Jaki hosting dla PrestaShop wybrać? To pytanie, przed którym staje każdy właściciel sklepu na tej platformie. PrestaShop oferuje bowiem sam szkielet oprogramowania – o miejsce na serwerze i instalację sklepu musisz zatroszczyć się sam.
W poniższym artykule podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu do sklepu opartego o PrestaShop.
Spis treści artykułu
Kilka słów o PrestaShop
PrestaShop to platforma sklepowa typu open source. Oznacza to, że dostęp do niej jest całkowicie darmowy, jednak w praktyce jej wdrożenie i późniejsze rozwijanie wiąże się wydatkami, jak chociażby opłacanie hostingu. To rozwiązanie, które wymaga pewnej wiedzy programistycznej oraz chęci do technologicznego rozwijania sklepu na własną rękę.
Z drugiej strony, PrestaShop daje ogromną dowolność. Otrzymujesz dostęp do panelu administracyjnego oraz bazy sklepu, by później dowolnie go modyfikować i troszczyć się o dostępność różnych integracji i funkcji. Jeśli jesteś więc za pan brat z technologią, konieczność programowania Cię nie przeraża i chcesz budować naprawdę duży sklep, PrestaShop może być dobrym wyborem.
Jaki hosting pod PrestaShop wybrać?
Przede wszystkim taki, który pozwoli na szybkie i wydajne działanie sklepu. Kolejną niezwykle ważną cechą jest jak najmniejsza awaryjność serwera. Pamiętaj, że przy każdej jego awarii, Twój sklep po prostu przestanie działać, co może skutkować dużymi stratami finansowymi. Omówmy sobie jednak wszystko po kolei.
Na jakie czynniki warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu pod PrestaShop?
- Rodzaj hostingu. Współdzielony, dedykowany, VPS, a może działający w chmurze? Miej na uwadze, że hosting współdzielony sprawdzi się w przypadku małych sklepów. Jeśli planujesz prowadzić naprawdę duży biznes, radzimy wybrać którąś z pozostałych opcji.
- Ruch na stronie. Im większy, tym bardziej wydajnego serwera potrzebujesz.
- Awaryjność, czyli dostępność serwera. Zwróć uwagę na tzw. wskaźnik uptime, czyli określany w procentach bezawaryjny czas działania serwera. Powinien on wynosić minimum 99%. Serwery Sky-Shop odznaczają się stabilnością na poziomie 99,98%.
- Czas ładowania strony na serwerze. Tutaj sprawa jest bardzo prosta – im krótszy czas ładowania, tym lepiej.
- Wsparcie techniczne. Dostawca serwera powinien oferować pełne wsparcie techniczne, dostępne najlepiej 7 dni w tygodniu. Nigdy nie wiesz, kiedy serwer może ulec awarii – to bardzo ważne, by dostawca hostingu reagował w takich sytuacjach natychmiast.
A oto kilka konkretnych dostawców hostingu polecanych właścicielom sklepów na PrestaShop: myDevil, Kylos, Hitme, Hetzner czy CloudWays.
Więcej informacji znajdziesz na forum PrestaShop. Platforma nie oferuje bowiem możliwości kontaktu z działem supportu, gdyż takiego po prostu nie posiada – musisz liczyć na społeczność, korzystającą z tego rozwiązania.
Alternatywa dla PrestaShop – SkyShop
Na platformach typu open source bogaty rynek rozwiązań dla e-commerce się nie kończy. Istnieją również platformy abonamentowe, działające w modelu SaaS (software as a service). Do ich zalet należy fakt, że zapewniają hosting. Właściciel sklepu internetowego nie musi się więc wcale tą kwestią przejmować. Kolejna zaleta to wsparcie techniczne dostępne zawsze, gdy tego potrzebujesz. Do Twojej dyspozycji są działy obsługi klienta tworzone przez specjalistów i pasjonatów branży e-commerce. Warto wspomnieć również o ciągłym rozwoju i aktualizacjach oprogramowania.
- Dowiedz się więcej o różnicach między platformami sklepowymi SaaS a open source.
Na jakich zasadach działają sklepowe platformy abonamentowe?
Zaczynasz od założenia konta (zupełnie jak w przypadku PrestaShop) i testujesz system. Później możesz wykupić abonament, którego ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W zamian otrzymujesz łatwe w obsłudze oprogramowanie, które nie wymaga instalacji na serwerze. Od razu masz również dostęp do szeregu integracji z hurtowniami, firmami kurierskimi, systemami płatności i systemami księgowymi, a także narzędziami marketingowymi.