Trendy w e-commerce w 2022 roku

Katarzyna Kwartnik
Rynek E-commerce

Koniec roku to czas, gdy blogi firmowe zapełniają się artykułami związanymi z podsumowaniami roku i trendami na nadchodzące lata. W Sky-Shop wychodzimy oczywiście naprzeciw tej tradycji. 

Przez cały rok uważnie przyglądamy się tendencjom w sprzedaży internetowej, aby jak najlepiej dostosowywać nasze oprogramowanie do uwarunkowań rynku i oczekiwań współczesnych e-kupujących, które nieustannie się zmieniają. 

Według danych z raportu Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, zakupy w sieci w 2021 roku robiło aż 77% polskich internautów. Dla porównania, w 2020 roku było to 73%. Co więcej, prawie 1/3 ankietowanych zamawia w sieci więcej produktów niż przed pandemią. Zainteresowanie zakupami online rośnie więc z roku na rok – w podobnym tempie zmieniają się możliwości technologiczne i potrzeby konsumentów. 

Jakie trendy będą kształtować branżę e-handlu w 2022 roku? Na co warto zwrócić szczególną uwagę, planując strategię działań na przyszły rok? Sprawdź ?

1. E-grocery 

Zainteresowanie kupnem świeżych produktów w Internecie znacznie wzrosło w trakcie pandemii i wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. 

Według wyliczeń PwC polski rynek e-grocery jest aktualnie wart 4 mld złotych, a to dopiero początek. W 2022 roku jego wartość ma osiągnąć już 5 mld, a w 2026 – nawet 18 mld zł.

Produkty spożywcze stają się dziś jednymi z najchętniej kupowanych towarów w Internecie. Jak łatwo się domyślić, rodzi to pewne wyzwania – przede wszystkim związane z ich dostawą. 

W odpowiedzi na to zjawisko powstają różne rozwiązania, które w najbliższych latach będą zyskiwać na popularności. Mowa między innymi o:

  • Dostawie lokalnej. Dziś sklep internetowy nie musi oferować dostawy na terenie całego kraju, może ogarniczyć się do wybranych województw, miast, a nawet dzielnic – tak, aby z łatwością oferować swoim klientom zawsze świeże produkty. Z funkcji dostawy lokalnej skorzystasz z łatwością, jeśli prowadzisz sklep na Sky-Shop.
  • Nowych sposobach dostawy, jak np. InPost Fresh. Chodzi tu o paczkomaty-lodówki, które utrzymują odpowiednią temperaturę tak, aby zakupione produkty jak najdłużej zachowały świeżość.

To tylko kilka przykładów, jak e-grocery rewolucjonizuje rynek e-commerce. Innym z nich poświęcimy kolejne akapity. 

👉 Sprawdź także, jak otworzyć sklep spożywczy na Sky-Shop.

2. Live commerce

Live commerce cieszy się coraz większą popularnością – szczególnie wśród użytkowników serwisów społecznościowych. Wszystko wskazuje na to, że 2022 rok przyniesie równie duże zainteresowanie taką formą dokonywania zakupów.

O co w tym chodzi? Schemat działania live commerce jest prosty:

  1. Właściciel sklepu organizuje transmisję na żywo – np. na Facebooku czy Instagramie.
  2. Prezentuje podczas niej oferowane przez siebie produkty. 
  3. W trakcie transmisji użytkownicy mogą zadawać pytania, a nawet składać zamówienia.

Oczywiście live commerce jest najchętniej wykorzystywany w branżach, w których to wygląd produktu odgrywa pierwsze skrzypce, jak np. sklepy odzieżowe czy kosmetyczne. Sprzedawać w ten sposób można jednak praktycznie wszystko – pokazując produkty w użyciu czy wyjaśniając zasady ich wykorzystania. 

👉 Dowiedz się więcej o live commerce.

3. Płatności odroczone

Kupowanie “na kreskę” to w naszym kraju dobrze znane zjawisko. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że dziś jest ono możliwe również w sklepach internetowych i platformach sprzedażowych. Co ważne, takie rozwiązanie z każdym miesiącem zyskuje na popularności i dawno przestało budzić negatywne skojarzenia. 

Płatności odroczone to usługa, dzięki której klient może zrobić zakupy online i opłacić je najczęściej do 30 dni później – bez żadnych dodatkowych kosztów. Taką możliwość oferuje dziś większość systemów płatniczych, w tym zintegrowana ze Sky-Shop bramka Twisto

👉 Psst! W Sky-Shop intensywnie pracujemy także nad integracją z PayPo, która będzie dostępna dla naszych klientów w 2022 roku. 

4. Q-commerce

Q-commerce to skrót od “quick commerce”, co oznacza po prostu “szybki handel”. Założenie jest takie, aby zrównać łączny czas dokonywania zakupów stacjonarnych z czasem potrzebnym na zrobienie i otrzymanie zakupów online. 

Chodzi tu więc o dostawę w kilkanaście-kilkadziesiąt minut, a w dalszej przyszłości może nawet kilka. Załóżmy, że gotujesz obiad i zabrakło Ci kluczowego składnika. Możesz zamówić go online, a ten dotrze do Ciebie w 20 minut – czyli mniej więcej tyle, ile zajęłoby Ci wyjście do sklepu.

Na polskim rynku działa już firma, która oferuje podobne usługi – jest to Glovo. Podobne plany snuje również Bolt. 

👉 Jeżeli chcesz oferować błyskawiczną dostawę w swoim sklepie internetowym, z pomocą przyjdzie Ci wspomniana już funkcja dostawy lokalnej dostępna w Sky-Shop. 

5. Dark store

Dark store (ciemny sklep) to sklep, do którego nie mają wstępu klienci. Jest to trend powiązany z wyżej wspomnianym e-grocery, ale nie tylko. 

Sklepy typu „dark store” to wypełnione towarami spożywczymi małe centra dystrybucyjne, które znajdują się póki co w okolicach większych społeczności. Coraz popularniejsze są również w polskich miastach – na razie tych dużych. 

Jak to działa? Wyposażeni w urządzenia przypominające smartfony „zbieracze” zajmują się sprawnym pakowaniem zamówień, które zostają następnie dostarczone pod wskazany adres w kilka minut.

Brzmi jak przyszłość? Być może rozegra się ona na Twoich oczach już w 2022 roku. 

6. Same day delivery (dostawa tego samego dnia)

Ekspresowa dostawa w ciągu 24 godzin? Klienci przywykli już do tego, że wiele sklepów oferuje dostarczenie towarów następnego dnia po złożeniu zamówienia. Dziś, jeżeli zależy Ci na wyróżnieniu się wśród konkurentów, powinieneś zwrócić swoją uwagę ku oferowaniu dostawy tego samego dnia. 

Jest to w Polsce jak najbardziej możliwe – i to bez konieczności wsiadania do samochodu i osobistego odwiedzania klientów. Niektóre firmy kurierskie już udostępniają takie rozwiązania. W 2022 roku będą się one stawać coraz bardziej powszechne. 

Funkcję taką wprowadził w naszym kraju np. InPost. Usługa działa już na terenie 20 miast w Polsce i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami. 

7. Ekologia 

O neutralności klimatycznej i trosce o dobro planety w branży e-commerce mówi się od lat. Żyjemy w czasach, gdy wartości wyznawane przez daną markę wpływają na to, czy klient zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji w danym sklepie. 

Dziś nie wystarczy już nie używać folii bąbelkowej. Sklepy internetowe posuwają się znacznie dalej, odpowiadając na wartości, które przyświecają ich klientom.

W ostatnich latach nasilają się przede wszystkim następujące zjawiska:

  • ReCommerce. Kupowanie używanych produktów staje się coraz popularniejsze. Są to przede wszystkim ubrania, ale w temacie ReCommerce coraz więcej mówi się także o sklepach internetowych z branży AGD i RTV.
  • Zwroty opakowań do Paczkomatów. To kolejna usługa od InPost, która ułatwia e-kupującym dbanie o naszą planetę. 
  • Punkty odbioru. Zamawianie do różnego rodzaju punktów, a nie wprost pod drzwi to dziś standard. Dla wielu konsumentów jest to wygodniejsza opcja, a już na pewno bardziej ekologiczna niż tradycyjny sposób dostawy. 
  • Oferowanie opłaty za ślad węglowy. Wiele sklepów, jak np. Zalando, daje możliwość uiszczenia symbolicznej opłaty, która rekompensuje ślad węglowy postały przy transporcie ich zamówienia. 

8. M-commerce

Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2021 76% e-kupujących dokonuje zakupów za pośrednictwem smartfona.

O roku mobile, mobile first index i innych tego typu zjawiskach wszyscy słyszeliśmy jednak już dawno. Nie będziemy więc pisać o konieczności dostosowywania sklepów do wyświetlania na urządzeniach mobilnych – to dziś absolutny standard, Sky-Shop oczywiście Ci to gwarantuje. 

Mobile commerce ma dziś znacznie więcej do zaoferowania. Mowa tu przede wszystkim o aplikacjach mobilnych, które umożliwiają użytkownikom dokonywanie zakupów. Oferują je dziś największe sklepy internetowe, ale bardzo możliwe, że wkrótce ich śladami podążą również mniejsze biznesy. 

Częścią mobile commerce są również platformy e-commerce, które umożliwiają swoim klientom obsługę zamówień za pomocą aplikacji mobilnych.

 👉 Wypróbuj aplikację mobilną Sky-Shop i prowadź sklep internetowy z poziomu telefonu! 

9. Sprzedaż subskrypcyjna 

Model subskrypcyjny na dobre rozgościł się w naszych życiach. Wystarczy wspomnieć o Netflixie, Spotify czy i wielu podobnych serwisach. Jest to jednak zjawisko, które przenika do innych branż.

Na czym polega, gdy mowa o sprzedaży internetowej? 

Załóżmy, że prowadzisz sklep zoologiczny. Wielu z Twoich klientów robi w nim zakupy regularnie, np. co dwa miesiące, gdy kończy im się karma dla zwierzaków. Dzięki modelowi subskrypcyjnemu nie będą musieli za każdym razem wchodzić na stronę Twojego sklepu i dokonywać zakupów. Karma będzie wysyłana co dwa miesiące wprost pod ich drzwi – jeżeli tylko wykupią wcześniej abonament odpowiedni abonament. 

10. Marketplaces 

Sprzedaż na marketplaces to żaden trend. Sprzedawcy na całym świecie wykorzystują te kanały od lat i z łatwością łączą je z prowadzeniem własnych sklepów internetowych. 

Co roku jednak pojawiają się nowi gracze, których możesz wykorzystać w swojej strategii sprzedaży wielokanałowej. 

W nadchodzącym roku warto przyglądać się przede wszystkim działaniom OLX i Amazona, które wyraźnie zaznaczają swoją obecność na polskim rynku platform typu marketplace. OLX udostępnia sprzedającym coraz więcej funkcji, a Amazon wprowadza korzystne pakiety Prime również dla polskich konsumentów. 

👉 Integracja Sky-Shop z Amazonem pojawi się już w 2022 roku!

11. Fusion Shopper

Badania przeprowadzone przez DS Smith dowodzą, że Polacy przeciętnie 6 razy w ciągu miesiąca robią zakupy w sklepach stacjonarnych, ok. 4 razy online i 3 razy za pomocą metody click&collect. 

Wyraźnie więc widać, że konsumenci dokonują zakupów w różnych kanałach, a prognozy mówiące o tym, że wkrótce ograniczą się oni do kanałów online, raczej prędko się nie sprawdzą. Musisz więc być gotowy na podobne scenariusze:

  1. Zakup online, odbiór w punkcie.
  2. Zakup w sklepie, dostawa do domu.
  3. Zakup online, dostawa do domu.

To na pewno wyzwanie dla marek, które muszą dostarczać klientom spójne doświadczenia niezależnie od kanału, w którym dokonują oni zakupów. Dowiedz się, jak dbać o customer experience.

12. Nowe generacje klientów 

W kontekście poszczególnych pokoleń i szczególnych wymagań ich przedstawicieli najczęściej wspomina się o millenialsach. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że inne generacje też mają w e-commerce sporo do powiedzenia. 

W najbliższym roku i następnych latach szczególną uwagę warto poświęcić dwóm grupom. 

Pierwsza z nich to Pokolenie Z, które obecnie stanowi 20% internautów. W 2022 roku będą to osoby, które mają mniej więcej 15-25 lat. Są to ludzie, którzy nie znają świata bez Internetu i nowych technologii. Doskonale więc zdają sobie sprawę z ich możliwości i oczekują od sklepów internetowych obsługi na najwyższym poziomie. 

Kolejne zjawisko to tzw. silver tsunami. Mowa tu o pokoleniu Baby Boomers, którego przedstawiciele w 2020 roku wydali online o 49% więcej niż rok wcześniej. Seniorzy są bez wątpienia coraz bardziej aktywni w świecie e-commerce – i warto dostosowywać swoją strategię do ich oczekiwań.

13. Zakaz handlu raz jeszcze

Co prawda zakaz handlu został wprowadzony w Polsce 2018 roku, jednak w ostatnich latach wiele sklepów skutecznie go omijało. Wystarczy wspomnieć o tym, jak popularne sieci przekształciły się w placówki pocztowe.

W 2022 roku podobne praktyki zostaną ukrócone, a większość sklepów ponownie zamknięta w niedzielę. Nowelizacja ustawy wchodzi w życie 1 lutego 2022. Po zmianach otworzą się sklepy świadczące usługi pocztowe, które z tytułu takiej działalności uzyskują co najmniej 40 % przychodów. W innym wypadku, przynajmniej w teorii, nie będzie to możliwe. 

Możemy się spodziewać, że kolejne uderzenie zakazu handlu odbije się na rynku e-commerce, a popularność zakupów w sieci wzrośnie jeszcze bardziej. 

A jakie trendy w e-commerce będą dominować w 2022 roku Twoim zdaniem? Daj znać w komentarzu!

5.00 avg. rating (98% score) - 6 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty