Jak zoptymalizować sklep pod SEO? 5 i pół najczęstszych błędów nowych e-commerce.

Aleksandra Batko
Ecommerce

Uruchomiłeś niedawno nowy sklep e-commerce lub planujesz to zrobić i zastanawiasz się, czy SEO jest trudne? Przeglądasz oferty pozycjonowania i rozważasz, czy nie lepiej zająć się tym samemu? Spróbuję pomóc Ci w znalezieniu, chociaż części odpowiedzi. 😉

Poniżej omawiam 5 i pół błędów, z którymi spotykam się przy nowych sklepach, a nad którymi sam możesz już zacząć pracować.

1. Nieprzemyślana struktura kategorii

Twój Klient nie może mieć problemu z dotarciem do produktu, którego szuka. Stworzenie tylko jednej, dużej kategorii „Produkty” nie powie nowemu użytkownikowi co znajdzie w sklepie. Dodanie wszystkich zegarków damskich, męskich i dla dzieci do jednego worka nazwanego „Zegarki”, niepotrzebnie wydłuży czas dotarcia do szukanego produktu. I podobnie, wrzucenie 50 różnych par balerinek, espadryli i butów trekkingowych do zbiorczej kategorii „Buty”, bez rozbicia jej na podkategorie i wprowadzenia filtrów, po prostu nie będzie dobrym pomysłem.

Co możesz z tym zrobić?

  1. Przyjrzyj się jak do tematu podchodzi konkurencja. Jak wygląda ich menu? Ile mają kategorii? Jak głęboko dzielą daną grupę produktów?
  2. Znajdź cechy wspólne i różnice pomiędzy produktami i na tej podstawie sparametryzuj asortyment. Wtedy łatwiej będzie Ci stworzyć kategorie.
  3. Jeżeli masz dużo produktów, to zastanów się nad wprowadzeniem megamenu, zamiast zwykłego menu.

Media-tech_menu w sklepie internetowym

Zobacz, jak zbudować dobre drzewo kategorii w sklepie internetowym!

2. Brak unikalnej treści

Stworzenie dobrego contentu wymaga czasu. Dlatego kuszące jest:

  • publikowanie produktów bez opisu,
  • powielanie tego samego fragmentu przy każdym produkcie,
  • albo po prostu kopiowanie opisu od producenta i/lub konkurenta.

To zdecydowanie najczęściej spotykany błąd. Algorytm Google ceni unikalną i ciekawą treść dlatego, jeżeli zależy Ci na organicznej widoczności sklepu, nie możesz tego bagatelizować.

Co możesz z tym zrobić?

  1. Na start teksty nie muszą być długie. 500 zzs dla produktu i 1 000 zzs dla kategorii pozwoli Ci budować wartość domeny, a z czasem przekonasz się o ile więcej contentu będziesz potrzebował, żeby znaleźć się w TOP10.
  2. Zaplanuj cykliczne opisywanie produktów (nie musisz opisać 100 w jeden dzień).
  3. Podejmij współpracę z kimś, kto wesprze Cię w tym procesie lub dowiedz się, jak napisać skuteczny opis produktu!

TIP! Jeżeli zadbasz o unikalne opisy, to uważaj, aby nie skopiować ich w inne miejsca (np. Allegro, Ceneo).

3. Usuwanie produktów

Zmieniają się potrzeby Klientów więc zmienia się asortyment – to naturalny proces. Ale łatwo zapomnieć, że każdy produkt dodany do sklepu buduje jego widoczność. Nieostrożnie usuwając asortyment możesz szybko stracić wypracowane już efekty SEO.

Co możesz z tym zrobić?

  1. W miarę możliwości unikaj całkowitego usuwania produktów. Być może „archiwum” lub sekcja „wycofane ze sprzedaży” będzie dobrym rozwiązaniem?
  2. Gdy nie masz innej możliwości, zadbaj o przekierowanie usuwanego produktu do nadrzędnej kategorii lub zbliżonego asortymentu.

4. Nieskonfigurowanie analityki sklepu

Rezultaty działań marketingowych są niejednokrotnie ciężkie do zmierzenia. Trudno jest na przykład określić jak na Twoją sprzedaż przełoży się reklama w lokalnym radiu czy gazecie.

W przypadku e-commerce sytuacja wygląda całkowicie inaczej. Potężną przewagą promocji w sieci jest stosunkowo prosta weryfikacja efektów i Twoim pierwszym krokiem powinno być skonfigurowanie Google Search Console i Google Analytics.

Zobacz, jak połączyć swój sklep na Sky-Shop.pl z Google Search Console oraz Google Analytics.

Nawet jeżeli do analizy swojej pracy przejdziesz za trzy miesiące to dane już będą się gromadziły. Jeżeli pominiesz ten krok, to niestety historycznych danych nie odzyskasz.

Co możesz z tym zrobić?

  1. Uruchamiając sklep internetowy załóż konto Google Analytics.
  2. Przeczytaj kilka poradników o tym, jak prawidłowo skonfigurować analitykę sklepu (być może ten link będzie pomocny 🙂).

TIP! Jeżeli ktoś zakłada konto za Ciebie to koniecznie pamiętaj, aby przekazał Ci do niego pełne uprawnienia.

5. Ignorowanie opinii użytkowników

Nie chcemy kupować przysłowiowego kota w worku dlatego szukamy potwierdzenia jego jakości wśród znajomych i nieznajomych. Szukamy recenzji, unboxingów i opinii specjalistów. Mając to na uwadze, ignorowanie potencjału poleceń i opinii Klientów uważam za bardzo duży błąd, często popełniany przez właścicieli nowych sklepów internetowych.

W zależności od tego, co oferujesz, zbieranie opinii może przyjmować różne formy:

  • udostępnienie strony w social mediach,
  • wystawienie opinii przy wizytówce,
  • ocenienie produktu po zakupie,
  • wystawienie oceny sklepowi w jednym z marketplace’ów,
  • i wiele innych…

Co możesz z tym zrobić?

  1. Przede wszystkim określ miejsca, gdzie chcesz zbierać opinie (wizytówka Google Moja Firma, sklep internetowy, Facebook, Ceneo?).
  2. Zachęcaj Klientów do zostawiania opinii.

Sprawdź, jak wykorzystać social proof marketing w swoim sklepie!

5 ½. Niewłaściwe oprogramowanie sklepu

Dlaczego pół punktu? Żeby przykuć Twoją uwagę (😃) i dlatego, że możesz mieć ten wybór już dawno za sobą.

Na rynku nie brakuje rozwiązań dedykowanych pod e-commerce. Jeżeli jeszcze jesteś w trakcie wyboru, to zweryfikuj dokładnie jakie dadzą Ci możliwości, a w czym Cię będą ograniczały. Postaraj się na początku określić, jakie będziesz miał potrzeby (Ile będziesz miał produktów? Czy będziesz prowadził bloga? Czy chcesz zintegrować się ze stanem magazynowym? Czy będziesz mógł w prosty sposób zoptymalizować sklep pod SEO?). Pamiętaj, że ewentualna zmiana oprogramowania w przyszłości nie będzie prostym procesem.

Na skróty

Załóż sklep internetowy przyjazny SEO!

  • Postaw na sklep internetowy z supportem w Sky-Shop.pl
  • Sprzedawaj na Allegro, Facebooku i w innych kanałach sprzedaży
  • Obsługuj całą sprzedaż z jednego, wygodnego panelu administracyjnego!
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

Powyższe wskazówki to tylko wycinek tego, na co powinieneś zwrócić uwagę, ale ufam że będą pomocne. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu, sprawdź inne teksty na blogu:

A jeśli prowadzisz sklep na Sky-Shop.pl skorzystaj ze specjalnie przygotowanego darmowego audytu SEO od iCEA!


Autorem artykułu jest Michał Ziach, Starszy Specjalista SEO i Team Leader w iCEA.

4.56 avg. rating (91% score) - 9 votes 5
Aleksandra Batko
Specjalista ds. Marketingu i PR

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.