Co to jest nisza rynkowa i jak ją znaleźć?

Sylwia Łysak
Rynek E-commerce

Chcesz otworzyć własny sklep internetowy i zacząć zarabiać na e-commerce? W dobie pandemii CoVid-19 i wynikającej z niej przewagi handlu online nad tradycyjnym, jest to jedna z lepszych decyzji, jakie mogłeś podjąć! Myślisz, że sklepów internetowych jest już na tyle dużo, że trudno będzie Ci pokonać konkurencję? To nieprawda! Wystarczy, że znajdziesz swoją niszę rynkową.

  • Dowiedz się, na czym polega strategia Błękitnego Oceanuco to jest nisza rynkowa i dlaczego warto ją znaleźć.
  • Poznaj niszowe biznesy e-commerce oraz przykłady marek, które zyskały na działalności w ramach niszy.
  • Zobacz, jak szukać niszy rynkowej w Internecie i znajdź własną niszę w e-commerce!

Spis treści

  1. Twój Błękitny Ocean, czyli nisza rynkowa
  2. Co to jest nisza rynkowa?
  3. Przykłady atrakcyjnych nisz rynkowych
  4. Niszowe biznesy e-commerce na Sky-Shop
    1. Sklep internetowy z robotami COBBO
    2. Lokalny e-sklep kasy fiskalne Olsztyn
  5. Jak szukać niszy rynkowej w e-commerce?
    1. Atrakcyjna nisza rynkowa dla Ciebie metodą 5 pytań
      1. Zmień swoją pasję w biznes
      2. Sprzedawaj to, na czym się dobrze znasz
      3. Wprowadź na rynek zupełnie nowy produkt
      4. Postaw na to, czego brakuje w Twojej okolicy
      5. Ulepsz dostępne na rynku produkty
    2. Postaw na działanie w niszy rynkowej!

Twój Błękitny Ocean, czyli nisza rynkowa!

Zgodnie z opublikowanym w 2004 roku przez Harvard Business Review opracowaniem Chan Kim i Renée Mauborgne na temat strategii Błękitnego Oceanu, nieustanną walkę z konkurencją na dobrze zagospodarowanym rynku (Czerwonym Oceanie), zdecydowanie warto porzucić na rzecz działania na własnym, nieodkrytym wcześniej jego obszarze (Błękitnym Oceanie).

Prowadzenie sklepu internetowego w ramach strategii Błękitnego Oceanu, czyli niszy rynkowej, ma wiele zalet takich jak:

  • brak skazanej na przegraną rywalizacji z “wielkimi graczami” – Duże sklepy internetowe nie zainteresują się Twoim e-sklepem i nie będą próbowały z nim konkurować.;
  • niskie zainteresowanie ze strony konkurencji – Twój niszowy e-biznes nie będzie miał jej wcale (uzyskując przewagę dzięki pierwszeństwu na rynku) lub będzie miał stosunkowo niewielką (łatwą do pokonania).;
  • wąska specjalizacja – Skupiając się na niewielkim obszarze rynku, możesz wyspecjalizować się w określonej dziedzinie i zyskać renomę eksperta w swojej niszy, a tym samym niezwykłe zaufanie klientów.;
  • ograniczenie nakładów na marketing – Nie będziesz musiał przejmować się drogimi reklamami i czasochłonnymi działaniami marketingowymi, mającymi na celu “wykoszenie” konkurencji.;
  • możliwość prowadzenia dowolnej polityki cenowejNie będziesz walczyć o klientów zachęcając ich niższymi niż u konkurencji cenami, dzięki czemu uzyskasz satysfakcjonujące przychody.;
  • prostota budowania lojalności konsumenckiej – Prowadząc niszowy sklep internetowy, z łatwością pozyskasz lojalnych klientów, którzy będą chętnie wracać po zakupy do Ciebie.

👉 Dowiedz się, jak budować lojalność konsumencką w biznesie e-commerce.

Co ważne, działając w niszy rynkowej, możesz bardzo szybko stać się jej monopolistą – niezależnie od tego, czy jako pierwszy znalazłeś i wykorzystałeś niszę, czy otworzyłeś niszowy sklep internetowy w dziedzinie, która została już zagospodarowana, ale nie tak dobrze, jak postanowiłeś wykorzystać ją Ty.

Co to jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa to mały, jeszcze niewykorzystany obszar rynku, obejmujący niewielką grupę konsumentów, których potrzeby i oczekiwania nie zostały dotychczas całkowicie spełnione. W e-commerce, niszą rynkową można nazwać praktycznie każdy podsegment rynku, w ramach którego można skutecznie rozwijać sklep internetowy, nie koncentrując się na walce z konkurencją.

Nisza rynkowa w e-commerce może dotyczyć:

  • terytorium – obszaru, na którym brakuje firm oferujących konkretne produkty i usługi online [np. e-sklep oferujący catering wegański z dostawą lokalną w małej miejscowości];
  • grupy docelowej – specyficznego grona konsumentów, którzy wyróżniają się indywidualnymi potrzebami [np. sklep online z akcesoriami dla miłośników określonej serii książek];
  • produktów – wybranej grupy wyrobów z nastawieniem na specjalizację [np. sklep internetowy z robotami sprzątającymi];
  • marki – marki budowanej zgodnie z preferencjami i stylem życia grupy docelowej [np. e-sklep producenta hulajnóg elektrycznych]
  • prędkości – szybkości odpowiadania na zmieniające się trendy i nowości rynkowe [np. sklep online z premierowymi grami]
  • innowacyjności – zupełnie nowej jakości produktu czy usługi, nieznanego dotychczas rozwiązania / technologii [np. sklep internetowy oferujący implanty do płatności zbliżeniowych].

Eksperci ds. marketingu i handlu wyróżniają również niszę jawną, wynikającą z niezaspokojonego popytu na określony produkt/usługę/sposób sprzedaży oraz ukrytą – czyli taką, w której popyt kreowany jest przez firmę, która odnalazła i zapełniła niszę.

Zalety i wady niszy rynkowej

Działanie w niszy rynkowej, jak w przypadku każdego biznesu, ma swoje wady i zalety. Zobacz, na co możesz liczyć, jeśli zdecydujesz się na obranie tej strategii oraz jakie stoją przed Tobą wyzwania.

Zalety niszy rynkowej:

  • mała konkurencja,
  • bliski kontakt z klientami, który umożliwia nawiązywanie trwałych relacji,
  • możliwość dobrego poznania rynku i wyspecjalizowania się w wąskim obszarze,
  • szybszy rozwój,
  • możliwość skorzystania z efektu pierwszeństwa, co przekłada się na łatwiejsze osiągnięcie pozycji lidera.

Wady niszy rynkowej:

  • mniejsza skala działania,
  • możliwe zmiany potrzeb klientów,
  • większe ryzyko załamania popytu.

Czym jest produkt niszowy i jak go stworzyć?

Produkt niszowy skierowany jest do bardzo konkretnej grupy odbiorców lub ma bardzo określone przeznaczenie. Zazwyczaj skupia się wokół małego segmentu klientów, ale może mieć też potencjalny duży rynek nabywców, który nie został jeszcze zagospodarowany.

Jak stworzyć produkt niszowy? Z pewnością nie jest to łatwe, ponieważ trudno wysmyślić oryginale rozwiązanie, które znajdzie zainteresowanie wśród odbiorców. Aby jednak podołać temu zadaniu, powinieneś zrealizować następujące kroki:

  • zbadaj potrzeby rynkowe – zidentyfikuj potrzeby konsumentów, sprawdź czego im brakuje i jakich rozwiązań poszukują;
  • sprawdź konkurencję – zbadaj, jakie jest nasycenie rynku, dowiedz się, co oferują najwięksi gracze i zastanów się, jak można ulepszyć oferowane przez nich produkty;
  • określ, czy nisza będzie dochodowa – oszacuj, jak duży rynek możesz zagospodarować;
  • przetestuj swój pomysł – na początek zaplanuj swoje działania w małej skali, a jeśli pomysł się spodoba, zainwestuj w rozwój marki.

Przykłady atrakcyjnych nisz rynkowych

By lepiej odpowiedzieć na pytanie co to jest nisza rynkowa, warto przytoczyć kilka przykładów marek, które ją znalazły i świetnie wykorzystały. Można wspomnieć na przykład o aplikacji Uber, która powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie na tanie przewozy osób, zapewniając dodatkowo możliwość zarobku zwykłym kierowcom – strzał w dziesiątkę! Warto również spojrzeć na sklep internetowy z odzieżą i obuwiem Zalando, którego unikalna propozycja sprzedaży w postaci darmowego zwrotu towarów, spełniła oczekiwania mnóstwa nabywców, wpisując się w tą obecną od dawna w branży fashion niszę.

Dobrze także wspomnieć o firmach, które samodzielnie wzbudziły zainteresowanie oferowanymi przez nie wyrobami, pomimo tego, że wcześniej mało kto miał o nich pojęcie! 🙂 Ciekawym przykładem może być producent dekoracyjnych ramiączek do biustonoszy i ozdób ciała Promees. Firma rozpoczęła działalność od intensywnej promocji online, a moda na specyficzne dodatki do bielizny oraz popyt na tego typu akcesoria to jej „skutek uboczny”. Podobny przykład to sklep internetowy Misie SzumisieMożna w nim kupić urocze maskotki wydające dźwięki (szumy) ułatwiające zasypianie niemowlakom. Czegoś takiego nie było nigdy wcześniej, toteż nie dziwne, że biznes odniósł wyjątkowy sukces i stał się inspiracją dla osób, które mają równie oryginalne pomysły.

Niszowe biznesy e-commerce na Sky-Shop – przykłady

Potrzebujesz więcej przykładów niszowych biznesów e-commerce? Zobacz niszowe sklepy internetowe na platformie Sky-Shop, które cieszą się stabilnymi zyskami i zrównoważonym rozwojem dzięki wykorzystaniu potencjału niszy rynkowej!

Sklep internetowy z robotami COBBO 

Cobbo to polska marka robotów kuchennych i sprzątających, która doskonale wpisała się w niszę produktową, wykorzystując rosnące zainteresowanie automatycznymi odkurzaczami samojezdnymi i wielofunkcyjnymi robotami kuchennymi. Firma skoncentrowała się na sprzedaży internetowej za pośrednictwem własnego sklepu online, w którym dostępne są wszystkie modele robotów producenta. Marka oferuje swoje produkty również na Allegro i w marketplace’ach takich jak Morele czy Empik i jest obecna w porównywarkach cen.

Platforma sklepów internetowych Sky-Shop integruje się z Allegro i innymi marketplace’ami – sprawdź, jakie integracje oferujemy.

Cobbo wykorzystało niszę oferując konsumentom więcej niż konkurencja. Każdy klient zainteresowany zakupem robota sprzątającego czy kuchennego, może zamówić prezentację możliwości urządzenia we własnym domu. 🙂 Ponadto, na blogu i kanale YouTube marki, znajdzie mnóstwo ciekawych materiałów edukacyjnych i rozrywkowych. Co więcej, każdy, kto dokona zakupu robota Cobbo, otrzymuje dostęp do bezpłatnych konsultacji technicznych z indywidualnie przydzielonym doradcą!

Cobbo to przykład idealnie wykorzystanej niszy produktowej w wąskiej specjalizacji oraz niszy marki skoncentrowanej na budowaniu jej wizerunku.

Lokalny e-sklep kasy fiskalne Olsztyn

Sklep internetowy z kasami fiskalnymi, terminalami płatniczymi i innymi urządzeniami dla stacjonarnych placówek handlowo-usługowych, wykorzystał zapotrzebowanie na urządzenia fiskalne w Olsztynie i okolicach. Nastawienie na wąską grupę docelową klientów lokalnych widać nawet w url witryny – sklep został bowiem podpięty pod domenę z rozszerzeniem regionalnym, która przyciąga użytkowników z najbliższej okolicy oraz wspiera pozycjonowanie lokalne.

Jedną z najnowszych funkcji Sky-Shop jest możliwość ustawienia dostawy lokalnej na określonym terytorium. Zobaczjak to działa.

Sklep Maks Olsztyn nie tylko odpowiedział na ograniczony terytorialnie popyt na urządzenia fiskalne, ale także uzupełnił ofertę o usługi komplementarne świadczone na obszarze działalności. Sklep oferuje bezpłatną dostawę i montaż sprzętu, szkolenia z użytkowania, serwis z gwarancją reakcji w ciągu 24h od zgłoszenia oraz przypomnienia o ustawowych terminach przeglądów technicznych, co znacznie odróżnia go od konkurencji i wzbudza zaufanie klientów.

Wyżej opisany sklep jest świetnym przykładem na to, jak działać w niszy lokalnej, a zarazem produktowej, zdobywając przewagę konkurencyjną poprzez specjalizację oraz unikalną jakość obsługi klienta.

👉 Przeczytaj więcej o dostawie lokalnej (regionalnej) w Sky-Shop!

Jak stworzyć niszę rynkową?

Kluczową kwestią na początku zakładania własnego biznesu jest obranie odpowiedniej strategii. Powinieneś dotrzeć do wybranej grupy klientów, określić jej potrzeby i postarać się na nie odpowiedzieć. Niszę rynkową możesz stworzyć na trzy sposoby.

1. Wyodrębnienie niszy rynkowej

Polega na wykryciu i sformułowaniu niezaspokojonych potrzeb konsumentów w obrębie istniejącego segmentu rynku. Jeśli zatem myślisz o założeniu firmy cateringowej z dietą pudełkową, pomyśl, w jakim obszarze chciałbyś się specjalizować (np. dieta dla diabetyków lub sportowców). Niszę możesz wyodrębnić poprzez:

  • zasięg terytorialny,
  • linie produktów,
  • grupę docelową,
  • innowacyjne rozwiązania.

2. Uzupełnienie niszy rynkowej

Polega na uzupełnieniu istniejącej niszy na podstawie zachowań oraz potrzeb klientów. W ten sposób nie musisz szukać nowych rozwiązań, a jedynie ulepszyć już istniejące. Możesz to zrobić poprzez:

  • dodatkową usługę (np. personalizację produktu lub możliwość zapakowania na prezent),
  • darmową informację (np. poradnik z ćwiczeniami w formie e-booka dla kupujących sprzęt treningowy),
  • inne cechy atrakcyjne dla odbiorców (np. sprzedaż kubków termicznych z funkcją podgrzewania czy oferowanie korepetycji online).

3. Kreowanie niszy rynkowej

To najbardziej zaawansowana strategia kształtowania niszy rynkowej. Polega ona na wykreowaniu niszy w oparciu o nowe technologie, regulacje prawne lub preferencje odbiorców. Zazwyczaj jest to strategia wykorzystywana przez duże firmy, które dysponują odpowiednim budżetem oraz danymi, aby na bieżąco śledzić zmiany na rynku.

Jak szukać niszy rynkowej w internecie?

W dobie dynamicznego rozwoju e-commerce, w sieci funkcjonuje tysiące sklepów internetowych. Typowe segmenty rynku już dawno zdominowały wielkie sklepy online, a w mniej popularnych, panuje duża konkurencja. Z tego względu, znalezienie atrakcyjnej niszy rynkowej jest niezbędne do odniesienia sukcesu w handlu online. Sprawdź, jak znaleźć niszę rynkową w Internecie.

  • Zmień swoją pasję w biznes

Ponieważ najlepsze biznesy to te prowadzone z pasją, zastanów się, czy Twojego hobby nie da się zmonetyzować. 😉 Sklep online o wąskiej specjalizacji związanej z Twoją pasją, to idealny pomysł na niszowy biznes w Internecie.

Lubisz grać w bilard? Załóż sklep z akcesoriami dla miłośników tego sportu (np. personalizowane kije, kostki, koszulki, bile)! Zwiedzasz Europę własnym samochodem? Otwórz e-sklep z akcesoriami turystycznymi dla osób zmotoryzowanych (np. poduszki dla pasażerów, lodówki samochodowe, uchwyty rowerowe do samochodu). Na znalezieniu własnej niszy grupy docelowej możesz wiele zyskać.

👉 Dowiedz się więcej na temat buyer persona w sklepie internetowym!

  • Sprzedawaj to, na czym się dobrze znasz

Pomyśl, na czym się dobrze znasz i czy możesz pochwalić się wiedzą na jakiś konkretny temat? Zastanów się, czy można ją wykorzystać w handlu internetowym.

Wiesz dużo o chińskich zamiennikach oryginalnych części do laptopów? Załóż sklep z tego typu produktami! Wykorzystujesz akcesoria meblowe sprzyjające utrzymywaniu porządku w szafie i myślisz, że wiesz o nich wszystko? Otwórz sklep internetowy z wyrobami, które ułatwiają organizację przestrzeni w domu! Atrakcyjna nisza produktowa może okazać się kluczem do sukcesu.

  • Wprowadź na rynek zupełnie nowy produkt

Masz pomysł na całkowicie nowy produkt, który może okazać się przydatny szerokiemu gronu odbiorców? Sprawdź, czy to dobry fundament pod niszowy biznes e-commerce. 😉

Na początek, skup się na promocji wyrobu oraz marketingu skierowanym na pozyskiwanie klientów. Już po kilku tygodniach będziesz w stanie ocenić, czy Twój produkt ma potencjał i przyniesie Ci wymierne zyski. Pamiętaj, że jeśli uda Ci się wykorzystać niszę innowacji, możesz uzyskać przewagę konkurencyjną poprzez pierwszeństwo i monopol w swojej niszy!

  • Postaw na to, czego brakuje w Twojej okolicy

Zadaj sobie to pytanie szczególnie, jeśli mieszkasz w małym miasteczku lub na wsi. W najbliższej okolicy może brakować rzetelnych dostawców określonego typu produktów czy usług i to właśnie Ty powinieneś rozwiązać ten problem!

W Twoim regionie próżno szukać sklepu z wysokiej klasy sprzętem audio? Twój może być pierwszy! 😉 Nie możesz kupić dobrej jakości akcesoriów rowerowych w promieniu 30km od domu? Właśnie znalazłeś podsegment rynku, którego potrzeby nie zostały dotychczas zaspokojone. Wykorzystaj niszę regionalną i zyskaj monopol w najbliższej Ci okolicy.

Załóż niszowy biznes e-commerce już dziś!

Wybierz oprogramowanie Sky-Shop, a wraz z nim:

  • Intuicyjny panel administracyjny z setkami przydatnych funkcji oraz wygodną aplikację mobilną do obsługi sklepu
  • Gotowe integracje z bramkami płatności, porównywarkami cen, systemami księgowymi, narzędziami marketingowymi, Allegro oraz sklepem na Facebook'u
  • Darmowe materiały szkoleniowe, bezpłatne wsparcie techniczne i 14 dni okresu testowego za darmo!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Masz zastrzeżenia do sklepów internetowych, w których dokonujesz zakupów? Narzekasz na słabe user experience, np. brak wygodnego sposobu wyszukiwania produktów czy zbyt skomplikowane procesy składania zamówień? Otwórz własny sklep internetowy i pokaż, że da się robić to lepiej!

Możesz tym samym wpisać się w niszę prędkości, która opiera się na błyskawicznym odpowiadaniu na zmienne potrzeby rynku oraz niszę marki – jeśli skupisz się na budowaniu jej wizerunku oraz lojalności klientów.

👉 Sprawdź, jak budować tożsamość marki w e-commerce i nie tylko!

Każdą ideę biznesową, a już w szczególności niszową, należy zbadać. 😉 Jeśli więc wpadłeś na pomysł na niszowy biznes w Internecie, przed przystąpieniem do jego realizacji, koniecznie sprawdź:

  • czy nisza rynkowa nie jest zapełniona przez inne e-sklepy (najlepiej gdyby nie była);
  • jak możesz odróżnić się od obecnej w niszy konkurencji;
  • jakie nawyki zakupowe mają potencjalni klienci w Twojej niszy;
  • jakie frazy związane z Twoją niszą wpisują w wyszukiwarkę konsumenci;
  • czy w Twojej niszy warto wejść w sprzedaż o Allegro, sklep na Facebook’u itp.

👉 Dowiedz się więcej na temat rozpoznania rynku i analizy konkurencji w e-sklepie.

Czym jest marketing niszowy?

Marketing niszowy to strategia skoncentrowana wokół wąskiego, ale konkretnego i dobrze zdefiniowanego segmentu rynku. Skupia się na działaniach w obrębie grupy konsumentów o bardzo specyficznych potrzebach, której pozyskanie zwykle jest nieopłacalne z perspektywy dużych firm.

Pamiętaj, że dobry pomysł na biznes to nie wszystko. O sukcesie decyduje szereg czynników, w tym promocja. Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe w niszy, powinieneś:

  • zdefiniować grupę docelową,
  • określić potrzeby klientów,
  • wyodrębnić działania konkurencji,
  • znaleźć element wyróżniający,
  • na bieżąco reagować na zmiany i dostosowywać się do nich.

Najważniejszą rolę w działaniach i komunikacji w marketingu niszowym odgrywa unikatowość towarów lub usług. Warto tutaj podkreślić, że przekaz kierowany jest do bardzo konkretnego odbiorcy, a sama strategia zmienia się tylko wtedy, kiedy zmieniają się jego potrzeby.

Postaw na działanie w niszy rynkowej!


Atrakcyjna nisza rynkowa to bez wątpienia najlepsza podstawa dla biznesu e-commerce. Niszowy sklep internetowy pozwoli Ci na realizację strategii Błękitnego Oceanu i zapomnienie o nieustannej walce z konkurencją! Jak udowadniają podane przez nas przykłady – niszowe biznesy e-commerce i znane marki online, działanie w ramach niszy rynkowej pozwala zbudować stabilny i dobrze rozwijający się biznes na lata. Podpowiedzieliśmy Ci, jak szukać niszy rynkowej w Internecie, więc działaj! Znajdź własną niszę i ruszaj na podbój e-commerce!

4.45 avg. rating (89% score) - 22 votes 5
Sylwia Łysak

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.

// user.com