Autor:Kinga Tobała
Specjalistka ds. Copywritingu

Alfabet e-commerce: I jak identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna sklepu internetowego jest elementem, o który powinieneś zadbać już przy rozpoczęciu sprzedaży. Spójny obraz marki jest niezwykle ważny dla budowania jej pozycji. Trudno wyobrazić sobie klientów darzących zaufaniem sprzedawcę, który w zależności od miejsca prezentacji: zmienia logo, używa nieujednoliconych kolorów, posługuje się bogatą gamą czcionek, sprawiającą, że oferta przypomina brudnopis. Praca nad wizerunkiem przekona klienta, że to właśnie Tobie warto zaufać.

Dlaczego identyfikacja wizualna sklepu jest ważna?

Widzisz trzy paski i myślisz Adidas, a biały napis na czerwonym tle jest w stanie od razu skierować Cię do półki z Coca-Colą? To właśnie efekt identyfikacji wizualnej marki. Działania ukierunkowane na zwiększenie rozpoznawalności powinny dotyczyć nie tylko największych firm, ale także sklepów internetowych. Jako że rynek e-commerce obfituje w zbliżone do siebie oferty, ważne jest by klient natychmiastowo skojarzył Twój sklep z wysoką jakością usług. Daje to dużą szansę na to, że w pierwszej kolejności zapozna się właśnie z Twoją propozycją.

Co więcej, identyfikacja wizualna sklepu jest ważna, ponieważ spójność wizerunku podkreśla profesjonalizm, a klient od rozpoczęcia do zakończenia procesu zakupowego ma pewność, że korzysta z wybranej przez siebie usługi. Wszelkiego rodzaju rozbieżności są w stanie wzbudzić niepewność i być powodem rezygnacji z zakupu – zwłaszcza jeśli pojawią się w pobliżu pola płatności.

Elementy identyfikacji wizualnej

Spójny wizerunek sklepu internetowego budowany jest przez wiele elementów. Na to, z czym kojarzona jest marka wpływa zarówno charakterystyczna dla niej kolorystyka, jak i używane slogany, a także segment rynku, w którym działa. Szybko rozpoznajemy marki premium, a także te, które wybierane są na co dzień. Jako że identyfikacja wizualna jest efektem całościowym, nie sposób wyodrębnić poszczególnych części i traktować ich w sposób niezależny. W e-commerce filarami identyfikacji marki będą kolory i czcionki, bowiem to one są widoczne na pierwszy rzut oka.

 

Kolor Twojej marki

Identyfikacja wizualna sklepu internetowego, a także każdej innej marki, w znacznym stopniu opiera się na zastosowanych kolorach. Nie ulega wątpliwości, że wybrane na początku barwy powinny towarzyszyć Ci przez cały czas działania firmy. Niedopuszczalne jest nie tylko stosowanie zróżnicowanych wersji kolorystycznych w poszczególnych miejscach prezentacji firmy, ale także niechlujne ich modyfikowanie. Pamiętaj by już na początku swojej działalności dokładnie określić używane odcienie. W przeciwnym razie, z pozoru nieznaczne różnice, wprowadzą duże zamieszanie wśród klientów.

I choć to do spójności przywiązuje się ogromną wagę, identyfikacja wizualna musi być dostosowana do branży, w której działasz. W tym pomoże Ci wnikliwy research i obserwacja konkurencji.

Nieświadome stosowanie poszczególnych zestawień kolorystycznych może wprowadzić klienta w błąd. Nieumiejętne posłużenie się niebieskim np. w branży spożywczej może zasugerować klientowi, że sklep oferuje produkty związane z higieną.

Kiedy wybierzesz kolor główny, z którym będzie identyfikował się e-sklep, warto zapoznać się z możliwościami doboru kolorów dopełniających. W tym pomoże Ci koło kolorów i metody dobierania barw m.in.: na bazie trójkąta równobocznego, kolorów analogicznych bądź kolorów komplementarnych (leżących naprzeciwko siebie).

 

Czcionka jedno ma imię

Niemniej ważnym elementem jest wybór odpowiedniej czcionki dla sklepu internetowego. Nim rozpoczniemy rozważania nad tym, jaką czcionkę wybrać, warto zapoznać się z trzema zasadami, którymi należy się kierować:

  • Nie musisz poprzestawać na jednej czcionce, jednak nie zaleca się używania większej ilości niż 3 różnych krojów.
  • Wybrana czcionka musi być czytelna i nie męczyć wzroku.
  • Czcionki bezszeryfowe (bez ozdobników) znacznie lepiej sprawdzają się w sieci niż te szeryfowe (z ozdobnikami), które rekomendowane są dla materiałów drukowanych.

 

I tu pojawia się pytanie: wybierać popularne fonty, czy kierować się ich oryginalnością? Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze znanych już klientom czcionek. Klasyczne, proste kroje zapewnią szybkie i sprawne czytanie prezentowanego tekstu. Jeśli jednak Twoja uwaga skupi się na nieco bardziej wyszukanych propozycjach, zastanów się, czy ewentualne ozdobniki nie wprowadzają do Twojej komunikacji zbędnego zamieszania. Co więcej, niespotykana wcześniej estetyka niesie za sobą ryzyko błędnej kategoryzacji sklepu przez klienta. W końcu nie chciałbyś, żeby artykuły motoryzacyjne przedstawione na czerwonym tle zostały pomylone z branżą erotyczną z powodu zastosowania nieobecnego w branży fontu.

6 miejsc, w których wykorzystasz identyfikację wizualną e-sklepu

Opracowana wcześniej identyfikacja wizualna powinna być widoczna w każdym z miejsc, w których pojawia się e-sklep.

1. Strona sklepu internetowego
Niejednokrotnie to strona główna sklepu internetowego jest pierwszą rzeczą, z którą zapoznaje się klient. Nie ulega więc wątpliwości, że musi zawierać nie tylko logo, ale i poboczne elementy zgodne z wizerunkiem marki. W sklepie wszelkiego rodzaju okna pop-up, buttony, paski informacyjne powinny zostać dopasowane do stylistyki logo, co umożliwi Ci wygodny Kreator Szablonu Sky-Shop. I tak – sklep identyfikujący się z odcieniami niebieskiego, nie powinien w przypadkowy sposób stosować zielonego, pomarańczowego, różowego oraz innych barw niewpisujących się w dotychczasowy design. Dobrą praktyką jest przygotowanie karty produktu w analogiczny sposób np. przez nadanie odpowiednich kolorów przyciskom „do koszyka” i „zadaj pytanie”.

2. Logo
Istnieje duża szansa na to, że tuż po designie strony, Twój klient zapamięta logo sklepu. Jeśli poznałeś już programy do tworzenia logo, warto skupić się na tym, by zawsze wyglądało identycznie. W związku z tym, że będzie pojawiało się w wielu miejscach, zadbaj o aspekty takie jak:

  • transparentne (przeźroczyste) tło,
  • plik wektorowy,
  • dostępność w innej wersji kolorystycznej, która będzie używana np. na ciemnym tle.

 

W trakcie tworzenia logo warto wziąć pod uwagę to, by było proste. Niezbyt skomplikowany projekt umożliwi naniesienie na rozmaite gadżety reklamowe bez utraty wartości estetycznej.

3. E-maile wysyłane do klientów
Wielu z nas zastanawia się, jak stworzyć mailing, który sprzedaje. Jednocześnie nawet najlepiej przygotowana oferta może obejść się bez echa jeśli klient nie będzie w stanie powiązać jej z Twoim sklepem. Ułatw mu identyfikację sklepu uwzględniając logo w widocznym miejscu. Użyj wybranego wcześniej zestawu czcionek i zastosuj odpowiednią kolorystykę elementów dodatkowych.

4. Taśmy firmowe do pakowania paczek
Z identyfikacji wizualnej sklepu internetowego nie warto rezygnować na żadnym etapie obsługi klienta. Kolejnym sposobem jej wykorzystania jest stworzenie taśmy firmowej, która posłuży do przygotowania przesyłek. Klienci natychmiast powiążą dobre przygotowanie produktów do transportu z Twoim sklepem. Warto pamiętać, że sklepy internetowe korzystające z dropshippingu nie są w stanie wprowadzić firmowych taśm, bowiem paczki pakowane są z użyciem materiałów wybranych przez hurtownię.

5. Papier firmowy i wizytówki
Choć nie każdy ze sklepów internetowych korzysta z wizytówek i materiałów drukowanych, przy ich stosowaniu warto rozważyć stworzenie ich zgodnie z obowiązującą na stronie estetyką. Logo otoczone dodatkami w kolorach charakterystycznych dla marki natychmiast przywoła związane z nią skojarzenia. Stworzony w ten sposób papier firmowy będzie wartościowym artykułem reklamowym.

6. Gadżety sklepu internetowego
Skoro już wiesz, jak rozliczać gadżety w sklepie internetowym, warto zadbać o ich odpowiednie przygotowanie. Klient otrzymujący drobny podarunek, który nie został przez Ciebie oznaczony w żaden sposób, ucieszy się, ale szybko zapomni o marce. Niewielkie logo nadrukowane na materiałach promocyjnych, tworzenie gadżetów zgodnych z maskotką firmy bądź innych elementów dla niej charakterystycznych umożliwi powiązanie pozytywnych emocji z Twoim sklepem.

 

Bez identyfikacji wizualnej ani rusz!

Choć rynek e-commerce posiada ogromny potencjał, na największy rozwój mogą liczyć wyłącznie Ci, którzy wyróżnią się spośród innych sprzedawców. Budowanie rozpoznawalności i wysokiej pozycji w branży nie będzie możliwe bez identyfikacji marki. W końcu, żeby klienci poznawali Cię po fragmencie logo, zestawieniu kolorystycznym bądź sloganie, najpierw trzeba go stworzyć!

Pozostałe części Alfabetu e-commerce czekają na Ciebie!

sklep internetowy sky shop

5.00 avg. rating (99% score) - 5 votes 5

Kinga Tobała

Specjalistka ds. Copywritingu