WooCommerce czy SaaS? Co wybrać?

Katarzyna Kwartnik
Bez kategorii

Wybór oprogramowania to jedna z najważniejszych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć przed rozpoczęciem sprzedaży w Internecie.

Zastanawiasz się nad uruchomieniem e-sklepu na WooCommerce? Nic dziwnego.

WooCommerce to jedno z najpopularniejszych na świecie rozwiązań umożliwiających prowadzenie własnego sklepu internetowego. Czy jednak zawsze jest to dobry wybór?

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega schemat działania oprogramowania WooCommerce,
  • jakie są zalety i wady Woocommerce i platform typu SaaS,
  • na które rozwiązanie lepiej postawić w Twoim przypadku.

WooCommerce – co to jest?

WooCommerce to wtyczka do znanego systemu CMS – WordPress, która dodaje funkcjonalność sklepu internetowego. Co ważne, jej instalacja jest całkowicie darmowa.

W rzeczywistości jest to oprogramowanie sklepu internetowego, działające w modelu open source. Oznacza to, że otrzymasz dostęp do kodu źródłowego i możliwość jego samodzielnego rozwoju.

Ta samodzielność może być postrzegana zarówno jako duża zaleta, jak i wada platform typu open source. Konfiguracja sklepu na WooCommerce jest bowiem dość skomplikowanym procesem, który wymaga specjalistycznych umiejętności technicznych.

👉 Przeczytaj także artykuł: WooCommerce – co to jest?

Oprogramowanie typu SaaS – co to jest?

Samo wyrażenie SaaS pochodzi z języka angielskiego – rozszyfrowuje się je jako software as a service. Inne określenia, z którymi możesz się spotkać to oprogramowanie w modelu abonamentowym czy po prostu sklep na abonament.

Oprogramowania tego typu dają Ci dostęp do praktycznie gotowego sklepu z szeregiem funkcji i integracji. Jedyne, co musisz zrobić, aby zacząć sprzedawać, to dostosować jego wygląd do swoich preferencji, wprowadzić potrzebne dane i dodać produkty.

Aby móc korzystać z takiej platformy, musisz założyć konto, a następnie regularnie opłacać miesięczny abonament. Jego ceny są zazwyczaj niewielkie (w przypadku Sky-Shop już od 99 zł miesięcznie). W dodatku możesz wybrać taki pakiet, który w największym stopniu odpowiada Twoim potrzebom.

Przykładem takiego oprogramowania jest właśnie wspomniana już platforma e-commerce Sky-Shop.

przetestuj sky-shop bezpłatnie

Zalety WooCommerce

  • Sam dostęp do WooCommerce jest darmowy. 
  • WooCommerce oferuje sporo gotowych wtyczek, które możesz łatwo dodać do swojego sklepu.
  • Duża elastyczność. Dzięki dostępowi do kodu źródłowego, możesz rozwijać swój sklep według własnego uznania.
  • Szeroki wybór motywów graficznych (większość jest oczywiście płatna).
  • Rozwinięta społeczność, a także obecność wielu specjalistów na rynku, którzy zajmują się wdrożeniem WooCommerce.

Wady WooCommerce

  • WooCommerce to darmowe oprogramowanie tylko w teorii. Aby prowadzić w pełni funkcjonalny sklep internetowy, musisz wykupić dodatkowe wtyczki i moduły, co często wiąże się z niemałymi wydatkami.
  • Koszty związane z instalacją i konfiguracją sklepu – chyba, że posiadasz umiejętności techniczne, które w tym przypadku będą niezbędne.
  • Mała liczba funkcji w porównaniu do innych oprogramowań sklepów internetowych.
  • Konieczność wykupienia i regularnego opłacania hostingu.
  • Brak pomocy technicznej. Możesz liczyć jedynie na porady społeczności, korzystającej z wtyczki.
  • Konieczność ręcznego wykonywania aktualizacji systemu.

Zalety SaaS (na przykładzie oprogramowania Sky-Shop)

  • Serwer w cenie abonamentu – nie musisz przejmować się kupnem hostingu i jego regularnym opłacaniem.
  • Łatwa konfiguracja, która nie wymaga umiejętności technicznych – poradzisz z nią sobie nawet, jeśli jesteś laikiem.
  • Intuicyjny kreator wyglądu, dzięki któremu z łatwością zadbasz o warstwę wizualną Twojego sklepu.
  • Dostęp do gotowych integracji z hurtowniami, a w razie potrzeby możliwość wykonania dodatkowych integracji (po dostarczeniu pliku produktowego).
  • Dostęp do gotowych integracji z marketplace’ami, systemami płatności, kurierami, systemami księgowymi, narzędziami marketingowymi itd.
  • Wsparcie techniczne i dostęp do zamkniętej grupy dla klientów.
  • Ciągłe aktualizacje i rozwój oprogramowania.
  • Naprawa błędów i awarii leży po stronie dostawcy oprogramowania.

Wady SaaS

  • Brak dostępu do kodu źródłowego, co wiąże się ze znacznie mniejszą elastycznością. Możesz jednak uzyskać dostęp do API, a Twoje sugestie dotyczące rozwoju oprogramowania są brane pod uwagę. 
  • Konieczność opłacania abonamentu.

👉 Dowiedz się, jak krok po kroku przebiega założenie sklepu na Sky-Shop.

WooCommerce czy SaaS? Co wybrać?

Jak możesz się domyślić, jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Oba oprogramowania mają swoje wady i zalety – a wybór jednego z nich zależy od preferencji i potrzeb właściciela e-sklepu.

Wybierz WooCommerce, jeśli:

  • Prowadzisz już stronę na WordPress i nie chcesz korzystać z innych platform. 
  • Zależy Ci na dużej elastyczności – chcesz tworzyć własne funkcje i mieć pełną kontrolę nad stroną.
  • Masz czas na to, aby skonfigurować sklep, co może zająć kilka tygodni czy miesięcy.
  • Dysponujesz budżetem, który Ci to umożliwi. 

Wybierz SaaS, jeśli:

  • Zależy Ci na jak najszybszym uruchomieniu własnego sklepu internetowego. 
  • Chcesz korzystać z gotowej platformy, udostępniającej wszystkie niezbędne funkcje i integracje – od razu. 
  • Szukasz najbardziej optymalnego finansowo rozwiązania.
  • Nie chcesz zajmować się rozwojem oprogramowania i przejmować kwestiami technicznymi.

W razie jakichkolwiek pytań związanych z oprogramowaniem Sky-Shop zachęcamy do kontaktu!

5.00 avg. rating (97% score) - 2 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.