Sky-Shop Blog Sklep internetowy Marketing sklepu Błędna cena w sklepie. Czy musisz sprzedać towar za zaniżoną kwotę?

Błędna cena w sklepie. Czy musisz sprzedać towar za zaniżoną kwotę?

Sklep internetowy
5 min

Błędna cena w sklepie, zwłaszcza internetowym, nikogo nie powinna dziwić. Omyłki wynikające ze zmęczenia i awarie systemów niejednokrotnie generują przykre niespodzianki w postaci zaniżonej o kilkaset złotych ceny towaru. Sprzedawcom najczęściej zdarza się przypadkowo przesunąć przecinek lub zapomnieć o zerze, co czujni klienci starają się wykorzystać. W rezultacie telewizor zamiast za 2200 zł można nabyć za jedyne 220 zł. Straty będące wynikiem błędnej ceny są w stanie przyprawić o ból głowy – zwłaszcza w okresie wzmożonego popytu, jakim są święta. Ale czy naprawdę musisz sprzedać towar za zaniżoną kwotę i stracić na tym krocie?

  • W przypadku pomyłki w cenie w sklepie internetowym, możesz odmówić realizacji zamówienia.
  • Anulowanie zamówienia będzie łatwiejsze w przypadku znacznie zaniżonych cen.
  • Zanim przejdziesz do wysyłania do klientów pisma o uchyleniu się od oświadczenia woli złożonego wskutek błędu, poinformuj go mailowo o zaistniałej sytuacji.

Spis treści artykułu

  1. Czy musisz realizować zamówienie z pomyloną ceną?
  2. Błędna cena w sklepie a prawo konsumenta
  3. Zabezpiecz swój e-sklep przed błędną ceną
  4. Pomyłki cenowe nie muszą kosztować kroci!

Czy musisz realizować zamówienie z pomyloną ceną?


Klienci poszukujący najniższej ceny szybko wyłapią najlepsze okazje i nie omieszkają z nich skorzystać. Portale aukcyjne i marketplace’y, a także porównywarki cen, które pomagają Ci na co dzień zwiększyć sprzedaż, sprawią, że nawet szybko wychwycony błąd w cenie zaowocuje kilkoma zakupionymi sztukami produktu. Wielu sprzedawców decyduje się na poniesienie konsekwencji pomyłki w cenie i wysyła klientom zakupione produkty. O ile sprawa zdaje się być prosta w przypadku towarów do kilkudziesięciu złotych, o tyle starty liczone w setkach, a niejednokrotnie tysiącach będą stanowiły poważne obciążenie dla Twojego budżetu. To, czy musisz realizować zamówienie z pomyloną ceną regulują przepisy.

Błędna cena w sklepie a prawo konsumenta


Sklepy stacjonarne przyzwyczaiły nas do korzystania z artykułu 543 kodeksu cywilnego, który jasno mówi, że: „wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży”. I choć prawo konsumenta wskazuje, że błędna cena w sklepie nie jest powodem do zaniechania sprzedaży, sprawa tyczy się sklepów stacjonarnych. Inna specyfika ofert sprzedażowych w przestrzeni on-line wyklucza zaistnienie standardowej sytuacji takiej jak np. niższa cena na metce i wyższa przy kasie, w której klient ma prawo zakupić towar za cenę z metki, a sklep nie może odmówić sprzedaży.

Jako właściciel sklepu internetowego masz prawo poinformować klienta o zaistniałym błędzie w cenie i odmówić wysyłki towaru. 

Choć niejednokrotnie uczula się klientów, że mają prawo do zakupu towaru za określoną kwotę, a w razie wątpliwości w najkorzystniejszej dla nich cenie, prawo nie pozostaje obojętne na interesy sprzedawców. Jeśli cena towaru w sklepie internetowym jest rażąco niska i zagraża interesowi sprzedawcy, możesz odmówić sprzedaży wybranego produktu.

Anulując zamówienie powołaj się na rażący błąd w cenie. I choć każdy z tego typu przypadków należy analizować w sposób indywidualny, coraz więcej Sądów zaleca zdroworozsądkowe podejście do sprzedaży i kierowanie się logiką. Co więcej, uznaje się, że klienci zauważający spadek ceny do kilku, a czasem kilku setnych procenta wartości rynkowej produktu, mają świadomość, że oferta sprzedaży wynika z błędu we wprowadzonej cenie.

Zabezpiecz swój e-sklep przed błędną ceną


Niejednokrotnie e-sklepy zabezpieczają się przed błędną ceną produktów stosując dodatkowy punkt w regulaminie. Zazwyczaj jest to paragraf zawierający informację o tym, że firma zastrzega prawo do odmowy realizacji zamówienia w przypadkach szczególnych np. wprowadzenia nieprawidłowej ceny towaru.

Klauzula zawarta w regulaminie, która mówi o odmowie realizacji zamówienia z powodu błędu w cenie należy do klauzul niedozwolonych, które UOKiK nie tylko każe usuwać, ale niejednokrotnie nakłada kary za ich stosowanie.

Poprawne zabezpieczenie e-sklepu przed błędami w cenach to nie tylko staranne wprowadzanie danych do oferty, ale także opracowany przez prawnika regulamin sklepu internetowego. Co więcej, dobrą praktyką jest rezygnacja z wysyłania automatycznych wiadomości zawierających informację o przyjęciu zamówienia do realizacji.

Jeśli jednak dojdzie do konfrontacji sprzedawcy z klientem, który chciał kupić towar w zaniżonej cenie, kluczowym okaże się wykazanie, że konsument z łatwością mógł zauważyć błąd i był świadomy jego zaistnienia. Anulowanie sprzedaży będzie więc prostsze w przypadku absurdalnego zaniżenia ceny niż nieznacznej różnicy w cenie.

Pomyłki cenowe nie muszą kosztować kroci!


By uniknąć przykrych skutków pomyłki w cenie produktu, musisz pisemnie uchylić się od oświadczenia woli złożonego podczas wystawiania przedmiotu. Podczas anulowania sprzedaży towaru w zaniżonej cenie, skorzystaj z pisma o uchyleniu się od skutków oświadczenia woli złożonego wskutek pomyłki w cenie. Dokument należy wysłać pocztą do konsumenta, ponieważ tego wymagają regulacje prawne. I choć w przypadku większej ilości klientów, czynność może okazać się uciążliwa, stanowi znacznie lepsze rozwiązanie problemu z zaniżoną ceną niż utrata znacznej sumy pieniędzy.

4.00 avg. rating (80% score) - 16 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.