
Poczฤ tek roku to czas podsumowaล, ale rรณwnieลผ ocena trendรณw, jakie pojawiฤ siฤ wraz z nadejลciem kolejnego roku. Branลผa e-commerce rozwija siฤ w zawrotnym tempie, a wprowadzenie od 2018 roku ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele stanowi dodatkowฤ szansฤ dla e-sprzedawcรณw, ktรณrzy zostali z niej wykluczeni. Jak najlepiej jฤ wykorzystaฤ? W ktรณrym kierunku powinny podฤ ลผaฤ sklepy internetowe w 2018 roku?
Sklepy internetowe? Bฤdzie ich jeszcze wiฤcej!
Na ten moment w Polsce dziaลa bliskoย 23 tysiฤ ceย sklepรณw internetowych. Szacujeย siฤ, ลผe do 2020 roku ich liczba wzroลnie doย 30 tysiฤcy. Branลผa e-commerce rozwija siฤ z roku na rok w zaskakujฤ cym tempie, a polscy przedsiฤbiorcy widzฤ wiele pozytywรณw w przenoszeniu swoich usลug do sieci. Jednฤ z zalet jest fakt, ลผeย oprogramowanie dla sklepu internetowegoย staje siฤ coraz bardziej intuicyjne wย obsลudze i przystฤpne dla uลผytkownikรณw, a przy tym oferujฤ dla administratorรณw szereg funkcjonalnoลci. Wลasny sklep internetowy to gotowoลฤ do prowadzenia aktywnej sprzedaลผy, wiฤksza niezaleลผnoลฤ czy nowoczesnoลฤ – platformy sklepowe oferujฤ juลผ peลneย wsparcie dla urzฤ dzeล mobilnych. Nie inaczej jest w przypadku Sky-Shop.pl, przetestuj nas bezpลatnie przez 14 dni!
Powodรณw, dla ktรณrych warto zaลoลผyฤ sklep internetowy jest znacznie wiฤcej, poznacie je [W TYM] artykule.
Omnichannelย – nadalย jednym z gorฤtszych trendรณw
Niezmiennie od kilku lat jednym z najgorฤtszych trendรณw jest omnichannel, czyliย sprzedaลผ wielokanaลowa, w ktรณrej moลผna zaobserwowaฤ przenikanie siฤย tradycyjnego i internetowegoย handlu. Rok 2018 nie przyniesie zmian w tej kwestii.
Wczeลniejย omnichannel najczฤลciej kojarzyล siฤ z wykorzystywaniemย internetu jako dodatkowegoย kanaลu do wspierania sprzedaลผy tradycyjnej, aktualnieย coraz czฤลciej dobrze prosperujฤ ce e-przedsiฤbiorstwaย otwierajฤ swoje stacjonarne placรณwki.
Kolejny rok mobile
Tablety i smartfony gwarantujฤ obecnie poลowฤ ruchu w sieci, a za ich sprawฤ dokonuje siฤย nawet 40% zakupรณw internetowych. Sprzedawcy, nie ignorujcie tego trendu. Miejcie na uwadze nie tylko wprowadzenie funkcjonalnoลci stron przyjaznej dla urzฤ dzeล mobilnych, ale rรณwnieลผ o wygodnych dla uลผytkownikรณw opcjach pลatnoลci. W zastosowaniu tego trendu w Twoim sklepie internetowym moลผe pomรณc Ci Kreator Wyglฤ du.
AI + Machine Learning = idealna obsลuga klienta?
Aby mรณc uลผyฤ sformuลowania „idealna obsลuga klienta” trzeba dodaฤ do tego trend ecommerce zwiฤ zany z analizฤ danych. Big Data w poลฤ czeniu z AI oraz Machine Learning umoลผliwiaย pozyskanie informacjiย na temat zachowaล i upodobaลย nabywcรณw, co przeลoลผy siฤ z pewnoลciฤ ย na prostsze dopasowanie do nich drogi sprzedaลผowej oraz komunikacji marketingowej. Dajฤ o sobie znaฤย wirtualni asystenci, a takลผe spersonalizowane oferty, ktรณre โ do tej pory tworzone rฤcznie โ teraz sฤ tylko kwestiฤ analizy liczb i zachowaล. Oczywiลcie, sztuczna inteligencja nie zastฤ pi kontaktu z fizycznym sprzedawcฤ . Osoby peลniฤ ce obowiฤ zki w dzialeย Biura Obsลugi Klienta bฤdฤ odpowiadaฤย na indywidualne ลผyczenia oraz problemy.
Digital marketing roลnie w siลฤ
Social marketing, content marketing, e-mail marketing โ o kaลผdej z tych odmian digital marketingu bฤdzie w 2018 roku gลoลno. Z dnia na dzieล pojawiajฤ siฤย kanaลy internetowe, z pomocฤ ktรณrych moลผna docieraฤ do klientรณw – tych aktualnych, jak i potencjalnych. Dodatkowo,ย dziฤki rozwojowi technologicznemu moลผna juลผ sprawnie i wzglฤdnie tanio z nich korzystaฤ, a takลผe mierzyฤ efekty dziaลaล.
Digital marketing moลผe byฤ szczegรณlnie silnym trendem w Polsce, z powodu wprowadzonego zakazu handlu w niedziele. Od 1 marca 2018 r. w kaลผdym miesiฤ cu bฤdฤ zaledwie dwie niedziele handlowe, od 1 stycznia 2019 roku โ tylko jedna, a od 2020 r. niedzielny handel bฤdzie moลผliwy tylko siedem razy w roku.
Wartoลciowy content โoลผywi” Twojฤ e-firmฤ
Treลci tworzone przez uลผytkownikรณw to coล, co z pewnoลciฤ przykuje uwagฤ kaลผdego. Treลci typu testย produktรณw, opinie czy komentarze sฤ wartoลciowe nie tylko dla sklepu, ale takลผe dla nabywcรณw. Dla e-przedsiฤbiorcรณw, poniewaลผย nowy content na stronieย to oznaka dla wyszukiwarki Google, ลผe na stronie stale siฤ coล dzieje. Natomiast klientom daje toย poczucie, ลผe czytajฤ wiarygodne opinie o produkcie i ktoล, kto zaangaลผowaล siฤ byย napisaฤ kilka zdaล, nie moลผe pisaฤ nieprawdy.
Nielsen podaje, ลผe 67% kupujฤ cych online czyta opinie i recenzje produktรณw, nim dokona zakupu. Pozwรณlmy na tworzenie treลci tego typu. Dziฤki nim nasza strona caลy czas โลผyjeโ.
Inne oblicze social media
W ubiegลym rokuย platformy spoลecznoลciowe przestaลy sลuลผyฤ jedynie do celรณw wizerunkowych czy komunikacyjnych i odkryลy nowe moลผliwoลci e-handlu. Co siฤ zatem zmieniลo? Sprzedaลผ za poลrednictwem kanaลรณw spoลecznoลciowych staลa siฤ moลผliwa. Jak pewnie niejednokrotnie sลyszeliลcie –ย droga konsumenta od zapoznania siฤ zย ofertฤ do finalizacji transakcji powinna byฤ jak najkrรณtsza, dlatego social media, typuย Instagram czy Facebook, sฤ do tego wymarzonym narzฤdziem.ย
Szybkie i wygodne dostawy
Internet kojarzy nam siฤ zย bลyskawicznym wyszukiwaniem informacji, a takลผe rรณwnie sprawnฤ ย realizacjฤ zamรณwieล oraz dokonywaniem zakupรณw. Wczeลniej nabywcy wyczekiwali przesyลkiย kilka dni, jednak zย kaลผdym kolejnym rokiem czas ten siฤ skracaล. Dzisiaj kupujฤ c produkt, moลผemy siฤ go spodziewaฤ na drugi dzieล, a w obrฤbie tego samego miasta nawet w kilka godzin. W roku 2018 nastฤ pi rozwรณj Same Delivery, czyli dostaw jeszcze tego samego dnia. Moลผna tutaj wyrรณลผniฤ Amazon Prime Air, ktรณrzy sฤ prekursorami pomysลu dostaw dronem.
Personalizacja i customer experience
Aktualnie, aby klient czuล siฤ waลผny nie wystarczy, gdy moลผe w intuicyjny sposรณb dokonaฤ zakupu i otrzymaฤ przesyลkฤ w wyznaczonym terminie. Wymagania wobec sklepรณw internetowych sฤ coraz wyลผsze. Firmy przeลcigajฤ siฤ w szybkiej obsลudze klienta, zmieniajฤ produkty w zaleลผnoลci od potrzeb i preferencji klienta, wysyลajฤ paczki zapakowane w finezyjnyย sposรณb, zapewniajฤ moลผliwoลฤ zwrotu produktu w okreลlonym czasie bez potrzeby podawania przyczyny, akceptujฤ reklamacje dotyczฤ ce produktรณw bez dyskusji. Dziฤki temu, nawet jeลli zakupiony produkt nie pasuje, sฤ ogromne szanse, ลผe klient do sklepu wrรณci. Poniewaลผ ufa, ลผe Twojej firmie zaleลผy przede wszystkim na jego zadowoleniu.
MarketPlace
Marketplace bฤdฤ cy dodatkowym kanaลem sprzedaลผy dla e-sklepu to witryna lub aplikacja, ktรณra uลatwia zakupy z wielu ลบrรณdeล w jednym miejscu. Operator platformy udostฤpnia jฤ sprzedajฤ cym i kupujฤ cym, a sam koncentruje siฤ na doborze dostawcรณw, dbaลoลci o sposรณb prezentacji, nadzรณr nad jakoลciฤ usลug i produktรณw oraz samym systemem transakcyjnym.
W ciฤ gu ostatnich kilku lat widaฤ prawdziwy boom na rynku marketplace. Zainteresowanie nimi permanentnie wzrasta. Z ลatwoลciฤ moลผna wymieniฤ szereg platform, ktรณre w zaleลผnoลci od zakฤ tka ลwiata bฤdฤ liderami na danym kontynencie. Jakie korzyลci oferujฤ marketplaceโy? Przede wszystkim bezpoลredni dostฤp do oferty producentรณw, bez poลrednikรณw i w czasie rzeczywistym. Zaletฤ jest takลผe szeroki asortyment oraz jedna aplikacja mobilna, zamiast kilkudziesiฤciu pojedynczych.
Najbardziej znanymi przykลadami marketplace sฤ Allegro czy eBay.
Chatboty i messenger
W ubiegลym roku wzrosลo takลผe wykorzystanieย chatbotรณw w komunikacji z nabywcami w niemalย kaลผdej branลผy. Aby program komputerowy mรณgล przeprowadzaฤ konwersacjฤ z klientem niezbฤdne jest odpowiednie jego zaprojektowanie i zaprogramowanie. Na rynku istniejฤ juลผ platformy, z pomocฤ ktรณrych moลผna stworzyฤย chatbota i wykorzystywaฤ go na swoje potrzeby. Dla wielu poczฤ tkujฤ cych e-przedsiฤbiorcรณw moลผe byฤ to doskonaลy pomysล na biznes,ย poniewaลผ za kilka latย takie usลugi bฤdฤ ย bardzo potrzebne.
Podsumowanie
Nie mamy gwarancji, ลผe wszystkie z powyลผej wymienionychย trendรณw e-commerce ujrzฤ ลwiatลo dzienne, ale na pewno rok 2018 upลynie pod znakiem dalszych wzrostรณw tej gaลฤzi gospodarki. Wzrostย zainteresowania ze strony klientรณw sklepami internetowymi, jeszcze wiฤksze znaczenie urzฤ dzeล mobilnych, a takลผe wartoลciowy content sprawiajฤ , ลผe internetowi handlowcy mogฤ spodziewaฤ siฤ przeลomu w bieลผฤ cym roku.
Niech ten rok, 2018 bฤdzie dla wszystkich e-przedsiฤbiorcรณw bogaty w sukcesy! ๐