Pozycjonowanie sklepów internetowych na Sky-Shop. Najważniejsze funkcje platformy

Katarzyna Kwartnik
Marketing i promocja

Przy wyborze platformy e-commerce jednym z najważniejszych czynników są możliwości związane z pozycjonowaniem sklepów. W końcu im bardziej są one widoczne w wyszukiwarkach, tym więcej klientów przyciągają.

To, czego możesz oczekiwać od wydajnego oprogramowania sklepów internetowych, to przede wszystkim:

  • bardzo dobrej optymalizacji pod SEO,
  • możliwość edycji wszelkich istotnych dla SEO tagów i opisów,
  • generowania mapy strony oraz możliwości ustawiania przekierowań,
  • indywidualnych linków dla każdego produktu i kategorii oraz przyjaznych adresów URL,
  • możliwość dodawania opisów produktów, kategorii oraz prowadzenia bloga.

W Sky-Shop możesz korzystać ze wszystkich tych rozwiązań, a część z nich jest zautomatyzowana. Poniżej znajdziesz kompletną i stale aktualizowaną listę funkcji naszej platformy wraz z ich omówieniem.

Spis treści artykułu:

  1. Meta tagi- Strona główna
    1. Meta Description
    2. Meta Keywords
  2. Meta Tagi – Produkty i kategorie
  3.  Automatyczne tworzenie tagu tytułowego (Title)
  4. Plik Robots.txt
  5. Tag NoIndex
  6. Mapa strony (sitemapa)
  7. Przekierowania 301
  8. Puste kategorie – brak produktów
  9. Możliwość edycji tytułu kategorii (nagłówek H1)
  10. Atrybut ALT dla obrazków i zdjęć
  11. Opisy kategorii produktowych
  12. Moduł bloga
  13. Tagi canonical – tagi kanoniczne
  14. Obsługa Schema.org
  15. Obsługa Rich Snippets
  16. Indywidualne linki produktów i kategorii
  17. Przyjazne adresy URL
  18. Dostosowanie do urządzeń mobilnych
  19. Tworzenie landing page z wybranymi produktami
  20. Szybkość ładowania strony
  21. Bezpieczeństwo – certyfikal SSl

1. Meta tagi (title, descriptions, keywords) dla strony głównej


Meta tagi to znaczniki zawarte w kodzie witryny.  Są stosowane przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML. Znajdują się one w sekcji nagłówkowej dokumentów <HEAD> i służą do opisu ich zawartości.

Niektóre z nich mają bezpośredni, a inne pośredni wpływ na SEO Twojego sklepu internetowego.

Tag tytułowy (title) to nic innego jak tytuł strony, który jest widoczny w Google.

metatitle

Ma on wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Meta Description to opis wyświetlający się w wynikach wyszukiwania pod tytułem danej strony.

meta-description

Meta description nie ma wpływu na SEO. Pamiętaj jednak, że dobrze zoptymalizowany meta description może zwiększyć CTR (współczynnik klikalności), a więc i liczbę wejść na stronę Twojego sklepu. Miej jednak na uwadze, że niekiedy Google mimo wszystko może sam wybrać pasujący fragment tekstu i wyświetlać go jako meta description strony.

Meta Keywords to po prostu najważniejsze słowa kluczowe powiązane z tematyką danej witryny. Znacznik nie jest widoczny w wyszukiwarce jak poprzednie, a jedynie w kodzie.

meta-keywords-seo-sky-shop

Znacznik meta keywords nie wpływa w żadnym stopniu na pozycje stron.

W oprogramowaniu Sky-Shop wszystkie wymienione znaczniki możesz ustawiać według swoich preferencji. Dla każdej podstrony!

Ustawisz je w panelu administracyjnym. Wejdź w Marketing -> Ustawienia SEO -> Ustawienia SEO -> Ogólne. Twoim oczom ukaże się następujący widok, w którym ustawisz omówione w tym akapicie parametry:

ustawienia-seo-sky-shop

2. Meta tagi dla produktów i kategorii

Są one oczywiście dokładnie tym samym, czym dla strony głównej. Ustawisz je jednak w innym miejscu w panelu administracyjnym.

Produkty: Produkty -> Lista produktów -> Produkt, który Cię interesuje -> SEO/Notatka.

meta-tagi-produkty-sky-shop

Kategorie: Produkty -> Kategorie -> Kategoria, która Cię interesuje -> SEO/Link.

meta-kategorie-sky-shop-seo

3. Automatyczne tworzenie tagu tytułowego (Title) dla podstron kategorii i produktów

Sklepy internetowe to często setki, a nawet tysiące stron produktów i kategorii. Stworzenie osobnych znaczników dla nich wszystkich byłoby więc zwyczajnie bardzo czasochłonne. Dlatego w Sky-Shop masz możliwość ustalenia reguł tworzenia Meta Title, dzięki czemu nie będziesz za każdym razem musieć ustawiać ich ręcznie.

Znajdziesz je jak powyżej, w sekcji Ustawienia SEO.

title-seo-sky-shop

4. Plik Robots.txt

Robots.txt to plik umieszczany na serwerze, który odpowiada za “komunikację” z robotami wyszukiwarek internetowych. Określa, czy konkretne oprogramowanie do indeksowania sieci/roboty skanujące mogą indeksować witrynę (lub jej konkretne części). Za jego pomocą wytyczysz więc ścieżki, którymi roboty będą się poruszać po stronie Twojego sklepu.

Oprogramowanie Sky-Shop daje Ci możliwość dodawania wpisów do pliku robots.txt w Twoim sklepie. Opcję znajdziesz w sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Ustawienia SEO -> Zaawansowane.

robots.txt-sky-shop

5. Tag noindex

Aby zapobiegać indeksowaniu strony w witrynie przez większość robotów, należy w sekcji strony <Head> umieścić poniższy meta tag:
<meta name=”robots” content=”noindex”>

Natomiast aby zapobiec indeksowaniu strony tylko przez roboty Google, należy użyć poniższego parametru:

<meta name=”googlebot” content=”noindex”>

W sklepach działających na Sky-Shop nie musisz jednak wprowadzać żadnych zmian w kodzie strony. O tym, czy dana podstrona ma być indeksowana zadecydujesz z poziomu panelu administracyjnego.

noindex-seo-skyshop

6. Mapa strony (sitemapa)

Mapa strony (ang. sitemap) to zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Najczęściej występuje w pliku sitemap.xml. Ułatwia ona robotom Google poruszanie się w obrębie danej witryny.

W Sky-Shop mapę strony możesz wygenerować automatycznie w sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Mapa strony.

mapa-strony-sky-shop

Po więcej informacji zapraszamy do FAQ: Jak wygenerować mapę strony?

Na skróty

Sklep internetowy w Sky-Shop to:

  • Sklep technicznie dostosowany do wymagań SEO.
  • Możliwość prowadzenia bloga.
  • 14-dniowy darmowy okres testowy.
Załóż sklep testowy już teraz tak jak ponad 35 000 innych osób!

7. Przekierowania 301 w usuniętych produktach, kategoriach, podstronach

Produkty się wyprzedają, a z innych po prostu rezygnujesz. Czasem także po prostu zmieniasz ich adresy URL. Użytkownik nie może w takich sytuacjach trafiać na stronę, która nie istnieje.Właśnie do tego służą przekierowania 301, które przekierowują internautę ze starego adresu URL na nowy.

Oprogramowanie Sky-Shop w przypadku nieistniejących podstron nadaje przekierowania 301 automatycznie. Użytkownik, który trafi na taki adres, automatycznie trafi na wyniki wyszukiwania produktów, które posiadają zbliżone tytuły i są aktualnie dostępne w sklepie. To unikalne rozwiązanie, które pozwoli zatrzymać klientów na Twojej stronie.

Jeśli chcesz aktywować tę opcję, w panelu administracyjnym wejdź w Marketing -> Ustawienia SEO -> Ustawienia SEO -> Zaawansowane.

przekierwowania-301-sky-shop

Dowiedz się więcej: Jak wprowadzić przekierowania?

8. Puste kategorie – brak produktów

Jeżeli w danej kategorii nie ma aktualnie produktów, nie musisz jej usuwać. W panelu administracyjnym Sky-Shop możesz zadecydować, co z nią zrobić. Masz dwie opcje: ustawienie przekierowania kierującego do strony głównej lub blokada indeksowania, czyli niewyświetlanie tej kategorii w wynikach wyszukiwania Google.

By skorzystać z tego rozwiązania, wejdź w sekcję Marketing -> Ustawienia SEO -> Ustawienia SEO -> Zaawansowane. 

akcje-dla-kategorii-seo-sky-shop

9. Możliwość edycji tytułu kategorii (nagłówek H1)

W Sky-Shop możesz dowolnie modyfikować nazwy kategorii w Twoim sklepie. W jednym miejscu możesz ustalić, jaki tytuł będą widzieć użytkownicy oraz roboty wyszukiwarek. Nazwa kategorii automatycznie stanie się nagłówkiem H1, który porządkuje strukturę strony i pomaga zrozumieć jej zawartość robotom Google.

nazwa-kategorii-seo-sky-shop

Jeśli chcesz, by nazwa kategorii różniła się od treści nagłówka H1, wystarczy, że wejdziesz w sekcję Kategorie, wybierzesz interesującą Cię kategorię i przejdziesz do zakładki SEO/Link. 

naglowek-h1-sky-shop-seo

10. Atrybut ALT dla obrazków i zdjęć

Atrybut ALT to alternatywny opis grafiki umieszczonej na stronie internetowej. To przede wszystkim pomoc dla osób niewidomych, które dzięki temu mogą zrozumieć, co przedstawia grafika. Atrybut ALT wyświetli się także, gdy nie uda się załadować obrazu. Co ważne, znaczniki ALT zapewniają lepszy kontekst grafik robotom wyszukiwarek, pomagając im we właściwym indeksowaniu.

W Sky-Shop w łatwy sposób uzupełnisz atrybuty ALT wszystkich zdjęć, które znajdują się na stronie Twojego sklepu. 

atrybut-alt-sky-shop-seo

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Sky-Shop optymalizuje zdjęcia pod SEO. Nie ma znaczenia, w jakim rozmiarze będzie wgrywane przez Ciebie zdjęcie, platforma skompresuje je tak, by spełniało wymagania wyszukiwarek. Sama nazwa zdjęcia to domyślnie nazwa produktu, chyba że zdecydujesz się na jej zmianę. Miej na uwadze, że ma ona wpływ na pozycjonowanie i warto zadbać, aby znalazły się tam słowa kluczowe.

11. Możliwość dodawania opisów kategorii

Treści są ogromnie ważne dla pozycjonowania. Niektórzy sądzą, że opisy kategorii mają nawet większe znaczenie dla SEO od opisów produktów. W końcu te drugie często się zmieniają, a kategorie nawet przez lata pozostają niezmienne.

opis-kategorii-seo-sky-shop

Opisy kategorii w Sky-Shop możesz umieszczać zarówno nad listą produktów, jak i pod nią. By przejść do jego konfiguracji, wejdź do zakładki Produkty, a następnie Kategorie -> Prezentacja.

opis-kategorii-seo-sky-shop

12. Moduł bloga

Blog to najskuteczniejszy sposób na prowadzenie działań content marketingowych, wspierających SEO.  Sklepy internetowe na Sky-Shop posiadają wbudowany moduł bloga, dzięki któremu możesz nie tylko publikować wartościowe i unikalne treści, ale także:

  • przypisywać artykuł do kilku kategorii,
  • dodawać opisy kategorii tekstów blogowych,
  • edytować linki dla kategorii i artykułów,
  • ustalać datę publikacji artykułu,
  • uzupełniać meta tagi (title, description, keywords).

blog-seo-sky-shop

By przejść do konfiguracji bloga, kliknij w Marketing -> Blog w sklepie. 

A jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji dotyczących bloga, zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmiku:

13. Tagi canonical – tagi kanoniczne

Jedną z rzeczy, która najgorzej wpływa na SEO, jest duplikacja treści. Teoretycznie zdarza się ona na każdej stronie. Google adresy w stylu https://twojsklep.pl oraz https/www.twojsklep.pl postrzega jako duplikację.

Aby jej uniknąć, trzeba stosować meta tagi rel=canonical w kodzie lub nagłówku wszystkich zduplikowanych stron. Możesz także użyć wspomnianych już przekierowań 301 – sprawdzą się one jednak tylko wtedy, gdy wycofujesz duplikat strony.

Ze Sky-Shop nie musisz jednak się tym martwić. Tagi canonical są nadawane automatycznie. By skoordynować ustawienia, przejdź do sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Ustawienia SEO -> Zaawansowane.

tag-canonical-sky-shop

14. Obsługa schema.org

Schema.org to słownik tworzony przez społeczność webmasterów. Ma on na celu ułatwić wyszukiwarkom interpretację zawartości danej strony. Dzięki niemu w wynikach wyszukiwania mogą pojawiać się dodatkowe elementy, jak Rich Snippets.

15. Obsługa Rich Snippets

Rich Snippets to dodatkowe informacje, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania – poza samym linkiem i meta description. Najczęściej wykorzystywanym elementem są gwiazdki, ale może się spotkać również z informacją o cenie produktu czy liczbie opinii.

rich-snippets-seo-sky-shop

rich-snippets-seo-sky-shop

Zdecydowanie przyczyniają się do poprawy CTR danych wyników – dlatego w Sky-Shop są oczywiście obsługiwane.

16. Indywidualne linki produktów i kategorii

Jak już wspomnieliśmy, Google nie patrzy przychylnie na duplikację treści. Dlatego w Sky-Shop możesz tworzyć indywidualne linki dla każdej kategorii i każdego produktu.

link-kategorii-seo-sky-shop

17. Przyjazne adresy URL

Adresy URL w Twoim sklepie internetowym powinny być zrozumiałe, proste i atrakcyjne zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarki. Ich interpretacja nie powinna pozostawiać wątpliwości co do tego, co znajduje się pod konkretnym adresem.

Nie możesz więc dopuścić do tego, by adresy URL w Twoim sklepie internetowym wyglądały np. tak:

  • www.nazwasklepu.pl/produkt/238472378394

Roboty Google nie spojrzą na to przychylnym okiem. Poprawna struktura adresów URL powinna odzwierciedlać zawartość strony i wyglądać mniej więcej tak:

  • www.nazwasklepu.pl/nazwakategorii/nazwapodkategorii/nazwaproduktu

lub po prostu:

  • www.nazwasklepu.pl/nazwaproduktu

Tą kwestią również nie musisz zawracać sobie głowy, jeśli prowadzisz sklep na Sky-Shop. Przyjazne SEO adresy URL są w naszym oprogramowaniu nadawane automatycznie.

Dowiedz się więcej: Struktura linków w sklepach na Sky-Shop

18. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Kilka lat temu Google wprowadził Mobile First Index. Konsekwencją tej decyzji jest fakt, że roboty Google w pierwszej kolejności sprawdzą wersję mobilną Twojego sklepu. Jeżeli pozostawia ona wiele do życzenia, zajęcie wysokich pozycji w Google będzie po prostu nierealne.

Sklepy Sky-Shop są zaprojektowane w technologii RWD. Oznacza to, że dostosowują się do każdego typu urządzenia. 

19. Tworzenie landing page z wybranymi produktami

Taki landing page to po prostu strona kategorii, która nie jest widoczna z poziomu sklepu – wyświetla się jednak w wyszukiwarkach. Pozwala to na pozycjonowanie się na na bardziej szczegółowe frazy, jak na przykład „laptopy do 2000 zł”.

Stworzenie takiej podstrony jest bardzo proste, oto ścieżka: Produkty -> Kategorie -> Dodaj kategorię -> Dane podstawowe -> Widoczność.

kategorie-landing-page-seo-sky-shop

20. Szybkość ładowania strony

Jeśli strona internetowa ładuje się zbyt długo, użytkownicy prawdopodobnie zrezygnują z jej odwiedzenia. To istotny sygnał dla Google.

szybkosc-ladowania-strony-cx

Sklepy na Sky-Shop działają w oparciu o protokół HTTP2 i technologię SpeedCache, dzięki czemu wczytują się z prędkością zadowalającą dla użytkowników oraz robotów Google.

Załóż sklep na Sky-Shop i testuj przez 14 dni – bezpłatnie!

21. Możliwość wykupienia certyfikatu SSL

Certyfikat SSL określa, czy dana witryna jest bezpieczna, co ma istotne znaczenie dla wartości takiej domeny w oczach Google.

Jeśli strona nie posiada certyfikatu, w przeglądarce Chrome, z której w Polsce korzysta prawie 80% internautów,  zostanie ona oznaczona jako “niebezpieczna”. W przypadku sklepu internetowego, gdzie użytkownicy dokonują płatności, jest to decyzja praktycznie samobójcza.

certyfikat-ssl-seo-sky-shop

W Sky-Shop certyfikaty SSL otrzymasz w ramach wybranych pakietów abonamentowych.

Wykup certyfikat SSL

SEO w Sky-Shop. Podsumowanie

Kwestie techniczne, które zapewnia Sky-Shop, stwarzają idealne warunki do dalszych działań pozycjonerskich. Właściwości platformy sprawiają, że wieloma kwestiami związanymi z technicznym SEO nie musisz się w ogóle przejmować. Dają Ci także możliwości, jak na przykład prowadzenie bloga, które warto wykorzystać.

Dowiedz się więcej o SEO w sklepach internetowych:

4.71 avg. rating (94% score) - 14 votes 5
Katarzyna Kwartnik
Content Marketing Specialist

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.