Live commerce – wykorzystaj live sprzedażowy w Twoim e-sklepie!

Sylwia Łysak
Marketing sklepu

E-commerce rozwija się dynamicznie i wielowymiarowo. Wzrasta nie tylko ogólna wartość rynku, ale i różnorodność dostępnych na nim możliwości. Popularność zdobywa live commerce – sprzedaż na żywo za pośrednictwem transmisji strumieniowych. Live streaming shopping, czyli interaktywne telezakupy online – czy to właśnie przyszłość e-commerce? Dowiedz się więcej o sprzedaży na żywo i poznaj odpowiedź na pytanie jak jak poprowadzić live sprzedażowy w sklepie internetowym.

  • Sprzedaż na żywo jest bardzo popularna w Azji i USA, wkracza też do Europy. Wartość rynku live commerce w Chinach wynosiła w 2019 roku 61 miliardów dolarów.
  • W jakich branżach sprawdza się handel podczas transmisji strumieniowych live? Poznaj przykłady dochodowych kampanii opartych o streamingi sprzedażowe.
  • Zobacz, jak poprowadzić live sprzedażowy i wykorzystać live streaming e-commerce w sklepie internetowym.

Live shopping – na czym polega?

Live shopping to jeden z najgorętszych trendów w e-handlu, o którym wspomina się w większości nowych publikacji i raportów branżowych. Sprzedaż bezpośrednia przez Internet podczas transmisji wideo na żywo, bo tym właśnie jest live commerce, cieszy się popularnością nie tylko w Azji, gdzie się rozwinęła, ale i w USA czy Europie. Do niedawna, eventy live streaming e-commerce organizowały jedynie dysponujące pokaźnymi budżetami marketingowymi globalne korporacje. Dziś, z zalet live video shopping korzystają zarówno wielcy gracze e-commerce, jak i małe sklepy internetowe oraz osoby prywatne – również z Polski!

live-sprzedazowy-amazon

Live streaming commerce | Sprzedaż na żywo Amazon Live 2021

👉 Poznaj tegoroczne trendy e-commerce.

Live streaming commerce to nowoczesna forma telezakupów. Internetowe transmisje sprzedażowe są jednak znacznie ciekawsze od nich, wzbudzają emocje i zachęcają do interakcji.

Jak wygląda live sprzedażowy?

Streaming video shopping, czyli live sprzedażowy, to transmisja, która jest połączeniem rozrywkowego spotkania z sesją zakupową. Przypomina nieco wypad do centrum handlowego w gronie przyjaciół – tu również ogląda się produkty na żywo i pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze sprzedawcami, a atmosfera jest luźna i sprzyjająca żartom. Różnica jest tylko taka, że wszystko odbywa się online, a „znajomych” jest tylu, ilu widzów oglądających transmisję. 😉

Eventy live streaming e-commerce prowadzą przeważnie dwie osoby. Jedna odpowiada za prezentację produktów, podtrzymywanie zainteresowania klientów i zachęcanie ich do zakupów czy interakcji, a druga, za obsługę czatu – wiadomości i zamówień, które się na nim pojawiają. Live sprzedażowy może też prowadzić jedna osoba lub zespół złożony z 3,4 czy 5 osób – także, jeśli każda z nich znajduje się w innym miejscu! Duże firmy chętnie angażują w prowadzenie wydarzeń live commerce rozmaitych influencerów.

👉 Dowiedz się więcej o współpracy z influencerami.

Live sprzedażowy może mieć dowolną długość. W sieci spotyka się najczęściej transmisje dwu-trzygodzinne, ale nie brakuje również streamingów krótszych czy dłuższych. Transmisje live streaming shopping odbywają się między innymi na Facebooku czy Instagramie. W Chinach i północno-wschodniej Azji funkcjonuje znacznie więcej platform umożlwiających prowadzenie działań live streaming commerce. Należy do nich TikTok, który nie udostępnia użytkownikom z Polski takich funkcji.

Sprzedaż na żywo a branże

Co sprzedawane jest metodą live commerce? Obecnie, dosłownie wszystko! Łatwo natknąć się na live sprzedażowy lombardu, podczas którego oferowane są akcesoria GSM i laptopy, czy transmisję influencerki proponującej kosmetyki i perfumy różnych firm. Live sprzedażowy sprawdza się  najlepiej w przypadku odzieży, obuwia i biżuterii, które można w trakcie streamingu video szczegółowo zaprezentować.

Live commerce możesz wypróbować także, jeśli oferujesz:

📌 Marcin Majzner, właściciel Studio Kiwi zajmującego się profesjonalną organizacją live’ów sprzedażowych, uważa, że transmisje live commerce mogą okazać się skuteczne dla każdej branży, również np. spożywczej, produktów pierwszej potrzeby czy szybko zbywalnych.

Zalety zakupów live streaming shopping

Transmisje live streaming shopping umożliwiające zakupy na żywo mają następujące zalety:

  • Pozwalają na sprzedaż dużej ilości produktów w stosunkowo krótkim czasie.
  • Nie wymagają przygotowania do sprzedaży i ponoszenia jej kosztów.
  • Cieszą się pozytywnym odbiorem wśród młodych odbiorców (z pokolenia „X” i „Z”).
  • Umożliwiają zaprezentowanie produktów w ciekawy i realistyczny sposób.
  • Otwierają na klientów docelowych i ułatwiają zrozumienie ich potrzeb.

Ponadto, streamingi live video shopping mają szerokie zasięgi organiczne. Live sprzedażowy odbywający się na Fanpage sklepu internetowego lub w grupie tematycznej na Facebooku, jest przeważnie udostępniany przez widzów na prośbę prowadzących (choć nie jest to do końca zgodne z regulaminem Facebooka…), uzyskując tym samym wielotysięczne zasięgi. Transmisja o dużej ilości reakcji, zwiększa też zasięg samego Fanpage!

Historia live streaming e-commerce

Pierwszy live sprzedażowy został zorganizowany w 2014 roku przez chińską platformę odzieżową Moguji. Podczas streamingu zaprezentowano klientkom serwisu ubrania na żywo, dzięki czemu mogły zobaczyć, jak prezentują się w warunkach naturalnych, nie zaś na dopieszczonych przez fotografa i grafika zdjęciach. Śladami Moguji poszła również marka Taobao z grupy Alibaba. Z kolei podczas New York Fashion Week 2015, sieć sklepów Kohl’s uruchomiła specjalny portal internetowy, który pozwolił widzom na zakup dowolnej odzieży oglądanej na pokazie Lauren Conrad. 

Ten sposób sprzedaży okazał się wyjątkowo skuteczny. Streamingi handlowe testowano i wykorzystywano głównie na rynku azjatyckim, ale nie tylko. Transmisje sprzedażowe wprowadził między innymi Amazon – pierwsze eventy odbyły się w 2017 roku. Obecnie, wydarzenia live video commerce organizuje nawet rodzime Allegro!

Live sprzedażowy | Pierwsze live’y sprzedażowe Amazon 2017

Sklep internetowy na platformie Sky-Shop posiada gotową integrację z Allegrosprawdź, co to znaczy! Przygotowujemy oprogramowanie do integracji z Amazon

👉 Poznaj obie platformy i odpowiedź na pytanie Amazon czy Allegro?

W 2019 roku nastąpił rozkwit trendu live commerce. Wydarzenia live streaming shopping odbywające się masowo w Azji, zaczęły organizować też wielkie światowe marki takie Levi’s, M.A.C., Ralph Lauren czy Burberry, wykorzystując do współpracy rozmaitych influencerów. Chińskie korporacje JD.com, Kaola i Xiaohongshu rozpoczęły projektowanie własnych systemów umożliwiających handel na żywo w ramach eventów live video shopping. Rozwiązania były kopiowane i testowane na nowych rynkach.

Wydarzenia live video shopping – przykłady

  • Promocja nowej linii szminek Maybelline, 2016 rok | Live sprzedażowy promujący nową kolekcję pomadek marki odbył się na 9 różnych platformach i dotarł do ponad 5 mln odbiorców. W 2 godziny sprzedano 10 000 szminek za sumę 210 000 dolarów!
  • Event launchingowy perfum Kim Kardashian, 2017 rok | W trakcie eventu live streaming shopping poprowadzonego wraz z jedną z azjatyckich celebrytek, Kim Kardashian sprzedała 15 000 butelek perfum sygnowanych jej nazwiskiem!
  • Streaming zakupowy platformy z meblami Wayfair, 2019 rok | Podczas corocznego wydarzenia Way Day po raz pierwszy zorganizowano też event live streaming commerce, który odbywa się od tego czasu rokrocznie.
  • Live sprzedażowy Boszka, 2020 rok | Podczas pierwszego, dwugodzinnego streamingu live video shopping na Facebooku projektantka zebrała zamówienia na sumę 12 000 złotych – nie tylko z Polski, ale i całego świata. Powtórzyła wynik tydzień później.

Jak poprowadzić live sprzedażowy?

Nieistotne, czy prowadzisz sklep internetowy na etacie, czy zajmujesz się handlem online w pełnym wymiarze czasu – live sprzedażowy pomoże Ci zwiększyć zasięgi, dotrzeć do nowych klientów i napędzić sprzedaż! Wszystko, czego potrzebujesz do jego zorganizowania, to kamera (możliwe, że wystarczy Ci ta w telefonie), stały dostęp do Internetu i odrobina chęci. Musisz też przemyśleć następujące kwestie:

Prowadzący

Live sprzedażowy możesz poprowadzić sam lub oddelegować do tego celu:

  • pracownika działu marketingu, sprzedaży lub obsługi klienta;
  • wynajętego prezentera lub zespół prezenterów;
  • wybranego influencera czy ambasadora Twojej marki.

📌 Osoba prowadząca transmisję powinna wyróżniać się pewnością siebie, charyzmą i poczuciem humoru. Event live streaming e-commerce odbywa się na żywo i wpadki są w jego przypadku czymś normalnym – ważne zatem, by prowadzący wychodził z nich z twarzą. Skoro o twarzy mowa, nie bez znaczenia jest też aparycja osoby zajmującej się prowadzeniem wydarzenia – konsumenci chętniej kupują od sprzedawców, którzy na pierwszy rzut oka wzbudzają ich sympatię.

Program

Przygotuj program wydarzenia. Wybierz produkty do sprzedaży i zastanów się nad sposobem ich prezentacji. Pamiętaj o tym, że live sprzedażowy ma być nie tylko pokazem, ale też transmisją zakupową. Nie zapomnij więc o wyraźnych wezwaniach do akcji – zostawiania „łapek”, udostępniania streamingu, czy wreszcie zakupów. Pomyśl o dodatkowych rabatach napędzających sprzedaż (np. zniżkach dla pierwszych osób, które zdecydują się na zakup) i wewnętrznych konkursach. Event live streaming shopping powinien mieć swobodny charakter – znajdź w nim chwilę na rozmowę z widzami czy żarty.

Miejsce

Jeśli chcesz, by Twój pierwszy live sprzedażowy wyglądał profesjonalnie, zwróć uwagę na wygląd miejsca, w którym zamierzasz go prowadzić. Choć eventy live streaming e-commerce transmitowane są nawet z domowych gabinetów i garaży, to znacznie większą popularnością cieszą się te odbywające się w specjalnie do tego celu przygotowanych studiach. Takie wydarzenia live video shopping przyciągają również bardziej konkretnych i zdecydowanych klientów, dlatego zadbaj o porządek, światło i wyposażenie.

udostępniony-live-sprzedazowy

Live commerce | Live sprzedażowy na Facebooku transmitowany z boksu handlowego

Handel na żywo przyszłością e-commerce

Czy live shopping i sprzedaż na żywo to przyszłość e-commerce? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Rozmaite statystyki wskazują na to, że live video e-commerce rozwija się w Azji w nieprawdopodobnym wręcz tempie. Trend wkracza też mocno na inne rynki, w tym Polski, na którym zdaje się dobrze przyjmować. W wielu branżach taka forma sprzedaży sprawdza się naprawdę świetnie, dlatego warto uwzględnić jej wypróbowanie w strategii wielokanałowej.

👉 Dowiedz się więcej na temat omnichannel w e-commerce.

Prowadź skuteczną sprzedaż wielokanałową!

Wybierz oprogramowanie Sky-Shop:

  • Gotowy do działania sklep internetowy z intuicyjnym panelem administracyjnym;
  • Integracje z Allegro, eBay, sklepem na Facebooku i innymi kanałami sprzedaży;
  • Bezpłatne wsparcie techniczne i 14 dni okresu testowego
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Live commerce to kolejna formuła sprzedaży, którą możesz wypróbować, by zwiększyć zyski ze sklepu internetowego. Trend możesz wykorzystać w każdym biznesie e-commerce, o ile zajmujesz się sprzedażą produktów, które łatwo zaprezentować przed kamerą. Zorganizuj pierwszy live sprzedażowy i sprawdź, czy live streaming commerce będzie skuteczny w przypadku Twojego biznesu. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!

4.62 avg. rating (92% score) - 21 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.