Wybór oprogramowania to jedna z najważniejszych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie.
Zastanawiasz się nad uruchomieniem e-sklepu na WooCommerce? Nic dziwnego.
WooCommerce to jedno z najpopularniejszych na świecie rozwiązań umożliwiających prowadzenie własnego sklepu internetowego. Czy jednak zawsze jest to dobry wybór?
Z poniższego artykułu dowiesz się:
- na czym polega schemat działania oprogramowania WooCommerce,
- jakie są zalety i wady Woocommerce i platform typu SaaS,
- na które rozwiązanie lepiej postawić w Twoim przypadku.
Spis treści artykułu
WooCommerce – co to jest?
WooCommerce to wtyczka do znanego systemu CMS – WordPress, która dodaje funkcjonalność sklepu internetowego. Co ważne, jej instalacja jest całkowicie darmowa.
W rzeczywistości jest to oprogramowanie sklepu internetowego, działające w modelu open source. Oznacza to, że otrzymasz dostęp do kodu źródłowego i możliwość jego samodzielnego rozwoju.
Ta samodzielność może być postrzegana zarówno jako duża zaleta, jak i wada platform typu open source. Konfiguracja sklepu na WooCommerce jest bowiem dość skomplikowanym procesem, który wymaga specjalistycznych umiejętności technicznych.
? Przeczytaj także artykuł: WooCommerce – co to jest?
Oprogramowanie typu SaaS – co to jest?
Samo wyrażenie SaaS pochodzi z języka angielskiego – rozszyfrowuje się je jako software as a service. Inne określenia, z którymi możesz się spotkać to oprogramowanie w modelu abonamentowym czy po prostu sklep na abonament.
Oprogramowania tego typu dają Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu z szeregiem funkcji i integracji. Jedyne, co musisz zrobić, aby zacząć sprzedawać, to dostosować jego wygląd do swoich preferencji, wprowadzić potrzebne dane i dodać produkty.
Aby móc korzystać z takiej platformy, musisz założyć konto, a następnie regularnie opłacać miesięczny abonament. Jego ceny są zazwyczaj niewielkie (w przypadku Sky-Shop już od 99 zł miesięcznie). W dodatku możesz wybrać taki pakiet, który w największym stopniu odpowiada Twoim potrzebom.
Przykładem takiego oprogramowania jest właśnie wspomniana już platforma e-commerce Sky-Shop.
Zalety WooCommerce
- Sam dostęp do WooCommerce jest darmowy.
- WooCommerce oferuje sporo gotowych wtyczek, które możesz łatwo dodać do swojego sklepu.
- Duża elastyczność. Dzięki dostępowi do kodu źródłowego, możesz rozwijać swój sklep według własnego uznania.
- Szeroki wybór motywów graficznych (większość jest oczywiście płatna).
- Rozwinięta społeczność, a także obecność wielu specjalistów na rynku, którzy zajmują się wdrożeniem WooCommerce.
Wady WooCommerce
- WooCommerce to darmowe oprogramowanie tylko w teorii. Aby prowadzić w pełni funkcjonalny sklep internetowy, musisz wykupić dodatkowe wtyczki i moduły, co często wiąże się z niemałymi wydatkami.
- Koszty związane z instalacją i konfiguracją sklepu – chyba, że posiadasz umiejętności techniczne, które w tym przypadku będą niezbędne.
- Mała liczba funkcji w porównaniu do innych oprogramowań sklepów internetowych.
- Konieczność wykupienia i regularnego opłacania hostingu.
- Brak pomocy technicznej. Możesz liczyć jedynie na porady społeczności, korzystającej z wtyczki.
- Konieczność ręcznego wykonywania aktualizacji systemu.
Zalety SaaS (na przykładzie oprogramowania Sky-Shop)
- Serwer w cenie abonamentu – nie musisz przejmować się kupnem hostingu i jego regularnym opłacaniem.
- Łatwa konfiguracja, która nie wymaga umiejętności technicznych – poradzisz z nią sobie nawet, jeśli jesteś laikiem.
- Intuicyjny kreator wyglądu, dzięki któremu z łatwością zadbasz o warstwę wizualną Twojego sklepu.
- Dostęp do gotowych integracji z hurtowniami, a w razie potrzeby możliwość wykonania dodatkowych integracji (po dostarczeniu pliku produktowego).
- Dostęp do gotowych integracji z marketplace’ami, systemami płatności, kurierami, systemami księgowymi, narzędziami marketingowymi itd.
- Wsparcie techniczne i dostęp do zamkniętej grupy dla klientów.
- Ciągłe aktualizacje i rozwój oprogramowania.
- Naprawa błędów i awarii leży po stronie dostawcy oprogramowania.
Wady SaaS
- Brak dostępu do kodu źródłowego, co wiąże się ze znacznie mniejszą elastycznością. Możesz jednak uzyskać dostęp do API, a Twoje sugestie dotyczące rozwoju oprogramowania są brane pod uwagę.
- Konieczność opłacania abonamentu.
? Dowiedz się, jak krok po kroku przebiega założenie sklepu na Sky-Shop.
WooCommerce czy SaaS? Co wybrać?
Jak możesz się domyślić, jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Oba oprogramowania mają swoje wady i zalety – a wybór jednego z nich zależy od preferencji i potrzeb właściciela e-sklepu.
Wybierz WooCommerce, jeśli:
- Prowadzisz już stronę na WordPress i nie chcesz korzystać z innych platform.
- Zależy Ci na dużej elastyczności – chcesz tworzyć własne funkcje i mieć pełną kontrolę nad stroną.
- Masz czas na to, aby skonfigurować sklep, co może zająć kilka tygodni czy miesięcy.
- Dysponujesz budżetem, który Ci to umożliwi.
Wybierz SaaS, jeśli:
- Zależy Ci na jak najszybszym uruchomieniu własnego sklepu internetowego.
- Chcesz korzystać z gotowej platformy, udostępniającej wszystkie niezbędne funkcje i integracje – od razu.
- Szukasz najbardziej optymalnego finansowo rozwiązania.
- Nie chcesz zajmować się rozwojem oprogramowania i przejmować kwestiami technicznymi.
W razie jakichkolwiek pytań związanych z oprogramowaniem Sky-Shop zachęcamy do kontaktu!