Świadomość marki w e-commerce

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

Na branding, czyli kształtowanie tożsamości i budowanie świadomości marki, warto postawić w absolutnie każdym biznesie. Brand marketing szczególnie sprawdza się jednak w e-commerce oraz innych branżach, w których kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się na tle konkurencji. Sprawdź, co to jest świadomość marki (brand awareness) oraz jak ją budować.

  • Budowanie świadomości marki przyczyniło się do sukcesów najbardziej rozpoznawalnych globalnych korporacji.
  • Rozpoznawalność i popularność marki (brand awareness) można zwiększać w e-commerce różnymi sposobami.
  • Świadomość marki da się oszacować, a nawet zmierzyć na podstawie odpowiedniego badania czy danych z narzędzi marketingowych.

Czym jest świadomość marki?

Kojarzysz Sephorę, Starbucks czy McDonald’s? Nazwy te z pewnością nie są Ci obce! Nawet jeśli nie korzystasz z produktów i usług oferowanych przez wspomniane firmy, doskonale wiesz, czym się zajmują. Możesz też pewnie w kilku słowach powiedzieć, jak wyglądają ich logotypy czy lokale, w ramach których działają. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego?

Jest tak, ponieważ ww. korporacje od samego początku zorientowały swoje działania na branding, czyli kształtowanie tożsamości i budowanie świadomości marki – świadomości, rozumianej jako rozpoznawalność oraz poziom popularności, jakim cieszy się brand. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku ww. marek, jest ona imponująca.

Własna marka w e-commerce

Nie planujesz prowadzić wielkiego biznesu, a jedynie prosty sklep internetowy, więc sądzisz, że branding i budowanie świadomości marki nie jest dla Ciebie? Nawet nie wiesz, jak bardzo się mylisz! Sukces w sprzedaży online osiągniesz bowiem tylko, jeśli wyróżnisz się na tle konkurencji, która jest w branży dość duża. Możesz to zrobić m.in. przy pomocy:

Zdecydowanie najlepiej zrobisz, jeśli postawisz na własną markę, dzięki której nie będziesz musiał nieustannie optymalizować cen. Tworząc własny brand, nie musisz też obawiać się, że Twoja USP zostanie wykorzystana przez konkurencję, co osłabi Twoją pozycję rynkową. Marka z własną tożsamością może zapewnić Ci niezależną od ww. aspektów przewagę!

👉 Sprawdź, czym jest tożsamość marki i stwórz jej dobrą koncepcję.

Marka w sprzedaży internetowej

W e-commerce możesz stworzyć markę handlową (czyli brand e-sklepu oferującego produkty innych marek) lub produktową (czyli brand własnych produktów). To, którą opcję wybierzesz, zależy w dużej mierze od Twojego pomysłu na biznes oraz możliwości (np. finansowych). Poniżej znajdziesz trzy scenariusze z przykładami najlepiej dopasowanych do nich rozwiązań:

  • Nie masz pomysłu na produkt, nie chcesz prowadzić magazynu i chciałbyś po prostu sprzedawać i zarabiać? Postaw na własną markę handlową i sklep internetowy w dropshippingu!
  • Samodzielnie wytwarzasz towary, które chcesz sprzedawać w sieci i jesteś otwarty na ich szerszą dystrybucję w przyszłości? Stwórz własny brand produktowy.
  • Marzy Ci się własna marka, ale nie masz pomysłu na produkt lub możliwości jego realizacji? Wybierz private label – markę własną w oparciu o produkty white label, bez etykiet i opakowań.

Niezależnie od tego, które z powyższych rozwiązań wybierzesz, w budowaniu świadomości marki przyda Ci się odpowiednie oprogramowanie do sprzedaży internetowej. Najlepiej zrobisz, jeśli postawisz na platformę e-commerce w abonamencie – bogatą w funkcje, które ułatwią Ci prowadzenie brand marketingu w sklepie online.

Wybierz Sky-Shop!

Postaw na nasze oprogramowanie e-commerce:

  • Kompletny system do sprzedaży internetowej w sklepie internetowym i innych kanałach (na Allegro, Facebooku, w porównywarkach cen i marketplace'ach);
  • Współpracę z bramkami i systemami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi, systemami księgowymi i ERP;
  • Gotowe integracje z ponad 360 producentami i hurtowniami + możliwość bezpłatnej integracji z dowolnym kontrahentem!
Oferujemy Ci 14 dni darmowego okresu testowego!

Jak budować świadomość marki online?

Załóżmy, że stworzyłeś dopracowaną koncepcję tożsamości marki i otworzyłeś własny sklep internetowy. Rozpoznawalność i świadomość twojej marki e-commerce możesz zwiększyć między innymi dzięki:

  • sprzedaży wielokanałowej w e-sklepie i porównywarkach cen, na Facebooku, Allegro i w innych marketplace’ach jednocześnie, która zwiększy zasięg Twojej marki;
  • prowadzeniu bloga sklepu, który zwiększy jego widoczność w Google, a jednocześnie – liczbę odbiorców;
  • identyfikacji wizualnej i unikalnemu językowi komunikacji oraz koncentracji na zachowaniu spójności we wszystkich kanałach sprzedaży, z jakich korzystasz;
  • działaniom w social media, które pozwolą Ci na zgromadzenie dużej grupy odbiorców zainteresowanych marką i jej działaniami;
  • aktywności na YouTube i dzięki której pozyskasz słuchaczy i widzów, którzy będą kojarzyć Twoją markę;
  • treściom tworzonym przez użytkowników, czyli opiniom, komentarzom i postom w social media, które możesz wykorzystać w brand marketingu;
  • współpracy z influencerami, czyli blogerami i ambasadorami, którzy będą promować Twoją markę/produkty na własnych stronach i profilach;
  • budowaniu lojalności klientów, która może przyczynić się do zwiększenia liczby osób kojarzących markę dzięki pozytywnym skojarzeniom z jej ofertą i produktami.

Sposobów na budowanie świadomości marki w e-commerce jest oczywiście znacznie więcej! Brand awareness mogą zwiększać również konkursy, promocje i wyprzedaże (szczególnie udostępniane w serwisach agregujących oferty tego typu), udział w targach, konferencjach i innych wydarzeniach branżowych czy też organizacja kursów i szkoleń.

👉 Dowiedz się więcej o brandingu w sklepie internetowym.

Czy brand awareness można zbadać?

Świadomość marki możesz oszacować lub zmierzyć przy pomocy badania konsumenckiego – telefonicznego (CATI), papierowego (PAPI) lub online (CAWI). Ostatnią metodę wykorzystują chętnie instytucje zajmujące się publikacją raportów z branży e-commerce (np. Gemius z Izbą Gospodarki Elektronicznej).

Podczas badania konsumenckiego, możesz sprawdzić jeden z trzech wskaźników dotyczących świadomości marki, o których wspomina się w literaturze branżowej:

  • Świadomość spontaniczna – określa część respondentów, którzy bez sugerowania nazwy marki potrafią ją wskazać;
  • Świadomość wspomagana – wskazuje na część badanych, którzy przyznają, że znają markę z określonej grupy produktowej, jednak dopiero po zasugerowaniu jej nazwy;
  • Świadomość TOM (top of mind) – definiuje część ankietowanych, którzy samodzielnie wspominają markę jako pierwszą pośród innych z tej samej grupy.

Z kolei zasięg marki, czy też liczbę odbiorców, do których docierają jej komunikaty (np. posty w social media, publikacje sponsorowane czy wpisy na blogu), możesz ocenić na podstawie danych z różnych narzędzi marketingowych.

 Sky-Shop posiada gotowe integracje z wieloma narzędziami marketingowymi, które pomagają w prowadzeniu i ewaluacji działań, których celem jest budowanie świadomości marki. Poznaj narzędzia.

Godnym polecenia programem tego typu jest Brand24, który służy do monitorowania wzmianek na temat marki oraz powiązanych z nią fraz. Narzędzie sprawdza się świetnie w analizowaniu efektów działań brand marketingowych. Oprogramowanie Brand24 jest kompatybilne z naszą platformą e-commerce.

W Sky-Shop oferujemy Ci 45 dni testów i 10% zniżki na narzędzie Brand24 – sprawdź!

Podsumowanie

Świadomość marki to, najprościej rzecz ujmując, rozpoznawalność i popularność, jaką cieszy się określony brand. Na jej zwiększanie, czyli budowanie świadomości marki, warto postawić szczególnie w biznesie e-commerce, gdzie liczy się przede wszystkim to, do ilu odbiorców dociera się ze swoją ofertą. Świadomość marki online można budować opisanymi w artykule sposobami, mierzyć poprzez badania rynku czy analizować w oparciu o dane z narzędzi marketingowych.

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące naszego oprogramowania lub promocji na narzędzie Brand24 – skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

4.20 avg. rating (84% score) - 10 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.