Dziś nie gromadzisz już filmów na półkach. Oglądasz je korzystając z subskrypcji Netflixa czy HBO. Abonament nie dotyczy jednak tylko takich usług. Na podobnych zasadach możesz również kupować (i sprzedawać) różnego rodzaju produkty.
Dowiedz się, na czym polega model subskrypcyjny i jakie są największe zalety sprzedaży abonamentowej.
Spis treści artykułu
Jak działa usługa subskrypcyjna?
Jest to sprzedaż, która opiera się na modelu abonamentowym. Zasady jej działania są bardzo proste. Klient regularnie opłaca opłatę abonamentową, a w zamian cyklicznie otrzymuje określone produkty czy dostęp do usług.
Kiedyś bardzo dużą popularnością cieszyła się subskrypcja w sprzedaży gazet czy czasopism. Dziś ten model wykorzystują tacy giganci jak Netflix czy Amazon. W ich przypadku płatność jest pobierana automatycznie w określonym czasie – zazwyczaj co miesiąc. Oczywiście w dowolnym momencie użytkownik może zrezygnować z danego produktu lub usługi usługi.
Czy sprawdzi się on także w Twoim sklepie internetowym? Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi sprzedaży.
Rodzaje sprzedaży subskrypcyjnej online
Sprzedaż produktów w modelu subskrypcyjnym staje się coraz bardziej popularna. Warto zdawać sobie sprawę, że można go wykorzystać na różne sposoby.
Do najpopularniejszych rodzajów sprzedaży subskrypcyjnej należą:
- Subskrypcja powtórzeniowa. Jest to model, który wykorzystują m.in. sklepy internetowe. Chodzi tu o regularne dostarczanie swoim klientom różnych produktów szybkozbywalnych – jak np. żywność czy kosmetyki.
- Subskrypcja dostępowa. Ten model subskrypcji dotyczy sprzedaży różnego rodzaju treści cyfrowych. W zamian za opłacanie abonamentu otrzymujesz dostęp np. do filmów, seriali czy muzyki. Na takiej zasadzie działa Netflix czy Spotify.
- Subskrypcja selekcjonowana. Ten rodzaj subskrypcji z powodzeniem można wykorzystać w branży e-commerce. Jest najmniej popularny ze wszystkich omawianych, ale zdecydowanie drzemie w nim potencjał. Chodzi tu o dostarczanie subskrybentom wyselekcjonowanych produktów – często bez informowania ich o dokładnej zawartości przesyłki. To świetny pomysł np. na sprzedaż zestawów degustacyjnych czy prezentowych.
Jakie zalety ma sprzedaż w modelu subskrypcyjnym?
Zakupy subskrypcyjne to odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku i klientów. Zyskują na niej zarówno konsumenci, jak i sami sprzedawcy.
Zalety biznesu subskrypcyjnego dla klienta:
- Wygoda. Składasz zamówienie raz, a regularne dostawy paczek otrzymujesz nawet przez długie lata.
- Oszczędność czasu. Nie musisz wchodzić co miesiąc na stronę sklepu internetowego, by wybrać i zamówić potrzebne produkty – nie tracisz więc cennych minut czy nawet godzin.
- Niższa cena. Kupowanie abonamentu np. na rok czy pół roku z góry bardzo często w praktyce oznacza niższe ceny.
Korzyści modelu subskrypcyjnego dla sprzedawcy:
- Więcej klientów, do których możesz dotrzeć. Dla niektórych korzystanie z modelu subskrypcyjnego to w przypadku zakupu wielu produktów jedyna słuszna opcja.
- Ważny element procesu budowania lojalności klientów. Nie masz gwarancji, że ktoś, kto dokonuje u Ciebie jednorazowego zakupu, wróci po następny. Sprzedając w modelu subskrypcyjnym budujesz znacznie trwalszą relację z klientami.
- Większa stabilizacja. Ten model biznesowy oznacza regularne przychody.
- Wzrost przychodów. Zdobywasz nowych klientów, zachęcasz ich do regularnych zakupów – to wszystko sprawia, że rozwijasz swój biznes, a sprzedaż rośnie.
Sprzedaż subskrypcyjna w sklepie internetowym
Stosowanie modelu sprzedaży subskrypcyjnego to nie tylko domena portali streamingowych. Z powodzeniem możesz ją wykorzystywać również w swoim sklepie internetowym.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z kosmetykami. Tego typu produkty się zużywają, a klienci kupują je regularnie. Dzięki sprzedaży subskrypcyjnej nie muszą jednak za każdym razem wchodzić na Twoją stronę i dodawać ich do koszyka. Zamiast tego wykupują abonament, w ramach którego np. co trzy miesiące kurier dostarcza im nowe szczoteczki do zębów czy żele pod prysznic.
Podobnie jest np. w przypadku sklepów zoologicznych. Karma dla zwierzaków również kończy się regularnie, a trudno kupować jej duże zapasy – w końcu ma określony termin przydatności do spożycia. Wykupienie abonamentu na tego typu produkty wydaje się więc świetnym pomysłem.
Możliwości jest oczywiście znacznie więcej.
Jakie produkty warto sprzedawać w formie subskrypcji? Przykłady
Subskrypcja to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie lub nawet na prowadzenie biznesu. Nie jest jednak uniwersalnym modelem sprzedażowym. Sprawdzi się przede wszystkim w sprzedaży następującego asortymentu:
- Produkty cyfrowe, czyli różnego rodzaju kursy, e-booki, artykuły czy nawet magazyny, które dystrybuujesz odbiorcom cyklicznie.
- Kosmetyki i środki higieniczne – wszystkie te, z których korzystamy regularnie i które szybko się kończą.
- Produkty spożywcze – przede wszystkim te, które cechują się stosunkowo krótkim terminem przydatności do spożycia i te, które w kuchni wykorzystujemy najczęściej.
- Artykuły zoologiczne – mowa tu przede wszystkim o takich produktach jak karma dla zwierząt czy żwirek.
- Przedmioty kolekcjonerskie lub hobbystyczne – jak figurki gamingowe, t-shirty, znaczki czy nowości kosmetyczne.
- Zestawy-niespodzianki – czyli ciekawie skomponowane zestawy degustacyjne, kosmetyczne czy ubraniowe.
Funkcja sprzedaży subskrypcyjnej już niedługo pojawi się w Sky-Shop. Śledź nasze komunikaty.
A tymczasem zachęcamy Cię do założenia darmowego konta testowego na naszej platformie i sprawdzenia jej możliwości!