Kiedy Amazon po raz pierwszy pojawił się w 1995 roku jako strona internetowa, która sprzedawała tylko książki, założyciel Jeff Bezos miał wizję gwałtownego wzrostu firmy i dominacji w e-commerce. Wiedział od samego początku, że chce, by Amazon był „sklepem ze wszystkim”. Jaka historia sukcesu kryje się za tym sklepem internetowym? O tym poniżej.
34 miliardy dolarów przychodu, 33 tysiące pracowników, 15 najpopularniejsza witryna internetowa na świecie. To Amazon.com dziś, po 17 latach działania. Taki sukces nie bierze się jednak znikąd. Przyjrzyjmy się zatem początkom działalności.
Sukces garażowej firmy
Latem 1994 roku Bezos porzucił stanowisko wiceprezesa ds. finansów, po czym razem z żoną przeprowadził się do Seattle, by zacząć wszystko od początku. Nowa firma w pierwszych dniach działała pod nazwą Cadabra, jednak w krótkim czasie została zmieniona przez wzgląd na złe skojarzenie.
Kolejnym krokiem jaki poczynił Bezos było wynajęcie domu z trzema sypialniami i garażem. Można stwierdzić, że firma Bezosa narodziła się w garażu.
Strona internetowa ruszyła 16 lipca 1995 roku, w czasie kiedy Amerykanie dopiero zaczynali odkrywać Internet. Prawdziwy sukces odnotowali, kiedy Yahoo umieściło Amazon na liście polecanych stron. Takich skutków chyba nikt się nie spodziewał, w ciągu zaledwie kilku dni klienci złożyli zamówienia warte ponad 12 tysięcy dolarów. W kolejnym tygodniu ilość znacznie wzrosła. Firma mimo wszelkich starań nie mogła sprostać realizacji wysyłek w terminie, serwery iskrzyły od ogromnej ilości wejść na sklep internetowy.
Amazon gigantem
W październiku po raz pierwszy zebrano 100 zamówień w ciągu 24 godzin. Jeszcze przed końcem roku, 100 zamówień przychodziło już w jedynie godzinę. To ogromny sukces!
Sklep internetowy w tym okresie nie musiał dokonywać inwestycji na reklamę. Jedyną formą promocji, jaką zastosowano, były „ruchome billboardy” krążące wokół Barnes & Noble. Było na nich hasło: „Nie możesz znaleźć książki, którą chcesz?” z załączonym adresem Amazonu.
W pierwszym okresie działalności właściciel Amazonu sam odpowiadał na wiadomości klientów. W 1999 roku miał już 500 pracowników zajmujących się obsługą klienta. Często byli to ludzie o zbyt wysokich kwalifikacjach na takie stanowisko, z akademicką przeszłością, którzy szybko potrafili znaleźć książki, o jakie pytali klienci.
NASDAQ
Po dwóch latach funkcjonowania Bezos postanowił wprowadzić Amazon.com na pozagiełdowy rynek akcji NASDAQ, na której firma notowana jest do tej pory. Oczywiście, akcje raz rosną, raz spadają, jednak mimo to sytuacja firmy wydaje się być mocno stabilna. Właściciel widząc stały wzrost zainteresowania sklepem internetowym wprowadził nowe produkty. Na ten moment, Amazon w swoim asortymencie posiada niemal wszystko, od baterii umywalkowych po zestawy perkusyjne. Co istotne, wachlarz towarów stale się poszerza.
Książki i o wiele więcej
Za sukcesem w zakresie ilości sprzedawanych towarów stoją przede wszystkim liczne funkcjonalności, które usprawniają zakupy oraz innowacyjne pomysły marketingowe, za które odpowiada ekipa Amazonu. Nabywca nie traci czasu w oczekiwaniu na załadowanie się strony, nie musi zastanawiać się jak wyszukać pożądany produkt, a także szukać informacji o sposobie płatności. Jedynym wymaganiem jest to, że klient musi chcieć zakupić daną rzecz.
To właśnie w Amazonie po raz pierwszy zastosowano program afiliacyjny w Internecie. Program funkcjonuje do dziś wysyłając znajomym link, które bezpośrednio prowadzi do danego towaru w e-sklepie. W zamian za pozyskanie klientów afiliant otrzymuje procent od sprzedaży. Obecnie w programie uczestniczy około 150 tysięcy witryn internetowych.
Co dodatkowo wprowadził sklep internetowy?
- prezentacje związanych z produktem dodatków
- prezentacje towarów zakupionych przez innych użytkowników
- pamięć historii zakupów każdego klienta
- Kindle , czyli elektroniczny czytnik książek oparty o technologię e-ink
Nieustanne przejęcia i inwestycje Amazonu
Amazon systematycznie inwestuje i rozwija swoją działalność. Przedsięwzięcia opierają się na opracowywaniu kolejnych elementów ułatwiających użytkowanie, by klienci mogli dokonywać zakupy w jeszcze szybszy i prostszy sposób. Działają one także w kierunku pozyskiwania nowych partnerów. Jednym z przykładów jest przejęcie firmy Audible, która specjalizuje się w produkcji audiobooków.
Aktualnie, jest to nie tylko największy sklep internetowy i jedna z najbardziej rozpoznawanych marek internetowego świata, ale również wzór modelu biznesowego w zakresie e-commerce i branży. W minionym roku, w okresie świątecznym pobił kolejny rekord- średnio 72,9 zamówień na sekundę. Można powiedzieć, że w Amazon sukces goni sukces.
Podsumowanie
Historia sukcesu Amazon powinna być inspiracją dla wszystkich e-przedsiębiorców. Bezos otworzył swój sklep internetowy w garażu, a sam nie był osobą, która wcześniej działała w biznesie. Jaki płynie z tego wniosek? Każdy może nauczyć się nowych umiejętności i osiągać z tego ogromne zyski, pod warunkiem, że włoży w to odpowiednio dużo zaangażowania i czasu. Do dzieła! 🙂