Sky-Shop Blog Dropshipping Start w dropshippingu Co to jest dropshipping? Jak działa i na czym polega?

Co to jest dropshipping? Jak działa i na czym polega?

Dropshipping
11 min

Dropshipping to sposób na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, inwestowania w towar i własnoręcznego pakowania paczek. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą modelu logistycznego, który przenosi na hurtownię znaczącą część obowiązków związanych z zakupem od producenta, przechowywaniem i wysyłaniem poszczególnych produktów. Mierzymy się z mitami krążącymi w sieci, podajemy fakty dotyczące handlu bez magazynu i jasno określamy najważniejsze fakty o dropshippingu!

  • Dropshipping to nie pośrednictwo!
  • W dropshippingu to Ty jesteś sprzedawcą i musisz przestrzegać praw konsumenta.
  • Model logistyczny określany mianem dropshippingu, jest legalny.

Spis treści

  1. Co to jest dropshipping?
  2. Jak działa dropshipping w praktyce?
    1. Sprzedawca dropshippingowy
    2. Hurtownia dropshippingowa
    3. Klient sklepu działajacego w dropshippingu
  3. Mity o dropshippingu
  4. Fakty o dropshippingu
  5. Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?

Co to jest dropshipping?


Dropshipping różni się od tradycyjnej sprzedaży tym, że nie zmusza do posiadania własnego magazynu. Działanie w modelu dropshipping wiąże się z wykorzystaniem powierzchni magazynowej i asortymentu udostępnianych przez hurtownika. Polega na ścisłej współpracy sklepu internetowego z hurtownią dropshippingową.

Głównym zadaniem sprzedawcy jest odpowiedni dobór produktów (pochodzących z jednej lub większej ilości hurtowni) oraz jego skuteczna reklama, która doprowadzi do zebrania zamówień na poszczególne towary. Opłacone przez klientów sklepu internetowego zamówienia przekazywane są do hurtowni, a tam: kompletowane, pakowane i wysyłane na podany przy składaniu zamówienia adres. Podsumujmy więc na czym polega dropshipping :

  • model logistyczny wykorzystywany w sklepach internetowych;
  • forma współpracy pozwalająca na kupowanie pojedynczych sztuk produktów w hurtowni, dopiero wtedy, gdy klient zamówi je w sklepie internetowym;
  • sposób na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu;
  • pomysł na dodatkowy zarobek na etacie.


Nie ulega wątpliwości, że dropshipping to najprostszy sposób na rozpoczęcie sprzedaży w Internecie. Sklepy internetowe w ten sposób minimalizują koszty prowadzenia sklepu i znacząco ograniczają ryzyko związane z rozpoczęciem własnej działalności.

Jak działa dropshipping w praktyce?


Wiesz już, czym jest dropshipping. Czas przejść do sprawdzenia, jak w praktyce wygląda sprzedaż bez magazynu. Omawiamy proces z punktu widzenia sprzedawcy dropshippingowego, hurtowni oferującej ten model sprzedaży oraz klienta sklepu internetowego. Jasno określamy prawa i obowiązki każdej ze stron transakcji.

dropshipping schemat

1. Sprzedawca dropshippingowy


Na samym początku warto przypomnieć, że dropshipping to sprzedaż, jak każda inna. Właśnie dlatego względem kupujących masz takie same obowiązki, jak przy wysyłce prowadzonej z własnego magazynu. Wykorzystywanym przez Ciebie udogodnieniem jest całkowite przeniesienie czynności związanych z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłaniem produktów na hurtownię, czyli Twojego kontrahenta. Za co odpowiadasz jako właściciel sklepu internetowego w dropshippingu?

  • Przyjęcie zamówienia złożonego w Twoim sklepie internetowym. Wybrane przez klienta przedmioty pojawią się w panelu administracyjnym sklepu wraz ze statusem płatności.
  • Przekazanie zamówienia do hurtowni (poprzez wiadomość e-mail, specjalnie przygotowany do tego celu formularz lub automatyczną wysyłkę zamówienia) i opłacenie go.
  • Wystawienie dokumentu sprzedaży. W dropshippingu jest to zazwyczaj imienna faktura wysyłana na adres mailowy po dostarczeniu paczki do klienta. Zapis informujący o formie dostarczenia dokumentu sprzedaży powinna zostać zawarta w regulaminie sklepu.
  • Przyjęcie zwrotu towaru oraz reklamacji, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Umowa w dropshippingu zawierana jest pomiędzy właścicielem sklepu internetowego a klientem kupującym towar.

Hurtownie w większości przypadków obsłużą reklamacje zgłaszane przez Twoich klientów. Zwroty przyjmowane są do magazynu hurtowni przez mniejszą ilość firm, a warunki należy ustalać indywidualnie.

2. Hurtownia dropshippingowa


Zastanawiając się, co to dropshipping można uznać, że jest to usługa, jaką hurtownia świadczy na rzecz sklepu internetowego. Obowiązkiem hurtowni działającej w tym modelu jest:

  • Dostarczenie informacji o produktach, stanach magazynowych i ich aktualizowanie. Dane przekazywane są w formacie XML. Za automatyzację procesu wgrywania i aktualizowania produktów w Twoim sklepie odpowiada moduł integracji z hurtowniami. Jest on dostępny bez żadnych dodatkowych opłat w pakiecie dropshippingowym Sky-Shop.
  • Zapakowanie, zabezpieczenie oraz wysyłka towaru dla przekazanego przez Ciebie zamówienia wprost na adres Twojego klienta.
  • Wystawienie faktury za zakupione przez sklep internetowy produkty i przesłanie jej np. pod koniec miesiąca lub po każdej transakcji.

Sprawdź, co cechuje dobrą hurtownię dropshippingową!

3. Klient sklepu działającego w dropshippingu


Sklep działający w droppshippingu nie ma obowiązku informować o tym, że zamówienie zostanie dostarczone prosto z hurtowni. Właśnie dlatego zdecydowana większość klientów nie jest w stanie odróżnić go od przesyłki pochodzącej z magazynu prowadzonego przez sklep internetowy. Jedyną zauważalną różnicą może okazać się brak artykułów reklamowych, które nie są stosowane przez każdą z firm zajmujących się handlem w Internecie. Brak ulotki nie powinien więc nikogo dziwić. Dropshipping z punktu widzenia klienta wygląda tak samo, jak każde inne zakupy:

  • Wybór produktów, złożenie i opłacenie zamówienia w sklepie internetowym.
  • Otrzymanie przesyłki w wybranej przez siebie formie.
  • Odebranie dokumentu zakupu przesłanego mailowo.
  • Ewentualny zwrot lub reklamacja przebiegające zgodnie z zasadami opisanymi w zakładce „zwroty i reklamacje”, która zazwyczaj znajduje się w stopce sklepu.

Jeśli sklep internetowy korzysta z oferty 2-3 hurtowni dropshippingowych może okazać się, że do klienta dostarczone zostanie kilka paczek. Jak to wyjaśnić? Wystarczy poinformować kupującego, że towar pochodzi z magazynów o różnej lokalizacji.

Mity o dropshippingu


Podczas poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jak działa dropshipping, natkniesz się na mnóstwo wypowiedzi, które nie oddają realiów sprzedaży z wykorzystaniem tego modelu. Najczęściej dotyczą one rozliczania dropshippingu, realizacji zamówienia dropshippingowego oraz opłacalności sprzedaży. Czas obalić krążące w sieci mity!

Dropshipping to usługa

Jednym z najczęściej powielających się mitów jest uznawanie dropshippingu za usługę. Mit ma swoje korzenie na rynku zachodnim, gdzie stosowanym modelem rozliczenia jest ustalony procent od sprzedaży reklamowanych artykułów – wtedy jest to usługa. Jednak dropshipping w polskich realiach wiąże się z takimi samymi obowiązkami, jakie ma sprzedawca posiadający własny magazyn.

pytanie na forum czy dropshipping to posrednictwo

Można uznać, że to sprzedawca zleca hurtowni przejęcie obowiązków wysyłkowych. W związku z tym pozostaje odpowiedzialny za sprzedany towar – dokładnie tak, jak zostało to opisane w poprzednich punktach. Dropshipping to nie jest pośrednictwo, ani usługa. To sprzedaż produktów, które wysyłane są wprost z hurtowni na zlecenie sklepu internetowego.

W dropshippingu sprzedaje się produkty, których nie ma w hurtowni

Korzystanie z magazynu hurtowni sprawia, że nie masz do niego bezpośredniego dostępu. Może więc dojść do tego, że klient zamówi towary, których hurtownia już nie posiada, ponieważ zostały zamówione przez innego sprzedawcę. Opisanej sytuacji zapobiega dobry system do dropshippingu, który dzięki integracji z hurtownią zapewnia aktualne dane o stanie magazynowym, cenach oraz innych parametrach sprzedawanych przez Ciebie produktów.

aktualizacja stanow magazynowych w dropshippingu na allegro

Dodatkowo, zaawansowana integracja z hurtowniami opracowana przez Sky-Shop posiada szereg mechanizmów ułatwiających Ci pracę. Wśród nich znajdziesz funkcję pozwalającą na ustawienie przy jakiej ilości sztuk produkt ma być już niedostępny w sklepie internetowym bądź na Allegro.

Zaprzestanie sprzedaży wybranego artykułu, gdy została 1 bądź 2 sztuki w magazynie da Ci pewność, że klient nie kupi produktu, którego nie będziesz w stanie zamówić w hurtowni. Funkcja jest szczególnie przydatna w wysokim sezonie sprzedażowym oraz przy współpracy z hurtowniami, które rzadko aktualizują dane.

Co więcej, korzystając z oprogramowania Sky-Shop wybierasz, z jaką częstotliwością aktualizowane są dane. Mechanizm umożliwia pobieranie informacji aż do 12 razy na dobę!

Wszyscy sprzedają to samo

Moduł integracji z hurtowniami to podstawowe narzędzie pracy w dropshippingu. Umożliwia automatyczne pobieranie danych produktowych do sklepu, dzięki czemu nie musisz ręcznie wprowadzać m.in.: zdjęć, opisów, każdego z parametrów. Wykorzystanie narzędzia znacząco skraca czas potrzebny na przygotowanie sklepu do sprzedaży i uruchomienie go. Nieprawdą jest jednak, że wszyscy w dropshippingu sprzedają to samo!

dropshipping a sprzedawane produkty

To Ty decydujesz, które produkty pojawią się w Twoim sklepie. Integracja pozwala na wybór artykułów na podstawie kategorii, producentów, uwzględnienie cen i dostępności produktów. Dzięki temu, w zależności od Twoich potrzeb, pobierzesz z hurtowni całość dostępnego asortymentu lub jego część. Co więcej, jako sprzedawca dropshippingowy nie musisz ograniczać się do współpracy z jedną hurtownią!

Fakty o dropshippingu


W sieci oprócz mitów znajdziesz też mnóstwo cennych informacji dotyczących sprzedaży w dropshippingu. Praktycznych wskazówek szukaj w grupach na Facebooku poświęconych dropshippingowi, gdzie sprzedawcy dzielą się swoim doświadczeniem.

Większość hurtowni dropshippingowych wymaga posiadania firmy

Hurtownia z definicji jest podmiotem współpracującym z firmami, które zajmują się sprzedażą detaliczną. Właśnie dlatego zdecydowana większość kontrahentów udostępnia swoją ofertę wyłącznie osobom z działalnością gospodarczą. Ma to na celu ograniczenie nadużyć takich zamawianie w cenach hurtowych produktów do celów prywatnych.

dropshipping bez firmy

Dropshipping bez firmy jest jednak możliwy. Sprzedaż odbywa się wtedy na mocy działalności nierejestrowanej i rekomendowana jest dla produktów wyróżniających się niską ceną zakupu i wysoką marżą. Decydują się na taką formę sprzedaży internetowej musisz liczyć się z ograniczeniami np. ograniczoną ilością hurtowni współpracujących w osobami fizycznymi.

W dropshippingu można sprzedawać bez kasy fiskalnej

Wykorzystanie tego modelu logistycznego nie wpływa na obowiązek bądź brak obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Sprzedawców obowiązują przepisy ogólne, toteż sklep internetowy nie musi posiadać kasy (drukarki) fiskalnej, o ile nie handluje produktami wykluczonymi ze zwolnienia np. perfumami, biżuterią zawierającą metale szlachetne.

czy kasa fiskalna jest potrzebna w dropshippingu

Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?

Rozpoczęcie sprzedaży w dropshippingu jest znacząco prostsze niż zatowarowanie własnego magazynu. Nie musisz szukać producenta, spełniać wymogów importowych, a przede wszystkim – kupować setek sztuk danego produktu. Wystarczy, że znajdziesz hurtownię dropshipping, wybierzesz produkty do sprzedaży i zajmiesz się reklamą!

1. Znajdź hurtownię dropshippingową

Szukanie hurtowni dropshipping do współpracy może okazać się jednym z bardziej czasochłonnych etapów rozpoczynania sprzedaży w dropshippingu. Współpracując z dużymi hurtowniami możesz liczyć na więcej udogodnień. Z kolei te mniejsze często oferują ciekawsze produkty i niższe ceny.

Koniecznie sprawdź:

Ofertę wybranego dostawcy poznasz po rejestracji (założeniu konta) na stronie hurtowej. Ceny i towary widoczne dla każdego są przeznaczone dla klientów detalicznych.

Znalezienie hurtowni dropshipping do współpracy nie powinno opierać się na wyborze pierwszego dostawcy, na którego trafisz. Skontaktuj się z kilkoma hurtowniami i porównaj oferowane warunki – nie tylko cenowe!

Sprawdź, o co pytać hurtownię przed rozpoczęciem współpracy?

2. Rozpocznij sprzedaż, korzystając z oprogramowania do dropshippingu

Rynek e-commerce wielokrotnie pokazał, że najbardziej opłacalną startegią jest sprzedaż wielokanałowa, czyli sprzedaż produktów w kilku miejscach jednocześnie.

Oferuj towary:

  • na Allegro;
  • w innych marketplaces, w tym: OLX, Facebook Marketplace, EmpikPlace, Morele Marketplace,
  • we własnym sklepie internetowym.

Aby rozpocząć sprzedaż w dropshippingu, wybierz gotowe oprogramowanie Sky-Shop. Umożliwi Ci ono sprawne zarządzanie sprzedażą w dropshippingu z jednego panelu administracyjnego i da dostęp do integracji z 259 hurtowniami dropshipping.

Sprawdź pakiety dropshipping!

3. Załóż firmę lub działaj w ramach działalności nierejestrowanej

Założenie firmy (zazwyczaj JDG lub Sp. z o.o.) jest rekomendowane osobom rozpoczynającym dropshipping. Dzięki działalności swobodnie podejmiesz współpracę z dowolnym podmiotem np. hurtownią.

Drugą z dostępnych możliwości jest sprzedaż w dropshippingu bez firmy. Wiąże się to z ograniczeniami m.in. w miesięcznym przychodzie (od 1 lipca 2023 wynosi on 75% minimalnego wynagrodzenia) i liczbą hurtowni deklarujących chęć podjęcia współpracy.

Zobacz, co musisz wiedzieć o sprzedaży na mocy działalności nierejestrowanej?

4. Promuj sklep i zacznij sprzedawać

Niezależnie od modelu logistycznego, który wykorzystujesz, na starcie sprzedaży warto wykorzystać metody promocji generujące sprzedaż niemal natychmiast po ich zastosowaniu. Są to m.in.:

  • kampanie Google Ads;
  • kampanie Facebook Ads;
  • współpraca z influencerami;
  • wykorzystanie własnych zasięgów na blogu/w social mediach.

W drugiej kolejności warto myśleć o działaniach długofalowych, jak pozycjonowanie sklepu.

Przygotuj się do startu w dropshippingu najlepiej, jak to możliwe! Zapisz się na bezpłatne szkolenia e-commerce!

4.55 avg. rating (90% score) - 22 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.