Wpływ COVID-19 na e-commerce. Wnioski, statystyki i porady

Katarzyna Kwartnik
Ecommerce

Dziś powoli przestajemy uważnie śledzić statystyki dotyczące wzrastającej liczby zachorowań na COVID -19. Oswajamy się z tym, że koronawirus stał się w taki czy inny sposób częścią naszego życia i staramy się do tej szczególnej sytuacji dostosować.

Nasze myśli wędrują teraz coraz częściej ku gospodarce. Nie można zaprzeczyć, że pandemia będzie miała na nią ogromny wpływ. Jaki dokładnie? Tego przewidzieć się nie da. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że dla sklepów internetowych jest to ogromna szansa i jednocześnie wyzwanie.

Odpowiedzmy sobie na pytania: Czy sprzedaż rzeczywiście przeniosła się do Internetu? Jak zmieniły się zachowania konsumentów i co mówią statystyki?

Sprzedaż online wzrasta

Większość sklepów stacjonarnych (poza spożywczymi) została zamknięta. W obawie przed zakażeniem staramy się ograniczyć wychodzenie z domu do niezbędnego minimum.

Te dwa czynniki, co jest dość oczywiste, napędziły sprzedaż online. Wg danych podanych przez Rzeczpospolitą, liczba transakcji w sklepach internetowych w Polsce wzrosła o 240%.

Poniżej dane z narzędzia Google Trends, pokazujące wzrost zapytań dotyczących zakupów online kierowanych do wyszukiwarki:

zakupy-online-koronawirus

Potwierdzają to również wyniki sklepów internetowych korzystających z oprogramowania Sky-Shop. Widać wyraźnie, że w ostatnich tygodniach zwiększyła się liczba zamówień:

liczba-zamowien-sky-shop

Oraz ich wartość:

wartosc-zamowien-skyshop

Sprzedaż przeniosła się więc do sieci, co stanowi szansę dla przedsiębiorców, zmagających się z trudnościami, spowodowanymi aktualną sytuacją w kraju. W jakich branżach widać teraz największe wzrosty?

Do jakich zakupów skłoniła nas pandemia koronawirusa?

Mydło, żele antybakteryjne, płyny dezynfekujące, maseczki  – z każdej strony słyszymy ostatnio, że środki higieny cieszą się ogromną popularnością. Odzwierciedla to liczba zapytań kierowana do wyszukiwarki Google:

dezynfekcja-covid

Szturm przeżywają także sklepy spożywcze, w tym te ze zdrową żywnością oraz apteki.

sklep-spożywczy-apteka-online

Sprawdź: Jak otworzyć sklep spożywczy online?

Ze względu na wprowadzenie w wielu firmach pracy zdalnej zainteresowaniem cieszy się również elektronika.

elektronika-koronawirus-ecommerce

Z powodu zamkniętych szkół, siłowni i po prostu większej ilości wolnego czasu wzrosło zainteresowanie artykułami, które dostarczają rozrywki i umożliwiają uprawianie sportu:

rozrywka-koronawirus-ecommerce

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Jakie produkty zyskały na popularności w dobie koronawirusa?

Widmo kryzysu skłania do wspierania polskiej gospodarki. Już teraz obserwujemy wzrost zainteresowania produktami wytworzonymi w Polsce:

polskie-produkty-koronawirus

Powstała nawet aplikacja, za pomocą której sprawdzisz, czy firma, która wyprodukowała dany produkt opiera się na polskim kapitale.

Druga strona medalu

Gdzie jedni korzystają, tam drudzy tracą. Konsumenci są teraz skoncentrowani głównie na zaspokajaniu podstawowych potrzeb i tych, wynikających z zaistniałej sytuacji.

Z domów wychodzimy rzadziej, dlatego popyt na odzież i obuwie maleje – również w sektorze e-commerce. Spadki notują także sklepy jubilerskie oraz związane z turystyką.

Co może przynieść przyszłość?

Warto mieć świadomość, że wzmożony jak i zmniejszony popyt na określone produkty jest chwilowy. Zwiększone zainteresowanie sprzedażą internetową jednak niekoniecznie. Wiele wskazuje na to, że gdy świat powoli zacznie wracać do normy, nie będziemy obserwować już gwałtownych wzrostów ani spadków. Popyt prawdopodobnie wróci do normy, jednak zainteresowanie zakupami internetowymi będzie większe niż przed pandemią. 

W związku z wyjątkową sytuacją, rząd zachęca do zakupów w Internecie osoby, które nigdy wcześniej z takiego rozwiązania nie korzystały. To kolejna przesłanka, mogąca świadczyć o tym, że zachowania konsumenckie się zmienią, a zmiany te zostaną z nami na dłużej.

Sprzedaż w czasach epidemii COVID-19 – bezpieczeństwo przede wszystkim

Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute, 45% badanych zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, by uniknąć zakażenia. 37% uważa, że zakupy online są obecnie bezpieczniejszą opcją.

Oto kilka wskazówek, dzięki którym zapewnisz swoim klientom bezpieczeństwo i najwyższą jakość świadczonych usług:

  1. Informuj swoich klientów o wszystkich krokach, które mają na celu zapewnienie im bezpieczeństwa.
  2. Wyposaż pracowników pakujących towary w maseczki, rękawiczki i preparaty dezynfekujące.
  3. Dezynfekuj sprzedawane produkty i ich opakowania.
  4. Zrezygnuj z możliwości płacenia za pobraniem.
  5. Zapewnij dostawę bezkontaktową.
  6. Informuj o przewidywanych terminach dostaw.
  7. Zadbaj o wysokie standardy obsługi klienta.

Dowiedz się więcej: 6 sposobów, jak zadbać o sprzedaż internetową w dobie koronawirusa

W Sky-Shop #wspieramybiznes

Jeżeli to Twoja pierwsza wizyta na tym blogu, pozwól, że się przedstawimy. Jesteśmy Sky-Shop, a na co dzień tworzymy i rozwijamy oprogramowanie dla sklepów internetowych. Doskonale rozumiemy wyzwania, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy w branży handlowej, i wyraźnie na nie reagujemy.

By ułatwić nowym i istniejącym już sklepom prowadzenie biznesu w tym wyjątkowym czasie, wprowadzamy promocję:

  • Proponujemy abonament wynoszący 1 zł dla 50 sklepów, będących w trudnej sytuacji. Za symboliczną złotówkę oferujemy wsparcie istniejącym sklepom stacjonarnym, które odczuwają negatywne skutki pandemii koronawirusa.
  • Oferujemy gotowe, estetyczne skórki sklepów internetowych w promocyjnej cenie 99 zł (zamiast 399).

#wspieramybiznes także na naszym Facebooku. Udostępnij akcję dalej! 🙂

Koronawius a e-commerce. Podsumowanie i kilka rad na zakończenie

Choć może zabrzmieć to patetycznie, świat nigdy nie będzie już taki sam. Koronawirus wymusił cyfrową transformację, o której mówi się od dawna. Powtórzymy raz jeszcze, że trendy dotyczące kupowanych produktów są prawdopodobnie chwilowe i nie warto się do nich przywiązywać. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak założyć, że nowo nabyte przyzwyczajenia zakupowe się nie zmienią, a więc wzmożona sprzedaż w sklepach internetowych będzie się utrzymywać.

Jeśli do tej pory prowadziłeś sklep stacjonarny i zastanawiasz się nad przejściem do świata online – nie zastanawiaj się dłużej.

Prawdopodobnie nigdy nie było ku temu tylu powodów. Otworzenie sklepu internetowego to ogromna szansa rozwój biznesu, ale także konieczność dla osób, które chcą zminimalizować straty wynikające z kwarantanny społeczeństwa. Nie musi się to wiązać z dużymi wydatkami i wysiłkiem – dzięki gotowemu oprogramowaniu jak Sky-Shop, sklep założysz w jeden dzień, a koszt jego prowadzenia wyniesie kilkadziesiąt złotych.

Z wielką przyjemnością pomożemy Ci zacząć przygodę w świecie e-commerce i rozwiejemy ewentualne wątpliwości.

Skontaktuj się z nami!

4.61 avg. rating (92% score) - 31 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.