Jak uchronić sklep internetowy przed bankructwem?

Maciej Cebertowicz
Marketing sklepu

Zgodnie z najnowszymi danymi GUS, ponad 70 % przedsiębiorstw po pierwszym roku działalności utrzymuje się na rynku. Jednak wskaźnik przeżywalności sklepów internetowych jest znacznie mniejszy. Przedstawiamy najczęstsze przyczyny upadku e-sklepów. Dowiedz się jakich błędów unikać na rynku e-commerce!

1. Brak kapitału finansowego

W biznesie obowiązuje pewna prawidłowość – przedsiębiorca powinien mieć kapitał na pierwsze pół roku funkcjonowania firmy. Takie zabezpieczenie finansowe pozwoli Ci na zrównoważony rozwój sklepu internetowego w czasie, gdy witryna dopiero zaczyna na siebie zarabiać.

Niektórzy właściciele e-sklepów zapominają o tej zasadzie. Sadzą, że ich firma od razu będzie przynosić zyski. Gdy się tak nie dzieje, cały swój wysiłek przeznaczają na znalezienie dodatkowych środków, aby utrzymać swoje przedsiębiorstwo na powierzchni, zamiast inwestować w reklamę.

Jeżeli chcesz wiedzieć ile pieniędzy potrzebujesz na pierwsze pół roku działalności, skonstruuj dokładny budżet.Więcej o przygotowaniu strategii przedsiębiorstwa i budżetu przeczytasz TUTAJ.

2. Wygenerowanie za dużych kosztów

Bardzo częstym przypadkiem bankructwa sklepu internetowego jest wygenerowanie za dużych kosztów stałych przedsiębiorstwa. Zastanów się nad tym jakie koszty są dla Ciebie niezbędne, a bez jakich sobie poradzisz.

Przykład 1:

Czy koniecznie potrzebujesz biuro i magazyn aby prowadzić sprzedaż? Będzie to comiesięczny kilkutysięczny koszt. Może przez jakiś czas jesteś w stanie sprzedawać z domowego zacisza?

Przykład 2:

Pomyśl o innych kosztach stałych których możesz uniknąć np: czy aby na pewno potrzebujesz pracownika lub wiele różnych usług stałych bez których sobie poradzisz?

Wbrew pozorom przy dobrej organizacji pracy jesteś w stanie odrzucić wiele kosztów stałych dzięki czemu zminimalizujesz comiesięczne koszty co przełoży się na większą rentowność Twojego przedsiębiorstwa.

Dzięki temu osiągniesz lepszą płynność finansową dzięki której wolny kapitał będziesz mógł przeznaczyć na dalszy rozwój Twojego e-sklepu np: na produktu dzięki którym przecież zarabiasz.

3. Brak analizy otoczenia e-sklepu

Na temat analizy otoczenia pisaliśmy już w artykule dotyczącym strategii sklepu internetowego. Poprawnie skonstruowana analiza uwypukli profil Twojego odbiorcy oraz wskaże cechy konkurencji. Dzięki niej będziesz mógł sprecyzować kanały komunikacji z Twoją grupą docelową oraz wyróżnić się na rynku.

Niestety część przedsiębiorców robi analizę otoczenia po łebkach lub wcale. Skutkuje to nietrafieniem w potrzeby potencjalnych Klientów oraz wykreowaniem mniej konkurencyjnej oferty w porównaniu do innych firm, działających w Twoim segmencie. Natomiast te czynniki przekładają się na niską sprzedaż Twoich produktów.

4. Nieatrakcyjna grafika sklepu internetowego

Potencjalni Klienci często oceniają sklep internetowy na podstawie pierwszego wrażenia – grafiki strony. Konsumenci, widząc brzydką i przestarzałą oprawę wizualną, mogą od razu opuścić witrynę i nic w niej nie kupić. Jest to prawdziwe zabójstwo dla handlowca.

Dlatego powinieneś zadbać o wygląd Twojego sklepu internetowego. Wykreuj grafikę spójną z identyfikacją wizualną firmy oraz odpowiadającą na potrzeby Twojego odbiorcy.

Więcej na temat indywidualnej grafiki przeczytasz TUTAJ.

Zapoznaj się również z naszą ofertą na indywidualną szatę graficzną.

5. Brak odpowiedniej reklamy

Zasada „reklama dźwignią handlu” sprawdza się również w przypadku rynku e-commerce. Niektórzy właściciele sklepów internetowych uważają, że wystarczy skonfigurować witrynę i przygotować atrakcyjną grafikę, a sprzedaż zrobi się sama. Nic bardziej mylnego!

Jeśli chcesz zaistnieć w branży, musisz pokazać się Twojej grupie docelowej. Bo skąd potencjalni Klienci mogą wiedzieć o Twojej atrakcyjnej ofercie? Dlatego zainwestuj w różne formy reklamy. Skoro prowadzisz sprzedaż przez Internet, to właśnie to nowe medium powinni być Twoim podstawowym kanałem komunikacji.

Na temat promocji w sieci i brand marketingu pisaliśmy już wielokrotnie. Przykładowy artykuł znajduje się TUTAJ.

6. Brak wizji rozwoju

Ostatnią przyczyną bankructwa sklepów internetowych, o której chcemy napisać, jest brak wizji rozwoju. Ten temat szerzej omawialiśmy także w innych tekstach na blogu.

Niektórzy przedsiębiorcy zakładają biznes na hura, nie nakreślając strategii na przyszłość. Jednak plan dalszego rozwoju jest niezbędny nie tylko do osiągnięcia sukcesu, ale i utrzymania firmy na rynku. Bez rozwoju produktu – poszerzania asortymentu – Twój e-sklep zostanie daleko w tyle za konkurencją.

Musisz pamiętać że ofertę Twojego sklepu musisz ciągle rozwijać gdyż jedne towary będą się kończyć, na inne trend będzie ustawał i systematycznie trzeba je zastępować nowymi towarami, ba!, wolumen produktów powinien ciągle się zwiększać jeżeli chcesz zwiększać zyski.

Pamiętaj:

Warto skupić się na wyszukiwaniu „złotych produktów” czyli pojedynczych produktów na których można zarobić. Jeżeli będziesz to robił systematycznie to zauważysz jak dobrze to wpływa na Twój biznes. Jest to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie niż dodawanie do sklepu setki różnych produktów na których nie da się zarobić albo zarobek na nich jest tak znikomy że zmarnujesz więcej czasu na nie niż jest to warte.

Ponadto w zależności od uwarunkowań rynku i indywidualnych czynników zmieniają się potrzeby konsumentów. Dlatego ciągle musisz śledzić trendy i słuchać swoich odbiorców. Patrz w przyszłość!

Jeżeli chcesz prężnie działać na rynku e-commerce i odnieść sukces, musisz mieć oczy wokół głowy i dbać o najdrobniejsze szczegóły. Rozumiemy, że w natłoku obowiązków czasem ciężko nadążyć za nowymi trendami, dlatego jesteśmy z Tobą. Czytaj nasze wskazówki i zawojuj branżę!

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5
Maciej Cebertowicz
Manager ds. Sprzedaży i Rozwoju produktu

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.