Outsourcing w e-commerce. Zewnętrzne firmy przejmą obowiązki


Rynek E-commerce

O tym, że outsourcing w e-commerce ma się dobrze świadczy coraz większa ilość obowiązków powierzanych firmom zewnętrznym. Do przekazania części zadań specjalistom przekonały się nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale także niewielkie sklepy internetowe, które dzięki przekazaniu obowiązków mogą szybko wejść na wymagający rynek.

Czym jest outsourcing – definicja

Co to jest outsourcing? Jest przekazaniem części zadań i działań związanych z funkcjonowaniem firmy zewnętrznemu partnerowi, który specjalizuje się w wybranej dziedzinie. Tym samym outsourcing pozwala zminimalizować ilość wewnętrznych struktur, które swoimi obowiązkami odchodziłyby od najważniejszych aspektów działalności firmy i skupić się na rozwoju kluczowej usługi bądź produktu. W sklepie internetowym outsourcing może dotyczyć niemalże każdego aspektu funkcjonowania, co potwierdza stale rosnąca liczba e-sklepów, których działalność opiera się na współpracy z firmami zewnętrznymi.

Outsourcing w e-commerce

Dzisiejszy outsourcing zdaje się nie mieć związku z wielkością sklepu internetowego. Chętnie korzystają z niego zarówno początkujący sprzedawcy, jak i rozpoznawalne marki. Za stale wzrastającą popularnością rozwiązania stoi jedna z bardziej znanych myśli Henry’ego Forda:

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.”

I tak: małe sklepy korzystające z outsourcingu mogą oferować klientom najwyższą jakość usług z wielu dziedzin pomimo tego, że nie posiadają własnych działów zajmujących się tym obszarem funkcjonowania firmy, a duże mogą w pełni skupić się na kluczowych obszarach działalności i nie zaprzątać sobie głowy np. zaawansowaną księgowością, która pochłonęłaby znaczącą ilość firmowych zasobów. Poznaj obszary, w których outsourcing wybierany jest najczęściej!

Fulfilment, czyli zewnętrzny magazyn

Logistyka sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych zagadnień, bowiem to od niej będzie zależna dostępność poszczególnych towarów oraz czas, w którym zamówienie dotrze do klienta. Nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z tego, że dropshipping nie jest jedyną szansą na sprzedaż bez własnego magazynu!

Rozwiązaniem coraz bardziej docenianym przez sklepy internetowe jest fulfilment. Zasada działania usługi jest prosta i opiera się na powierzeniu obsługi Twojego magazynu firmie zewnętrznej. W rezultacie procesami związanymi z realizacją zamówienia od A do Z zajmuje się Twój partner.

Do Twoich obowiązków należy wtedy:

  • zamawianie towarów do magazynu,
  • przesyłanie zamówień ze sklepu do partnera (zdarza się, że proces zostaje zautomatyzowany dzięki zastosowaniu specjalnego programu).

Z kolei w zadania firmy oferującej fulfilment wpisuje się:

  • pakowanie zamówień zgodnie z Twoimi wytycznymi,
  • drukowanie dokumentów sprzedaży oraz etykiet dla kurierów,
  • wysyłka, czyli przekazanie gotowej paczki wybranemu kurierowi,
  • niektóre z firm decydują się także na przyjmowanie zwrotów.

Jedną z największych zalet fulfilmentu jest elastyczność powierzchni magazynowej, co odczuwalne jest przede wszystkim przy sezonowych pikach sprzedażowych. Centrum logistyczne, z którego korzystasz da Ci szansę czasowego zwiększenia powierzchni magazynowej, za którą nie zapłacisz gdy przestanie być Ci potrzebna! Choć outsourcing logistyki daje możliwość skupienia się na działaniach sprzedażowych, jego opłacalność należy rozważać w kontekście minimalnej ilości realizowanych w miesiącu przesyłek oraz ceny za wysyłkę każdej z nich – te bowiem będą różnić się u poszczególnych operatorów.

Marketing sklepu zlecony na zewnątrz

Wiele działań związanych z marketingiem sklepu internetowego możesz z powodzeniem przeprowadzić samodzielnie. I choć prowadzenie profilu na Facebooku, firmowego bloga bądź Instagrama, a nawet podstawy pozycjonowania e-sklepu, wielu sprzedawców opanowało samodzielnie, kampanie reklamowe chętnie powierzane są firmom zewnętrznym. Przyczyna jest prosta. Z pozoru nieskomplikowane ustawienie kampanii w Google Ads, reklam na Facebooku bądź mailingu często kończy się nieodpowiednim dostosowaniem przekazu do odbiorców lub pominięciem grupy docelowej, a co za tym idzie – przepaleniem budżetu.

Niemalże każdy sklep internetowy wraz z rozwojem stawia na profesjonalizację swoich działań. Rozbudowa firmy postawi Cię przed dylematem: budowanie własnego działu marketingu czy powierzenie działań specjalistom skupiającym się na jednej dziedzinie? Chcesz koncentrować się na optymalizowaniu procesów logistycznych, dopracowaniu asortymentu, czy zgłębianiu tajników reklamy? Nie ma dobrych i złych dróg, ale każda z decyzji będzie niosła za sobą przesunięcie mocy przerobowych pracowników w wybranym przez Ciebie kierunku.

Usługi księgowe w e-commerce

Księgowość jest jednym z najchętniej outsourcowanych obowiązków każdego przedsiębiorcy działającego na rynku e-commerce. Obserwując wzrastające sklepy można zauważyć pewną zależność. W początkowej fazie, gdy sprzedawcy starają się minimalizować koszty prowadzenia sklepu internetowego, chętnie wykorzystują system księgowy Sky-Shop Faktury znajdujący się w panelu administracyjnym i samodzielnie rozliczają swoją firmę. Na późniejszych etapach, gdy obroty firmy wzrastają, a samo rozliczenie staje się nieco bardziej wymagające, obowiązki przekazywane są księgowym.

Dlaczego warto stosować outsourcing w sklepie internetowym?

Zdecydowana większość firm nie może pozwolić sobie na posiadanie szeregu profesjonalnych działów związanych z szeroko zakrojoną działalnością firmy i obsługą spraw bieżących. Z tego względu zapotrzebowanie na outsourcing w sklepach internetowych stale wzrasta. Zobacz przykłady korzyści jakie niesie za sobą korzystanie z usług firm zewnętrznych?

  • Redukcja kosztów stałych firmy związanych z zatrudnieniem pracowników, ich wykwalifikowaniem i utrzymaniem stanowisk.
  • Profesjonalizacja działań i utrzymanie wysokiej jakości usług.
  • Przekazanie odpowiedzialności za wybrane obszary działania firmie zewnętrznej.
  • Działalność w dotychczas niedostępnych obszarach.
  • Elastyczność związana z dostosowaniem zakresu działalności do aktualnych potrzeb.

O czym musisz pamiętać stosując outsourcing w e-commerce?

Choć szereg specjalistycznych firm obecnych na rynku daje nam szanse na oddelegowanie niemalże każdego z działań firmy, każdy przedsiębiorca powinien zachować umiar i określić kluczowe dla niego działania, które pozostaną w pełni od niego zależne. I tak – firma zajmująca się tworzeniem stron internetowych nie powinna zlecić stworzenia własnej strony komuś innemu, a sklep, którego unikalną propozycją sprzedaży są produkty handamde – zdecydować się na masową produkcję w jednym z zaprzyjaźnionych zakładów. Decydując się na liczne udogodnienia płynące z outsourcingu w e-commerce, nie możesz zapomnieć o jego minusach takich jak:

  • uzależnienie się od jednego partnera biznesowego,
  • utracenie kontroli nad dużą częścią procesów.

Wybór sprawdzonej firmy outsourcingowej, która cieszy się dobrymi opiniami pozwoli Ci zachować wysoki poziom obsługi klientów na każdym etapie realizacji zamówienia. Jednocześnie koszty prowadzonych przez firmę działań oraz ich jakość powinny być stale kontrolowane. W niektórych przypadkach może okazać się, że outsourcing przestanie się opłacać i np. zamiast fulfilmentu korzystniejsze okaże się magazynowanie towaru na własną rękę.

5.00 avg. rating (99% score) - 8 votes 5

Senior Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.