Adresy URL mają znaczenie w każdym biznesie, który prowadzony jest lub promowany w Internecie. To właśnie przyjazne linki, zachęcają użytkowników sieci do klikania w nie, a w konsekwencji – przechodzenia na strony, do których kierują. Przyjazne adresy URL wspierają również pozycjonowanie stron internetowych, do jakich prowadzą. Z treści tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o ich tworzeniu.
- Poznaj format URL i dowiedz się, z czego składa się każdy adres internetowy.
- Sprawdź, jak adresy URL wpływają na ruch na stronie i pozycjonowanie witryny.
- Dowiedz się, jak stworzyć przyjazny URL i edytować linki w Sky-Shop.
Czym jest adres URL?
URL (ang. Uniform Resource Locator) to jednolity format adresowania zasobów internetowych, który stosuje się na wszystkich stronach www i wobec większości umieszczonych na nich elementów. Adresy URL widoczne są np. w paskach adresowych przeglądarek:

Każdy adres url składa się z dwóch części:
- protokół – oznacza rodzaj adresowanego zasobu (np. https:// przy stronach szyfrowanych); nie wszystkie przeglądarki go wyświetlają;
- część zależna – w której znajduje się domena, ścieżki dostępu i rozszerzenia, np. https://sky-shop.pl/sklep-i-platforma, gdzie /sky-shop.pl to domena z rozszeniem .pl, a /sklep i platforma ścieżka dostępu do podstrony.
Adres URL w SEO i generowaniu ruchu
Adres URL ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania i generowania ruchu na stronie, ponieważ:
- Jest jednym z ważniejszych elementów indeksowanych przez Google. Algorytm wyszukiwarki ocenia na jego podstawie budowę witryny i zawartość strony, a także sprawdza, czy jej content odpowiada na wpisywane przez użytkowników zapytania. W adresach URL warto więc uwzględniać słowa i frazy kluczowe. Przyjazne linki, w których występują, wspierają pozycjonowanie.
- Jest widoczny dla użytkownika. Podpowiada, jakiego rodzaju treści dotyczy i umożliwia szybkie przejście do strony nadrzędnej (np. kategorii w sklepie internetowym) poprzez usunięcie końcówki. Czytelny i prosty adres URL zachęca do odwiedzin w witrynie i poruszania się po stronie – czego nie można powiedzieć o niepoprawnie skonstruowanym adresie, który może wręcz odstraszyć.
👉 Przeczytaj też 23 porady SEO w sklepie internetowym.
Jak powinien wyglądać przyjazny URL?
Dobry, przyjazny adres URL powinien być przede wszystkim:
- krótki – maksymalna liczba znaków to 100 wraz z http://, domeną i rozszerzeniem;
- łatwy do zapamiętania i wpisania w pasek adresowy przeglądarki;
- pozbawiony znaków specjalnych takich jak & czy # oraz przypadkowych cyfr i liczb;
- zawierający słowa oddzielone dywizami ( – ) – najlepiej, jeśli są to frazy pod SEO;
- sugerujący zawartość strony, do której kieruje i ścieżkę dotarcia do niej.
Sky-Shop automatycznie nadaje przyjazne adresy URL wszystkim podstronom i produktom.
Oto przykłady przyjaznych linków ze sklepów internetowych na platformie Sky-Shop:
- https://sklep.grycan.pl/Torty-lodowo-bezowe
- https://www.beshine.pl/srebrny-pierscionek-pozlacany-rozowym-zlotem
- https://sklepzprzyprawami.pl/przyprawa-jarzynka
- https://www.kasy-fiskalne.olsztyn.pl/drukarki-fiskalne-z-kopia-elektroniczna
Wspomniane adresy URL są krótkie i czytelne. Doskonale przedstawiają też zawartość podstron, do których kierują.
Po co zmieniać adresy ULR?
Z przyczyn niezależnych od oprogramowania (np. wynikających ze schematu nazewnictwa produktów czy też budowy strony), niektóre automatycznie generowane linki mogą wymagać zmiany. Poniżej przedstawiamy fikcyjne przykłady adresów URL, które warto edytować:
- https://twojsklepinternetowyzbutami.pl/dzieciece/5rj9uda8776 | Adres kieruje do karty produktu w sklepie internetowym z obuwiem. Poprawnie sugeruje kategorię, w której można znaleźć towar i czytelnie przedstawia ścieżkę strony, jednak nie określa, jakiego produktu dotyczy. Świetnie byłoby zmieć URL na taki, który będzie sugerował użytkownikowi, jakie buty może pod adresem znaleźć, np. (…)dzieciece/sneakersy-puma
- http://narciarskisklepinternetowy/faq/instrukcja-1 | Jest to adres kierujący do poradnika dotyczącego doboru nart do wzrostu, stopnia zaawansowania i stylu jazdy narciarza. URL poprawnie wskazuje ścieżkę strony, jednak nie mówi o tym, co użytkownik znajdzie po kliknięciu w link. Warto byłoby zmienić końcówkę adresu na /jak-dobrac-narty lub /dobor-nart-poradnik.
- https://twojsklepinternetowy/home/kontakt/kontakt-1 | Ten adres URL jest kompletnie nieintuicyjny. Wymaga przynajmniej ujednolicenia języka (występują w nim fragmenty w j. angielskim i polskim) oraz skrócenia. Adres można też poprawić optymalizując budowę strony – ścieżkę home prawdopodobnie można usunąć, ustawiając stronę główną pod podstawowym adresem URL domeny.
Sky-Shop pozwala na edytowanie adresów URL w sklepie internetowym. Poznaj inne funkcje SEO oprogramowania.
Jak edytować przyjazne linki w Sky-Shop?
Oprogramowanie Sky-Shop posiada mnóstwo funkcji SEO, dzięki którym zoptymalizujesz swój sklep. Na platformie możesz m.in. ustawiać przyjazne linki do kategorii i produktów.
Link kategorii możesz ustawić w menu: sekcja Produkty – > Kategorie – > SEO, jak na załączonym niżej obrazku:

Link produktu możesz edytować w menu: sekcja Produkty – > Lista produktów. Podczas edycji produktu należy przejść do zakładki SEO/Notatka:

O czym pamiętać wdrażając nowy adres URL?
Po dokonaniu zmiany automatycznie wygenerowanego adresu URL, warto również zgłosić stronę do indeksacji w Google Search Console, dzięki czemu zostanie szybciej odczytana przez algorytm wyszukiwarki. Dobrze też zmienić przekierowania do strony (czyli wszystkie linki, do której kierują) – w przeciwnym wypadku, po kliknięciu w nie będą wyświetlały się błędy 404.
Przekierowanie 301/redirect (kierujące na nowy url) jest ustawiane w Sky-Shop automatycznie. W razie potrzeby można je także utworzyć samodzielnie z poziomu menu w sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Przekierowania.
Podsumowanie
Przyjazne adresy URL, czyli krótkie, łatwe do zapamiętania, dobrze odnoszące się do zawartości strony i poprawnie skonstruowane linki, ułatwiają pozycjonowanie i zachęcają użytkowników do odwiedzin w witrynie.
Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w Google i ruchu w Twoim sklepie internetowym, postaw na oprogramowanie, które pozwoli Ci Tworzyć przyjazne linki. Te i inne funkcje SEO znajdziesz w Sky-Shop – zajęliśmy 3 miejsce w rankingu platform sklepów internetowych pod kątem dostosowania do pozycjonowania przygotowanym przez Widoczni.
Przetestuj Sky-Shop bezpłatnie – masz 14 dni na sprawdzenie wszystkich funkcji naszego oprogramowania!