
Koniec roku to czas, gdy blogi firmowe zapeลniajฤ siฤ artykuลami zwiฤ zanymi z podsumowaniami roku i trendami na nadchodzฤ ce lata. W Sky-Shop wychodzimy oczywiลcie naprzeciw tej tradycji.
Przez caลy rok uwaลผnie przyglฤ damy siฤ tendencjom w sprzedaลผy internetowej, aby jak najlepiej dostosowywaฤ nasze oprogramowanie do uwarunkowaล rynku i oczekiwaล wspรณลczesnych e-kupujฤ cych, ktรณre nieustannie siฤ zmieniajฤ .
Wedลug danych z raportu Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, zakupy w sieci w 2021 roku robiลo aลผ 77% polskich internautรณw. Dla porรณwnania, w 2020 roku byลo to 73%. Co wiฤcej, prawie 1/3 ankietowanych zamawia w sieci wiฤcej produktรณw niลผ przed pandemiฤ . Zainteresowanie zakupami online roลnie wiฤc z roku na rok – w podobnym tempie zmieniajฤ siฤ moลผliwoลci technologiczne i potrzeby konsumentรณw.
Jakie trendy bฤdฤ ksztaลtowaฤ branลผฤ e-handlu w 2022 roku? Na co warto zwrรณciฤ szczegรณlnฤ uwagฤ, planujฤ c strategiฤ dziaลaล na przyszลy rok? Sprawdลบ ?
Spis treลci artykuลu
1. E-grocery
Zainteresowanie kupnem ลwieลผych produktรณw w Internecie znacznie wzrosลo w trakcie pandemii i wciฤ ลผ utrzymuje siฤ na wysokim poziomie.
Wedลug wyliczeล PwC polski rynek e-grocery jest aktualnie wart 4 mld zลotych, a to dopiero poczฤ tek. W 2022 roku jego wartoลฤ ma osiฤ gnฤ ฤ juลผ 5 mld, a w 2026 – nawet 18 mld zล.
Produkty spoลผywcze stajฤ siฤ dziล jednymi z najchฤtniej kupowanych towarรณw w Internecie. Jak ลatwo siฤ domyลliฤ, rodzi to pewne wyzwania – przede wszystkim zwiฤ zane z ich dostawฤ .
W odpowiedzi na to zjawisko powstajฤ rรณลผne rozwiฤ zania, ktรณre w najbliลผszych latach bฤdฤ zyskiwaฤ na popularnoลci. Mowa miฤdzy innymi o:
- Dostawie lokalnej. Dziล sklep internetowy nie musi oferowaฤ dostawy na terenie caลego kraju, moลผe ogarniczyฤ siฤ do wybranych wojewรณdztw, miast, a nawet dzielnic – tak, aby z ลatwoลciฤ oferowaฤ swoim klientom zawsze ลwieลผe produkty. Z funkcji dostawy lokalnej skorzystasz z ลatwoลciฤ , jeลli prowadzisz sklep na Sky-Shop.
- Nowych sposobach dostawy, jak np. InPost Fresh. Chodzi tu o paczkomaty-lodรณwki, ktรณre utrzymujฤ odpowiedniฤ temperaturฤ tak, aby zakupione produkty jak najdลuลผej zachowaลy ลwieลผoลฤ.
To tylko kilka przykลadรณw, jak e-grocery rewolucjonizuje rynek e-commerce. Innym z nich poลwiฤcimy kolejne akapity.
๐ Sprawdลบ takลผe, jak otworzyฤ sklep spoลผywczy na Sky-Shop.
2. Live commerce
Live commerce cieszy siฤ coraz wiฤkszฤ popularnoลciฤ – szczegรณlnie wลrรณd uลผytkownikรณw serwisรณw spoลecznoลciowych. Wszystko wskazuje na to, ลผe 2022 rok przyniesie rรณwnie duลผe zainteresowanie takฤ formฤ dokonywania zakupรณw.
O co w tym chodzi? Schemat dziaลania live commerce jest prosty:
- Wลaลciciel sklepu organizuje transmisjฤ na ลผywo – np. na Facebooku czy Instagramie.
- Prezentuje podczas niej oferowane przez siebie produkty.
- W trakcie transmisji uลผytkownicy mogฤ zadawaฤ pytania, a nawet skลadaฤ zamรณwienia.
Oczywiลcie live commerce jest najchฤtniej wykorzystywany w branลผach, w ktรณrych to wyglฤ d produktu odgrywa pierwsze skrzypce, jak np. sklepy odzieลผowe czy kosmetyczne. Sprzedawaฤ w ten sposรณb moลผna jednak praktycznie wszystko – pokazujฤ c produkty w uลผyciu czy wyjaลniajฤ c zasady ich wykorzystania.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej o live commerce.
3. Pลatnoลci odroczone
Kupowanie โna kreskฤโ to w naszym kraju dobrze znane zjawisko. Na uwagฤ zasลuguje jednak fakt, ลผe dziล jest ono moลผliwe rรณwnieลผ w sklepach internetowych i platformach sprzedaลผowych. Co waลผne, takie rozwiฤ zanie z kaลผdym miesiฤ cem zyskuje na popularnoลci i dawno przestaลo budziฤ negatywne skojarzenia.
Pลatnoลci odroczone to usลuga, dziฤki ktรณrej klient moลผe zrobiฤ zakupy online i opลaciฤ je najczฤลciej do 30 dni pรณลบniej – bez ลผadnych dodatkowych kosztรณw. Takฤ moลผliwoลฤ oferuje dziล wiฤkszoลฤ systemรณw pลatniczych, w tym zintegrowana ze Sky-Shop bramka Twisto.
๐ Psst! W Sky-Shop intensywnie pracujemy takลผe nad integracjฤ z PayPo, ktรณra bฤdzie dostฤpna dla naszych klientรณw w 2022 roku.
4. Q-commerce
Q-commerce to skrรณt od โquick commerceโ, co oznacza po prostu โszybki handelโ. Zaลoลผenie jest takie, aby zrรณwnaฤ ลฤ czny czas dokonywania zakupรณw stacjonarnych z czasem potrzebnym na zrobienie i otrzymanie zakupรณw online.
Chodzi tu wiฤc o dostawฤ w kilkanaลcie-kilkadziesiฤ t minut, a w dalszej przyszลoลci moลผe nawet kilka. Zaลรณลผmy, ลผe gotujesz obiad i zabrakลo Ci kluczowego skลadnika. Moลผesz zamรณwiฤ go online, a ten dotrze do Ciebie w 20 minut – czyli mniej wiฤcej tyle, ile zajฤลoby Ci wyjลcie do sklepu.
Na polskim rynku dziaลa juลผ firma, ktรณra oferuje podobne usลugi – jest to Glovo. Podobne plany snuje rรณwnieลผ Bolt.
๐ Jeลผeli chcesz oferowaฤ bลyskawicznฤ dostawฤ w swoim sklepie internetowym, z pomocฤ przyjdzie Ci wspomniana juลผ funkcja dostawy lokalnej dostฤpna w Sky-Shop.
5. Dark store
Dark store (ciemny sklep) to sklep, do ktรณrego nie majฤ wstฤpu klienci. Jest to trend powiฤ zany z wyลผej wspomnianym e-grocery, ale nie tylko.
Sklepy typu „dark store” to wypeลnione towarami spoลผywczymi maลe centra dystrybucyjne, ktรณre znajdujฤ siฤ pรณki co w okolicach wiฤkszych spoลecznoลci. Coraz popularniejsze sฤ rรณwnieลผ w polskich miastach – na razie tych duลผych.
Jak to dziaลa? Wyposaลผeni w urzฤ dzenia przypominajฤ ce smartfony „zbieracze” zajmujฤ siฤ sprawnym pakowaniem zamรณwieล, ktรณre zostajฤ nastฤpnie dostarczone pod wskazany adres w kilka minut.
Brzmi jak przyszลoลฤ? Byฤ moลผe rozegra siฤ ona na Twoich oczach juลผ w 2022 roku.
6. Same day delivery (dostawa tego samego dnia)
Ekspresowa dostawa w ciฤ gu 24 godzin? Klienci przywykli juลผ do tego, ลผe wiele sklepรณw oferuje dostarczenie towarรณw nastฤpnego dnia po zลoลผeniu zamรณwienia. Dziล, jeลผeli zaleลผy Ci na wyrรณลผnieniu siฤ wลrรณd konkurentรณw, powinieneล zwrรณciฤ swojฤ uwagฤ ku oferowaniu dostawy tego samego dnia.
Jest to w Polsce jak najbardziej moลผliwe – i to bez koniecznoลci wsiadania do samochodu i osobistego odwiedzania klientรณw. Niektรณre firmy kurierskie juลผ udostฤpniajฤ takie rozwiฤ zania. W 2022 roku bฤdฤ siฤ one stawaฤ coraz bardziej powszechne.
Funkcjฤ takฤ wprowadziล w naszym kraju np. InPost. Usลuga dziaลa juลผ na terenie 20 miast w Polsce i nie wiฤ ลผe siฤ z ลผadnymi dodatkowymi opลatami.
7. Ekologia
O neutralnoลci klimatycznej i trosce o dobro planety w branลผy e-commerce mรณwi siฤ od lat. ลปyjemy w czasach, gdy wartoลci wyznawane przez danฤ markฤ wpลywajฤ na to, czy klient zdecyduje siฤ na sfinalizowanie transakcji w danym sklepie.
Dziล nie wystarczy juลผ nie uลผywaฤ folii bฤ belkowej. Sklepy internetowe posuwajฤ siฤ znacznie dalej, odpowiadajฤ c na wartoลci, ktรณre przyลwiecajฤ ich klientom.
W ostatnich latach nasilajฤ siฤ przede wszystkim nastฤpujฤ ce zjawiska:
- ReCommerce. Kupowanie uลผywanych produktรณw staje siฤ coraz popularniejsze. Sฤ to przede wszystkim ubrania, ale w temacie ReCommerce coraz wiฤcej mรณwi siฤ takลผe o sklepach internetowych z branลผy AGD i RTV.
- Zwroty opakowaล do Paczkomatรณw. To kolejna usลuga od InPost, ktรณra uลatwia e-kupujฤ cym dbanie o naszฤ planetฤ.
- Punkty odbioru. Zamawianie do rรณลผnego rodzaju punktรณw, a nie wprost pod drzwi to dziล standard. Dla wielu konsumentรณw jest to wygodniejsza opcja, a juลผ na pewno bardziej ekologiczna niลผ tradycyjny sposรณb dostawy.
- Oferowanie opลaty za ลlad wฤglowy. Wiele sklepรณw, jak np. Zalando, daje moลผliwoลฤ uiszczenia symbolicznej opลaty, ktรณra rekompensuje ลlad wฤglowy postaลy przy transporcie ich zamรณwienia.
8. M-commerce
Zgodnie z raportem E-commerce w Polsce 2021 76% e-kupujฤ cych dokonuje zakupรณw za poลrednictwem smartfona.
O roku mobile, mobile first index i innych tego typu zjawiskach wszyscy sลyszeliลmy jednak juลผ dawno. Nie bฤdziemy wiฤc pisaฤ o koniecznoลci dostosowywania sklepรณw do wyลwietlania na urzฤ dzeniach mobilnych – to dziล absolutny standard, Sky-Shop oczywiลcie Ci to gwarantuje.
Mobile commerce ma dziล znacznie wiฤcej do zaoferowania. Mowa tu przede wszystkim o aplikacjach mobilnych, ktรณre umoลผliwiajฤ uลผytkownikom dokonywanie zakupรณw. Oferujฤ je dziล najwiฤksze sklepy internetowe, ale bardzo moลผliwe, ลผe wkrรณtce ich ลladami podฤ ลผฤ rรณwnieลผ mniejsze biznesy.
Czฤลciฤ mobile commerce sฤ rรณwnieลผ platformy e-commerce, ktรณre umoลผliwiajฤ swoim klientom obsลugฤ zamรณwieล za pomocฤ aplikacji mobilnych.
๐ Wyprรณbuj aplikacjฤ mobilnฤ Sky-Shop i prowadลบ sklep internetowy z poziomu telefonu!
9. Sprzedaลผ subskrypcyjna
Model subskrypcyjny na dobre rozgoลciล siฤ w naszych ลผyciach. Wystarczy wspomnieฤ o Netflixie, Spotify czy i wielu podobnych serwisach. Jest to jednak zjawisko, ktรณre przenika do innych branลผ.
Na czym polega, gdy mowa o sprzedaลผy internetowej?
Zaลรณลผmy, ลผe prowadzisz sklep zoologiczny. Wielu z Twoich klientรณw robi w nim zakupy regularnie, np. co dwa miesiฤ ce, gdy koลczy im siฤ karma dla zwierzakรณw. Dziฤki modelowi subskrypcyjnemu nie bฤdฤ musieli za kaลผdym razem wchodziฤ na stronฤ Twojego sklepu i dokonywaฤ zakupรณw. Karma bฤdzie wysyลana co dwa miesiฤ ce wprost pod ich drzwi – jeลผeli tylko wykupiฤ wczeลniej abonament odpowiedni abonament.
10. Marketplaces
Sprzedaลผ na marketplaces to ลผaden trend. Sprzedawcy na caลym ลwiecie wykorzystujฤ te kanaลy od lat i z ลatwoลciฤ ลฤ czฤ je z prowadzeniem wลasnych sklepรณw internetowych.
Co roku jednak pojawiajฤ siฤ nowi gracze, ktรณrych moลผesz wykorzystaฤ w swojej strategii sprzedaลผy wielokanaลowej.
W nadchodzฤ cym roku warto przyglฤ daฤ siฤ przede wszystkim dziaลaniom OLX i Amazona, ktรณre wyraลบnie zaznaczajฤ swojฤ obecnoลฤ na polskim rynku platform typu marketplace. OLX udostฤpnia sprzedajฤ cym coraz wiฤcej funkcji, a Amazon wprowadza korzystne pakiety Prime rรณwnieลผ dla polskich konsumentรณw.
๐ Integracja Sky-Shop z Amazonem pojawi siฤ juลผ w 2022 roku!
11. Fusion Shopper
Badania przeprowadzone przez DS Smith dowodzฤ , ลผe Polacy przeciฤtnie 6 razy w ciฤ gu miesiฤ ca robiฤ zakupy w sklepach stacjonarnych, ok. 4 razy online i 3 razy za pomocฤ metody click&collect.
Wyraลบnie wiฤc widaฤ, ลผe konsumenci dokonujฤ zakupรณw w rรณลผnych kanaลach, a prognozy mรณwiฤ ce o tym, ลผe wkrรณtce ograniczฤ siฤ oni do kanaลรณw online, raczej prฤdko siฤ nie sprawdzฤ . Musisz wiฤc byฤ gotowy na podobne scenariusze:
- Zakup online, odbiรณr w punkcie.
- Zakup w sklepie, dostawa do domu.
- Zakup online, dostawa do domu.
To na pewno wyzwanie dla marek, ktรณre muszฤ dostarczaฤ klientom spรณjne doลwiadczenia niezaleลผnie od kanaลu, w ktรณrym dokonujฤ oni zakupรณw. Dowiedz siฤ, jak dbaฤ o customer experience.
12. Nowe generacje klientรณw
W kontekลcie poszczegรณlnych pokoleล i szczegรณlnych wymagaล ich przedstawicieli najczฤลciej wspomina siฤ o millenialsach. Warto jednak zdawaฤ sobie sprawฤ, ลผe inne generacje teลผ majฤ w e-commerce sporo do powiedzenia.
W najbliลผszym roku i nastฤpnych latach szczegรณlnฤ uwagฤ warto poลwiฤciฤ dwรณm grupom.
Pierwsza z nich to Pokolenie Z, ktรณre obecnie stanowi 20% internautรณw. W 2022 roku bฤdฤ to osoby, ktรณre majฤ mniej wiฤcej 15-25 lat. Sฤ to ludzie, ktรณrzy nie znajฤ ลwiata bez Internetu i nowych technologii. Doskonale wiฤc zdajฤ sobie sprawฤ z ich moลผliwoลci i oczekujฤ od sklepรณw internetowych obsลugi na najwyลผszym poziomie.
Kolejne zjawisko to tzw. silver tsunami. Mowa tu o pokoleniu Baby Boomers, ktรณrego przedstawiciele w 2020 roku wydali online o 49% wiฤcej niลผ rok wczeลniej. Seniorzy sฤ bez wฤ tpienia coraz bardziej aktywni w ลwiecie e-commerce – i warto dostosowywaฤ swojฤ strategiฤ do ich oczekiwaล.
13. Zakaz handlu raz jeszcze
Co prawda zakaz handlu zostaล wprowadzony w Polsce 2018 roku, jednak w ostatnich latach wiele sklepรณw skutecznie go omijaลo. Wystarczy wspomnieฤ o tym, jak popularne sieci przeksztaลciลy siฤ w placรณwki pocztowe.
W 2022 roku podobne praktyki zostanฤ ukrรณcone, a wiฤkszoลฤ sklepรณw ponownie zamkniฤta w niedzielฤ. Nowelizacja ustawy wchodzi w ลผycie 1 lutego 2022. Po zmianach otworzฤ siฤ sklepy ลwiadczฤ ce usลugi pocztowe, ktรณre z tytuลu takiej dziaลalnoลci uzyskujฤ co najmniej 40 % przychodรณw. W innym wypadku, przynajmniej w teorii, nie bฤdzie to moลผliwe.
Moลผemy siฤ spodziewaฤ, ลผe kolejne uderzenie zakazu handlu odbije siฤ na rynku e-commerce, a popularnoลฤ zakupรณw w sieci wzroลnie jeszcze bardziej.
โ
A jakie trendy w e-commerce bฤdฤ dominowaฤ w 2022 roku Twoim zdaniem? Daj znaฤ w komentarzu!