Jak założyć własny sklep internetowy?

Kinga Tobała
Otwieram i prowadzę sklep internetowy

Dziś, w dobie nowoczesnych technologii, na założenie sklepu internetowego może pozwolić sobie każdy! Wszystko za sprawą towarzyszącej nam na każdym kroku automatyzacji. Firma założona przez Internet, kontakty z dostawcami nawiązywane na grupach branżowych, mailowo lub telefonicznie oraz kompleksowe, gotowe do uruchomienia sprzedaży tuż po konfiguracji oprogramowanie. To wszystko pozwoli Ci rozpocząć sprzedaż nawet w kilka dni! Sprawdzamy, jak zacząć sprzedawać w sieci bez wychodzenia z domu!

  • Własny sklep internetowy a firma, numer PKD i kasa fiskalna.
  • Skąd wziąć pomysł na sklep interentowy i towar do niego?
  • Jak zautomatyzować sprzedaż na Allegro, w sklepie internetowym, na Facebooku i w wielu innych kanałach?

Jak założyć sklep internetowy?

Zanim przejdziesz do zakładania sklepu internetowego, warto stworzyć plan działania. To on, podobnie, jak biznesplan pomoże Ci usystematyzować wszystko, co musisz zrobić i nie pominąć żadnego z kroków. Pamiętaj, że jako przedsiębiorca rozpoczynający działalność w e-commerce potrzebujesz:

  • uregulować formalności związane z prowadzeniem firmy oraz jej charakterem (sprzedaż),
  • nawiązać współpracę z firmami zewnętrznymi (hurtownie, bramki płatnicze, kurierzy),
  • wybrać oprogramowanie, które zminimalizuje ilość Twojej pracy i zautomatyzuje proces sprzedaży w wielu kanałach.

Zebrane w tabeli informacje stanowią podsumowanie działań, które zostaną opisane poniżej.

Twoje obowiązki przy zakładaniu sklepu internetowegoCo da Ci profesjonalne oprogramowanie
Sky-Shop.pl?
Rejestracja firmy i dobór PKDWygląd sklepu budowany z gotowych modułów
Kupno domeny (adresu sklepu) bez hostinguTechnologia RWD, czyli e-sklep dostosowany do urządzeń mobilnych
Sprzedaż własnych produktów lub współpraca z hurtowniąGotowe integracje z hurtowniami z każdej branży
Uruchomienie bramki płatniczej (umowa/formularz)Gotowe integracje z firmami kurierskimi, bramkami płatności, narzędziami marketingowymi
Współpraca z firmą kurierską/brokerem kurierskim/kurierami hurtowni dropshippingowejObsługę sprzedaży wielokanałowej: e-sklep, Allego, Facebook, eBay i inne
Stworzenie regulaminu i polityki prywatnościIntuicyjny panel administracyjny sklepu wraz z instrukcjami
Aplikację mobilną do zarządzania sprzedażą

Jak widać, wszystkie czynności, jakie musisz wykonać podczas zakładania sklepu internetowego skupiają się na obowiązkach związanych z prowadzeniem działalności i samą sprzedażą oraz nawiązaniu współpracy z firmami zewnętrznymi. Jest to absolutne minimum. O wszystkie pozostałe aspekty zadba kompleksowy system e-commerce, w którym wybierzesz potrzebne funkcje i uruchomisz je w kilka minut. Sięgając po sklep internetowy na abonament zyskujesz jeszcze więcej:

  • Bezpłatną pomoc doradców (telefonicznie i mailowo) oraz dostęp do poradników w formie video i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ Sky-Shop.pl).
  • Kompleksową obsługę techniczną (utrzymanie, dostosowanie do aktualnych wymagań oraz rozwój integracji).
  • Elastyczność pakietu na abonament. Dobierzesz wyłącznie usługi, których potrzebujesz i zapłacisz tylko za to, z czego aktualnie korzystasz!

Zalet prowadzenia sklepu internetowego jest mnóstwo. Wśród najpopularniejszych pojawia się ogromna, stale rosnąca popularność zakupów w sieci, możliwość traktowania e-sklepu jako dodatkowego źródła dochodu oraz łatwość rozpoczęcia działalności, którą gwarantuje dropshipping.

Pomysł na własny sklep internetowy

Bez niego ani rusz! Pomyśl o tym, co jest Ci najbliższe, na czym się znasz i co chcesz sprzedawać. Posiadana przez Ciebie wiedza znacznie ułatwi dobór asortymentu, obsługę klientów oraz prowadzenie działań marketingowych. Nie ulega wątpliwości, że warto dobrze poznać konkurencję, by móc swoim przyszłym klientom zaoferować to, czego naprawdę potrzebują, przebijając rywali. Pomogą Ci w tym nardzędzia takie jak:

  • TradeWatch (do analizy sprzedaży na Allegro),
  • Live Price (monitoring cen w porównywarkach),
  • SimilarWeb (darmowe narzędzie do podstawowej analizy ruchu na konkurencyjnych stronach).

Dobrze przeprowadzona analiza konkurenji pozwoli Ci sprecyzować i udoskonalić Twój pomysł na sklep internetowy tak, by oferował wartości, z których znalezieniem klienci mogą mieć jeszcze problem.

Oferujesz klientom coś nowatorskiego lub specjalistycznego? Personalizujesz produkty, tworząc niezapomniane upominki, a może wyróżniasz się szerokim asortymentem? Każdy produkt, który można nadać przesyłką kurierską lub przesłać na maila, może być przedmiotem sprzedaży w sklepie internetowym. Dobrze się zastanów – jeśli trafisz na niszę, masz szansę stać się monopolistą.

Sprawdź: 24 pomysły na sklep internetowy w 2020 roku.

Już na tym etapie warto zdecydować skąd brać produkty do sklepu internetowego. Do podstawowych, koniecznych do rozważenia możliwości należy:

  • Prowadzenie własnego magazynu. Dzięki temu dużo szybciej będziesz mógł sprzedawać produkty klientowi, cały czas kontrolując dostępność towaru i planując dostawy. Minusem może okazać się konieczność zainwestowania w towar, który chcesz sprzedawać.
  • Dropshipping. W tym przypadku nie ma potrzeby posiadania magazynu, co obniża koszty prowadzenia działalności. Nie musisz też pilnować stanów magazynowych i kupować produktów „na zapas”, ponieważ to hurtownia dba o dostępność towarów i wysyła je bezpośrednio do Twoich klientów.

Dowiedz się więcej na temat logistyki w e-commerce!

Pierwszy krok do założenia sklepu internetowego jest już za Tobą! Czas na kolejne.

Komputer i dostęp do Internetu

Komputer z dostępem do Internetu będzie odtąd najważniejszym narzędziem Twojej pracy. Wraz z aplikacją mobilną do zarządzania sklepem internetowym pozwoli Ci na nanoszenie zmian w e-sklepie i szybki kontakt z klientem. Przydatnym narzędziem dla sprzedawców są programy graficzne. Nie musisz uczyć się Photoshopa! Do podstawowych poprawek i grafik tworzonych do celów marketingowych wystarczy bezpłatna, dostępna online Canva.

Pamiętaj, że Twój sklep otwarty jest 24 godziny 7 dni w tygodniu. Nie musisz jednak tyle czasu spędzać przed monitorem – informacje o nowych zamówieniach spłyną do Ciebie pocztą mailową.

Załóż własną działalność gospodarczą

Jeśli to Twój pierwszy biznes, koniecznie musisz to zgłosić! Działalność gospodarczą założysz przez Internet, bez wychodzenia z domu np. z użyciem swojego konta bankowego i profilu zaufanego. Podczas zakładania firmy podaj właściwy dla branży, w której działasz numer PKD.

A jak zarejestrować sklep internetowy, jeśli już masz działalność gospodarczą? Wystarczy we wpisie do obecnej działalności dodać adnotację o handlu w Internecie (dodatkowy numer PKD).

Pamiętaj, że sklep internetowy to doskonały biznes na etacie!

UWAGA! Od 30.04.2018 roku masz prawo do prowadzenia działalności nierejestrowanej, która obejmuje sprzedaż artykułów w sklepie internetowym. W ramach udogodnienia możesz każdego miesiąca uzyskać przychód nieprzekraczający 50% minimalnej płacy bez odprowadzania jakichkolwiek składek ZUS. Działalność nieewidencjonowana stanowi doskonały pomysł by rozpocząć przygodę ze sklepem on-line.

Paragony i faktury w sklepie internetowym

Księgowość dla sklepu internetowego to kolejny z istotnych aspektów formalnych. Większość osób sprzedających w oparciu o jednoosobową działalność gospodarczą samodzielnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym w oparciu o Księgę Przychodów i Rozchodów. Warto zaznaczyć, że większość sklepów internetowych może korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej i posługiwać się fakturą imienną wystawianą wprost z panelu sklepu internetowego jako dokumentem sprzedażowym.

Zobacz, czy musisz posiadać kasę fiskalną w swoim sklepie internetowym.

Domena i nazwa e-sklepu

Dobrze pomyśl nad nazwą swojego sklepu internetowego. Twoja domena musi być chwytliwa, łatwo wpadać w ucho, warto też, by kojarzyła się z działalnością Twojej firmy – wszystko po to, by klient ją zapamiętał i bez problemu wpisał w swojej przeglądarce. Warto sprawdzić, czy domena o wybranej przez Ciebie nazwie nie jest już zajęta. Dostępność domeny sprawdziś w bazie WHOIS.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Pewnie zastanawiasz się jak zbudować sklep internetowy. Nie musisz być programistą, poświęcać mnóstwa czasu i pieniędzy na jego stworzenie. Najlepszym i najszybszym rozwiązaniem dla osób, które chcą otworzyć własny sklep internetowy i skupić się na sprzedaży jest wykorzystanie kompleksowego oprogramowania Sky-Shop, z którego możliwościami zapoznałeś się czytając tabelę na początku artykułu. Wykorzystanie sprawdzonego przez przeszło 35 000 sklepów rozwiązania to najlepszy sposób na uniknięcie błędów – Twoje porażki w sieci mogłyby szybko zniechęcić klientów.

Zobacz, jak zmniejszyć koszt prowadzenia sklepu internetowego!

Na polskim rynku znajdziesz wiele programów do prowadzenia sklepu. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, różnią się one:

  • ilością funkcji,
  • zakresem integracji,
  • bezawaryjnością działania i stabilnością systemu,
  • jakością obsługi klienta.

Właśnie dlatego, Sky-Shop.pl udostępnia bezpłatny, 14-dniowy dostęp do sklepu internetowego, podczas którego sprawdzisz wszystkie funkcje oprogramowania i poznasz support, z którym będziesz współpracował na co dzień.

Pamiętaj, że nasz panel administracyjny jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Ponadto znajduje się w nim system podpowiedzi, co dodatkowo ułatwia poruszanie się w nim. Tworząc oprogramowanie Sky-Shop zadbaliśmy o połączenie funkcjonalności z użytecznością – tak, byś z przyjemnością obsługiwał swój sklep bez posiadania wiedzy z zakresu IT.

Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy, weź pod uwagę to, aby wybrać oprogramowanie które umożliwi Ci nie tylko start w e-commerce, ale przede wszystkim rozwój. Zwróć uwagę na dostępne kanały sprzedaży oraz szybkość rozwoju danej platformy.

Ochrona danych osobowych klientów sklepu internetowego

Podczas zakupów w sklepie internetowym klienci powierzają Ci swoje dane osobowe. Ochrona imienia i nazwiska, numeru PESEL, miejsca zamieszkania, wszystkich danych związanych z  parametrami fizycznymi, przekonaniami religijnymi oraz innymi kwestimi umożliwiającymi identyfikację kupującego, jest Twoim obowiązkiem. Właśnie dlatego musisz zadbać przede wszystkim o:

  • informowanie klientów o plikach cookies,
  • zbieranie i ochronę wyłącznie tych danych osobowych, które są niezbędne do realizacji zamówienia,
  • udostępnienie możliwości zmiany, pobrania i usunięcia wszystkich wyrażonych zgód,
  • przejrzystość zasad, czyli checboxy, które klient samodzielnie zaznacza np. podczas wyrażania zgody na otrzymywanie informacji marketingowej.

Pamiętaj, że oprogramowanie sklepów internetowych Sky-Shop.pl jest w pełni dostosowane do wymagań stawianych przez RODO. System posiada szereg funkcji, dzięki którym w kilka chwil przygotujesz stronę sklepową zgodną z obowiązującymi przepisami!

Dokumentem, który oprócz regulaminu powinien pojawić się w Twoim sklepie jest polityka prywtności. Zamieścisz ją w stopce strony – tak, by klienci w każdej chwili mogli zapoznać się z przygotowanymi dla nich informacjami. Sporządzenie informacji o ochronie danych osobowych warto powierzyć prawnikom. Chcesz mieć pewność, że żadna z istotnych kwestii nie umknęła Twojej uwadze? Skorzystaj z oferty Dokrates od Legal Geek!

Szata graficzna e-sklepu

Twoja witryna powinna być przede wszystkim użyteczna i przejrzysta. Jeśli masz na nią oryginalny pomysł, który wyróżni się wśród innych, na pewno warto zaryzykować. Pamiętaj, że wszystkie graficzne elementy: kolorystyka, menu, dostęp do promocji czy wiodących produktów, powinny zachęcić internautę do zakupów.

Jeśli czujesz, że w tej kwestii przydałaby Ci się pomoc, możesz zamówić indywidualną szatę graficzną. Ponadto w Sky-Shop, w cenie abonamentu, dostępny jest kreator szablonu sklepu. Dzięki niemu w prosty sposób, na podstawie dostępnych modułów, zaprojektujesz oprawę wizualną swojego sklepu internetowego.

Możliwości kreatora szablonu sklepu Sky-Shop poznasz w poniższym filmie.

Dla Ciebie i Twoich klientów przygotowaliśmy także:

👉 Krótki koszyk zakupowy wspierający finalizację transakcji.

👉 Rozbudowaną kartę produktu.

Wypełnij wirtualne półki towarem

Bez względu na to, co planujesz sprzedawać, musisz to robić, odpowiadając na potrzeby klientów. Twój e-sklep powinien być atrakcyjny i dobrze wyposażony.

Nim zaprosisz Internatów do zakupów, zadbaj o to, by Twoje produkty dobrze się prezentowały. Posłużą temu fotografie w dobrej rozdzielczości, a także ciekawe opisy. Pamiętaj: Twoi klienci nie będą mogli dotknąć towaru, tym samym im więcej informacji na jego temat otrzymają, tym lepiej. Nie zapomnij również o tym, by przy każdym towarze znajdowała się cena. Warto też uwzględnić kwestię dostępności produktu.

Zobacz: Jak napisać opis produktu, który polubią użytkownicy i wyszukiwarki.

Segreguj produkty w swoim sklepie internetowym tak, by łatwo było je wyszukać. Posłuży do tego intuicyjne drzewo kategorii. Podpowiadaj towary, które również mogłyby spodobać się Twoim klientom – może to zachęcić ich do dalszych zakupów – choćby na zasadzie cross-sellingu.

Wiele hurtowni oferuje integrację ze sklepami, lepsze programy do prowadzenia własnego sklepu dają możliwość integracji z nimi. Platforma sklepowa Sky-Shop oferuje moduł integracji sklepu ze wszystkimi hurtowniami. System ten oprócz aktualizacji cen i stanów magazynowych umożliwia automatyczne pobieranie zdjęć i opisów produktów oraz zaawansowane funkcje dropshippingowe.

Staraj się, aby każdy produkt posiadał obszerny opis – jest to lepiej widziane w oczach wyszukiwarek. Nie ma nic gorszego niż produkty bez opisów, w takiej sytuacji wyszukiwarki, np. Google, traktują takie podstrony jako lokalny Duplicate Content (podstrony się niczym nie różnią prócz nazwy i ceny) i usuwają z indeksu. W efekcie cały Twój sklep może zniknąć z Google.

Jeżeli Twoja preferowana hurtownia nie dostarcza mechanizmu aktualizacji bazy produktów i nie chcesz zmieniać hurtowni, to poszukaj informacji na temat płatnych baz danych i opisów produktów.

Jak przesyłać produkty z e-sklepu?

Możesz zainwestować w samochody dostawcze, ale na pewno łatwiej i szybciej będzie, jeśli nawiążesz kontakty z firmami wysyłkowymi. Współpraca z kurierami na pewno opłaci się przy większej liczbie przesyłek. Do wyboru masz również usługi Poczty Polskiej oraz brokerów kurierskich.

Zobacz: Jakie formy wysyłki warto udostępnić klientom?

Jeśli masz możliwość w siedzibie firmy stworzyć punkt wydawania towaru, warto zapewnić klientom taką formę odbioru przesyłki. Internauta zaoszczędzi na paczce, a Ty zyskasz coś ważniejszego – będziesz mógł nawiązać bliższy kontakt z klientem, co może zaowocować w przyszłości.

Płatności w sklepie internetowym

Im więcej możliwości płatności dasz klientowi, tym lepiej. Możesz zdecydować się na wysyłkę paczki za pobraniem, uruchomić możliwość przelewu na konto bądź płatności kartą kredytową, a także skorzystać z płatności elektronicznych. Pamiętaj, że gdy w grę wchodzą pieniądze, niezwykle ważne jest bezpieczeństwo klientów, którzy Ci zaufali. Zadbaj o to.

Aby zapewnić klientom poczucie bezpieczeństwa, zainstaluj w swoim e-sklepie certyfikat SSL.

Obecnie certyfikat SSL jest wymagany przez wszystkie bramki płatnicze – właśnie ze względów bezpieczeństwa. Pamiętaj, że klienci Sky-Shop mogą korzystać z preferencyjnych warunków dostępnych w bramce płatniczej Sky-Pay, którą uruchomisz już w 48 h od uzupełnienia formularza!

Wypromuj swój sklep internetowy

Jak w sieci zyskać klientów? Działania marketingowe możesz zlecić firmie reklamowej albo zająć się tym samodzielnie. Nadal dobrze sprawdza się tradycyjna reklama, ale chcąc zdobyć sieć, powinieneś zwrócić szczególną uwagę na:  pozycjonowanie w Google, reklamę w portalach internetowych i serwisach społecznościowych, marketing szeptany, linki do sklepu na innych stronach internetowych, wyszukiwarki cen, katalogi internetowe, płatną reklamę w wyszukiwarce Google (AdWords) czy newsletter. Nowych klientów przyciągną także promocje i konkursy, które warto organizować. Przygotowaliśmy dla Ciebie:

👉 Przewodnik po Google Ads

👉 11 sposobów na reklamę sklepu internetowego

Jeżeli będziesz pozycjonować sklep samodzielnie, pamiętaj, że oprogramowanie sklepu musi być przyjazne wyszukiwarkom (tak jak Sky-Shop). Wśród funkcji SEO powinny pojawić się liczne automatyzacje np.:

  • tworzenie przyjaznych linków z możliwością ich edycji,
  • automatyczne przekierowania,
  • sitemapa,
  • blog w sklepie internetowym i wiele innych.

Powinieneś również wykreować swoją markę, z której wartościami będą się identyfikować odbiorcy. Dzięki temu zbudujesz społeczność wokół swojego sklepu internetowego i stworzysz grupę lojalnych klientów. Pamiętaj, że to właśnie oni zapewnią Ci stałe dochody.

Zyski z Internetu

Jeśli wykonałeś już każdy z powyższych kroków i na bieżąco pilnujesz działalności, pozostało Ci tylko czekać na zyski. Nie stanie się to w ciągu miesiąca. Za najlepszy okres do wystartowania z e-biznesem uważa przełom 3 i 4 kwartału roku. Pamiętaj jednak, że okres przejściowy, który pozwoli klientowi na poznanie Twoich możliwości, a Tobie na rozwój to rok, a nawet dwa lata.
Sprawdź, jakie funkcje przygotowaliśmy z myślą o konkretnych branżach:

Mamy nadzieję, że z naszego tekstu dowiedziałeś się jak otworzyć sklep internetowy. Chcesz uzyskać więcej informacji? Czytaj naszego bloga, a poznasz tajniki e-commerce!

BONUS: Jak założyć sklep internetowy?

Wszystkie tajniki prowadzenia sklepu internetowego opisaliśmy w bezpłatnym e-booku
Jak otworzyć i prowadzić sklep internetowy„.

Wystarczy, że skorzystasz z bezpłatengo okresu testowego i pobierzesz go wprost z panelu administracyjnego sklepu, z zakładki Pomoc > Poradniki!


Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi doradcami lub napisz komentarz – odpowiemy!

4.72 avg. rating (94% score) - 18 votes 5
Kinga Tobała
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

  • Paulina

    Szukałam w sieci artykułu, w którym będzie opisane od A do Z jak otworzyć sklep internetowy jednak w większości temat był pobieżnie omówiony. Dziękuję za szeroko ujęty temat i za przystępny język. Przesłuchałam również vebinar – ciekawa forma edukacji 🙂 Pozdrawiam

  • Paulina

    Szukałam w sieci artykułu, w którym będzie opisane od A do Z jak otworzyć sklep internetowy jednak w większości temat był pobieżnie omówiony. Dziękuję za szeroko ujęty temat i za przystępny język. Przesłuchałam również webinar – ciekawa forma edukacji 🙂 Pozdrawiam

  • Wojtek

    Po roku prowadzenia sklepu internetowego nie wyobrażam sobie wrócić do pracy dla kogoś na etat. Wreszcie robie to, co lubie i na własnych warunkach. Fajny artykuł! Od początku śledzę waszego bloga i bardzo mi pomógł 🙂

  • Deffo

    Artykuł super! Akurat co do płatności, to mamy również wiele innych dobrych opcji – u mnie dotpay się sprawdza (szeroka funkcjonalność + naprawdę fajne prowizje na start, zwłaszcza, ze miałem kupon, które je jeszcze trochę obniżał). Ale w 100% racja z tym, że dobre płatności to klucz do sukcesu – jeżeli klient np. nie zna danego systemu płatności, to bardzo prostu może nam porzucić koszyk i iść do konkurencji, nawet, jeżeli będzie musiał zapłacić ciut więcej

  • Sky-Shop.pl

    Całkowicie się z Tobą zgadzamy 😉 Coraz więcej osób korzysta także z możliwości płatności kartą w Internecie, toteż warto zawrzeć ją wśród dostępnych opcji płatności. W przeciwnym przypadku stracimy wszystkich klientów, którzy chcieli zapłacić kartą kredytową.
    Zachęcamy także do skorzystania z naszej bramki płatniczej Sky-Pay, w której prowizja rozpoczyna się już o 1,69%! https://sky-shop.pl/skypay

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.