Banki i organizacje Fin-Tech oferują różne możliwości płatności przy pomocy urządzeń przenośnych. Płatności mobilne smartfonem, tabletem czy urządzeniem wearable (np. zegarkiem lub opaską sportową) są wszechobecne. Na czym polegają, jakie są ich mocne i słabe strony? Przeczytaj artykuł, by poznać odpowiedzi na te i inne pytania. Z jego treści dowiesz się:
- Co to są płatności mobilne, jakie technologie wykorzystują oraz jakie są ich wady i zalety.
- Jak działają BLIK, ApplePay czy GooglePay i inne usługi mobilnych płatności.
- Jak wprowadzić mobilne płatności w sklepie internetowym.
1. Co to są płatności mobilne?
Płatności mobilne to wszystkie, które nie wymagają użycia gotówki czy karty, a urządzenia mobilnego z dostępem do Internetu takiego jak np. smartfon, tablet, zegarek czy smartband. Do realizacji tego typu transakcji wykorzystywane są możliwości sieci telekomunikacyjnych oraz technologii takich jak SMS, NFC, HCE, USSD czy WAP. Do mobilnych płatności należą na przykład:
- płatności SMS premium;
- transakcje BLIK;
- płatności zbliżeniowe HCE;
- transakcje online przy użyciu kodów;
- płatności w aplikacji mobilnej banku.
2. Jak działają płatności mobilne ?
Do mobilnych płatności zalicza się m.in. transakcje zbliżeniowe HCE, podczas których urządzenie przenośne (np. smartfon) funkcjonuje jak karta debetowa – wystarczy przyłożyć je do terminala. Do realizacji tego typu transakcji wykorzystywany jest aktywny moduł NFC w urządzeniu mobilnym (np. zegarku), niezbędny do korzystania z ich zalet.
Płatności mobilne są też dokonywane przy pomocy unikalnych kodów i tokenów, np. SMS, USSD, BLIK czy QR. Tego typu transakcje dostępne są u operatorów komórkowych, w bankowości mobilnej, wirtualnych portfelach i różnego typu aplikacjach płatniczych. Można z nich korzystać zarówno podczas zakupów stacjonarnych, jak i internetowych.
👉 Poznaj systemy zapewniające szybkie płatności w sklepie internetowym.
3. Czy płatności mobilne są popularne?
Płatności mobilne zyskały w ostatnich latach na popularności – obecnie stanowią ponad 50% wszystkich transakcji elektronicznych! Jak wynika z danych z raportu Finanse Polaków w czasach postpandemicznych opublikowanego przez Blue Media, tego typu płatności odpowiadają szczególnie młodszym grupom wiekowym konsumentów (18-34 i 35-54).
W Polsce wyjątkowo dobrze przyjął się system płatniczy BLIK, który jest ulubioną formą płatności 35% badanych Internautów. Polscy konsumenci chętnie korzystają też z transakcji w aplikacjach mobilnych GooglePay i ApplePay.
4. Jakie aplikacje – płatności mobilne są znane?
BLIK
BLIK to system płatności mobilnych stworzony przez spółkę Polski Standard Płatności, która zrzesza działające na terenie kraju banki – aktualną ich listę znajdziesz na stronie internetowej BLIK. Uruchomiona 9 lutego 2015 r. usługa, wykorzystuje generowane w bankowości mobilnej sześciocyfrowe kody, przy pomocy których można:
- wypłacić gotówkę z bankomatu;
- zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym;
- dokonać płatności online (np. w sklepie internetowym).
Transakcje w tej metodzie płatności potwierdza się na urządzeniu mobilnym w aplikacji banku. Niektóre z nich można oznaczyć jako zaufane, niewymagające potwierdzenia. Dodatkowo, w BLIKu dostępne są usługi takie jak czek i przelew na telefon. Operator systemu zapowiada również wdrożenie płatności zbliżeniowych! 🙂
GooglePay
GooglePay to system płatności, z którego mogą korzystać posiadacze urządzeń z Androidem 4.4 i nowszym. Można w nim zapisać dane kart debetowych i kredytowych z różnych banków* oraz płacić przy pomocy kodów QR i innych. Płatności w aplikacji mobilnej GooglePay można dokonywać zarówno na smartfonie, jak i zbliżeniowo – potwierdza się je wybraną wcześniej metodą.
* Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas, Citi Handlowy, Credit Agricole, Envelo Bank, Getin Bank, Idea Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, Noble Bank, Plus Bank, Santander Bank Polska, Spółdzielcza Grupa Bankowa, T-Mobile Usługi Bankowe i Toyota Bank [źródło]
ApplePay
ApplePay to rozwiązanie płatnicze dedykowane właścicielom urządzeń Apple i gadżetów opartych o system iOS. Działa podobnie do systemu Google – tak samo jak on oferuje płatności w aplikacji mobilnej oraz transakcje zbliżeniowe. Wszystkie zatwierdza się dla większego bezpieczeństwa odciskiem palca lub przez Face ID, o ile urządzenie jest wyposażone w taki moduł.
** wszystkich oprócz Plus Bank, Toyota Bank, Volkswagen Bank, Boś Bank, City Handlowy i Bank BPS [źródło]
Program do sprzedaży internetowej Sky-Shop jest kompatybilny z różnymi systemami płatności, również ratalnymi. Możesz oferować klientom swojego sklepu wiele sposobów zapłaty! Sprawdź szczegóły.
5. Co warto wiedzieć o innych usługach?
Płatności mobilne dostępne są także w innych usługach i aplikacjach. Na rynku polskim i za granicą na uwagę zasługują:
- PeoPay – mobilne płatności zbliżeniowe i online dla klientów Pekao SA, również w innych walutach (unikalna cecha usługi);
- AliPay – azjatycki system szybkich płatności, znany w Polsce głównie dlatego, że można przy jego pomocy płacić za zakupy na platformie AliExpress;
- AmazonPay – usługa, która umożliwia opłacanie zamówień na Amazonie i w innych sklepach internetowych przy użyciu danych konta Amazon;
- Garmin Pay i FitBit Pay – usługi i aplikacje pozwalające na płatności mobilne smartwatchami określonych producentów;
- SamsungPay – system nie jest i raczej nie będzie dostępny w Polsce, ale przypomina działaniem aplikacje Google i ApplePay.
👉 Przeczytaj też: Jak sprzedawać na Amazon | Dropshipping z AliAxpress
6. Jakie płatności oferować w sklepie internetowym?
Nie ulega wątpliwości, że sklep internetowy powinien akceptować kilka metod płatności, w tym przynajmniej jedną mobilną, np. BLIKiem. Świetnym rozwiązaniem jest wybór bramki współpracującej z różnymi usługami – szybkimi przelewami internetowymi, systemami kart płatniczych, wirtualnymi portfelami i aplikacjami mobilnymi.
Bramka płatności Sky-Pay obsługuje 32 kanały płatności, w tym: karty płatnicze, aplikacje bankowe, PeoPay i BLIK! Poznaj bramkę i wprowadź płatności mobilne w swoim e-sklepie!
👉 Dowiedz się więcej o bramce płatności Sky-Pay.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z handlem w sieci, najlepiej zrobisz, jeśli postawisz na program do sprzedaży internetowej z wbudowaną bramką płatności. Dobrym pomysłem może być wybór kompletnego rozwiązania – platformy e-commerce w abonamencie, dzięki której otrzymasz gotowy do działania sklep z modułami wspierającymi sprzedaż online.
7. Jakie wady i zalety mają mobilne płatności?
Zaletami, które charakteryzują wszystkie płatności mobilne, są wygoda i prostota obsługi. Transakcje takie nie wymagają niczego poza obyciem z ulubionym urządzeniem przenośnym z dostępem do Internetu – a jak wiadomo, trudno dziś spotkać na ulicy człowieka bez smartfona. 😉 Płatności przy pomocy urządzeń mobilnych cechuje także szybkość. Finalizowanie ich trwa dosłownie kilka sekund.
Chęć zapłaty w sklepie BLIKiem, ApplePay lub GooglePay, wciąż może jednak spotkać się z zaskoczeniem. Na ten moment, nie wszystkie płatności mobilne są rozpowszechnione. Niektóre osoby twierdzą też, że płatności takie nie są do końca bezpieczne – po zagubieniu smartfonu, jego znalazca może pozbawić właściciela urządzenia środków. Na szczęście, operatorzy systemów stosują solidne zabezpieczenia.
Podsumowanie
Z uwagi na rosnącą popularność opisanych w artykule rozwiązań, płatności mobilne warto oferować w każdym sklepie internetowym. Proste, szybkie i wygodne transakcje przy użyciu urządzeń przenośnych oraz kodów i tokenów, można wdrożyć w e-sklepie np. dzięki odpowiedniej bramce – Sky-Pay obsługuje aż 32 kanały płatności, wśród których znajdują się rozwiązania mobilne takie jak BLIK czy PeoPay.
Wybierz bramkę płatności Sky-Pay lub sklep internetowy Sky-Shop, w ramach którego możesz z niej swobodnie korzystać i otwórz się na nowoczesne sposoby płatności. Chcesz wiedzieć więcej na temat naszej bramki czy oprogramowania e-commerce? Skontaktuj się z nami lub skomentuj artykuł!