Identyfikacja wizualna sklepu internetowego jest elementem, o ktรณry powinieneล zadbaฤ juลผ przy rozpoczฤciu sprzedaลผy. Spรณjny obraz marki jest niezwykle waลผny dla budowania jej pozycji. Trudno wyobraziฤ sobie klientรณw darzฤ cych zaufaniem sprzedawcฤ, ktรณry w zaleลผnoลci od miejsca prezentacji: zmienia logo, uลผywa nieujednoliconych kolorรณw, posลuguje siฤ bogatฤ gamฤ czcionek, sprawiajฤ cฤ , ลผe oferta przypomina brudnopis. Praca nad wizerunkiem przekona klienta, ลผe to wลaลnie Tobie warto zaufaฤ.
Dlaczego identyfikacja wizualna sklepu jest waลผna?
Widzisz trzy paski i myลlisz Adidas, a biaลy napis na czerwonym tle jest w stanie od razu skierowaฤ Ciฤ do pรณลki z Coca-Colฤ ? To wลaลnie efekt identyfikacji wizualnej marki. Dziaลania ukierunkowane na zwiฤkszenie rozpoznawalnoลci powinny dotyczyฤ nie tylko najwiฤkszych firm, ale takลผe sklepรณw internetowych. Jako ลผe rynek e-commerce obfituje w zbliลผone do siebie oferty, waลผne jest by klient natychmiastowo skojarzyล Twรณj sklep z wysokฤ jakoลciฤ usลug. Daje to duลผฤ szansฤ na to, ลผe w pierwszej kolejnoลci zapozna siฤ wลaลnie z Twojฤ propozycjฤ .
Co wiฤcej, identyfikacja wizualna sklepu jest waลผna, poniewaลผ spรณjnoลฤ wizerunku podkreลla profesjonalizm, a klient od rozpoczฤcia do zakoลczenia procesu zakupowego ma pewnoลฤ, ลผe korzysta z wybranej przez siebie usลugi. Wszelkiego rodzaju rozbieลผnoลci sฤ w stanie wzbudziฤ niepewnoลฤ i byฤ powodem rezygnacji z zakupu – zwลaszcza jeลli pojawiฤ siฤ w pobliลผu pola pลatnoลci.
Elementy identyfikacji wizualnej
Spรณjny wizerunek sklepu internetowego budowany jest przez wiele elementรณw. Na to, z czym kojarzona jest marka wpลywa zarรณwno charakterystyczna dla niej kolorystyka, jak i uลผywane slogany, a takลผe segment rynku, w ktรณrym dziaลa. Szybko rozpoznajemy marki premium, a takลผe te, ktรณre wybierane sฤ na co dzieล. Jako ลผe identyfikacja wizualna jest efektem caลoลciowym, nie sposรณb wyodrฤbniฤ poszczegรณlnych czฤลci i traktowaฤ ich w sposรณb niezaleลผny. W e-commerce filarami identyfikacji marki bฤdฤ kolory i czcionki, bowiem to one sฤ widoczne na pierwszy rzut oka.
Kolor Twojej marki
Identyfikacja wizualna sklepu internetowego, a takลผe kaลผdej innej marki, w znacznym stopniu opiera siฤ na zastosowanych kolorach. Nie ulega wฤ tpliwoลci, ลผe wybrane na poczฤ tku barwy powinny towarzyszyฤ Ci przez caลy czas dziaลania firmy. Niedopuszczalne jest nie tylko stosowanie zrรณลผnicowanych wersji kolorystycznych w poszczegรณlnych miejscach prezentacji firmy, ale takลผe niechlujne ich modyfikowanie. Pamiฤtaj by juลผ na poczฤ tku swojej dziaลalnoลci dokลadnie okreลliฤ uลผywane odcienie. W przeciwnym razie, z pozoru nieznaczne rรณลผnice, wprowadzฤ duลผe zamieszanie wลrรณd klientรณw.
I choฤย to do spรณjnoลci przywiฤ zuje siฤ ogromnฤ wagฤ, identyfikacja wizualna musi byฤ dostosowana do branลผy, w ktรณrej dziaลasz. W tym pomoลผe Ci wnikliwy research i obserwacja konkurencji.
Nieลwiadome stosowanie poszczegรณlnych zestawieล kolorystycznych moลผe wprowadziฤ klienta w bลฤ d. Nieumiejฤtne posลuลผenie siฤ niebieskim np. w branลผy spoลผywczej moลผe zasugerowaฤ klientowi, ลผe sklep oferuje produkty zwiฤ zane z higienฤ .
Kiedy wybierzesz kolor gลรณwny, z ktรณrym bฤdzie identyfikowaล siฤ e-sklep, warto zapoznaฤ siฤ z moลผliwoลciami doboru kolorรณw dopeลniajฤ cych. W tym pomoลผe Ci koลo kolorรณw i metody dobierania barw m.in.: na bazie trรณjkฤ ta rรณwnobocznego, kolorรณw analogicznych bฤ dลบ kolorรณw komplementarnych (leลผฤ cych naprzeciwko siebie).
Czcionkaย jedno ma imiฤ
Niemniej waลผnym elementem jest wybรณr odpowiedniej czcionki dla sklepu internetowego. Nim rozpoczniemy rozwaลผania nad tym, jakฤ czcionkฤ wybraฤ, warto zapoznaฤ siฤ z trzema zasadami, ktรณrymi naleลผy siฤ kierowaฤ:
- Nie musisz poprzestawaฤ na jednej czcionce, jednak nie zaleca siฤ uลผywania wiฤkszej iloลci niลผ 3 rรณลผnych krojรณw.
- Wybrana czcionka musi byฤ czytelna i nie mฤczyฤ wzroku.
- Czcionki bezszeryfowe (bez ozdobnikรณw) znacznie lepiej sprawdzajฤ siฤ w sieci niลผ te szeryfowe (z ozdobnikami), ktรณre rekomendowane sฤ dla materiaลรณw drukowanych.
I tu pojawia siฤ pytanie: wybieraฤ popularne fonty, czy kierowaฤ siฤ ich oryginalnoลciฤ ? Najbezpieczniejszym rozwiฤ zaniem jest skorzystanie ze znanych juลผ klientom czcionek. Klasyczne, proste kroje zapewniฤ szybkie i sprawne czytanie prezentowanego tekstu. Jeลli jednak Twoja uwaga skupi siฤ na nieco bardziej wyszukanych propozycjach, zastanรณw siฤ, czy ewentualne ozdobniki nie wprowadzajฤ do Twojej komunikacji zbฤdnego zamieszania. Co wiฤcej, niespotykana wczeลniej estetyka niesie za sobฤ ryzyko bลฤdnej kategoryzacji sklepu przez klienta. W koลcu nie chciaลbyล, ลผeby artykuลy motoryzacyjne przedstawione na czerwonym tle zostaลy pomylone z branลผฤ erotycznฤ z powodu zastosowaniaย nieobecnego w branลผy fontu.
6 miejsc, w ktรณrych wykorzystasz identyfikacjฤ wizualnฤ e-sklepu
Opracowana wczeลniej identyfikacja wizualna powinna byฤ widoczna w kaลผdym z miejsc, w ktรณrych pojawia siฤ e-sklep.
1. Strona sklepu internetowego
Niejednokrotnie to strona gลรณwna sklepu internetowego jest pierwszฤ
rzeczฤ
, z ktรณrฤ
zapoznaje siฤ klient. Nie ulega wiฤc wฤ
tpliwoลci, ลผe musi zawieraฤ nie tylko logo, ale i poboczne elementy zgodne z wizerunkiem marki. W sklepie wszelkiego rodzaju okna pop-up, buttony, paski informacyjne powinny zostaฤ dopasowane do stylistyki logo, co umoลผliwi Ci wygodny Kreator Szablonu Sky-Shop.ย I tak – sklep identyfikujฤ
cy siฤ z odcieniami niebieskiego, nie powinien w przypadkowy sposรณb stosowaฤ zielonego, pomaraลczowego, rรณลผowego oraz innych barw niewpisujฤ
cych siฤ w dotychczasowy design. Dobrฤ
praktykฤ
jest przygotowanie karty produktu w analogiczny sposรณb np. przez nadanie odpowiednich kolorรณw przyciskom โdo koszyka” i โzadaj pytanie”.
2. Logo
Istnieje duลผa szansa na to, ลผe tuลผ po designie strony, Twรณj klient zapamiฤta logo sklepu. Jeลli poznaลeล juลผ programy do tworzenia logo, warto skupiฤ siฤ na tym, by zawsze wyglฤ
daลo identycznie. W zwiฤ
zku z tym, ลผe bฤdzieย pojawiaลo siฤ w wielu miejscach, zadbaj o aspekty takie jak:
- transparentne (przeลบroczyste) tลo,
- plik wektorowy,
- dostฤpnoลฤ w innej wersji kolorystycznej, ktรณra bฤdzie uลผywana np. na ciemnym tle.
W trakcie tworzenia logo warto wziฤ ฤ pod uwagฤ to, by byลo proste. Niezbyt skomplikowany projekt umoลผliwi naniesienie na rozmaite gadลผety reklamowe bez utraty wartoลci estetycznej.
3. E-maile wysyลane do klientรณw
Wielu z nas zastanawia siฤ, jak stworzyฤ mailing, ktรณry sprzedaje. Jednoczeลnie nawet najlepiej przygotowana oferta moลผe obejลฤ siฤ bez echa jeลli klient nie bฤdzie w stanie powiฤ
zaฤ jej z Twoim sklepem. Uลatw mu identyfikacjฤ sklepu uwzglฤdniajฤ
c logo w widocznym miejscu. Uลผyj wybranego wczeลniej zestawu czcionek i zastosuj odpowiedniฤ
kolorystykฤ elementรณw dodatkowych.
4. Taลmy firmowe do pakowania paczek
Z identyfikacji wizualnej sklepu internetowego nie warto rezygnowaฤ na ลผadnym etapie obsลugi klienta. Kolejnym sposobem jej wykorzystania jest stworzenie taลmy firmowej, ktรณra posลuลผy do przygotowania przesyลek. Klienci natychmiast powiฤ
ลผฤ
dobre przygotowanie produktรณw do transportu z Twoim sklepem. Warto pamiฤtaฤ, ลผe sklepy internetowe korzystajฤ
ce z dropshippingu nie sฤ
w stanie wprowadziฤ firmowych taลm, bowiem paczki pakowane sฤ
z uลผyciem materiaลรณw wybranych przez hurtowniฤ.
Sprawdลบ nasz artykuล na temat „Co to jest dropshipping„
5. Papier firmowy i wizytรณwki
Choฤ nie kaลผdy ze sklepรณw internetowych korzysta z wizytรณwek i materiaลรณw drukowanych, przy ich stosowaniu warto rozwaลผyฤ stworzenie ich zgodnie z obowiฤ
zujฤ
cฤ
na stronie estetykฤ
. Logo otoczone dodatkami w kolorach charakterystycznych dla marki natychmiast przywoลa zwiฤ
zane z niฤ
skojarzenia. Stworzony w ten sposรณb papier firmowy bฤdzie wartoลciowym artykuลem reklamowym.
6. Gadลผety sklepu internetowego
Skoro juลผ wiesz, jak rozliczaฤ gadลผety w sklepie internetowym, warto zadbaฤ o ich odpowiednie przygotowanie. Klient otrzymujฤ
cy drobny podarunek, ktรณry nie zostaล przez Ciebie oznaczony w ลผaden sposรณb, ucieszy siฤ, ale szybko zapomni o marce. Niewielkie logo nadrukowane na materiaลach promocyjnych, tworzenie gadลผetรณw zgodnych z maskotkฤ
firmy bฤ
dลบ innych elementรณw dla niej charakterystycznych umoลผliwi powiฤ
zanie pozytywnych emocji z Twoim sklepem.
Identyfikacja wizualna – bez niej ani rusz!
Choฤ rynek e-commerce posiada ogromny potencjaล, na najwiฤkszy rozwรณj mogฤ liczyฤ wyลฤ cznie Ci, ktรณrzy wyrรณลผniฤ siฤ spoลrรณd innych sprzedawcรณw. Budowanie rozpoznawalnoลci i wysokiej pozycji w branลผy nie bฤdzie moลผliwe bez identyfikacji marki. W koลcu, ลผeby klienci poznawali Ciฤ po fragmencie logo, zestawieniu kolorystycznym bฤ dลบ sloganie, najpierw trzeba go stworzyฤ!
Pozostaลe czฤลciย Alfabetu e-commerceย czekajฤ na Ciebie!