WooCommerce – co to jest?

Katarzyna Kwartnik
Bez kategorii

Nowe sklepy internetowe powstają każdego dnia. Zdecydowana większość z nich korzysta z dostępnych na rynku oprogramowań – tylko nieliczne są uruchamiane na dedykowanych systemach.

Jedną z platform, dzięki której możesz otworzyć i prowadzić własny sklep internetowy, jest właśnie WooCommerce. Czy będzie to jednak dobry wybór w Twoim przypadku?

Z poniższego artykułu poznasz:

  • zasady działania WooCommerce,
  • proces zakładania sklepu na tej platformie,
  • zalety i wady WooCommerce,
  • alternatywy dla WooCommerce.

Czym jest WooCommerce?

WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów CMS, który umożliwia zarządzanie warstwą tekstową i wizualną Twojej strony internetowej. Co ważne, jest on bezpłatny – dopiero korzystanie z różnych szablonów czy dodatków (wtyczek) wiąże opłatami.

Na WordPressie możesz także uruchomić własny sklep internetowy – właśnie za pomocą takiego rozszerzenia.

WooCommerce jest to więc wtyczka do WordPressa, która dodaje funkcjonalność sklepu internetowego. Po jej instalacji w panelu administracyjnym systemu CMS możesz wprowadzać produkty, a także definiować ich najważniejsze parametry: opisy, zdjęcia, ceny czy stany magazynowe. Z kolei Twoi klienci z łatwością mogą je kupować.

Warto wspomnieć, że WooCommerce to zdecydowanie najpopularniejsze oprogramowanie e-commerce. Z platformy tej korzysta aż 30% sklepów internetowych na świecie. Czy Twój powinien do nich dołączyć?

Zakładanie i prowadzenie sklepu na WooCommerce w pigułce

Platforma WooCommerce działa w modelu open source. Oznacza to, że korzystanie z niej jest bezpłatne, a Ty zyskujesz dostęp do kodu źródłowego, który możesz edytować, rozwijając tym samym funkcjonalność oprogramowania.

Może być to postrzegane zarówno jako zaleta, jak i wada WooCommerce. Prowadzenie sklepu na WooCommerce wymaga w związku z tym dużej samodzielności i umiejętności technicznych.

A jak uruchomienie sklepu na tej popularnej platformie wygląda w praktyce? Aby rozpocząć sprzedaż za pośrednictwem wtyczki, musisz:

  • Wykupić domenę.
  • Wykupić hosting.
  • Wykupić i zainstalować certyfikat SSL.
  • Stworzyć regulamin sklepu i politykę prywatności.
  • Wykupić/zaprojektować szablon sklepu internetowego.
  • Zainstalować i skonfigurować sklep.
  • Zainstalować niezbędne wtyczki (np. do fakturowania, generowania kodów rabatowych).
  • Nawiązać współpracę z partnerami (hurtownie, bramki płatności, kurierzy itd.) i wykupić lub stworzyć, a później zainstalować moduły integracji.

Wiele tych aspektów będzie wymagało zaangażowania zewnętrznych specjalistów i wiązało się z wydatkami, co wydłuży cały proces i uczyni go znacznie droższym, niż początkowo mogło Ci się wydawać.

👉 Przeczytaj także: WooCommerce czy SaaS – co wybrać?

Zalety WooCommerce

Czym WooCommerce zaskarbiło sobie serca tak wielu właścicieli sklepów internetowych? Poznaj najważniejsze zalety tego oprogramowania.

1. Prostota obsługi

Osoby, które na co dzień poruszają się w środowisku WordPressa, bez problemu odnajdą się również w prowadzeniu sprzedaży za pośrednictwem WooCommerce.

2. Dostępność wielu szablonów graficznych

Zależy Ci na perfekcyjnym wyglądzie Twojego sklepu? Z WooCommerce osiągniesz to bez problemu – znajdziesz tam więcej szablonów graficznych niż na jakiejkolwiek innej platformie. Są one jednak oczywiście płatne.

3. Szerokie możliwości w zakresie personalizacji

Korzystając z WooCommerce, możesz pobierać i instalować setki wtyczek czy wspomnianych już szablonów graficznych. To wszystko sprawia, że w ogromnym stopniu możesz dostosować sklep do swoich pomysłów i preferencji.

4. Przyjazność SEO

Strony oparte o WordPress dobrze się pozycjonują i nie sposób się z tym kłócić. Wybierając WooCommerce, zyskasz możliwość edycji wszystkich istotnych ze względu na SEO parametrów.

Wady WooCommerce

Platforma WooCommerce nie jest pozbawiona wad, choć wszystko jest oczywiście kwestią Twoich potrzeb i możliwości. O czym musisz wiedzieć przed podjęciem decyzji o wyborze tego oprogramowania?

1. Instalacja wcale nie taka łatwa

Aby rozpocząć sprzedaż na WooCommerce, nie wystarczy jedynie dodać wtyczki do WordPressa. Musisz także zainstalować sklep na serwerze, a następnie uzupełnić go szeregiem rozszerzeń i modułów. Sam WooCommerce to jedynie szkielet, który oferuje bardzo podstawowe funkcje.

Właśnie dlatego uruchomienie sklepu na tej platformie bardzo często wiąże się z koniecznością zatrudniania firmy wdrożeniowej czy freelancera.

2. Brak wsparcia technicznego

WooCommerce nie oferuje oficjalnego wsparcia technicznego. Możesz liczyć jedynie na pomoc społeczności, czyli innych użytkowników wtyczki.

3. Konieczność ręcznych aktualizacji

O aktualizację swojego systemu musisz zatroszczyć się sam – nie będą one wykonywane automatycznie. Musisz również liczyć się z tym, że aktualizacja może sprawić, że zainstalowane już wtyczki przestaną być kompatybilne z Twoją wersją oprogramowania.

4. Liczne wydatki

Jeżeli dobrze poznasz specyfikę działania WooCommerce, zrozumiesz, że korzystanie z platformy wcale nie jest darmowe. Musisz się liczyć z następującymi kosztami:

  • koszt domeny i serwera,
  • ewentualny koszt instalacji,
  • koszt wtyczek,
  • koszt tworzenia integracji, których WooCommerce nie oferuje,
  • koszt eliminacji ewentualnych usterek czy problemów.

👉 Dowiedz się więcej: Ile kosztuje korzystanie z WooCommerce?

WooCommerce a inne platformy sklepów internetowych

WooCommerce to bez wątpienia jedna z najbardziej popularnych platform e-commerce. Wiele osób wybiera ją ze względu na pozornie niskie koszty i przywiązanie do WordPressa.

Jeżeli jednak zależy Ci na jak najszybszym i najtańszym uruchomieniu sklepu internetowego, WooCommerce nie będzie najlepszym wyborem.

W takich sytuacjach warto postawić na oprogramowanie działające w modelu SaaS, jak, Sky-Shop, które w zamian za opłacanie abonamentu (już od 49 zł miesięcznie) daje Ci dostęp do niemalże gotowego sklepu internetowego.

zakładanie sklepu na sky-shop

Co jeszcze zyskujesz?

  • Zdecydowaną większość funkcji, które znajdziesz w WooCommerce – tyle, że w tym wypadku nie musisz martwić się o instalację kolejnych wtyczek.
  • Nie musisz przejmować się technikaliami – możesz w pełni oddać się rozwojowi swojego biznesu. Uruchomienie i prowadzenie sklepu na Sky-Shop nie wymaga umiejętności technicznych ani graficznych.
  • Dostęp do gotowych integracji z hurtowniami, systemami płatności, kurierami, narzędziami marketingowymi, portalami aukcyjnymi, marketplaceami itd.
  • Wsparcie techniczne i dostęp do zamkniętej grupy dla klientów.
  • Serwer w cenie abonamentu.
  • Aplikację mobilną, za pośrednictwem której możesz wygodnie zarządzać sprzedażą z dowolnego miejsca na świecie.
  • I wiele innych funkcji niezbędnych do prowadzenia efektywnego biznesu w e-commerce!

👉 Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Jak krok po kroku założyć sklep na Sky-Shop?

Jeżeli prowadzisz już stronę na WordPress, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś uruchomił sklep na innej platformie. Zależy Ci na zachowaniu aktualnej domeny? Załóżmy, że Twoja strona nazywa się strona.pl. Sklep możesz uruchomić na domenie o nazwie sklep.strona.pl – korzystając z dowolnego oprogramowania.

Wybierz Sky-Shop!

Nasza platforma e-commerce to:

  • Kompletny system do sprzedaży internetowej wyposażony w ponad 1200 funkcji ułatwiających handel online;
  • Gotowe integracje z hurtowniami i producentami, Allegro i innymi marketplace'ami, kurierami i systemami płatności;
  • Intuicyjna obsługa, bezpłatne materiały edukacyjne, nieograniczone wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!

Dla kogo jest WooCommerce?

WooCommerce sprawdzi się przede wszystkim, jeżeli:

  • Korzystasz z systemu WordPress i po prostu nie chcesz poznawać specyfiki działania innych platform.
  • Zależy Ci na elastyczności wynikającej z prowadzenia sklepu na platformie typu open source.
  • Masz budżet lub umiejętności techniczne, które pozwolą Ci uruchomić sklep na WooCommerce, a następnie dostosować go do swoich potrzeb.

W innych sytuacjach znacznie lepszą decyzją będzie wybór oprogramowania SaaS.

Zwłaszcza, jeżeli zależy Ci na jak najszybszym i najtańszym uruchomieniu, a później prowadzeniu własnego sklepu. Sky-Shop do wybór dla Ciebie również wtedy, jeżeli chcesz się skupić na rozwoju sprzedaży i zadowoleniu klientów, a nie zawracać sobie głowy technikaliami. 

A pieniądze, zaoszczędzone dzięki wyborowi platformy SaaS, możesz przeznaczyć np. na działania marketingowe.

Nie musisz podejmować decyzji na podstawie tego artykułu. Sky-Shop możesz testować bezpłatnie przez 14 dni bez żadnych zobowiązań – zyskujesz oczywiście dostęp do wszystkich funkcji i wsparcia technicznego. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, zachęcamy do kontaktu!

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.