Sky-Shop Blog Inspiracje E-commerce Adres URL – co to jest i jak go poprawnie konstruować?

Adres URL – co to jest i jak go poprawnie konstruować?

E-commerce
6 min

Adresy URL mają znaczenie w każdym biznesie, który prowadzony jest lub promowany w Internecie. To właśnie przyjazne linki, zachęcają użytkowników sieci do klikania w nie, a w konsekwencji – przechodzenia na strony, do których kierują. Przyjazne adresy URL wspierają również pozycjonowanie stron internetowych, do jakich prowadzą. Z treści tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o ich tworzeniu.

  • Poznaj format URL i dowiedz się, z czego składa się każdy adres internetowy.
  • Sprawdź, jak adresy URL wpływają na ruch na stronie i pozycjonowanie witryny.
  • Dowiedz się, jak stworzyć przyjazny URL i edytować linki w Sky-Shop.

Czym jest adres URL?

URL (ang. Uniform Resource Locator) to jednolity format adresowania zasobów internetowych, który stosuje się na wszystkich stronach www i wobec większości umieszczonych na nich elementów. Adresy URL widoczne są np. w paskach adresowych przeglądarek:

przyjazny-url-strony-internetowej
Przyjazny URL strony internetowej Sky-Shop

Każdy adres url składa się z dwóch części:

  • protokół – oznacza rodzaj adresowanego zasobu (np. https:// przy stronach szyfrowanych); nie wszystkie przeglądarki go wyświetlają;
  • część zależna – w której znajduje się domena, ścieżki dostępu i rozszerzenia, np. https://sky-shop.pl/sklep-i-platforma, gdzie /sky-shop.pl to domena z rozszeniem .pl, a /sklep i platforma ścieżka dostępu do podstrony.

Adres URL w SEO i generowaniu ruchu

Adres URL ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania i generowania ruchu na stronie, ponieważ:

  • Jest jednym z ważniejszych elementów indeksowanych przez Google. Algorytm wyszukiwarki ocenia na jego podstawie budowę witryny i zawartość strony, a także sprawdza, czy jej content odpowiada na wpisywane przez użytkowników zapytania. W adresach URL warto więc uwzględniać słowa i frazy kluczowe. Przyjazne linki, w których występują, wspierają pozycjonowanie.
  • Jest widoczny dla użytkownika. Podpowiada, jakiego rodzaju treści dotyczy i umożliwia szybkie przejście do strony nadrzędnej (np. kategorii w sklepie internetowym) poprzez usunięcie końcówki. Czytelny i prosty adres URL zachęca do odwiedzin w witrynie i poruszania się po stronie – czego nie można powiedzieć o niepoprawnie skonstruowanym adresie, który może wręcz odstraszyć.

👉 Przeczytaj też 23 porady SEO w sklepie internetowym.

Jak powinien wyglądać przyjazny URL?

Dobry, przyjazny adres URL powinien być przede wszystkim:

  • krótki – maksymalna liczba znaków to 100 wraz z http://, domeną i rozszerzeniem;
  • łatwy do zapamiętania i wpisania w pasek adresowy przeglądarki;
  • pozbawiony znaków specjalnych takich jak & czy # oraz przypadkowych cyfr i liczb;
  • zawierający słowa oddzielone dywizami ( – ) – najlepiej, jeśli są to frazy pod SEO;
  • sugerujący zawartość strony, do której kieruje i ścieżkę dotarcia do niej.

Sky-Shop automatycznie nadaje przyjazne adresy URL wszystkim podstronom i produktom.

Oto przykłady przyjaznych linków ze sklepów internetowych na platformie Sky-Shop:

  • https://sklep.grycan.pl/Torty-lodowo-bezowe
  • https://www.beshine.pl/srebrny-pierscionek-pozlacany-rozowym-zlotem
  • https://sklepzprzyprawami.pl/przyprawa-jarzynka
  • https://www.kasy-fiskalne.olsztyn.pl/drukarki-fiskalne-z-kopia-elektroniczna

Wspomniane adresy URL są krótkie i czytelne. Doskonale przedstawiają też zawartość podstron, do których kierują.

Po co zmieniać adresy ULR?

Z przyczyn niezależnych od oprogramowania (np. wynikających ze schematu nazewnictwa produktów czy też budowy strony), niektóre automatycznie generowane linki mogą wymagać zmiany. Poniżej przedstawiamy fikcyjne przykłady adresów URL, które warto edytować:

  • https://twojsklepinternetowyzbutami.pl/dzieciece/5rj9uda8776 | Adres kieruje do karty produktu w sklepie internetowym z obuwiem. Poprawnie sugeruje kategorię, w której można znaleźć towar i czytelnie przedstawia ścieżkę strony, jednak nie określa, jakiego produktu dotyczy. Świetnie byłoby zmieć URL na taki, który będzie sugerował użytkownikowi, jakie buty może pod adresem znaleźć, np. (…)dzieciece/sneakersy-puma
  • http://narciarskisklepinternetowy/faq/instrukcja-1 | Jest to adres kierujący do poradnika dotyczącego doboru nart do wzrostu, stopnia zaawansowania i stylu jazdy narciarza. URL poprawnie wskazuje ścieżkę strony, jednak nie mówi o tym, co użytkownik znajdzie po kliknięciu w link. Warto byłoby zmienić końcówkę adresu na /jak-dobrac-narty lub /dobor-nart-poradnik.
  • https://twojsklepinternetowy/home/kontakt/kontakt-1 | Ten adres URL jest kompletnie nieintuicyjny. Wymaga przynajmniej ujednolicenia języka (występują w nim fragmenty w j. angielskim i polskim) oraz skrócenia. Adres można też poprawić optymalizując budowę strony – ścieżkę home prawdopodobnie można usunąć, ustawiając stronę główną pod podstawowym adresem URL domeny.

Sky-Shop pozwala na edytowanie adresów URL w sklepie internetowym. Poznaj inne funkcje SEO oprogramowania.

Otwórz sklep internetowy na Sky-Shop!

Nasza platforma e-commerce to:

  • Kompletny system do sprzedaży internetowej wyposażony w ponad 1200 funkcji ułatwiających handel online;
  • Gotowe integracje z hurtowniami i producentami, kurierami, systemami płatności, narzędziami marketingowymi i księgowymi;
  • Intuicyjna obsługa, bezpłatne materiały edukacyjne, nieograniczone wsparcie techniczne i niezobowiązujący okres testowy!

Jak edytować przyjazne linki w Sky-Shop?

Oprogramowanie Sky-Shop posiada mnóstwo funkcji SEO, dzięki którym zoptymalizujesz swój sklep. Na platformie możesz m.in. ustawiać przyjazne linki do kategorii i produktów.

Link kategorii możesz ustawić w menu: sekcja Produkty – > Kategorie – > SEO, jak na załączonym niżej obrazku:

Ustawianie przyjaznego URL kategorii w sklepie internetowym Sky-Shop

Link produktu możesz edytować w menu: sekcja Produkty – > Lista produktów. Podczas edycji produktu należy przejść do zakładki SEO/Notatka:

Edytowanie adresu URL produktu w e-sklepie Sky-Shop

O czym pamiętać wdrażając nowy adres URL?

Po dokonaniu zmiany automatycznie wygenerowanego adresu URL, warto również zgłosić stronę do indeksacji w Google Search Console, dzięki czemu zostanie szybciej odczytana przez algorytm wyszukiwarki. Dobrze też zmienić przekierowania do strony (czyli wszystkie linki, do której kierują) – w przeciwnym wypadku, po kliknięciu w nie będą wyświetlały się błędy 404.

Przekierowanie 301/redirect (kierujące na nowy url) jest ustawiane w Sky-Shop automatycznie. W razie potrzeby można je także utworzyć samodzielnie z poziomu menu w sekcji Marketing -> Ustawienia SEO -> Przekierowania.

Podsumowanie

Przyjazne adresy URL, czyli krótkie, łatwe do zapamiętania, dobrze odnoszące się do zawartości strony i poprawnie skonstruowane linki, ułatwiają pozycjonowanie i zachęcają użytkowników do odwiedzin w witrynie.

Jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w Google i ruchu w Twoim sklepie internetowym, postaw na oprogramowanie, które pozwoli Ci Tworzyć przyjazne linki. Te i inne funkcje SEO znajdziesz w Sky-Shop – zajęliśmy 3 miejsce w rankingu platform sklepów internetowych pod kątem dostosowania do pozycjonowania przygotowanym przez Widoczni.

Przetestuj Sky-Shop bezpłatnie – masz 14 dni na sprawdzenie wszystkich funkcji naszego oprogramowania!

4.33 avg. rating (87% score) - 12 votes 5

Powiązane posty

Wypróbuj platformę Sky-Shop bezpłatnie.

Przez 14 dni bez zobowiązań z pełną funkcjonalnością platformy.