
Chcesz otworzyฤ wลasny sklep internetowy i zaczฤ ฤ zarabiaฤ na e-commerce? W dobie pandemii CoVid-19 i wynikajฤ cej z niej przewagi handlu online nad tradycyjnym, jest to jedna z lepszych decyzji, jakie mogลeล podjฤ ฤ! Myลlisz, ลผe sklepรณw internetowych jest juลผ na tyle duลผo, ลผe trudno bฤdzie Ci pokonaฤ konkurencjฤ? To nieprawda! Wystarczy, ลผe znajdziesz swรณj rynek niszowy.
- Poznaj biznesy e-commerceย oraz przykลady marek, ktรณre zyskaลy na dziaลalnoลci na niszowym rynku.
Spis treลci artykuลu
Co to jest nisza rynkowa?
Nisza rynkowa to maลy, jeszcze niewykorzystany obszar rynku, obejmujฤ cy niewielkฤ grupฤ konsumentรณw, ktรณrych potrzeby i oczekiwania nie zostaลy dotychczas caลkowicie speลnione. W e-commerce moลผna tak nazwaฤ praktycznie kaลผdy wybrany podsegment rynku, w ramach ktรณrego moลผna skutecznie rozwijaฤ sklep internetowy, nieย koncentrujฤ cย siฤ na walce z konkurencjฤ .
Rynek niszowy w e-commerce moลผe dotyczyฤ:
- terytorium – obszaru, na ktรณrym brakuje firm oferujฤ cych konkretne produkty i usลugi online [np. e-sklep oferujฤ cy cateringย wegaลskiย z dostawฤ lokalnฤ wย maลej miejscowoลci];
- grupy docelowej –ย specyficznego grona konsumentรณw, ktรณrzy wyrรณลผniajฤ siฤ indywidualnymi potrzebami [np. sklep online z akcesoriami dla miลoลnikรณw okreลlonej serii ksiฤ ลผek];
- produktรณw –ย wybranejย grupy wyrobรณw z nastawieniem na specjalizacjฤ [np.ย sklep internetowy z robotami sprzฤ tajฤ cymi];
- marki – marki budowanejย zgodnie z preferencjami iย stylem ลผycia grupy docelowej [np. e-sklep producenta hulajnรณg elektrycznych]
- prฤdkoลciย – szybkoลci odpowiadania na zmieniajฤ ce siฤ trendy i nowoลci rynkowe [np. sklep online z premierowymi grami]
- innowacyjnoลci –ย zupeลnie nowej jakoลci produktu czy usลugi, nieznanego dotychczas rozwiฤ zania / technologii [np. sklep internetowy oferujฤ cy implanty do pลatnoลci zbliลผeniowych].
Eksperci ds. marketingu i handlu wyrรณลผniajฤ rรณwnieลผ niszฤ jawnฤ , wynikajฤ cฤ z niezaspokojonego popytu na okreลlony produkt/usลugฤ/sposรณb sprzedaลผy oraz ukrytฤ – czyli takฤ , w ktรณrej popyt kreowany jest przez firmฤ, ktรณra odnalazลa i zapeลniลa lukฤ na rynku.
Jakie sฤ zalety i wady niszy rynkowej?
Dziaลanie w ramach nowej niszyj, jak w przypadku kaลผdego biznesu, ma swoje wady i zalety. Zobacz, na co moลผesz liczyฤ, jeลli zdecydujesz siฤ na obranie tej strategii oraz jakie stojฤ
przed Tobฤ
wyzwania.
Zalety:
- maลa konkurencja,
- bliski kontakt z klientami, ktรณry umoลผliwia nawiฤ zywanie trwaลych relacji,
- moลผliwoลฤ dobrego poznania rynku i wyspecjalizowania siฤ w wฤ skim obszarze,
- szybszy rozwรณj,
- moลผliwoลฤ skorzystania z efektu pierwszeลstwa, co przekลada siฤ na ลatwiejsze osiฤ gniฤcie pozycji lidera.
Wady:
- mniejsza skala dziaลania,
- moลผliwe zmiany potrzeb klientรณw,
- wiฤksze ryzyko zaลamania popytu.
Jak stworzyฤ odpowiedni produkt?
Produkt niszowy skierowany jest do bardzo konkretnej grupy odbiorcรณw lub ma bardzo okreลlone przeznaczenie. Zazwyczaj skupia siฤ wokรณล maลego wybranego segmentu klientรณw, ale moลผe mieฤ teลผ potencjalny duลผy rynek nabywcรณw, ktรณry nie zostaล jeszcze zagospodarowany. Dlatego teลผ, powinieneล zrealizowaฤ nastฤpujฤ
ce kroki:
- zbadaj potrzeby rynkowe โ zidentyfikuj potrzeby konsumentรณw, sprawdลบ czego im brakuje i jakich rozwiฤ zaล poszukujฤ ;
- sprawdลบ konkurencjฤ โ zbadaj, jakie jest nasycenie rynku, dowiedz siฤ, co oferujฤ najwiฤksi gracze i zastanรณw siฤ, jak moลผna ulepszyฤ oferowane przez nich produkty;
- okreลl, czy taki obszar bฤdzie dochodowyย โ oszacuj, jak duลผy rynek moลผesz zagospodarowaฤ;
- przetestuj swรณj pomysล โ na poczฤ tek zaplanuj swoje dziaลania w maลej skali, a jeลli pomysล siฤ spodoba, zainwestuj w rozwรณj marki.
Nisza rynkowa – przykลady
Warto na wstฤpie przytoczyฤ kilka przykลadรณw marek, ktรณre znalazลy niszฤ na rynku Moลผna wspomnieฤ na przykลad o aplikacji Uber, ktรณra powstaลa w odpowiedzi na zapotrzebowanie naย tanie przewozy osรณb, zapewniajฤ c dodatkowo moลผliwoลฤ zarobku zwykลym kierowcom – strzaล w dziesiฤ tkฤ!ย Wartoย rรณwnieลผ spojrzeฤ na sklep internetowy z odzieลผฤ i obuwiemย Zalando, ktรณrego unikalna propozycja sprzedaลผy w postaci darmowego zwrotu towarรณw, speลniลa oczekiwania mnรณstwa nabywcรณw, wpisujฤ c siฤ w tฤ obecnฤ od dawna w branลผy fashion.
Dobrze takลผeย wspomnieฤ o firmach,ย ktรณre samodzielnie wzbudziลy zainteresowanie oferowanymiย przez nie wyrobami,ย pomimoย tego, ลผe wczeลniej maลo kto miaล o nich pojฤcie!ย ๐ Ciekawym przykลadem moลผe byฤ producentย dekoracyjnych ramiฤ czek do biustonoszy iย ozdรณbย ciaลaย Promees. Firma rozpoczฤลa dziaลalnoลฤ od intensywnej promocjiย online, a moda na specyficzne dodatki do bielizny oraz popyt na tego typu akcesoria to jej „skutek uboczny”. Podobny przykลadย to sklep internetowyย Misie Szumisie.ย Moลผna w nim kupiฤ urocze maskotki wydajฤ ce dลบwiฤki (szumy) uลatwiajฤ ceย zasypianie niemowlakom.ย Czegoล takiego nie byลo nigdy wczeลniej, toteลผ nie dziwne, ลผe biznes odniรณsล wyjฤ tkowy sukces i staล siฤ inspiracjฤ dla osรณb, ktรณre majฤ rรณwnie oryginalne pomysลy.
Przykลady biznesรณw e-commerce na Sky-Shop
Potrzebujesz wiฤcej przykลadรณw biznesรณw e-commerce? Zobacz sklepy internetoweย na platformie Sky-Shop, ktรณre cieszฤ siฤ stabilnymi zyskami i zrรณwnowaลผonym rozwojem dziฤki wykorzystaniu potencjaลu tak niewielkiego rynku.
Sklep internetowy z robotami COBBOย
Cobbo to polska marka robotรณw kuchennych i sprzฤ tajฤ cych, ktรณra doskonale wykorzystaลa rosnฤ ce zainteresowanie automatycznymi odkurzaczami samojezdnymi i wielofunkcyjnymi robotami kuchennymi. Firma skoncentrowaลa siฤ na sprzedaลผy internetowej za poลrednictwem wลasnego sklepu online, w ktรณrym dostฤpne sฤ wszystkie modele robotรณw producenta. Marka oferuje swoje produkty rรณwnieลผ na Allegro i w marketplace’ach takich jak Moreleย czyย Empikย i jest obecna w porรณwnywarkach cen.
Platforma sklepรณw internetowych Sky-Shop integruje siฤ z Allegro i innymi marketplace’ami – sprawdลบ,ย jakie integracje oferujemy.
Cobbo wykorzystaลo lukฤ na rynku, oferujฤ c konsumentom wiฤcej niลผ konkurencja. Kaลผdy klient zainteresowany zakupem robota sprzฤ tajฤ cego czy kuchennego, moลผe zamรณwiฤ prezentacjฤ moลผliwoลci urzฤ dzenia we wลasnym domu. ๐ Ponadto, na blogu i kanale YouTube marki, znajdzie mnรณstwo ciekawych materiaลรณw edukacyjnych i rozrywkowych.ย Co wiฤcej, kaลผdy, kto dokona zakupu robotaย Cobbo, otrzymuje dostฤp do bezpลatnych konsultacji technicznych z indywidualnie przydzielonym doradcฤ !
Cobbo to przykลad idealnie wykorzystanej luki produktowej w wฤ skiej specjalizacji marki skoncentrowanej na budowaniu jej wizerunku.
Lokalny e-sklep kasy fiskalne Olsztyn
Sklep internetowy z kasami fiskalnymi, terminalami pลatniczymi i innymi urzฤ dzeniami dla stacjonarnych placรณwek handlowo-usลugowych,ย wykorzystaลย zapotrzebowanie na urzฤ dzenia fiskalne w Olsztynie i okolicach. Nastawienie na wฤ skฤ grupฤ docelowฤ klientรณw lokalnych widaฤ nawetย w url witryny – sklep zostaล bowiem podpiฤty pod domenฤ z rozszerzeniem regionalnym, ktรณra przyciฤ gaย uลผytkownikรณw z najbliลผszej okolicy oraz wspiera pozycjonowanie lokalne.
Jednฤ z najnowszych funkcji Sky-Shop jest moลผliwoลฤ ustawienia dostawy lokalnej naย okreลlonym terytorium. Zobacz,ย jak to dziaลa.
Sklep Maks Olsztynย nie tylko odpowiedziaล na ograniczony terytorialnie popyt na urzฤ dzenia fiskalne, ale takลผe uzupeลniล ofertฤ oย usลugi komplementarne ลwiadczone na obszarze dziaลalnoลci. Sklep oferuje bezpลatnฤ dostawฤ i montaลผ sprzฤtu, szkolenia z uลผytkowania, serwis z gwarancjฤ reakcji w ciฤ gu 24h od zgลoszenia oraz przypomnienia o ustawowych terminach przeglฤ dรณw technicznych, co znacznie odrรณลผnia go od konkurencji i wzbudza zaufanie klientรณw.
Wyลผej opisany sklep jest ลwietnym przykลadem na to, jak dziaลaฤ na maลym lokalnym rynku, a zarazem produktowej, zdobywajฤ c przewagฤ konkurencyjnฤ poprzez specjalizacjฤ oraz unikalnฤ jakoลฤ obsลugi klienta.
๐ Przeczytaj wiฤcej o dostawie lokalnej (regionalnej) w Sky-Shop!
Jak stworzyฤ niszฤ rynkowฤ ?
Kluczowฤ
kwestiฤ
na poczฤ
tku zakลadania wลasnego biznesu jest obranie odpowiedniej strategii. Powinieneล dotrzeฤ do wybranej grupy klientรณw, okreลliฤ jej potrzeby i postaraฤ siฤ na nie odpowiedzieฤ.
1. Wyodrฤbnienie
Polega na wykryciu i sformuลowaniu niezaspokojonych potrzeb konsumentรณw w obrฤbie istniejฤ cego segmentu rynku. Jeลli zatem myลlisz o zaลoลผeniu firmy cateringowej z dietฤ pudeลkowฤ , pomyลl, w jakim obszarze chciaลbyล siฤ specjalizowaฤ (np. dieta dla diabetykรณw lub sportowcรณw). Moลผesz to wyodrฤbniฤย poprzez:
- zasiฤg terytorialny,
- linie produktรณw,
- grupฤ docelowฤ ,
- innowacyjne rozwiฤ zania.
2. Uzupeลnienie
Polega na uzupeลnieniu istniejฤ cego segmentu rynku na podstawie zachowaล oraz potrzeb klientรณw. W ten sposรณb nie musisz szukaฤ nowych rozwiฤ zaล, a jedynie ulepszyฤ juลผ istniejฤ ce. Moลผesz to zrobiฤ poprzez:
- dodatkowฤ usลugฤ (np. personalizacjฤ produktu lub moลผliwoลฤ zapakowania na prezent),
- darmowฤ informacjฤ (np. poradnik z ฤwiczeniami w formie e-booka dla kupujฤ cych sprzฤt treningowy),
- inne cechy atrakcyjne dla odbiorcรณw (np. sprzedaลผ kubkรณw termicznych z funkcjฤ podgrzewania czy oferowanie korepetycji online).
3. Kreowanie
To najbardziej zaawansowana strategia ksztaลtowania niszy rynkowej. Polega ona na wykreowaniu niszy w oparciu o nowe technologie, regulacje prawne lub preferencje odbiorcรณw. Zazwyczaj jest to strategia wykorzystywana przez duลผe firmy, ktรณre dysponujฤ odpowiednim budลผetem oraz danymi, aby na bieลผฤ co ลledziฤ zmiany na rynku.
Jak szukaฤ niszy rynkowej w internecie?
W dobie dynamicznego rozwoju e-commerce, w sieci funkcjonuje tysiฤ ce sklepรณw internetowych. Typowe segmenty rynku juลผ dawno zdominowaลy wielkie sklepy online, a w mniej popularnych, panuje duลผa konkurencja. Z tego wzglฤdu, znalezienie atrakcyjnego rynku j jest niezbฤdne do odniesienia sukcesu w handlu online.
1. Zmieล swojฤ pasjฤ w biznes
Poniewaลผย najlepsze biznesy to te prowadzone z pasjฤ ,ย zastanรณw siฤ, czy Twojego hobby nie da siฤ zmonetyzowaฤ. ๐ Sklep online o wฤ skiej specjalizacji zwiฤ zanej z Twojฤ pasjฤ , to idealny pomysล na biznes w Internecie.
Lubisz graฤ w bilard? Zaลรณลผย sklep z akcesoriami dla miลoลnikรณw tego sportu (np. personalizowane kije, kostki, koszulki, bile)! Zwiedzasz Europฤ wลasnym samochodem? Otwรณrz e-sklepย z akcesoriami turystycznymi dla osรณb zmotoryzowanych (np. poduszki dla pasaลผerรณw, lodรณwki samochodowe, uchwyty rowerowe do samochodu). Na znalezieniu wลasnej grupy docelowej moลผesz wiele zyskaฤ.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej na temat buyer persona w sklepie internetowym!
2. Sprzedawaj to, na czym siฤ dobrze znasz
Pomyลl, na czym siฤ dobrze znasz i czy moลผesz pochwaliฤ siฤ wiedzฤ na jakiล konkretny temat? Zastanรณw siฤ, czy moลผna jฤ wykorzystaฤ w handlu internetowym.
Wiesz duลผo o chiลskich zamiennikach oryginalnych czฤลci do laptopรณw? Zaลรณลผ sklep z tego typu produktami! Wykorzystujesz akcesoria meblowe sprzyjajฤ ce utrzymywaniu porzฤ dku w szafie i myลlisz, ลผe wiesz o nich wszystko? Otwรณrz sklep internetowy z wyrobami, ktรณre uลatwiajฤ organizacjฤ przestrzeni w domu!
3. Wprowadลบ na rynek zupeลnie nowy produkt
Masz pomysล na caลkowicie nowy produkt, ktรณry moลผe okazaฤ siฤ przydatny szerokiemu gronu odbiorcรณw? Na poczฤ tek, skup siฤ na promocji wyrobu oraz marketingu skierowanym na pozyskiwanie klientรณw. Juลผ po kilku tygodniach bฤdziesz w stanie oceniฤ, czy Twรณj produkt ma potencjaล i przyniesieย Ci wymierne zyski. Pamiฤtaj, ลผe jeลliย uda Ci siฤ wykorzystaฤ niszฤ innowacji, moลผesz uzyskaฤ przewagฤ konkurencyjnฤ poprzez pierwszeลstwo i monopol w swojej niszy!
4. Postaw na to, czego brakuje w Twojej okolicy
Zadaj sobie to pytanie szczegรณlnie, jeลli mieszkasz w maลym miasteczku lub na wsi. W najbliลผszej okolicy moลผe brakowaฤ rzetelnych dostawcรณwย okreลlonego typu produktรณw czy usลug i to wลaลnie Ty powinieneลย rozwiฤ zaฤ ten problem!
W Twoim regionie prรณลผno szukaฤ sklepu z wysokiej klasy sprzฤtem audio? Twรณj moลผe byฤ pierwszy! ๐ Nie moลผeszย kupiฤ dobrej jakoลci akcesoriรณw rowerowych w promieniu 30km od domu?ย Wลaลnie znalazลeล podsegment rynku, ktรณrego potrzeby nie zostaลy dotychczas zaspokojone. Wykorzystajย niszฤ regionalnฤ i zyskaj monopol w najbliลผszej Ci okolicy.
Moลผesz tym samym wpisaฤ siฤ w niszฤ prฤdkoลci,ย ktรณra opiera siฤ na bลyskawicznym odpowiadaniu na zmienne potrzeby rynku oraz niszฤ marki – jeลli skupisz siฤย na budowaniu jej wizerunku oraz lojalnoลci klientรณw.
๐ Sprawdลบ, jak budowaฤ toลผsamoลฤ marki w e-commerceย i nie tylko!
Kaลผdฤ ideฤ biznesowฤ , a juลผ w szczegรณlnoลciย niszowฤ , naleลผy zbadaฤ. ๐ Jeลli wiฤc wpadลeล naย pomysล na niszowy biznes w Internecie, przedย przystฤ pieniem do jegoย realizacji, koniecznieย sprawdลบ:
- czy nisza rynkowa nie jest zapeลniona przez inne e-sklepy (najlepiej gdyby nie byลa);
- jak moลผesz odrรณลผniฤ siฤ od obecnej w niszy konkurencji;
- jakie nawyki zakupowe majฤ potencjalni klienci w Twojej niszy;
- jakie frazy zwiฤ zane z Twojฤ niszฤ wpisujฤ w wyszukiwarkฤ konsumenci;
- czy w Twojej niszy warto wejลฤ wย sprzedaลผ o Allegro, sklep na Facebook’u itp.
๐ Dowiedz siฤ wiฤcej na temat rozpoznania rynku i analizy konkurencji w e-sklepie.
Podsumowanie
Atrakcyjna nisza rynkowa to bez wฤ
tpienia najlepsza podstawa dla biznesu e-commerce. Niszowy sklep internetowy pozwoli Ci na realizacjฤย strategii Bลฤkitnego Oceanuย iย zapomnienie o nieustannej walce z konkurencjฤ
! Jak udowadniajฤ
podane przez nas przykลady – niszowe biznesy e-commerce i znane marki online, dziaลanie w ramach niszy rynkowejย pozwala zbudowaฤ stabilny i dobrze rozwijajฤ
cy siฤ biznes na lata. Podpowiedzieliลmy Ci, jak szukaฤ niszy rynkowej w Internecie, wiฤc dziaลaj! Znajdลบ wลasnฤ
niszฤ i ruszaj na podbรณj e-commerce!