Dziś nie gromadzisz już filmów na półkach. Oglądasz je korzystając z subskrypcji Netflixa czy HBO. Abonament nie dotyczy jednak tylko takich usług. Na podobnych zasadach możesz również kupować (i sprzedawać) różnego rodzaju produkty.
Dowiedz się, na czym dokładnie polega i jakie zalety ma model sprzedaży subskrypcyjnej.
Spis treści artykułu
- Jak działa usługa subskrypcyjna?
- Rodzaje sprzedaży subskrypcyjnej
- Jakie zalety ma sprzedaż w modelu subskrypcyjnym?
- Sprzedaż subskrypcyjna w e-commerce
- Jakie produkty warto sprzedawać w formie subskrypcji?
Jak działa usługa subskrypcyjna?
Jest to sprzedaż, która opiera się na modelu abonamentowym. Zasady jej działania są bardzo proste. Klient regularnie opłaca opłatę abonamentową, a w zamian cyklicznie otrzymuje określone produkty czy dostęp do usług.
Kiedyś bardzo dużą popularnością cieszyła się subskrypcja w sprzedaży gazet czy czasopism. Dziś ten model wykorzystują tacy giganci jak Netflix czy Amazon.
Czy sprawdzi się on także w Twoim sklepie internetowym? Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi sprzedaży.
Rodzaje sprzedaży subskrypcyjnej
Do najpopularniejszych rodzajów sprzedaży subskrypcyjnej należą:
- Subskrypcja powtórzeniowa. Jest to model, który wykorzystują m.in. sklepy internetowe. Chodzi tu o regularne dostarczanie klientom produktów szybkozbywalnych – jak np. żywność czy kosmetyki.
- Subskrypcja dostępowa. Ten model subskrypcji dotyczy sprzedaży różnego rodzaju treści cyfrowych. W zamian za opłacanie abonamentu otrzymujesz dostęp np. do filmów, seriali czy muzyki. Na takiej zasadzie działa Netflix czy Spotify.
- Subskrypcja selekcjonowana. Ten rodzaj subskrypcji z powodzeniem można wykorzystać w branży e-commerce. Jest najmniej popularny ze wszystkich omawianych, ale zdecydowanie drzemie w nim potencjał. Chodzi tu o dostarczanie klientom wyselekcjonowanych produktów – często bez informowania ich o dokładnej zawartości przesyłki. To świetny pomysł np. na sprzedaż zestawów degustacyjnych czy prezentowych.
Jakie zalety ma sprzedaż w modelu subskrypcyjnym?
Zakupy subskrypcyjne to odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku i klientów. Zyskują na niej zarówno konsumenci, jak i sami sprzedawcy.
Zalety biznesu subskrypcyjnego dla klienta:
- Wygoda. Składasz zamówienie raz, a paczki otrzymujesz nawet przez długie lata.
- Oszczędność czasu. Nie musisz wchodzić co miesiąc na stronę sklepu internetowego, by zamówić potrzebne produkty – nie tracisz więc cennych minut czy nawet godzin.
- Niższa cena. Kupowanie abonamentu np. na rok czy pół roku z góry bardzo często w praktyce oznacza niższe ceny.
Korzyści modelu subskrypcyjnego dla sprzedawcy:
- Więcej klientów, do których możesz dotrzeć. Dla niektórych korzystanie z modelu subskrypcyjnego to w przypadku zakupu wielu produktów jedyna słuszna opcja.
- Ważny element procesu lojalizacji klientów. Nie masz gwarancji, że ktoś, kto dokona u Ciebie jednorazowego zakupu, wróci po następny. Sprzedając w modelu subskrypcyjnym budujesz znacznie trwalszą relację z klientami.
- Większa stabilizacja. Ten model biznesowy oznacza regularne przychody.
- Wzrost przychodów. Zdobywasz nowych klientów, zachęcasz ich do regularnych zakupów – to wszystko sprawia, że sprzedaż rośnie.
Sprzedaż subskrypcyjna w e-commerce
Stosowanie modelu sprzedaży subskrypcyjnego to nie tylko domena portali streamingowych. Z powodzeniem możesz ją wykorzystywać również w swoim sklepie internetowym.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z kosmetykami. Tego typu produkty się zużywają, a klienci kupują je regularnie. Dzięki sprzedaży subskrypcyjnej nie muszą jednak za każdym razem wchodzić na Twoją stronę i dodawać ich do koszyka. Zamiast tego wykupują abonament, w ramach którego np. co trzy miesiące kurier dostarcza im nowe szczoteczki do zębów czy żele pod prysznic.
Podobnie jest np. w przypadku sklepów zoologicznych. Karma dla zwierzaków również kończy się regularnie, a trudno kupować jej duże zapasy – w końcu ma określony termin przydatności do spożycia. Wykupienie abonamentu na tego typu produkty wydaje się więc świetnym pomysłem.
Możliwości jest oczywiście znacznie więcej.
Jakie produkty warto sprzedawać w formie subskrypcji?
Subskrypcja to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie lub nawet na prowadzenie biznesu. Nie jest jednak uniwersalnym modelem sprzedażowym. Sprawdzi się przede wszystkim w sprzedaży następującego asortymentu:
- Produkty cyfrowe, czyli różnego rodzaju kursy, e-booki, artykuły czy nawet magazyny, które dystrybuujesz odbiorcom cyklicznie.
- Kosmetyki i środki higieniczne – wszystkie te, z których korzystamy regularnie i które szybko się kończą.
- Produkty spożywcze – przede wszystkim te, które cechują się stosunkowo krótkim terminem przydatności do spożycia i te, które w kuchni wykorzystujemy najczęściej.
- Artykuły zoologiczne – mowa tu przede wszystkim o takich produktach jak karma dla zwierząt czy żwirek.
- Przedmioty kolekcjonerskie lub hobbystyczne – jak figurki gamingowe, t-shirty, znaczki czy nowości kosmetyczne.
- Zestawy-niespodzianki – czyli ciekawie skomponowane zestawy degustacyjne, kosmetyczne czy ubraniowe.
Funkcja sprzedaży subskrypcyjnej już niedługo pojawi się w Sky-Shop. Śledź nasze komunikaty.
A tymczasem zachęcamy Cię do założenia darmowego konta testowego na naszej platformie i sprawdzenia jej możliwości!