Każdy, nawet najbardziej optymistycznie nastawiony do życia właściciel sklepu internetowego wie, że samo stworzenie sklepu i zapełnienie go treścią to dopiero początek drogi do zdobycia nowych klientów. Wie również, że by ich zdobyć, będzie musiał sięgnąć po wiele dostępnych form reklamy. W większości przypadków będzie to reklama internetowa.
Moim zdaniem najlepsze wyniki możemy osiągnąć promując się za pomocą pozycjonowania i AdWords (Google Ads). Postaram się Ci przedstawić, z czego wynika ich przewaga nad innymi formami reklamy internetowej oraz podpowiedzieć, kiedy warto zainwestować w AdWords (Google Ads), a kiedy w pozycjonowanie sklepu internetowego.
Czym jest AdWords (Google Ads) a czym jest pozycjonowanie?
AdWords (Google Ads) jest platformą reklamową, dzięki której możemy promować się w Sieci Reklamowej Google – czyli zarówno w samej wyszukiwarce jak i wszystkich stronach internetowych, które emitują reklamy w tej sieci. AdWords (Google Ads) umożliwia również wyświetlanie reklam na serwisie YouTube.
Do wielu zalet AdWords (Google Ads) należy szybkość uzyskanych wyników – w ciągu kilku godzin można zacząć wyświetlać nasze reklamy na czołowych pozycjach w wyszukiwarce. Innym plusem jest to, że mamy pełną kontrolę nad naszymi wydatkami (sami określamy ile jesteśmy w stanie zainwestować w pojedyncze kliknięcie). Mamy też pełną przejrzystość jeśli chodzi o raportowanie wszystkich działań.
W AdWords (Google Ads) możemy również bardzo dokładnie kierować nasze komunikaty, określając np. w jakich godzinach reklama ma być emitowana, na jakim obszarze, jakie słowa kluczowe mają być użyte itd. Możemy też dowolnie ( w ramach zasad redakcyjnych Google ) kreować nasze przekazy i komunikaty w nich zawarte.
Za minus AdWords (Google Ads) można uznać to, że za każde kliknięcie musimy płacić, a stawki potrafią być spore. Jest tak w szczególności, gdy kampania jest nieumiejętnie kierowana lub gdy konkurencja w danej branży jest duża.
Pozycjonowaniem z kolei możemy nazwać celowe działania zarówno na stronie internetowej jak i poza nią, mające na celu polepszenie pozycji w wyszukiwarce pod istotnymi dla naszego biznesu frazami. Takie działanie nie jest oficjalną formą reklamy, a raczej przypomina manipulowanie algorytmem Google, tak aby nasza strona wypadała lepiej od konkurencji.
Modeli rozliczeń za takie działanie jest wiele, ale przeważnie płatności składają się z części stałej – abonamentu – oraz efektywnościowej uzależnionej od rezultatów.
Plusem w pozycjonowaniu jest to, że nie musimy płacić za każde wejście na naszą stronę poprzez wypozycjonowany wynik. Jest to też reklama niejawna, i odbiorcy często odbierają firmy, które znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania, jako obiektywnie i lepsze od reszty. Rzadko ktoś zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania.
Minusem działań SEO jest na pewno brak gwarancji efektów – o najlepsze pozycje przeważnie rywalizuje kilkadziesiąt stron i tylko nieliczne z nich pojawią się na najlepszych pozycjach. Wszystko zależy od samego sklepu internetowego, agencji pozycjonerskiej oraz zmian w algorytmie Google, który ocenia strony i dopasowuje do wyników wyszukiwania.
Dlaczego warto reklamować się w wyszukiwarce?
Reklamując się w wyszukiwarce docierasz do zainteresowanego klienta w dowolnym momencie jego procesu zakupu, również w tym końcowym. Odbiorca jest już wtedy zdecydowany, wie co chce kupić, i szuka tylko sklepu, który mu sprzeda dany towar na najlepszych warunkach.
Załóżmy, że sprzedajemy telewizory i promujemy sklep internetowy oraz nasze produkty za pomocą np. banerów reklamowych wyświetlanych na różnych serwisach internetowych. Taką reklamę możemy odpowiednio personalizować pod kątem potencjalnych klientów, ale i tak większość osób, która zobaczą nasz komunikat nie będzie należało do naszej grupy docelowej, gdyż nie będzie w ogóle szukała nowego odbiornika TV.
Reklamując naszą ofertę za pomocą AdWords czy pozycjonowania możemy wyświetlać się pod frazami, które są wpisywane dokładnie przez naszą grupę docelową – osoby zainteresowane zakupem telewizora. Dodam, że są to konsumenci już zdecydowani na konkretny model lub przynajmniej markę.
W takim przypadku możemy reklamować się pod frazami np. “samsung ue40j5100”, “samsung 55 cali” czy “telewizor samsung sklep internetowy”.
Szanse na pozyskanie takiego klienta są znacznie większe niż w przypadku np. banerów reklamowych wyświetlanych na przypadkowych stronach.
Kolejnym argumentem za tym, że warto zainteresować się reklamą w Google jest to, że wyszukiwarka jest źródłem generującym największy ruch na sklepie internetowym. Takie są fakty, każdy z nas codziennie korzysta z wyszukiwarki. I to z niej w znakomitej większości przypadków otrzymamy największą liczbę wejść do naszego sklepu.
Mogą zdarzyć się oczywiście wyjątki – np. gdy dany sklep jest bardzo aktywny w porównywarkach czy portalach aukcyjnych. Jednak będą to przypadki ograniczone raczej do witryn o niewielkim asortymencie, a stosunkowo skromny ruch na stronie będzie wynikał w dużej mierze po prostu ze słabej pozycji w wyszukiwarce i z tego, że ten cały ruch trafia do ich konkurencji.
Zdecydowana większość internautów nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwań, co oznacza, że praktycznie cały ruch pod danymi frazami przejmuje tylko kilka/kilkanaście firm.
Dlatego rezygnując z topowych miejsc w wyszukiwarce pod frazami kluczowymi dla naszej branży, mimowolnie rezygnujemy też z większości naszych potencjalnych klientów.
Dodatkowo, pamiętaj – dobrze zoptymalizowany sklep będzie generował ruch pod większość produktów w Twojej ofercie. Pozycjonując stronę internetową generujemy ruch zainteresowanych internautów na cały nasz asortyment.
Odpowiednie pozycjonowanie sklepu i, co za tym idzie, dobre zoptymalizowanie go, może przynieść nam ruch z wyszukiwarki pod tysiącami fraz związanych z naszą ofertą. Internauci, którzy trafią na stronę będą szukali konkretnych produktów, które posiadasz w swoim asortymencie.
Dla sklepów z szerokim asortymentem świetnym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie szerokie właśnie nastawione na wszystkie produkty.
Dodatkowe zalety AdWords (Google Ads)
Wielką zaletą reklamy w wyszukiwarce (dotyczy to wyłącznie Google AdWords) jest to, że daje nam całą masę możliwości swobodnej edycji opisów reklam. Możemy dowolnie informować o promocjach czy rabatach. W każdej chwili możemy również zatrzymać nasze reklamy, zmienić słowa kluczowe, regulować stawki, jakie jesteśmy gotowi zapłacić za wejście w reklamę. AdWords (Google Ads) posiada dziesiątki opcji, które są w stanie idealnie podkreślić walory naszej oferty.
Kolejną dużą zaletą AdWords (Google Ads) jest to, że płacimy tylko za kliknięcie w reklamę, a nie za wyświetlenia, których jest znacznie więcej.
AdWords (Google Ads) daje nam też możliwość reklamować się za pomocą Google Zakupy. Jest to reklama graficzna w wyszukiwarce, prezentująca produkty wraz z ich cenami. Dodam, że ta opcja jest zasadna, gdy ceny reklamowanego towaru są naprawdę atrakcyjne na tle konkurencji.
AdWords (Google Ads) czy pozycjonowanie?
Inwestowanie w widoczność swojego sklepu w wyszukiwarce to konieczność. A co się bardziej opłaca – AdWords (Google Ads) czy pozycjonowanie? Nie ma prostej, jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Warto przetestować obie usługi, zaczynając od AdWords (Google Ads). Dlaczego rekomenduję rozpocząć właśnie od tego narzędzia? Gdyż za jego pomocą możemy również precyzyjnie określić słowa do pozycjonowania, w które warto inwestować.
Ogólnie można założyć, że w AdWords (Google Ads) opłaca się inwestować, gdy mamy towar z większą marżą. Niekoniecznie chodzi o nasz narzut procentowy, ale o kwotę, którą zarabiamy na transakcji.
Gdy na jednej sprzedaży zarabiamy np. 5 zł, a za kliknięcie w reklamę płacimy np. 50 gr, oznacza to, że 1 na 20 osób wchodzących na stronę musiałaby dokonać zakupu, aby wyjść na tak zwane zero. Może to okazać się trudne. Gdy nasza marża na jednym zamówieniu wynosi 50 zł, sprawa wygląda zupełnie inaczej.
W pozycjonowanie warto na pewno inwestować, gdy mamy bardzo dużo produktów, gdyż tutaj nie płacimy za każde wejście na naszą stronę (w zależności od modelu rozliczeń z agencją).
Skoro już o tym wspomnieliśmy, można przyjąć, że istnieją dwa główne modele rozliczeń pozycjonowania – model za uzyskane pozycje w wynikach wyszukiwania i pozycjonowanie szerokie – rozliczane za wzrost ruchu na stronie kierowanego z wyników naturalnych z wyszukiwarki. Który z nich wybrać?
Na to pytanie powinni odpowiedzieć już specjaliści, analizując dany sklep i jego ofertę. Pewne jest to, że warto być na wyszukiwarce na najlepszych pozycjach, jeśli chcemy by nasz sklep internetowy zdobywał nowych klientów i przynosił nam pokaźny zysk.
Warto pamiętać o tym, że zarówno pozycjonowanie, jak i AdWords (Google Ads) powinny być realizowane przez profesjonalistów. Tu nie ma miejsca na kompromisy – pod każdą z fraz walczy ze sobą przeważnie aż kilkadziesiąt sklepów, a zwycięzców będzie tylko kilku. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu i AdWords (Google Ads), zapraszamy na naszego bloga: marketingdlaludzi.pl.
Informacje o Autorze:
Adam Perz – Współwłaściciel agencji marketingowej 4People, od 12 lat specjalizującej się w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, AdWords oraz marketingu w social media. Jego teksty możecie znaleźć na blogu marketingdlaludzi.pl, który współtworzy wraz z resztą zespołu agencji.