E-commerce rozwija się dynamicznie i wielowymiarowo. Wzrasta nie tylko ogólna wartość rynku, ale i różnorodność dostępnych możliwości. Popularność zdobywa live commerce – sprzedaż na żywo za pośrednictwem transmisji strumieniowych. Live streaming shopping, czyli interaktywne telezakupy online – czy to właśnie przyszłość e-commerce? Dowiedz się więcej o sprzedaży na żywo i poznaj odpowiedź na pytanie, jak poprowadzić live sprzedażowy w sklepie internetowym.
- Sprzedaż na żywo jest bardzo popularna w Azji i USA, wkracza też do Europy. Wartość rynku live commerce w Chinach wynosiła w 2019 roku 61 miliardów dolarów.
- W jakich branżach sprawdza się handel podczas transmisji na żywo? Poznaj przykłady dochodowych kampanii opartych o streamingi sprzedażowe.
- Zobacz, jak poprowadzić live sprzedażowy i wykorzystać live streaming e-commerce w sklepie internetowym.
Spis treści artykułu
Live shopping – na czym polega?
Live shopping to jeden z najgorętszych trendów w e-handlu, o którym wspomina się w większości nowych publikacji i raportów branżowych. Sprzedaż bezpośrednia przez Internet podczas transmisji wideo na żywo, bo tym właśnie jest live commerce, cieszy się popularnością nie tylko w Azji, gdzie się rozwinęła, ale i w USA czy Europie. Do niedawna eventy live streaming e-commerce organizowały jedynie dysponujące pokaźnymi budżetami marketingowymi globalne korporacje. Dziś z zalet live video shopping korzystają zarówno wielcy gracze e-commerce, jak i małe sklepy internetowe oraz osoby prywatne – również z Polski!
👉 Poznaj tegoroczne trendy e-commerce.
Live streaming commerce to nowoczesna forma telezakupów. Internetowe transmisje sprzedażowe są jednak znacznie ciekawsze, bo wzbudzają emocje i zachęcają do interakcji.
Jak wygląda transmisja sprzedażowa?
Streaming video shopping, czyli live sprzedażowy, to transmisja na żywo, która jest połączeniem rozrywkowego spotkania z zakupami online. Przypomina nieco wypad do centrum handlowego w gronie przyjaciół – tu również ogląda się produkty w czasie rzeczywistym i pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze sprzedawcami, a atmosfera jest luźna i sprzyjająca żartom. Różnica jest tylko taka, że wszystko odbywa się online, a „znajomych” jest tylu, ilu widzów oglądających transmisję w social media. 😉
Eventy live streaming e-commerce prowadzą przeważnie dwie osoby. Jedna odpowiada za prezentację produktów, podtrzymywanie zainteresowania klientów i zachęcanie ich do zakupów czy interakcji, a druga za obsługę czatu – wiadomości i zamówień, które się na nim pojawiają. Transmisję sprzedaży online może też prowadzić jedna osoba lub zespół złożony z 3, 4 czy 5 osób – także, jeśli każda z nich znajduje się w innym miejscu! Duże firmy chętnie angażują w prowadzenie wydarzeń live commerce rozmaitych influencerów.
👉 Dowiedz się więcej o współpracy z influencerami.
Live sprzedażowy może mieć dowolną długość. W sieci spotyka się najczęściej transmisje 2 – 3-godzinne, ale nie brakuje również streamingów krótszych i dłuższych. Transmisje live commerce odbywają się m.in. za pośrednictwem Facebook Live czy Instagram Live. W Chinach i północno-wschodniej Azji funkcjonuje znacznie więcej platform umożlwiających prowadzenie takich działań social commerce. Należy do nich np. TikTok, który nie udostępnia tej funkcji użytkownikom z Polski.
Jakie marki korzystają z live commerce?
Co sprzedawane jest metodą live commerce? Obecnie dosłownie wszystko! Łatwo natknąć się na live sprzedażowy lombardu, podczas którego oferowane są akcesoria GSM i laptopy, czy transmisję influencerki proponującej kosmetyki i perfumy różnych firm. Transmisje na żywo sprawdzają się najlepiej w przypadku odzieży, obuwia i biżuterii, które można w trakcie streamingu video szczegółowo zaprezentować.
Live commerce możesz wypróbować także, jeśli oferujesz:
- autorskie wyroby handmade;
- profesjonalny sprzęt sportowy;
- markowe zabawki dla dzieci.
💡 Marcin Majzner, właściciel Studio Kiwi zajmującego się profesjonalną organizacją live’ów sprzedażowych, uważa, że transmisje live commerce mogą okazać się skuteczne w każdej branży e-commerce, również np. spożywczej, produktów pierwszej potrzeby czy szybko zbywalnych.
Korzyści live commerce dla sprzedawców
Transmisje live streaming shopping umożliwiające zakupy na żywo mają następujące zalety:
- Pozwalają na sprzedaż dużej liczby produktów w stosunkowo krótkim czasie.
- Nie wymagają przygotowania do sprzedaży i ponoszenia jej kosztów.
- Cieszą się pozytywnym odbiorem wśród młodych odbiorców (z pokolenia „Z”).
- Umożliwiają zaprezentowanie produktów z najróżniejszych kategorii w ciekawy i realistyczny sposób.
- Otwierają sprzedawców na grupę docelową i ułatwiają zrozumienie jej potrzeb.
- Znacznie skracają ścieżkę zakupową klientów.
- Pomagają w budowaniu pozytywnych relacji z odbiorcami i zdobywaniu lojalności klientów.
Ponadto, streamingi live video shopping mają szerokie zasięgi organiczne. Sesja live commerce, odbywająca się na fanpage’u sklepu internetowego lub w grupie tematycznej na Facebooku, jest przeważnie udostępniana przez użytkowników platform społecznościowych na prośbę prowadzących (choć nie jest to do końca zgodne z regulaminem Facebooka…). Przekłada się tym samym na dotarcie do nowych grup odbiorców i wzrost świadomości marki. Transmisja o dużej liczbie reakcji zwiększa też zasięg samego fanpage’a!
Historia live commerce
Pierwsza sesja sprzedaży live została zorganizowana w 2014 roku przez chińską platformę odzieżową Moguji. Podczas streamingu zaprezentowano ubrania na żywo, dzięki czemu klientki serwisu mogły zobaczyć, jak prezentują się one w warunkach naturalnych, nie zaś na dopieszczonych przez fotografa i grafika zdjęciach. Śladami Moguji poszła również marka Taobao z grupy Alibaba. Z kolei podczas New York Fashion Week 2015 sieć sklepów Kohl’s uruchomiła specjalny portal internetowy, który pozwolił widzom na natychmiastowy zakup dowolnej odzieży oglądanej na pokazie Lauren Conrad.
Ten sposób sprzedaży okazał się wyjątkowo skuteczny. Streamingi handlowe testowano i wykorzystywano głównie na rynku azjatyckim, ale nie tylko. Transmisje sprzedażowe wprowadził między innymi Amazon – pierwsze eventy odbyły się w 2017 roku. Wydarzenia live commerce w Polsce organizuje natomiast rodzime Allegro!
Sklep internetowy na platformie Sky-Shop posiada gotową integrację z Allegro – sprawdź, co to znaczy! Przygotowujemy oprogramowanie do integracji z Amazon!
👉 Poznaj obie platformy i odpowiedź na pytanie Amazon czy Allegro?
Prawdziwy rozwój live commerce nastąpił w 2019 roku. Wydarzenia live streaming shopping, odbywające się masowo w Azji, zaczęły organizować też wielkie światowe marki takie Levi’s, M.A.C., Ralph Lauren czy Burberry, wykorzystując do współpracy rozmaitych influencerów. Chińskie korporacje JD.com, Kaola i Xiaohongshu rozpoczęły zaś projektowanie własnych systemów umożliwiających handel na żywo w ramach eventów live video shopping. Rozwiązania te były kopiowane i testowane na nowych rynkach.
Live commerce to bez wątpienia nowy wymiar zakupów, który zyskał na znaczeniu za sprawą pandemii Covid-19. Pozwolił klientom korzystać z ofert ulubionych marek bez konieczności wychodzenia z domu. Dzięki live commerce wielu e-sprzedawców stało się więc w trakcie lockdownów naturalną alternatywą dla sklepów stacjonarnych.
Wydarzenia live streaming – przykłady
- Promocja nowej linii szminek Maybelline, 2016 rok | Live sprzedażowy promujący nową kolekcję pomadek marki odbył się na 9 różnych platformach i dotarł do ponad 5 mln potencjalnych klientów. W 2 godziny sprzedano 10 000 szminek za sumę 210 000 dolarów!
- Event launchingowy perfum Kim Kardashian, 2017 rok | W trakcie eventu live streaming shopping poprowadzonego wraz z jedną z azjatyckich celebrytek Kim Kardashian sprzedała 15 000 butelek perfum sygnowanych jej nazwiskiem!
- Streaming zakupowy platformy z meblami Wayfair, 2019 rok | Podczas corocznego wydarzenia Way Day po raz pierwszy zorganizowano też event live streaming commerce, który odbywa się od tego czasu rokrocznie.
- Live sprzedażowy Boszka, 2020 rok | Podczas pierwszego, dwugodzinnego streamingu live video shopping na Facebooku projektantka zebrała zamówienia na sumę 12 000 złotych – nie tylko z Polski, ale i z całego świata. Powtórzyła ten wynik tydzień później.
Jak poprowadzić live sprzedażowy?
Nieistotne, czy prowadzisz sklep internetowy na etacie, czy zajmujesz się handlem online w pełnym wymiarze czasu – dzięki transmisjom sprzedażowym poszerzysz zasięgi, dotrzesz do nowych klientów i zwiększysz sprzedaż! Wszystko, czego potrzebujesz do ich zorganizowania, to kamera (możliwe, że wystarczy Ci ta w telefonie), stały dostęp do Internetu i odrobina chęci. Musisz też przemyśleć następujące kwestie:
Prowadzący
Live sprzedażowy możesz poprowadzić sam lub oddelegować do tego celu:
- pracownika działu marketingu, sprzedaży lub obsługi klienta;
- wynajętego prezentera lub zespół prezenterów;
- wybranego influencera czy ambasadora Twojej marki.
💡 Osoba prowadząca transmisję powinna wyróżniać się pewnością siebie, charyzmą i poczuciem humoru. Event live streaming e-commerce odbywa się na żywo i wpadki są w jego przypadku czymś normalnym – ważne zatem, by prowadzący wychodził z nich z twarzą. Skoro o twarzy mowa, nie bez znaczenia jest też aparycja osoby zajmującej się prowadzeniem wydarzenia – konsumenci chętniej kupują od sprzedawców, którzy na pierwszy rzut oka wzbudzają ich sympatię.
Program
Przygotuj program wydarzenia. Wybierz produkty do sprzedaży i zastanów się nad sposobem ich prezentacji. Pamiętaj o tym, że live sprzedażowy ma być nie tylko pokazem, ale też transmisją zakupową. Nie zapomnij więc o wyraźnych wezwaniach do akcji – zostawiania „łapek”, udostępniania streamingu czy wreszcie zakupów. Pomyśl o dodatkowych rabatach napędzających sprzedaż (np. zniżkach dla pierwszych osób, które zdecydują się na zakup) i wewnętrznych konkursach. Event live streaming shopping powinien mieć swobodny charakter – pozwól widzom zadawać pytania i znajdź chwilę na rozmowę oraz żarty.
Miejsce
Jeśli chcesz, by Twój pierwszy live sprzedażowy wyglądał profesjonalnie, zwróć uwagę na wygląd miejsca, w którym zamierzasz go prowadzić. Choć eventy live streaming e-commerce transmitowane są nawet z domowych gabinetów i garaży, to coraz większą popularnością cieszą się te odbywające się w profesjonalnych studiach. Takie wydarzenia live video shopping przyciągają również bardziej zdecydowanych klientów, dlatego zadbaj o porządek, światło i wyposażenie.
Sprzedaż w mediach społecznościowych przyszłością e-commerce
Czy live shopping i sprzedaż na żywo to przyszłość e-commerce? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Rozmaite statystyki wskazują na to, że live video e-commerce rozwija się w Azji w nieprawdopodobnym wręcz tempie. Trend wkracza też mocno na inne rynki, w tym do Polski, gdzie zdaje się dobrze przyjmować. W wielu branżach taka forma sprzedaży sprawdza się naprawdę świetnie, dlatego warto uwzględnić jej wypróbowanie w strategii wielokanałowej.
👉 Dowiedz się więcej na temat omnichannel w e-commerce.
Live commerce – trend, który wykorzystasz w swoim sklepie internetowym!
Live commerce to forma sprzedaży, którą możesz wypróbować, aby zwiększyć zyski ze swojego sklepu internetowego. Nowy trend w e-commerce wykorzystasz w każdym biznesie, o ile zajmujesz się sprzedażą produktów, które łatwo zaprezentować przed kamerą. Zorganizuj zatem pierwszy live sprzedażowy i sprawdź, czy live streaming commerce będzie skuteczny w przypadku Twojego sklepu. Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!