Jeśli dobry proszek do prania to tylko z Niemiec! Prawdą jest, że nadal wiele produktów z Zachodu ma lepsze składy od tych, które trafiają na półki polskich sklepów. Jeszcze niedawno na poszukiwania trzeba się było wybrać na rynek (który niekoniecznie był tak blisko)..
Szukanie, grzebanie i nadzieja na to, że ulubione produkty będą dostępne. Czasami trzeba było czekać tygodniami na kolejną dostawę. A potem jeszcze to wszystko donieść do domu. A dzisiaj? Dzisiaj można kupić świetnej jakości chemię online na stronie Chemia z Zachodu.
Pan Michał czuwa nad ich autentycznością i jakością, nie dopuszczając do sklepu niesprawdzonych marek.
Zaczęło się od malutkiego sklepiku 40 metrów od mieszkania Pana Michała. A co dalej? Przeczytaj naszą rozmowę!
Z Panem Michałem mieliśmy okazję porozmawiać o:
- branży, która rozkwitła na polskich rynkach,
- dywersyfikacji dochodu,
- sposobach na lojalizację klientów,
- roli cierpliwości w rozwoju biznesu.
Spis treści artykułu
Jak narodził się pomysł na założenie sklepu Chemia z Zachodu?
Pan Michał: Od lat pracuję w korporacjach, głównie w finansach, ale zawsze miałem w sobie potrzebę dywersyfikacji dochodów. Pomysł na sklep z chemią gospodarczą zrodził się z chęci znalezienia dodatkowego źródła zarobku.
Początkowo otworzyliśmy mały sklepik na Bielanach, dosłownie 40 metrów od mojego domu. Niestety, mimo naszych starań, ten 17-metrowy lokal nie generował wystarczających przychodów. Nie zarabiał nawet na siebie.
Zdecydowaliśmy, że musimy coś zmienić, i tak zaczęła się nasza przygoda z e-commerce.
W 2021 roku, mimo że byłem zupełnym laikiem w tej dziedzinie, postanowiliśmy spróbować swoich sił w sprzedaży internetowej.
Jak wyglądało poszukiwanie najlepszego rozwiązania? Dlaczego wybór padł ostatecznie na Sky-Shop?
PM: Jedyną opcją, jaka wchodziła w grę, był wybór platformy e-commerce. Nie miałem na tyle wiedzy, żeby stawiać sklep od zera. Założyłem konta demo u wielu dostawców i już podczas testów zdecydowałem się na Sky-Shop.
Platforma Sky-Shop jedyna była na tyle przejrzysta, że potrafiłem wdrożyć taki sklep, jaki chciałem. Zależało mi na estetycznym i profesjonalnym wyglądzie, bo mnie samego bardzo odstraszają sklepy, które przywodzą na myśl lata 90. Nie wzbudzają zaufania.
Wspierałem się też Canvą, która pomogła mi w stworzeniu grafik.
Nigdy nie zdecydowałbym się już tylko na stacjonarny sklep. Myślę, że te czasy się skończyły – Pan Michał z Chemia z Zachodu.
Co najbardziej podobało się Panu podczas tworzenia sklepu na Sky-Shop?
PM: Kreator w Sky-Shop jest po prostu bardzo intuicyjny. Nie musimy zgadywać, jakie formaty obrazków należy przygotować; kreator sam to podpowiada. Dzięki temu oszczędziliśmy czas i stworzyliśmy wygląd zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Jakie były najważniejsze wyzwania na początku prowadzenia sklepu?
PM: Jednym z pierwszych wyzwań, jakie napotkaliśmy, było zdobycie widoczności w internecie. Od samego początku wiedzieliśmy, że musimy zainwestować w pozycjonowanie, aby zaistnieć w sieci.
Na szczęście wybraliśmy agencję SEO, która pomogła nam wywindować wiele kluczowych fraz na czołowe pozycje w wyszukiwarkach. Jest to zresztą agencja, którą znaleźliśmy poprzez Sky-Shop, bo z Wami współpracuje.
Dzięki temu nasze produkty zaczęły pojawiać się w TOP 1, 3 i 10 wyników wyszukiwania, co przełożyło się na wzrost ruchu i zamówień. Możemy śmiało nazwać się liderami w branży.
Jakie funkcje Sky-Shop były kluczowe przy uruchamianiu sprzedaży?
PM: Sky-Shop okazał się dla nas dużym wsparciem. Zwłaszcza jeśli chodzi o możliwość tworzenia zestawów produktów.
Kiedyś robiliśmy to ręcznie, co było bardzo czasochłonne. Dziś możemy automatycznie łączyć produkty w zestawy, co ma pozytywny wpływ na naszą sprzedaż.
Kolejnym ważnym aspektem była optymalizacja sklepu pod kątem użytkowników mobilnych.
Zauważyliśmy, że liczba zamówień z urządzeń mobilnych rośnie, dlatego zdecydowaliśmy się na skórkę Flex, która pozwala na wyświetlanie dwóch produktów w jednym rzędzie i skraca czas scrollowania.
Dzięki tej zmianie liczba porzuconych koszyków znacząco spadła, a konwersja wzrosła.
Jakie były kluczowe sukcesy sklepu?
PM: Największym sukcesem, jaki osiągnęliśmy, jest imponujący wzrost obrotów – 20-krotnie większy w porównaniu do okresu przed uruchomieniem sklepu internetowego.
Zmiana lokalizacji na większą oraz konsekwentne poszerzanie oferty produktowej pozwoliły nam na dynamiczny rozwój.
Ogromną rolę odegrała zmiana lokalizacji naszego sklepu. Zaczynaliśmy od 17 m² na Bielanach, potem przenieśliśmy się do lokalu o powierzchni 75 m², a teraz działamy na przestrzeni 350 m².
Zwiększenie powierzchni magazynowej pozwoliło nam na znaczne poszerzenie oferty – z początkowych 120 produktów, dziś mamy ponad 1000 pozycji dostępnych od ręki.
Sprzedajecie również na Allegro, prawda?
PM: Tak, ale szczerze mówiąc, to tylko uzupełnienie. Wolimy sprzedawać stacjonarnie lub przez sklep online, na Allegro trafiają zwykle nadwyżki produktów.
A co z klientami? Macie jakieś sprawdzone sposoby na przyciąganie i zatrzymywanie ich u siebie w sklepie?
PM: To specyficzna branża. W przypadku takiej lodówki kupuje się ją raz na kilka lat. A proszek do prania jednak musi się skończyć, nawet jeśli kupimy duże opakowanie. Nie wystarczy więc przyciągnąć klienta, on powinien do nas wracać.
Kluczowe jest zaufanie. Mieliśmy konkurencję, która już zresztą upadła i oni polegli właśnie na tym. Przez jakiś czas rzeczywiście oferowali wysokiej jakości produkty z Zachodu, ale potem zaczęli wprowadzać wysokomarżowe, niesprawdzone kosmetyki do domu. Klient kupował, ale był zawiedziony zakupem i już nie wracał.
My podchodzimy do tematu zupełnie inaczej. Zależy nam na zadowoleniu konsumentów. Sprawdzamy każdego dostawcę i dbamy o poziom jakości. Mamy w ofercie również polskie produkty, ale są to takie rzeczy jak np. papier toaletowy. Klient kupuje je przy okazji; przyszedł do nas po chemię z Zachodu.
Dzięki programowi lojalnościowemu stworzonemu w panelu Sky-Shop, który spersonalizowaliśmy pod kątem specyfiki naszego asortymentu, udało nam się zbudować przywiązanie klientów do naszej marki.
Obecnie około 30-40% klientów powraca na zakupy, co jest dla nas najlepszym dowodem, że nasza strategia działa.
Czy jest coś, co poradziłby Pan początkującym przedsiębiorcom? Jak osiągnąć sukces?
PM: Cierpliwość i systematyczna praca to klucze do sukcesu w prowadzeniu sklepu internetowego.
Na początku nie było łatwo, brakowało natychmiastowych wyników, zdarzało się zarwać noce, żeby rano iść do codziennej pracy, ale wiedzieliśmy, że musimy trzymać się obranej drogi.
Dzięki temu, że inwestowaliśmy w pozycjonowanie i stale pracowaliśmy nad ulepszaniem sklepu, zbudowaliśmy silną pozycję na rynku. Dziś możemy cieszyć się stabilnym rozwojem i satysfakcjonującymi wynikami.
Dzięki wsparciu zespołu pracowników mogę teraz spokojnie rozwijać biznes, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe.
Sky-Shop zapewnia wsparcie technologiczne, więc nie muszę się martwić również o te kwestie.
Potraktujcie temat poważnie, dajcie sobie czas, a się opłaci.