Sprzedaż subskrypcyjna – wszystko, co musisz wiedzieć

Katarzyna Kwartnik
Rynek E-commerce

Dziś nie gromadzisz już filmów na półkach. Oglądasz je korzystając z subskrypcji Netflixa czy HBO. Abonament nie dotyczy jednak tylko takich usług. Na podobnych zasadach możesz również kupować (i sprzedawać) różnego rodzaju produkty.

Dowiedz się, na czym dokładnie polega i jakie zalety ma sprzedaż subskrypcyjna.

Jak działa sprzedaż subskrypcyjna?

Jest to sprzedaż, która opiera się na modelu abonamentowym. Zasady jej działania są bardzo proste. Klient regularnie opłaca opłatę abonamentową, a w zamian cyklicznie otrzymuje określone produkty czy dostęp do usług.

Kiedyś bardzo dużą popularnością cieszyła się subskrypcja w sprzedaży gazet czy czasopism. Dziś ten model wykorzystują tacy giganci jak Netflix czy Amazon.

Czy sprawdzi się on także w Twoim sklepie internetowym? Przyjrzyjmy się bliżej modelowi subskrypcyjnemu.

Rodzaje sprzedaży subskrypcyjnej

Słyszałeś kiedyś o subskrypcji? Jeśli tak, pewnie kojarzy Ci się ona z czasopismami, a może Netflixem. Ma ona jednak znacznie więcej oblicz i odcieni.

Do najpopularniejszych rodzajów sprzedaży subskrypcyjnej należą:

  • Subskrypcja powtórzeniowa. Jest to model, który wykorzystują m.in. sklepy internetowe. Chodzi tu o regularne dostarczanie klientom produktów szybkozbywalnych – jak np. żywność czy kosmetyki.
  • Subskrypcja dostępowa. Ten model subskrypcji dotyczy sprzedaży różnego rodzaju treści cyfrowych. W zamian za opłacanie abonamentu otrzymujesz dostęp np. do filmów, seriali czy muzyki. Na takiej zasadzie działa Netflix czy Spotify.
  • Subskrypcja selekcjonowana. Ten rodzaj subskrypcji z powodzeniem można wykorzystać w branży e-commerce. Jest najmniej popularny ze wszystkich omawianych, ale zdecydowanie drzemie w nim potencjał. Chodzi tu o dostarczanie klientom wyselekcjonowanych produktów – często bez informowania ich o dokładnej zawartości przesyłki. To świetny pomysł np. na sprzedaż zestawów degustacyjnych czy prezentowych.

Jakie zalety ma sprzedaż w modelu subskrypcyjnym?

Sprzedaż subskrypcyjna to odpowiedź na potrzeby współczesnego rynku i klientów. Zyskują na niej zarówno konsumenci, jak i sami sprzedawcy.

Zalety subskrypcji dla klienta:

  • Wygoda. Składasz zamówienie raz, a paczki otrzymujesz nawet przez długie lata.
  • Oszczędność czasu. Nie musisz wchodzić co miesiąc na stronę sklepu internetowego, by zamówić potrzebne produkty – nie tracisz więc cennych minut czy nawet godzin.
  • Niższa cena. Kupowanie abonamentu np. na rok czy pół roku z góry bardzo często w praktyce oznacza niższe ceny.

Korzyści modelu subskrypcyjnego dla sprzedawcy:

  • Więcej klientów, do których możesz dotrzeć. Dla niektórych korzystanie z modelu subskrypcyjnego to w przypadku zakupu wielu produktów jedyna słuszna opcja.
  • Ważny element procesu lojalizacji klientów. Nie masz gwarancji, że ktoś, kto dokona u Ciebie jednorazowego zakupu, wróci po następny. Sprzedając w modelu subskrypcyjnym budujesz znacznie trwalszą relację z klientami.
  • Większa stabilizacja. Sprzedaż subskrypcyjna oznacza regularne przychody.
  • Wzrost przychodów. Zdobywasz nowych klientów, zachęcasz ich do regularnych zakupów – to wszystko sprawia, że sprzedaż rośnie.

Sprzedaż subskrypcyjna w e-commerce

Sprzedaż subskrypcyjna to nie tylko domena portali streamingowych. Z powodzeniem możesz ją wykorzystywać również w swoim sklepie internetowym.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z kosmetykami. Tego typu produkty się zużywają, a klienci kupują je regularnie. Dzięki sprzedaży subskrypcyjnej nie muszą jednak za każdym razem wchodzić na Twoją stronę i dodawać ich do koszyka. Zamiast tego wykupują abonament, w ramach którego np. co trzy miesiące kurier dostarcza im nowe szczoteczki do zębów czy żele pod prysznic.

Podobnie jest np. w przypadku sklepów zoologicznych. Karma dla zwierzaków również kończy się regularnie, a trudno kupować jej duże zapasy – w końcu ma określony termin przydatności do spożycia. Wykupienie abonamentu na tego typu produkty wydaje się więc świetnym pomysłem.

Możliwości jest oczywiście znacznie więcej.

Jakie produkty warto sprzedawać w formie subskrypcji?

Subskrypcja to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie lub nawet na prowadzenie biznesu. Nie jest jednak uniwersalnym modelem sprzedażowym. Sprawdzi się przede wszystkim w sprzedaży następującego asortymentu:

  • Produkty cyfrowe, czyli różnego rodzaju kursy, e-booki, artykuły czy nawet magazyny, które dystrybuujesz odbiorcom cyklicznie.
  • Kosmetyki i środki higieniczne – wszystkie te, z których korzystamy regularnie i które szybko się kończą.
  • Produkty spożywcze – przede wszystkim te, które cechują się stosunkowo krótkim terminem przydatności do spożycia i te, które w kuchni wykorzystujemy najczęściej.
  • Artykuły zoologiczne – mowa tu przede wszystkim o takich produktach jak karma dla zwierząt czy żwirek.
  • Przedmioty kolekcjonerskie lub hobbystyczne – jak figurki gamingowe, t-shirty, znaczki czy nowości kosmetyczne.
  • Zestawy-niespodzianki – czyli ciekawie skomponowane zestawy degustacyjne, kosmetyczne czy ubraniowe.

Funkcja sprzedaży subskrypcyjnej już niedługo pojawi się w Sky-Shop. Śledź nasze komunikaty.

A tymczasem zachęcamy Cię do założenia darmowego konta testowego na naszej platformie i sprawdzenia jej możliwości!

5.00 avg. rating (97% score) - 3 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.