Co Mobile First Index znaczy dla sklepu internetowego?

Kinga Tobała
Sklep internetowy

Wprowadzenie Mobile First Index przez Google było oczywistą odpowiedzią na zróżnicowane oczekiwania i zachowania użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych oraz tradycyjnego desktopu. Zmiany sprawiły, że pozycja w wyszukiwarce zależna jest od mobilnej wersji serwisu. Z czasem witryny niedostosowane do urządzeń przenośnych będą więc spychane na dalszy plan. Sprawdź, co Mobile First Index znaczy dla sklepu internetowego!

  • Mobile First Index zwiększa wagę wersji mobilnych serwisu.
  • Najbardziej przychylnie zostaną potraktowane sklepy internetowe w technologii RWD.
  • Niedostosowanie strony internetowej do ruchu mobile sprawi, że zostaniesz w tyle.

Co zmienia wprowadzenie Mobile First Index?

Google wprowadzając Mobile First Index w życie, zapewniło powiew świeżości w sposobie indeksowania stron. Dziś jak najlepsze dopasowanie do urządzeń mobilnych jest premiowane – zwłaszcza jeśli klient poszukuje produktów właśnie z poziomu telefonu. Co więcej, posiadanie osobnych wersji serwisu – desktopowej i mobilnej, będzie skutkowało ustaleniem pozycji w Google na podstawie danych zawartych na stronie typu mobile. Z uwagi na coraz większy udział ruchu mobilnego w e-commerce, zarówno chęć założenia nowego sklepu, jak i rozwoju dotychczasowego, musisz poprzedzić upewnieniem się, że posiadana wersja serwisu będzie przyjazna dla telefonów i tabletów.

Na czym polega Mobile First Design?

Dotychczasowe podejście do tworzenia stron internetowych obejmowało ich projektowanie dla desktopu, a następnie przystosowanie do urządzeń mobilnych. W rezultacie duże ilości treści musiały zostać skondensowane na mniejszej powierzchni bądź dostatecznie zredukowane. Mobile First Design, jak sama nazwa wskazuje, nakazuje ustawienie priorytetu na urządzenia przenośne. Tradycyjne podejście zakłada, że przy projektowaniu strony internetowej skupiamy się na wygodzie użytkowników korzystających z telefonów bądź tabletów. Dopiero później zostaje ona rozszerzona do desktopu.

W Mobile First Design zakładamy, że to, co wygląda dobrze na małych ekranach, będzie czytelne także na tych dużych. Odwrotne dopasowanie stosowane w tradycyjnych podejściu nie będzie już tak proste.

Czy Twój sklep jest mobile friendly? Sprawdź to!

Już na wstępie warto zaznaczyć, że mobile friendly to coś więcej niż samo RWD. W szerokim określeniu mieści się szereg udogodnień takich jak:

  • krótki czas ładowania strony,
  • optymalnej wielkości buttony, które równocześnie pozwalają na wygodne klikanie i nie zajmują całego ekranu,
  • ilość zakładek umożliwiająca sprawną nawigację po sklepie,
  • funkcję infinite scroll,
  • możliwość uzyskania kontaktu przez kliknięcie w jeden z komunikatów.

Google nie tylko wprowadza Mobile First Index, ale daje Ci narzędzie sprawdzające, czy Twój sklep internetowy jest mobile friendly. Uzyskane dane pokażą Ci także, jak wypadasz na tle branżowej konkurencji!

Mobilny czy responsywny sklep internetowy?

W budowie sklepu internetowego możemy wyróżnić dwie praktyki:

  • tworzenie osobnej wersji mobilnej,
  • responsywny sklep internetowy w technologii RWD.

Zarówno pierwszy, jak i drugi sposób dostarczenia użytkownikom mobilnym wygodnego interfejsu sklepu internetowego jest obecnie praktykowany. Wybierając pomiędzy sklepem mobilnym a responsywnym, warto znać wady i zalety obydwóch rozwiązań. Zasadniczą różnicę stanowi sposób projektowania strony. Starsze podejście każe tworzyć zupełnie inną witrynę dla ruchu mobile, zaś RWD gwarantuje dynamiczne dostosowanie do każdego typu urządzeń. W praktyce oznacza to, że mamy jedną stronę dopasowującą się do wymagań użytkownika. Co za tym idzie, wprowadzamy wszelkie zmiany jednokrotnie, a sposób nawigacji po stronie i rozmieszczenie elementów pozostaje niezmienne na każdym z urządzeń, dając pełną wygodę przeglądania towarów. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że to właśnie RWD zatrzyma klientów sklepu internetowego, którzy chcą szybko i sprawnie dokonać zakupu.

Dużym zagrożeniem dla osób wybierających osobną wersję mobilną jest dbałość o SEO dla dwóch odrębnych serwisów i komplikacje związane z analizą ruchu sieciowego. Konieczność myślenia o użytkownikach plasujących się pomiędzy smartfonem a komputerem, czyli wybierających tablet, niejednemu może spędzić sen z powiek.

Warto wiedzieć, że Google preferuje strony wykonane w technologii RWD, których stworzenie może okazać się znacznie droższe niż budowa wersji mobilnej od podstaw. Zdając sobie sprawę z wagi, jaką odgrywa ruch mobile w dzisiejszym e-commerce, każdy sklep używający oprogramowania Sky-Shop.pl został wykonany w technologii RWD!

Nasi klienci zostali przygotowani na Mobile First Index i już teraz mogą wyprzedzić konkurencję, która nie przygotowała się na preferencję stron dostosowanych do urządzeń przenośnych.

Czy strony bez wersji mobilnej mają jeszcze sens?

Nieco martwi fakt, że pomimo stale zwiększającego się udziału mobile w całościowym ruchu sieciowym, wciąż istnieją serwisy, które za nic mają sobie przystosowanie strony internetowej do urządzeń przenośnych. W rezultacie dysponują jedynie wersją przygotowaną z myślą o desktopie, która nie jest w stanie dopasować się do zróżnicowanych wymiarów dzisiejszego sprzętu. Równocześnie ciekawostką jest, że niektóre z nich mają się całkiem dobrze i wciąż pozostają na szczycie listy wyszukiwań. Do takiego stanu rzeczy nie należy się jednak przyzwyczajać, bowiem jednym z czynników, na które Google zwraca szczególną uwagę jest wygoda przeglądania na telefonach i tabletach, co udowodniły nam liczne spadki mniejszych stron.

Wersja mobilna strony już teraz jest wyraźnie premiowana przy wyszukiwaniach z urządzeń przenośnych. W najbliższych latach jej znaczenie z pewnością będzie rosło, a dbałość o wygodę użytkownika każe zepchnąć nieresponsywne serwisy na dalszy plan.

5.00 avg. rating (99% score) - 9 votes 5
Kinga Tobała
Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.