch to obciążenie dla serwera. Upewnij się, że podoła on wyzwaniu.
  2. Niezwykle ważna będzie także szybkość ładowania się sklepu. Musisz liczyć się z tym, że jeśli strony będą wczytywać się zbyt długo, użytkownicy mogą zrezygnować z zakupów i odwiedzić konkurencję.
  3. Sprawdź również swoją bazę mailingową. Kluczowym elementem akcji marketingowych związanych z Black Friday są kampanie mailowe – upewnij się więc, że w Twojej bazie nie figurują nieistniejące adresy email.
  4. Absolutna podstawa to też przystosowanie sklepu do urządzeń mobilnych. Wyprzedaże to czas szybkich decyzji – często wystarczy jedna reklama na Facebooku, by użytkownik znalazł się w Twoim sklepie. Jeśli trafi w ten sposób na nieresponsywną stronę, prawdopodobnie bardzo szybko ją opuści.
Na skróty

Sklep internetowy na Sky-Shop to:

  • Stabilne serwery.
  • Szybkie ładowanie się sklepu zapewniane przez protokół HTTP2 i technologię SpeedCache.
  • Świetny wygląd i dostosowanie do urządzeń mobilnych.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

2. Skontroluj stany magazynowe

Musisz liczyć się z tym, że wraz z końcem listopada zwiększa się sprzedaż w wielu sklepach – nie tylko Twoim. To czas, w którym chcesz jednak sprzedać możliwie jak najwięcej produktów – dlatego upewnij się, że ich Ci nie zabraknie!

To kluczowe zwłaszcza dla sklepów prowadzących sprzedaż w modelu dropshipping. Nie zapomnij skontaktować się z hurtowniami i upewnić, że podołają zwiększonej liczbie zamówień.

W każdym innym przypadku także powinieneś dokładnie zweryfikować swoje stany magazynowe. Zadbaj o to, by zwiększyć liczbę produktów, które najlepiej się sprzedają. Wyszukaj również te, którymi do tej pory interesowało się niewiele osób – Black Friday to najlepszy sposób, aby je wyprzedać – oczywiście dzięki pomocy kuszących obniżek.

3. Uprość ścieżkę zakupową

Im mniej kroków na drodze do zakupu musi wykonać użytkownik, tym większa szansa, że po drodze z niego nie zrezygnuje. Zadbaj więc o to, by w maksymalnym stopniu uprościć ścieżkę zakupową.

Jeżeli do tej pory wymagasz w swoim sklepie rejestracji, jak najszybciej z tego zrezygnuj! Choć oczywiście warto dawać klientom taką możliwość – nie może być to jednak konieczność.

4. Opracuj klarowną politykę zwrotów

Black Friday i Cyber Monday czas spontanicznych zakupów. Sami kupujący często zdają sobie sprawę, że działają w sposób nieprzemyślany. Kupują, zachęceni niską ceną czy obniżką z założeniem, że przecież mogą zwrócić produkt, jeśli nie spełni ich oczekiwań.

Właśnie dlatego musisz zadbać o to, by Twoi klienci wiedzieli, że mogą zwrócić towar na korzystnych warunkach. Jeśli nie będą mieć takiej pewności, mogą zdecydować się na zakupy gdzie indziej.

Najlepiej będzie jeśli po prostu umieścisz link do zakładki “Zwroty” w stopce strony – tam klienci będą go szukać.

5. Zadbaj o obsługę klienta na najwyższym poziomie

Więcej zamówień to więcej pytań, wątpliwości, dylematów… Twój dział obsługi klienta musi być na to przygotowany.

Zadbaj o to, by klienci mogli uzyskać pomoc za pośrednictwem różnych kanałów. Przydatna będzie przede wszystkim infolinia oraz poczta elektroniczna, ale nie możesz zapomnieć także o mediach społecznościowych i czacie.

Pamiętaj również o tym, by obsługa klienta funkcjonowała na zwiększonych obrotach nie tylko w trakcie samych wyprzedaży. Taką strategię warto utrzymać jeszcze przez kilka-kilkanaście następnych dni. To w końcu czas ewentualnych reklamacji oraz zwrotów.

Miej na uwadze, że obsługa klienta w ogromnej mierze wpływa na customer experience i to ona może zaważyć na tym, czy klient zdecyduje się wrócić do Twojego sklepu.

6. Uruchom program lojalnościowy

W czasie obniżek warto zawalczyć o to, by zwiększyć grono stałych klientów. Jeśli jeszcze nie uruchomiłeś programu lojalnościowego w swoim sklepie, gorący sezon w e-commerce to najlepszy czas, aby to zrobić!

program-lojalnosciowy-sky-shop

Sprawisz, w ten sposób, że wysiłek włożony w przygotowanie jesiennych wyprzedaży będzie miał długofalowe skutki. Zachęcisz klientów, którzy odwiedzili Twój sklep skuszeni promocjami, by wracali do niego regularnie po kolejne produkty.

Strategie na Black Friday i Cyber Monday

1. Zapowiedź promocji

Nie możesz liczyć na to, że w Black Friday czy Cyber Monday użytkownicy zawitają do akurat Twojego sklepu. Musisz upewnić się, że to zrobią.

Dlatego poinformuj ich o planowanych promocjach przynajmniej tydzień-dwa przed ich rozpoczęciem. Wykorzystaj do tego przede wszystkim baner na stronie głównej Twojego sklepu. Przydatne będą oczywiście także inne kanały marketingowe, o których więcej przeczytasz w dalszej części tego artykułu.

Dzięki takim komunikatom potencjalni klienci przygotują się do zakupu i będą pamiętać, by tego dnia odwiedzić Twój sklep. Postaraj się, by nie powstawały żadne wątpliwości – zwłaszcza co do terminu i zakresu wyprzedaży.

2. Jedna promocja, która dotyczy wszystkich produktów

Jeśli to możliwe, postaraj się ustawić jedną (minimalną) obniżkę dla wszystkich produktów. Zadbaj o to, by jasno komunikować ją w wielu miejscach. Dzięki temu klienci nie będą tracili czasu na wyszukiwanie okazji i nie zniechęcą się do zakupów.

3. Skuteczne  kanały marketingowe

Przemyślana komunikacja na stronie sklepu to jedno. Musisz jednak wykorzystać także zewnętrzne kanały, by dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy nie odwiedzają regularnie Twojego e-sklepu. Najlepsze efekty osiągniesz, wykorzystując poniższe metody:

  • Płatne reklamy. 
  • Email marketing.
  • Media społecznościowe.

Pamiętaj, by w tym czasie skupiać się głównie na komunikatach sprzedażowych. Cele takie jak budowanie świadomości marki czy ocieplanie wizerunku mogą odejść na drugi plan lub być prowadzone równolegle do kampanii z okazji Black Weekendu. Jasno komunikuj planowane czy trwające obniżki cen i zasady wyprzedaży.

👉 Więcej o reklamie sklepu internetowego przeczytasz w artykule: 11 sposobów na reklamę sklepu internetowego

4, Umieszczaj informacje o zniżkach na kartach produktów i stronach kategorii

Strona główna sklepu to jedno. Zadbaj o to, by użytkownicy widzieli informacje o przecenach na każdym przystanku ich ścieżki zakupowej. Powinny być one widoczne zwłaszcza w podstronach kategorii i w kartach produktu.

przeceny-kategorie

Przecenione ceny powinny być wyraźnie zaznaczone również w koszyku!

5. Informuj o dostępności produktów

Warto informować użytkowników o aktualnej dostępności produktów – zwłaszcza, jeśli pozostało ich niewiele. To jeden ze sposobów na wywołanie uczucia pilności, które w niezwykle skuteczny sposób zachęca do zakupów.

dostepnosc-produktow-sky-shop

6. Ekstra zniżki

Załóżmy, że zdecydowałeś się na obniżkę cen o 20%, która dotyczy całego asortymentu. Możesz pokusić się także o to, by niektóre produkty przecenić dodatkowo – np. te, na wyprzedzaniu których najbardziej Ci zależy.

7. Upselling i cross-selling

Jeden produkt? W gorącym sezonie to zdecydowanie za mało. Klient kupuje buty? Oferuj mu od razu akcesoria do ich pielęgnacji. A może skusi się na lepszy (i droższy) model?

W tym właśnie tkwi istota cross-sellingu i upsellingu – strategii, które w okresie Black Friday i Cyber Monday warto wcielić w życie.

👉 Więcej o nich przeczytasz w artykule: Cross-selling i Upselling. Taktyki sprzedaży w e-sklepie

8. Zorganizuj mini Black Firday

Daj klientom przedsmak tego, co ich czeka, gdy nadejdą wyprzedaże z prawdziwego zdarzenia. Zorganizuj obniżkę zapowiadającą Black Weekend – zwiększysz w ten sposób zaangażowanie klientów, którzy nabiorą ochoty na kolejne zakupy. Nie muszą to być duże rabaty – 5% na całą kolekcję wystarczy – to w końcu dopiero zapowiedź przyszłych okazji.

9. Jasna komunikacja w sprawie dostawy

Więcej zamówień oznacza zazwyczaj dłuższy czas dostawy. Nikt nie powinien mieć z tym problemu, jeśli będzie o tym poinformowany.

Wystarczy komunikat w koszyku czy pop-up na stronie sklepu. O przewidywanym czasie dostawy informuj także w mailach wysyłanych po złożeniu zamówienia. Nie zapomnij, aby zmienić na ten czas ich szablony!

Na ostatnią chwilę, czyli strategie last minute

Przespałeś okres poprzedzający Black Friday i nie zdążyłeś się do niego przygotować? Teraz może pomóc Ci tylko przemyślany marketing. Oto, co możesz zrobić, by na ostatnią chwilę przyciągnąć klientów do Twojego sklepu:

1. Email marketing

Maile to podstawowa metoda  komunikacji z klientami – warto wykorzystywać je jednak nie tylko do informowania o potwierdzeniu złożenia zamówienia czy wysyłce produktów. To świetne narzędzie marketingowe i zarazem jeden z najszybszych sposobów, w jaki możesz poinformować klientów o trwających czy planowanych wyprzedażach.

By tworzyć estetyczne i masowe kampanie mailingowe, warto zintegrować swój sklep z odpowiednim oprogramowaniem. W Sky-Shop czeka na Ciebie integracja z platformą FreshMail.

2. Remarketing

Nie trać budżetu na pozyskiwanie nowych klientów, jeśli naprawdę jest późno. Skup się na tych, którzy odwiedzili już stronę Twojego sklepu.

Wykorzystaj najbardziej popularne systemy reklamowe (Google Ads i Facebook Ads), by dotrzeć do tych klientów dzięki kampaniom remarketingowym. Zaprezentuj im produkty, które oglądali i jasno komunikuj, że czekają na nich wyjątkowe zniżki.

3. Promocje ograniczone czasowo

Jeśli nie ma dużo czasu, warto wywołać w użytkownikach uczucie pilności. Wprowadź promocje ograniczone czasowo, trwające np. do północy. Zwiększasz dzięki temu prawdopodobieństwo, że użytkownicy, odwiedzający Twój sklep zdecydują się na zakup – od razu.

4. SMS

Tym, którzy ignorują maile, warto przypomnieć o przecenach za pomocą kampanii smsowych. Korzystając z bramki SMS, jak na przykład SMSAPI, możesz rozsyłać spersonalizowane wiadomości do swoich klientów i informować ich w ten sposób o aktualnie trwających wyprzedażach.

Podsumowanie

Pamiętaj, że na Black Friday okres wyprzedaży się nie kończy. Trwa on cały weekend – aż do poniedziałku, a często nawet cały tydzień! Po co jednak się ograniczać? Black weekend w branży e-commerce tak naprawdę otwiera okres przecen i okazji, który trwa aż do Bożego Narodzenia. Wtedy na kilka dni sprzedaż internetowa zamiera, by za chwilę wrócić ze zdwojoną siłą i wyprzedażami noworocznymi.

Jedyny powód, by ograniczyć wyprzedaże tylko do Czarnego Piątku, to wyprzedanie całego asortymentu. Pamiętaj, że nie musisz codziennie utrzymywać tych samych promocji. Każdego dnia czy tygodnia możesz zaproponować swoim klientom coś innego.

Życzymy oby dobra passa sprzedażowa trwała przez cały rok!

5.00 avg. rating (99% score) - 6 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.