Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu
szybkie płatności w sklepie internetowym

Alfabet e-commerce: S jak szybkie płatności

Trudno wyobrazić sobie rynek e-commerce bez szybkich płatności. Klienci na dobre przywykli do możliwości wykonania przelewu w kilka sekund, płacenia kartą bądź BLIKiem. Stwierdzenie, że żaden ze sklepów internetowych nie jest w stanie istnieć bez szybkich płatności nie jest na wyrost, bowiem za ich pomocą finalizowana jest zdecydowana większość transakcji. Jako właściciel sklepu internetowego staniesz więc przed koniecznością wybrania bramki płatniczej. Na co zwracać uwagę? Czy zawsze najniższa prowizja jest najkorzystniejsza?

Metody płatności w sklepie internetowym

Częstym powodem porzucania koszyków w sklepie internetowym jest nieobecność formy zapłaty, którą klient preferuje. Wielu sprzedawców daje zwieść się przekonaniu o tym, że płatność pobraniowa jest formą archaiczną, z której obecnie korzysta niewiele osób. Równie dużym błędem jest przeświadczenie, że wystarczającą formą płatności online jest szybki przelew. Tymczasem wielu kupujących chce zapłacić kartą. I choć w przypadku używania karty debetowej, wykonanie przelewu nie powinno stanowić problemu, dla klientów korzystających z kart kredytowych będzie trudnością nie do przejścia. Rozważając jakie metody płatności warto mieć w sklepie internetowym, warto zajrzeć do danych.

 

metody platnosci w sklepie internetowym - raport Blue Media 2018

Dane z raportu Blue Media opublikowanego w 2018 r.

Wszystko wskazuje na to, że choć popularność płatności gotówką przy odbiorze stale spada, wciąż jest chętnie wybierana przez klientów. Równocześnie coraz większa część z nas sięga po kartę płatniczą nie tylko podczas zakupów stacjonarnych, ale także tych internetowych. Zachowania klientów pokazują, że do ich pełnego zadowolenia konieczne jest wprowadzenie zróżnicowanych metod płatności.

 

Nim zdecydujesz się na ograniczenie sposobów płatności, warto przyjrzeć się metodom preferowanym przez Twoich klientów. Dopiero analiza dużej ilości transakcji pomoże zdecydować, która z form jest najmniej opłacalna.

Dlaczego szybkie płatności w sklepie internetowym są niezbędne?

Odpowiedź jest prosta: dla większości klientów preferowaną formą zapłaty w sklepie internetowym są szybkie płatności. Prosto, szybko i sprawnie – niezależnie od tego, czy płacą kartą, czy też przelewem z konta. Co więcej, automatyzacja płatności jest już standardem, do którego przywykliśmy. Jej nieobecność może wzbudzić wątpliwości związane z wiarygodnością sprzedawcy, a konieczność opłacenia zamówienia np. przelewem tradycyjnym niejednego jest w stanie popchnąć do zmiany sklepu internetowego. W końcu wrzucenie produktów do koszyka zakupowego trwa kilka sekund, a ręczne przenoszenie danych do przelewu nieco dłużej.

Co musisz wiedzieć o szybkich płatnościach?

Skoro przekonałeś się, że szybkie płatności są formą zapłaty, której nie może zabraknąć w e-sklepie, warto zapoznać się z terminami, mogącymi budzić wątpliwości w trakcie porównywania ofert poszczególnych bramek płatniczych:

E-transfer – forma znana także jako Pay by Link. Dla klienta jest najwygodniejszą formą płatności, bowiem wszystkie pola formularza przelewu zostają uzupełnione automatycznie. Import danych dotyczy nie tylko konta bankowego oraz nazwy sklepu internetowego, ale także pełnej kwoty do zapłaty oraz tytułu przelewu. Pełna automatyzacja wyklucza ryzyko popełnienia błędu i znacząco przyspiesza finalizację transakcji. 

E-przelew – rozwiązanie półautomatyczne wychodzące naprzeciw klientom, których banki nie zostały uwzględnione w przelewach automatycznych. Wybór metody wiąże się z ręcznym uzupełnieniem pól formularza przelewu. E-przelew od przelewu tradycyjnego odróżnia jednak fakt, że sklep zostaje natychmiastowo poinformowany o uiszczeniu opłaty, dzięki czemu towar zostanie szybciej przygotowany do wysyłki.

Niezależnie od tego, czy klient wybierze e-transfer czy e-przelew, sprzedawca natychmiastowo otrzyma potwierdzenie dokonania wpłaty. Obie formy płatności umożliwiają więc przyśpieszenie realizacji zamówienia, a co za tym idzie – wyższy standard obsługi klienta.

Chargeback – bramki płatnicze używają terminu w kontekście opłaty za zwrot środków na konto klienta sklepu internetowego. W rzeczywistości jest to opłata którą poniesiesz np. wtedy, gdy klient zapłaci za buty kartą, a następnie odeśle towar i otrzyma zwrot pieniędzy. Chargeback jest wygodny, bowiem kupujący nie będą zmuszeni do ponownego podawania swojego numeru konta, co związane jest z automatyzacją procesu.

Kryteria wyboru bramki płatniczej

Choć porównanie bramek płatniczych jest zestawieniem informacji, które pozwoli na pierwszy rzut oka oszacować opłacalność poszczególnych rozwiązań, nie sposób wybrać najlepszą bramkę płatniczą. Skorzystanie z oferty poszczególnych usługodawców powinno być podyktowane Twoimi potrzebami i dopasowane do rozwiązań, jakich potrzebujesz.

1. Opłata aktywacyjna i prowizje

Zdroworozsądkowym rozwiązaniem jest wybór bramki płatniczej, która za rozpoczęcie swojego działania nie pobiera żadnej opłaty aktywacyjnej. Zaraz później uwaga zostaje skupiona na wysokości prowizji od transakcji. Tu jednak nie zawsze mniej znaczy lepiej! Jak działają prowizje w bramkach płatniczych? Dość prosto. Opłata zostaje podzielona na opłatę uzależnioną od wartości zakupu (procentową) oraz stałą (prowizja od pojedynczej transakcji). Rozważmy hipotetyczne zakupy w Twoim sklepie:

  • Korzystasz z bramki płatniczej, która oferuje prowizję 2% i 25 groszy od każdej transakcji. Warunki obowiązują dla płatności kartą.
  • Klient kupuje produkt za 100 zł i płaci kartą.
  • Twoja prowizja dla bramki płatniczej wynosi więc 2,25 zł, a więc za produkt kupiony za 100 zł otrzymujesz 97,75 zł.

 

Właściciele sklepów internetowych chętnie wybierają płatności o najniższej prowizji procentowej. Ta jednak nie zawsze oddaje rzeczywiste opłaty, jakie przyjdzie uiszczać regularnie.

Szczególną uwagę należy zwrócić na opłaty stałe przy transakcjach. Doskonałym przykładem może być konkurencyjna stawka Tpay wynosząca 1,59%. Niestety, do kwoty należy doliczyć opłatę stałą 39 gr, co sprawia, że rozwiązanie będzie opłacalne dopiero gdy zakupy jednego klienta będą oscylowały w okolicy 200 zł!

2. Wymogi rejestracyjne

Wybierając szybkie płatności dla swojego sklepu nie musisz się ograniczać, bowiem wszystkie najpopularniejsze płatności i systemy ratalne zostały zintegrowane z oprogramowaniem Sky-Shop. I choć korzystanie z bramek nie przysporzy trudności z punktu widzenia technicznego, warto zwrócić uwagę na biurokrację. Zewnętrzne systemy płatności wymagają zawarcia umowy, która wydłuża czas rozpoczęcia działania systemu w sklepie, a także stanowi dodatkowe zobowiązanie. Co więcej, większość bramek decyduje się na współpracę wyłącznie z firmami.

Sky-Pay uruchomiony zostaje w ciągu 48h i nie wymaga podpisywania dodatkowych umów. Co więcej, mogą z niego korzystać także sklepy prowadzone bez działalności gospodarczej. Jest więc idealną bramką płatniczą dla osób prowadzących sklep internetowych na mocy działalności nierejestrowanej, a także wszystkich, którzy unikają nadmiaru biurokracji.

3. Szerokość metod płatności

Nie da się ukryć, że obecnie wszystkie najpopularniejsze systemy płatności wypadają podobnie w zakresie szerokości wyboru metod płatności. Integracje ze znanymi bankami, a także tymi spółdzielczymi wzbogacone zostały o metody płatności mobilnych, coraz częściej wybierany BLIK oraz portfele elektroniczne. Szerokość metod płatności może stanowić kartę przetargową jedynie wtedy, gdy poszukujesz rozwiązania sprawdzającego się na rynkach zagranicznych lub w innych okolicznościach o mniejszej popularności.

Porównanie systemów płatności internetowych 2019

Porównując systemy płatności internetowych warto mieć na uwadze, że najbardziej aktualne informacje zawsze znajdują się w ofertach poszczególnych firm. Co więcej, w zdecydowanej większości przypadków istnieje szansa na negocjowanie stawek. Jest to jednak rozwiązanie przeznaczone dla większych sklepów internetowych, których transakcje przekraczają 50 tysięcy złotych miesięcznie.

Porównanie bramek płatniczych 2019

 Sky-PaydotpayPrzelewy24Tpay
Opłata aktywacyjnaBRAK10 złBRAK10 zł
Konieczność posiadania działalności gospodarczej
NIEWYMAGANANIEWYGAMAGANAWYMAGANAWYMAGANA
Opłata za wypłatę środków
z konta
0 zł0 zł0 zł0 zł
Ilość darmowych wypłat w miesiącunielimitowanenielimitowanenielimitowane4 darmowe, każda kolejna 2 zł
Prowizja
e-transfer
Od 1,69%1,9%1,9%; obecnie promocja Noworoczna 1,59%1,59% +39 gr
Prowizja
e-przelew
Od 1,69%2,2-3,9%1,9%; obecnie promocja Noworoczna 1,59%1,59% +39 gr
Prowizja za płatność kartąOd 1,69% + 20 gr za każdą transakcję1,6%1,9%; obecnie promocja Noworoczna 1,59% + 30 gr za każdą transakcję1,59% +39 gr
Rodzaj obsługiwanych kartVisa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic, MaestroVisa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, American ExpressVisa, Mastercard, Diners Club, JCB, China Union, American ExpressVisa, Visa Electron, VPay, MasterCard
i Maestro

Jakie płatności online wybrać w sklepie internetowym?

Wybierając szybkie płatności dla sklepu internetowego kieruj się swoimi potrzebami. Przyjrzyj się temu, co kupują klienci. Sprawdź wysokość prowizji u poszczególnych kontrahentów i to na podstawie wyliczeń podejmij decyzję! Równocześnie pamiętaj, że wybierając wygodną dla Ciebie opcję Sky-Pay unikniesz konieczności zawierania dodatkowych umów, a Twoi klienci będą mogli korzystać z szybkich płatności tak samo wygodnie, jak miało to miejsce dotychczas – podczas innych doświadczeń zakupowych.

 

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

gotowy sklep internetowy

 

5.00 avg. rating (99% score) - 7 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu